Søger hjælp til valg af retning

Snooper55
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 10 Jun 2011, 14:06

Søger hjælp til valg af retning

Unread post by Snooper55 » 10 Jun 2011, 14:41

Hej spiludvikling.dk !

Jeg er helt ny herinde, og vil sikkert få en god potion flaming for ikke at have søgt mere inde på sitet, men da jeg føler at mit problem er mere personligt orienteret, har jeg ikke haft meget gavn af at læse diverse tråde, og har derfor valgt at starte min egen tråd...

Jeg er 19 år og er lige ved at være færdig med Gymnasiet. (Efter 3 lange år!.. :| )

Jeg går ud fra at vi alle på et eller andet tidspunkt har haft den følelse af ikke at vide hvad man dog skal give sig til. Her taler jeg udelukkende mht. fremtiden og uddannelse.. Jeg var selv på samme vogn for ikke særlig lang tid siden, men har gået og tænkt grundigt over det, og jeg føler jeg har en mindre passion for at lave computerspil..

Lidt kort info omkring mig:
Har som så mange andre unge brugt ualmindelig meget tid på at spille diverse computerspil :roll: . Jeg er generelt meget kreativ, og elsker at lære om nye emner.. Så længe det interesserer mig!! :)

Problemet er således: Jeg har det seneste stykke tid virkelig gerne ville skabe et computerspil, som så skulle komme på markedet inden for de næste adskillige år.. Jeg har skrevet en del af ideen ned, og kunne utrolig godt tænke mig at komme igang.. Som sagt er jeg meget snart færdig med Gymnasiet, men ikke nok med det har jeg opskrevet mig selv til værnepligt engang i 2012..

Som i kan se har jeg ca. 1 år til at arbejde og jagte mine interesser, inden jeg skal i militæret..

Kan i anbefale nogle ting man kunne øve sig på? Jeg har ualmindelig lidt erfaring med programmering osv, men kunne godt tænke mig at komme i gang med det..
- Det skal lige nævnes at jeg lige har bestilt en bog hjem på et lokalt bibliotek, ved navn: C++ grundbog / Jesse Liberty.

Har i nogle vurderinger og kommentarer til denne bog?
- Jeg har kigget på nogle kurser, men fandt en pris på lidt over 11 tusinde for 3 dage til at være lige i overkanten af hvad jeg ønsker at smide i det..

OBS: Jeg valgte den sproglige linje på Gymnasiet, og har derfor kun haft matematik på C niveau.. Jeg kan se på UG.dk at Datamatiker kræver at man har bestået Matematik på B niveau.. What do?

Jeg tager imod både kritiske og konstruktive svar med åbne håndflader, så bring em' on :-)!

Edit1: Mark Zuckerberg er mig en stor inspiration :-´)

Tak fordi i læste min tråd igennem!..

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Søger hjælp til valg af retning

Unread post by Wikzo » 10 Jun 2011, 15:55

Hej

Her er tre sider, som jeg anbefaler, at du kigger på:

3D Buzz - er propfyldt med video tutorials til at lære alt fra programmering og 3D til modding. Jeg kan især anbefale at give sig i kast med Unity, som er en virkelig solid og gratis game engine. 3D Buzz har en serie kaldet Simple 2D Shooter, hvor du i løbet af 7 timers video laver et lille spil helt fra bunden af uden forhåndserfaring.

Unge Spiludviklere - vi er en organisation med formålet at udbrede viden om og interesse for spiludvikling. Her kan du læse om alle de ting, som rører sig inden for Danmarks grænser. Der er faktisk overraskende mange arrangementer, hvis blot man ved, hvor man skal lede. Kan især anbefale dig at læse om game jams, og, hvis du har mod på det, deltage i et. Det kan eksempelvis være Indie9000 (Aalborg) eller Nordic Game Jam (København).

Bøger om spiludvikling - jeg har forsøgt at samle en liste over relevante bøger inden for spiludvikling. Listen er på ingen måde uddybende, men trods alt et fint sted at starte. Kan især anbefale The Art of Game Design: A book of lenses (Jesse Schell) og A Theory of Fun for Game Design (Ralh Koster).

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Søger hjælp til valg af retning

Unread post by JesperN » 10 Jun 2011, 19:07

Et andet godt råd er at starte med analoge spil, altså brætspil. I hvert fald i prototype form. Det er både nemmere, hurtigere og billigere at komme igang med og kan lære dig en masse om spildesign og faktisk give dig nogle reelle, spilbare spil i løbet af ret kort tid. Samtidig er de også hurtige at justere og rette på, som man prøver dem og får feedback.

Hvis du naturligvis er mere interesseret i f.eks. programmering eller 3D, så skal du naturligvis også igang med at lære dig selv det, men analoge spilprototyper er aldrig en dårlig måde at få det vage koncept "spildesign" ind under huden på.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Søger hjælp til valg af retning

Unread post by Wikzo » 10 Jun 2011, 19:28

Jeg er også netop blevet færdig med et 15-uger langt højskoleforløb omkring computerspil. Her får man snust til lidt af det hele, hvilket er en god måde til at se, hvad man egentlig har lyst til.

Vi var det første hold på denne nye linje (døbt "Game Academy"), og det næste regner med at begynde til efteråret. Du kan læse mere herom på Vallekilde Højskoles hjemmeside.

Derudover bloggede jeg om alle de ting, vi lavede på Game Academy.

Snooper55
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 10 Jun 2011, 14:06

Re: Søger hjælp til valg af retning

Unread post by Snooper55 » 11 Jun 2011, 15:13

Super! Tak for de gode svar gutter!.. Jeg vil kigge ind på tingene.. :-)
Er rart med lidt hjælp når man er på lidt bar bund.. Men kan se i ved hvad i taler om.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Søger hjælp til valg af retning

Unread post by Zee » 14 Jun 2011, 15:31

Hvis du er i tvivl om hvorvidt programmering overhovedet er den del af spiludvikling du gerne vil beskæftige dig med, så vil jeg IKKE anbefale dig at gå i gang med den nævnte bog. Og generelt slet ikke gå i gang med C++.
Istedet kan du f.eks. starte med at lege med det tool der hedder "Game Maker", her kan du meget let lave 2D spil. Selvom man ikke er tvunget til at programmere er man nødt til det hvis man vil lave noget der ikke er super simpelt. Det programmerings/scriptingsprog der bruges i Game Maker kan du ikke bruge andre steder, men grundprincipperne er stortset de samme i alle programmeringssprog. I Game Maker kan du få prøvet nogle af dine idéer af, og du kan både rode med grafik, level design, game design og programmering. Hvis du ved at rode med programmering i Game Maker finder ud af at programmering slet ikke er dig, så er det fint og så kan du koncentrere dig om det du gerne vil (f.eks. level design eller game design). Hvis du derimod synes at det er sjovt så vil jeg anbefale dig at læse lidt om C# og derefter downloade den game engine der hedder "Unity". I Unity kan du lave avancerede 3D spil som f.eks. kan spilles direkte i browseren, og med lidt betaling kan du også komme til at udvikle spil til Android og iOS.

Post Reply