Hvor skal man starte?

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 23 Mar 2011, 13:15

Hej alle

Jeg har længe været interesseret i spiludvikling (nærmere game designing) og har brugt de sidste mange måneder på at surfe rundt på nettet og læse om faget, og muligheder.
Der er en masse muligheder men jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal starte, og eftersom jeg stadig går på gymnasiet i 2.g så kan man jo ikke bare lige starte på en anden uddannelse.

Jeg har længe "arbejdet" med game design, i form af modding (i Oblivion) som jeg har gjort i ca. 4 år nu, dog først seriøst de sidste 2 års tid. Derudover har jeg multimediefag på gymnasiet, hvor jeg afviklede mit første hovedprojekt som et spil i Gamemaker. Jeg er ret engageret i det og læser i øjeblikket "The art of Game Design" - af Jesse Schell og synes bogen er meget interessant.

Jeg er okay til at lave 3d modeller i 3ds max, og har lavet nogle modeller for mig selv og nogle andre modding teams, men er dog ingen fantastisk moddeler. Derudover er ret god til billede og video redigering(film), og som i ved, så er der jo ikke noget, man ikke kan bruge indenfor dette fag.

Scripting er ikke min stærke side men jeg arbejdede på et tidspunkt på et projekt i Oblivion, som skulle lave en form for RTS struktur. Jeg fandt dog ud af at engine'n ikke kunne klare presset af så mange linjer og AI funktioner så jeg måtte droppe det, men ikke desto mindre fik jeg dog en del viden omkring in-engine scripting language (selv hvis jeg havde optimeret det ville det nok ikke lykkes). Jeg har også overvejet at begynde at læse noget om C++ men eftersom at jeg ikke ved hvilken engine jeg vil arbejde med, ved jeg ikke om det ville være dumt hvis jeg så skal lære C# i stedet.

Alt sammen er selvfølgelig set med mine øjne som 18 årig, så der hvor jeg skriver ret god, er sammenlignet med andre på min alder :)

Jeg har på det seneste tænkt på om jeg skulle begynde at lære at bruge Unity eller UDK, da jeg tænker at jeg må prøve at få noget "rigtig" erfaring, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal starte, har prøvet at lede omkring efter tutorials eller bøger, og indtil videre har jeg kun fundet den her: http://www.worldofleveldesign.com/store ... design.php til UDK, men så vidt jeg forstår så er det en modding bog da han bruger Unreal tournament.

Derudover har jeg søgt lidt på uddannelser, men jeg kan ikke rigtig finde nogen bachelor som fokuserer på spiludvikling, kun masters/kandidatter. Jeg kunne selvfølgelig vælge at læse enten programming, eller medieteknologi, men her ved jeg så igen ikke hvad jeg skulle vælge.

Et sidste ønske ville jo selvfølgelig være at få lov til at komme i praktik hos et spilfirma men jeg tvivler på at der er nogle danske firmaer som tager studerende på gymnasiet der har ingen uddannelse på området.

What do I do?

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Scurvy Lobster » 23 Mar 2011, 14:22

Hej, og velkommen til! :)

Du har vist fået prøvet lidt i alle retninger, og et råd kan være, at finde det der interesserer dig mest og fokusere mere på det. Der er mange uddannelser i dag, som giver kompetencer til spiludvikling. En måde at finde dem på, er at gennemse de uddannelser, der deltager på DADIU: http://dadiu.dk/uddannelsen/dadius-spilkompetencer

Mange udddanelser inkluderer først spilvinklen på de sidste år, da der er en hel masse generelle kompetencer, der skal styrkes først. Disse kompetencer giver mere dybde, og vil i sidste ende gøre en bedre til sine særlige specialer.

Du lyder super engageret, så jeg er ikke i tvivl om at du nok skal løse de problemer du måtte møde. Under alle omstændigheder er det fint hele tiden at arbejde på at producere spil.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 23 Mar 2011, 14:40

Tak for dit svar :)

Jeg ved allerede godt hvad jeg er mest interesseret i, det er lvl designer eller spildesigner. Jeg er bare i tvivl om hvad vilel være klogest for mig at gå i gang med inden jeg tager en uddanelse? skal jeg fokuserer på at lære noget programmering eller noget medie teori, eller fokuserer på at lære at bruge Unity eller UDK, lige nu helder jeg meget til UDK, men ved ikke om folk hellere vil have man har erfaring med Unity, da roylties er bedre der :)


EDIT:

Nu ser jeg lige at folk der er lvl designere kommer fra Kunstakademiets Arkitektskole, er det det eneste sted man bliver uddannet til det? Det undrer mig lidt.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by JeppeKM » 23 Mar 2011, 16:21

Nah, arkitektskolen er vist ikke den mest almindelige tilgang.

