Page 1 of 1
Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 13 Aug 2011, 22:44
by KanpekiJan
Jeg har tænkt over, efter jeg er færdig med HTX, at tage datamatikeruddannelsen (muligvis i Grenaa med speciale i spiludvikling) og derefter CG-artist-uddannelsen på The Animation Workshop i Viborg. Jeg vil meget gerne ind i spilbranchen, og jeg kan meget godt lide at tegne (og vil meget gerne lære 3D modelling), så min første tanke var at komme ind på CG-artist linien. Men da jeg ikke ved hvor afsikret man er, særligt når man ikke lige har lyst til at leve i Amerika, hvor sådan en stor del af industrien ligger, tænkte jeg at jeg ville tage datamatikeruddannelsen først, så jeg har noget at afsikre mig med og på samme tid endnu en kompetence der kan bruges i spiludvikling.
Synes i det lyder som en god idé? Jeg har også tænkt over måske en gang at gå til Japan, men jeg ved ikke så meget om hvordan det er at komme ind i branchen dér. Er der nogen der har en idé om det?
Tak på forhånd.
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 14 Aug 2011, 07:20
by simonmoeller
KanpekiJan wrote:Jeg har tænkt over, efter jeg er færdig med HTX, at tage datamatikeruddannelsen (muligvis i Grenaa med speciale i spiludvikling) og derefter CG-artist-uddannelsen på The Animation Workshop i Viborg. Jeg vil meget gerne ind i spilbranchen, og jeg kan meget godt lide at tegne (og vil meget gerne lære 3D modelling), så min første tanke var at komme ind på CG-artist linien. Men da jeg ikke ved hvor afsikret man er, særligt når man ikke lige har lyst til at leve i Amerika, hvor sådan en stor del af industrien ligger, tænkte jeg at jeg ville tage datamatikeruddannelsen først, så jeg har noget at afsikre mig med og på samme tid endnu en kompetence der kan bruges i spiludvikling.
Synes i det lyder som en god idé? Jeg har også tænkt over måske en gang at gå til Japan, men jeg ved ikke så meget om hvordan det er at komme ind i branchen dér. Er der nogen der har en idé om det?
Tak på forhånd.
Jeg synes det lyder som en virkeligt dårlig ide at uddanne sig til både programmør og artist. Vælg det du synes er fedest og arbejd med det 10 timer om dagen.
Man bør specialisere sig. Ikke prøve at please alle ved at brede sig ud.
Hvis du gerne vil arbejde som artist, så synes jeg det lyder fantastisk at du tegner meget. Bliv ved med det. De dygtigste skal nok klare sig. Og de dygtigste er dem der klart og tydeligt vælger hvad de vil være gode til.
Jeg kan varmt anbefale uddannelserne i Grenaa. Vi har selv hos os 2 ansatte som kommer fra 3D College i Grenaa.
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 14 Aug 2011, 15:30
by vader_dk
tja.
Den ondeste Combo er en grafiker, som kan kode!
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 14 Aug 2011, 19:55
by KanpekiJan
Grunden til at jeg tænker over også at tage datamatiker er, fordi jeg ikke ved hvor fremtidssikret man er med CG-artist-uddannelsen. Det forekommer mig som noget man kun kan bruge få steder og noget der bare generelt er svært at få job med...
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 15 Aug 2011, 06:46
by simonmoeller
KanpekiJan wrote:Grunden til at jeg tænker over også at tage datamatiker er, fordi jeg ikke ved hvor fremtidssikret man er med CG-artist-uddannelsen. Det forekommer mig som noget man kun kan bruge få steder og noget der bare generelt er svært at få job med...
At få et job i en meget lille branche er jo altid en udfordring. Det eneste jeg ved med sikkerhed er at du bliver god til det du bruger meget tid på.
Find ud af hvad du allerhelst har lyst til at lave. Lav det du brænder for 10 timer om dagen. Hvis du er god nok kan du altid få et job - enten i DK eller i udlandet.
Og husk så at uddannelser ikke er en magic bullet der løser alt. Det handler udelukkende om hvor meget effort du putter i det.