De fleste game og level designere jeg kender, kommer enten fra ITU eller AAU.
Men der er givet flere indgange end som så - specielt hvis man gennem egne projekter har vist at man har flair for det.
En teknisk baggrund er ofte en fordel i spilindustrien.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 23 Mar 2011, 16:34

JeppeKM wrote:Nah, arkitektskolen er vist ikke den mest almindelige tilgang.

De fleste game og level designere jeg kender, kommer enten fra ITU eller AAU.
Men der er givet flere indgange end som så - specielt hvis man gennem egne projekter har vist at man har flair for det.
En teknisk baggrund er ofte en fordel i spilindustrien.

Jeg undrede mig også, det var bare hvad DADIU skrev :)

Men vil i sige det er for stor en mundfuld at starte med UDK eller er det okay for mig, og skal jeg starte med modding I det eller direkte på spiludviklingen?

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Neogy » 23 Mar 2011, 20:26

Du virker da helt sikkert passioneret.

Pt. kommer leveldesignerne til dadiu fra Interaktive Digitale Medier (AAU).

Hvad du starter med kommer helt an på hvilken vinkel du vil tage.
Den største forhindring ved Unity og UDK er at du skal kunne det hele for at lave et spil.
Scripte, 3d modellering, 2d grafik og design. Hvis du ikke føler du kan alle tingene eller hellere vil gå dybere ned
i et enkelt emne, så vil jeg foreslå du prøver at komme med i et modding team.

I et mod team kan du arbejde mere specifikt med det du gerne vil blive god til. Samtidigt kan der også
komme gode produkter ud af dette.

Jeg kigger selv som up and coming level designer på MapCore.net og http://worldofleveldesign.com/.
Her er der ofte level designs udfordringer, tutorials og rekrutering til mods.

Et godt råd jeg vil give er at du skal gøre dine projekter færdige. Et færdigt projekt eller level ser meget bedre ud end
fem påbegyndte projekter.

En nemmere tilgang til Level design som ikke kræver så meget modellering (man kan dog godt) er source engine til half life 2 / Left4Dead 1/2.

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 23 Mar 2011, 21:09

Neogy wrote:Du virker da helt sikkert passioneret.

Pt. kommer leveldesignerne til dadiu fra Interaktive Digitale Medier (AAU).

Hvad du starter med kommer helt an på hvilken vinkel du vil tage.
Den største forhindring ved Unity og UDK er at du skal kunne det hele for at lave et spil.
Scripte, 3d modellering, 2d grafik og design. Hvis du ikke føler du kan alle tingene eller hellere vil gå dybere ned
i et enkelt emne, så vil jeg foreslå du prøver at komme med i et modding team.

I et mod team kan du arbejde mere specifikt med det du gerne vil blive god til. Samtidigt kan der også
komme gode produkter ud af dette.

Jeg kigger selv som up and coming level designer på MapCore.net og http://worldofleveldesign.com/.
Her er der ofte level designs udfordringer, tutorials og rekrutering til mods.

Et godt råd jeg vil give er at du skal gøre dine projekter færdige. Et færdigt projekt eller level ser meget bedre ud end
fem påbegyndte projekter.

En nemmere tilgang til Level design som ikke kræver så meget modellering (man kan dog godt) er source engine til half life 2 / Left4Dead 1/2.

Tak for dit svar :)

Jeg har været i et modding team før kort, men det er svært for mig og have tid til på den måde at arbejde på et projekt, når jeg har så mange andre projekter og skolen.
Men du har ret jeg bliver nød til at færdiggøre mine projekter som jeg har gang i lige nu. Jeg har nemlig ikke noget færdigt spil for det meste kun betaer. Jeg er igang med et større mod som jeg selv har lavet samt et 2d platforms spil som jeg skal lave for mit gymnasie (samt noget hjemmeside og andre småting). Problemet er bare at jeg alt for let bliver fanget af et eller andet jeg synes er interessant ;)

Men tror du eller i at jeg som person vil kunne lave et spil selv i UDK, altså med den erfaring som jeg har, eller skal jeg prøve at finde et modding team som jeg seriøst kan arbejde med på i UDK (når jeg har færdiggjort de andre)

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Zidora » 23 Mar 2011, 22:59

Hej,

Det virker som om du allerede er godt igang, så først og fremmest keep up the good work :)

Jeg tror ikke der er én vej til at blive en god level designer. En uddannelse hjælper én på vej og personligt fik jeg rigtig meget ud af at læse kandidat på ITU og deltage i DADIUs spilproduktioner, men begge dele er nok stadig nogle år ude i fremtiden for dig, som du skriver. JEg tror dog det allervigtigste er at arbejde med stoffet - dvs bygge levels, tænke i spilideer, overveje hvordan man selv ville bygge et level i de spil man spiller (fx "Hvordan ville jeg lave en god Gears of War-bane?"), få ideer til at virke, lege og eksperimentere, etc. Det virker som om du allerede har været i gang længe med at modde, så mon ikke du er godt på vej?

Det er svært at sige lige præcis hvilken engine eller hvilket tool, der er bedst at arbejde i. Jeg har ikke selv arbejdet med Unity, så kan desværre ikke komme med input specifikt til den. Grundlæggende er det selvfølgelig altid godt at kunne skrive erfaring med så mange tools/engines/programmer som muligt på sit cv, så det er kun godt at afsøge forskellige ting. Men det vigtigste er at du finder et redskab, du synes er sjovt at bruge, som falder dig nemt at bruge og som hjælper dig til at få bygget dine ideer og levels. En editor er et redskab, og hvis det bliver nødvendigt kan man godt tilegne sig nye redskaber hurtigt med en fokuseret indsats. Det vigtigste er at du bliver god til at opbygge fede levelforløb med gode puzzles, encounters, flow, etc, og det allervigtigste er at du samtidig synes det er sjovt at gøre det :).
Jeg synes selv godt om at arbejde i gamemaker (som du allerede har arbejdet med) for at teste ideer til hele små spil, og som NEogy nævner er source engine (du kan få den ved at købe enten L4D eller Half-Life2) god og nogenlunde let at gå til. Denne her level designer giver en meget god lille intro til hvordan hun har scriptet i Source i sit arbejde hos Valve på Half-Life2 - http://www.jennifern.net/documents.html

Udover det rent tekniske har jeg selv oplevet at støde på en del forskellige opgaver som level designer. Fx er det godt at træne sig i at lave et mindre designdokument for et level man skal til at bygge. Ikke teksttungt, men opstilling af fx et kort med encounters, puzzles, etc. På den måde danner man sig et overblik over hvad man skal i gang med at bygge, man kan se på forhånd hvordan balancen mellem fx action, puzzles og "døde perioder" er, og så kan det være godt at flytte sine ideer over på papir i ny og næ.
Det kan også være god træning at pitche sine ideer for andre, da det er noget man meget ofte skal gøre, både mere og mindre formelt (lige fra "Hey, jeg har denne her gode ide til et helt level - må jeg lave det?" til "Jeg har scriptet denne her kæmpe kamp på nogle jernbaneskinner, mens der kører toge forbi i slutningen af levellet - synes I ikke det er fedt?"). En anden ting er naturligvis at arbejde sammen med andre om at bygge et level/spil op, hvis man har mulighed for det, da man i sidste ende kommer til at arbejde sammen med mange forskellige slags folk. Som level designer er man ofte den, der ikke direkte selv laver assets eller kode, men til gengæld samler spillets assets og features til spilforløb i levels - derfor er det godt hvis man har indblik i de forskellige discipliner, men jeg har ikke været ude for at skulle bygge 3D-modeller, lave lyd eller andre assets på andet end prototype-plan. Det vil altid være en fordel at kunne flere håndværk, men hvis det er level design, der har din særlige interesse, så fokuser på det.

God vind - det lyder som sagt som om du er godt på vej og har lavet en del projekter :)

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Scurvy Lobster » 23 Mar 2011, 23:25

Kan ikke lade være med at advare mod Source engine (nu hvor den kom på banen). Selvom den er populær til mods, og et par store AAA titler er shippet med den, så er den altså en bitch at arbejde med, og i disse tider tror jeg enhver ved sine fulde fem ville vælge mellem Unreal engine eller Unity.