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 15 Aug 2011, 09:39
by Pelding
Hvis du elsker at tegne, så sats 100% på det og brug din tid/uddannelse på at komme godt omkring og få lært en masse teknisk/praktisk inden for området.
Hvis det så engang viser sig at være svært at komme ind i spilbranchen på et givent tidspunkt, så vil du stadig have muligheder i f.eks filmbranchen, reklamebranchen eller nogle af de andre steder hvor der kan være brug for illustrationer, storyboards, CG, animationer, etc.
Med en kort programmøruddannelse + grafikertræning vil du ikke have bedre muligheder, og hvis du ikke i forvejen brænder lidt for programmering, så tror jeg du vil brække halsen på sådan en uddannelse.
Held og lykke med det!
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 15 Aug 2011, 13:57
by simonmoeller
Pelding wrote:Hvis du elsker at tegne, så sats 100% på det og brug din tid/uddannelse på at komme godt omkring og få lært en masse teknisk/praktisk inden for området.
Hvis det så engang viser sig at være svært at komme ind i spilbranchen på et givent tidspunkt, så vil du stadig have muligheder i f.eks filmbranchen, reklamebranchen eller nogle af de andre steder hvor der kan være brug for illustrationer, storyboards, CG, animationer, etc.
Med en kort programmøruddannelse + grafikertræning vil du ikke have bedre muligheder, og hvis du ikke i forvejen brænder lidt for programmering, så tror jeg du vil brække halsen på sådan en uddannelse.
Held og lykke med det!
Du siger så mange rigtige ting!
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 15 Aug 2011, 14:01
by Pelding
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 16 Aug 2011, 19:51
by KanpekiJan
Tak for alle replies. Jeg må fortsat tænke over det, men jeg har jo tid endnu...
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 30 Aug 2011, 13:41
by mbknielsen
Du kunne overveje Medialogi på Aalborg uni (i kbh) og få en smule af begge verdener, som vader skrev så er grafikere, der også forstår kode en rigtig vild kombo
Bare husk at blive vildt god til en af dem!
Re: Datamatiker og CG-artist - En god idé?
Posted: 20 Sep 2011, 22:56
by hummeldane
Hvis det er du gerne vil lave realistiske computerkarakterer så virker Viborg animationsskole nok ikke som det smarteste valg. Det er jo mest til tegnefilm, simple 3d figurer.
Du kan jo selv dømme ud fra elev arbejdet(og det koster lidt penge). Tilgengæld ville du få gode forudsætninger for baggrund komposition og belysning og andet relevant.
Jeg ville tilgengæld anbefale Viborg tegneskole som den bedste vej til formforståelse/anatomi og supergod tegne/skitse teknik.
Jeg bruger selv zbrush og Viborg tegneskole er det der har givet mig allermest.
Hvis du kan bare nogenlunde engelsk kunne du satse på online træning, zbrush og 3dsmax kan læres udelukkende over internettet til langt billigere end hvad en 3d uddannelse ville koste.
Det sværeste at lære selv er faktisk anatomi og formforståelse - der ville et halv årigt Viborg tegneskole og eventuelt Vilppu videoer kunne hjælpe.
Men det kan jo tage årevis at blive rigtigt god, så hvis det er de flotte realistiske 3d karaterer du vil satse på så ville jeg nok anbefale dig datamatiker til at starte med, da det er gratis,
du kan få foden indenfor i branchen, og du vil være nogenlunde sikker på en indkomst til hjælp til videre studie(såsom Viborg tegneskole).
Og så i din fritid kan du gå i krig med anatomi og zbrush/3dsmax.
Men hvis du har interesse for andet 3d grafik end realistiske karakterer så er Viborg CG artist sikkert fint. Hvis du starter som environment artist i et spilfirma så har du foden indenfor, hvilket er meget vigtigt(og uddannelsen slutter i praktikforløb).
Der er forresten en datamatikeruddannelse med focus på spiludvikling -
http://www.eadania.dk/uddannelser/it+ud ... ale+i+spil
Ellers er der truemax akademiet, men det er også dyrt. I fremtiden tror jeg det kunne blive en god skole,
men de savner vist stadig lidt anatomi, og kan ikke rigtigt hamle op med Viborgs tegneundervisning.
Og så kan meget af den undervisning jo tages billigere online.