Bare mine tanker, som projektleder på to Source produktioner fra DADIU. I mine øjne er Source lige så bøvlet at arbejde med, som dengang man lavede mods til Doom i midthalvfemserne. Dens design er bare gammeldags.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 23 Mar 2011, 23:36

godt du siger det, jeg legede med tanken på et tidspunkt at arbejde med den, men kom aldrig til det og lige nu er UDK eller unity bare meget mere tiltrækkende :D

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Neogy » 24 Mar 2011, 01:16

Scurvy Lobster har ret at source er ikke nem til mods.

Dog sagde jeg også at det bare var til level design, hvor jeg helt klart vil forsvare den da den ikke kræver at du selv laver 80% af meshet som UDK og heller ikke skal bygge et spil op fra bunden som Unity.
Hvis du vil bare lege med level design, flow og gameplay så kan source sagtens bruges.
Hvis du vil lave et spil eller mod så ja UDK eller Unity. Selv arbejder jeg mest i Unity, men har arbejdet med source og leget med UDK.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Zee » 24 Mar 2011, 11:46

Jeg vil heller ikke anbefale Source!
Hvis valget stod imellem UDK og Unity ville jeg helt klart vælge Unity, da jeg ser det som mest brugervenligt. Derudover er der AFAIK langt flere der arbejder med det, og derfor større sandsynlighed for at man kan blive en del af et team der arbejder med det. Og så er der jo også alle de platforme som Unity understøtter (og snart vil understøtte), alle til fornuftige priser og web/desktop helt gratis.
Unity har jo også fået in-app store, hvor man kan hente/købe modeller osv., så man behøver ikke selv at bruge så meget energi på den del. Hvis du gerne ville lege med lidt kode ville det også være at lettere at gå til C# (Unity) end C++ (UDK).

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 24 Mar 2011, 12:18

Zee wrote:Jeg vil heller ikke anbefale Source!
Hvis valget stod imellem UDK og Unity ville jeg helt klart vælge Unity, da jeg ser det som mest brugervenligt. Derudover er der AFAIK langt flere der arbejder med det, og derfor større sandsynlighed for at man kan blive en del af et team der arbejder med det. Og så er der jo også alle de platforme som Unity understøtter (og snart vil understøtte), alle til fornuftige priser og web/desktop helt gratis.
Unity har jo også fået in-app store, hvor man kan hente/købe modeller osv., så man behøver ikke selv at bruge så meget energi på den del. Hvis du gerne ville lege med lidt kode ville det også være at lettere at gå til C# (Unity) end C++ (UDK).
Ja okay det kunne godt være jeg skulle gå ind i Unity også hvis det er lidt lettere, lige omkring det med modeller man kan købe tror jeg ikke vil blive gældende, jeg er trods alt kun studerende og har ikke styrtende med penge ;) men så er det jo også okay hvis jeg selv kan gøre det, jeg må bare blive bedre til modelling og texturing.

Jeg kan jo bare ikke lade være med at drømme lidt om at komme til at arbejde hos nogle af de store spilfirmaer i USA eller sådan noget, og tænker bare at UDK ville være bedre erfaring der, men der er selvfølgelig ikke noget der stopper mig fra at først lære unity og C# og derefter gå på UDK :)

Er der nogen der kender nogle gode bøger eller tutorials til Unity eller C#? Jeg har set introduktionsvideoerne på Unity's hjemmeside, men kunne godt tænke mig en "my first game" slags tutorial :D tusind tak for alt hjælpen so far!

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Neogy » 24 Mar 2011, 12:33

Der er flere gode resourcer til Unity

http://unity3d.com/support/resources/ Hvilket er Unity egne tutorials og resourcer.
http://www.unity3dstudent.com/category/ ... /beginner/ En anden hjemmeside jeg har hørt godt om, men ikke selv har fået brugt.

Derudover vil jeg igen pointere at Source var foreslået til Level Designs aspektet, og til dette formål kan jeg ikke se nogen grund til at advare. Source er helt fint til Level Design.

Men jeg vil derimod pointere at hvis du vil lave hele Unity spil, hvilket er super sejt, så får du ikke
arbejdet så fokuseret med de enkelte områder. Dog kan du måske brug en sådanne produktion til at finde ud af hvilket område du finder sjovest og mest interessant.

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 24 Mar 2011, 12:46

Neogy wrote:Der er flere gode resourcer til Unity

http://unity3d.com/support/resources/ Hvilket er Unity egne tutorials og resourcer.
http://www.unity3dstudent.com/category/ ... /beginner/ En anden hjemmeside jeg har hørt godt om, men ikke selv har fået brugt.

Derudover vil jeg igen pointere at Source var foreslået til Level Designs aspektet, og til dette formål kan jeg ikke se nogen grund til at advare. Source er helt fint til Level Design.

Men jeg vil derimod pointere at hvis du vil lave hele Unity spil, hvilket er super sejt, så får du ikke
arbejdet så fokuseret med de enkelte områder. Dog kan du måske brug en sådanne produktion til at finde ud af hvilket område du finder sjovest og mest interessant.

Men hvis jeg synes game design er sjovest så bliver jeg vel nød til at lave et spil selv? Det er jo ret svært at ændre strukturen i et spil kun ved in-engine scripting. Men omkring lvl design så vil jeg hellere lære lvl design i UDK, da det er en del flottere (or so i have heard) så må jeg bare skaffe mig et spil som er lavet i det, Bulletstorm er, ikke? Og ville det være muligt at modde i det med UDK?
Udover det, så har jeg hørt at branchen wer ligeglad med brede skills, altså det ville ikke give mig noget særligt at lave et spil alene i UNity men branchen kan bedre lide folk der er specialicerede, er det rigtigt?

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Neogy » 24 Mar 2011, 15:45

Jo UDK er lavet til højere polycount og mere detaljeret meshes. Der er også massere af standard meshes, der kan bruges kreativt for at skabe gode levels, men hvis du vil have noget andet ind kræver det også at du selv laver flotte modeller og sætter ind.
Jeg ved ikke om bulletstorm er nemt at modde, jeg har dog hørt flere lave baner i Gears of War.

Hvis game design er sjovest, så jo lav mods, eller simple spil som viser dine ideer i Unity. Kan ikke kommentere hvor nemt spil laves i UDK da jeg kun har prøvet at lave baner deri.
Hvis level design så prøv en af de følgende UDK, Source, prey har vist også en level editor. Disse gør at du ikke behøver at lave selve spillet fra bunden, men kan "nøjes" med at lave banen.
(Oblivion/Fallout har også level editors)

UDK kan dog også bruges til både at lave baner eller hele spil. http://www.udk.com/showcase

Det med om man skal specialisere sig eller ej er ikke så lige til, men generelt er det sådan
at jo større spilfirmaet er jo mere handler det om at være rigtig god til enkelte ting. I Danmark er der mindre firmaer, som gerne vil have at man har en bred viden, men også firmaer som vil at du har fokus indenfor et område. Dette er måske en simplificering, men passer nok meget godt.

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 24 Mar 2011, 17:53

Neogy wrote:Jo UDK er lavet til højere polycount og mere detaljeret meshes. Der er også massere af standard meshes, der kan bruges kreativt for at skabe gode levels, men hvis du vil have noget andet ind kræver det også at du selv laver flotte modeller og sætter ind.
Jeg ved ikke om bulletstorm er nemt at modde, jeg har dog hørt flere lave baner i Gears of War.

Hvis game design er sjovest, så jo lav mods, eller simple spil som viser dine ideer i Unity. Kan ikke kommentere hvor nemt spil laves i UDK da jeg kun har prøvet at lave baner deri.
Hvis level design så prøv en af de følgende UDK, Source, prey har vist også en level editor. Disse gør at du ikke behøver at lave selve spillet fra bunden, men kan "nøjes" med at lave banen.
(Oblivion/Fallout har også level editors)

UDK kan dog også bruges til både at lave baner eller hele spil. http://www.udk.com/showcase

Det med om man skal specialisere sig eller ej er ikke så lige til, men generelt er det sådan
at jo større spilfirmaet er jo mere handler det om at være rigtig god til enkelte ting. I Danmark er der mindre firmaer, som gerne vil have at man har en bred viden, men også firmaer som vil at du har fokus indenfor et område. Dette er måske en simplificering, men passer nok meget godt.

Jeg har allerede modded en del i Oblivion så det er ikke det. Jeg trænger bare til at lære en nyere engine, som kunne bruges til lvl design, og så en engine til at lave spillene selv, så jeg tror det bliver som følgende:

Jeg finder et spil (læser lidt nærmere omkring bulletstorm eller gears of war hvis det eller er UDK) som jeg lvl designer til.

Derudover prøver jeg samtidig at sætte mig ind i Unity til at lave små spil selv.

Dette må give mig god erfaring før en uddannelse?

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Zacker » 26 Mar 2011, 11:54

Jeg tror slet ikke du behøves overveje så meget allerede. Bare find det nærmeste du lige har, som du synes er sjovt, og så ellers bare ud over stepperne.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Neogy » 26 Mar 2011, 13:42

Jeg må give Zacker ret. Det vigtigste er at du laver noget sjov og kommer igang.

Det er selvfølgelig også nice at du har så mange tanker omkring det, men når du kommer igang kan
det være at du finder ud af det er noget andet inden for spil du helst vil arbejde med.

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 26 Mar 2011, 16:08

ja okay, I har nok ret, men i hvert fald skal i have mange gange tak for alt den hjælp i har givet :)
Sidste ting, hvis jeg vil være game designer, hvilken bachelor skulle jeg så tage? og det samme hvis jeg skal være lvl designer?

Kerff
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 19 May 2010, 09:27

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Kerff » 27 Mar 2011, 11:21

Der kører DADIU produktion i øjeblikket med fremvisning af spillene på ITU den 31. marts, hvor alle studerende og lærere vil være til stede. Kontakt DADIU (dadiu.dk/kontakt) og spørg om du ikke må komme og se fremvisningerne. Så kan du evt. få en snak med nogle af lærerne eller studerende efterfølgende.


:)
CG artist - Space Time Foam

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 27 Mar 2011, 14:07

hmm lyder som en god idé :D kunne godt være man burde gøre det :) Nu læste jeg lige lidt videre og så at en af medlems institutionerne til Dadiu er Design skolen, hvor der var en bacholor i game design (spil interaktion)så vidt jeg forstod :) Og ifølge hvad jeg har læst er det den eneste bacholor der beskæftiger sig specifikt om game design.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Scurvy Lobster » 27 Mar 2011, 17:17

For nogle år siden var DADIU fremvisningerne altid sådan, at der var en dag der var åben for offentligheden. Det er vel stadig tilfældet.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Kerff
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 19 May 2010, 09:27

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Kerff » 28 Mar 2011, 10:49

@Awia

Jeg er pt ved at lave mit afgangsprojekt på designskolens spillinje og har studeret på spil linjen de sidste 2 år (jeg kom ind på merit med bachelor i multimedie design). Jeg har haft moduler i udvikling af spildesign, 2d og 3d grafik til spil. Når man deltager i en DADIU produktion som studerende fra designskolen er det i rollen som artdirector. Jeg har gennemført 3 DADIU produktioner og det har været super lærerigt.
Hvis du ud over din interesse for gamedesign er visuelt anlagt og interessere dig for udvikling af game art vil Designskolens spillinje være et oplagt studie.

@ Scurvy Lobster

DADIU har desværre valgt at droppe de mere offentlige fremvisninger i ITUs forhal.... noget med at effektivisere tror jeg det var. Fremvisningerne foregår nu i ITUs Auditorium - så vidt jeg ved.
CG artist - Space Time Foam

Awia
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 23 Mar 2011, 12:52

Re: Hvor skal man starte?

Unread post by Awia » 28 Mar 2011, 11:38

Hmm ærgeligt det med DADIU, det kan være jeg bare prøver at kontakte dem på et tidspunkt for at lære mere.

Omkring designskolen :)
Jeg ved ikke rigtigt om jeg er så visuelt anlagt. Måske er jeg, for når jeg laver Worlds i Oblivion, er jeg meget opmærksom på hvordan verden føles, dens struktur altså hvordan den ser ud osv. Samtidig synes jeg også at selve spillets struktur er sjov, at finde på koncepter der kunne være fede osv. så ved ikke om jeg er så visuelt anlagt, men det er der jo ikke andet end at prøve mig frem. Lyder ellers fedt :D

Post Reply