Graphman Studios - Nyt dansk game art outsourcing studie
http://graphmanstudios.com
3ds max 2009 Service Pack 1
http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps ... C-RSSSUP01
Helmers spilsatsning taber 12 millioner
Selv om underskuddet blev et par millioner kroner større end forventet, så er der ingen, som ryster på hånden hos Deadline Games, hvor Finn 'Fiber' Helmer er blandt investorerne.
http://www.computerworld.dk/art/46844?a=rss&i=0
Vinderne af Yoyo Games (Game Maker folkene) konkurrence
http://www.yoyogames.com/gamemaker/competition02
2009 Independent Games Festival er åben for submissions.
http://www.igf.com
Tilbageblik fra Edge på Nordic Game 2008
http://www.next-gen.biz/index.php?optio ... 1&Itemid=2
Interview med lead designer på Diablo 3
http://kotaku.com/5020721/the-man-behin ... -battlenet
Over 34.000 underskrifter mod art directionen i Diablo 3 for dem der har noget i mod tyggegummi WOW looket.
http://www.petitiononline.com/d3art/petition.html
Hollandsk politi fanger Valve hackeren.
http://www.shacknews.com/onearticle.x/53369
Artikel: PopCap: The Complexity Of Being Casual
http://www.gamasutra.com/view/feature/3 ... php?page=1
Anmeldelse af "hjerne input device". OCZ's Neural Impulse Actuator
http://techreport.com/articles.x/14957/1
Nvidia PhysX runs on AMD Radeon 3870, scores 22,000 CPU marks in Vantage
http://www.tgdaily.com/html_tmp/content ... 7-135.html
Blizzard: Activision was our choice
http://www.gamesindustry.biz/articles/b ... our-choice
Artikel: I can't stand anonymity in the gaming industry
http://news.cnet.com/8301-13506_3-99790 ... 47-1_3-0-5
Er i enige? Er spiludviklere for anonyme?
Titoonic søger web og flashudviklere.
http://www.titoonic.dk/about/jobs
(Titoonic har forresten den absolutte rekord i højeste procentdele hotties i branchen)
Chris Mottes med i GDC Paris roundtable. Growing Up - Advice on studio expansion as heard at Paris GDC
http://www.developmag.com/interviews/221/Growing-Up
Epic Sound laver musik til 'Viking: Battle for Asgard' fra Creative Assembly / SEGA.
http://epicsound.com/listen/
Nyhedsbreve fra Dreamgames
http://dreamgames.dk/media/26833/dreamg ... ev%206.pdf
http://www.dreamgames.dk/2415.aspx
DADIU 2008 i Aalborg
http://dreamgames.dk/media/26837/dadiu% ... 202008.pdf
Nyhedsdump 5 juli 2008
-
- Level 6 - Apprentice
- Posts: 69
- Joined: 08 Mar 2008, 19:36
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Er spiludviklere for anonyme?
Ja..jonaz.dk wrote: Artikel: I can't stand anonymity in the gaming industry
http://news.cnet.com/8301-13506_3-99790 ... 47-1_3-0-5
Er i enige? Er spiludviklere for anonyme?
Men i filim-branchen er der også masser af anonyme folk der laver et godt stykke arbejde, og selvom de er i credits-listen er det nok kun nære venner og familie medlemmer der lægger mærke til dem. Se f.eks. film der udelukkende er lavet på computere - der bruges masser af krudt på hvem der lægger stemmer til, lidt mindre krudt på instruktøren og stortset intet på dem der laver 'resten'.. hvor mange udenfor branchen ved f.eks. hvem Brad Bird er? Tror de færreste kender John Lasseter for den sags skyld.
Film nørder kan måske huske navne på bestemte kamera folk eller klippere - et fåtal almindelige mennesker kan måske genkende et Danny Elfman soundtrack - og hvor film efterhånden er et kendt medie er der stadig en masse som ikke aner hvad en gaffer laver fx. og på den måde er der masser af specialist jobs som ingen anerkendelse for (af folk udenfor branchen) - så chancen for at de skulle lære specialister at kende indenfor spil branchen og vide hvem der har lavet hvad er nok meget lille.
Så er der Will Wright og de andre - selvom de er kendt af os tvivler jeg på at de fleste der spiller sims aner hvem han er.. (på trods af at der er en del sims-spillere)..
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer
Graphic Artist/Game Designer
-
- Level 55 - Quake marine
- Posts: 553
- Joined: 25 Mar 2008, 12:23
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: Nyhedsdump 5 juli 2008
Det sidste vi har brug for i spilbranchen er en eksklusiv klub af ego'er som i filmbranchen. Folk har deres CV'ere og kredittering i produkterne til at fremme deres karriere, det bør være og er nok. Er der tale om koda stuff osv. på musik, er det også nemt, da denne selvfølgelig er crediteret.
Spil produktion er i høj grad en team-effort. At fremhæve een bestemt person er i overvejende grad af tilfælde absurd. Igen, credit listerne fortæller ganske fint hvad de enkelte personer har bidraget med til en produktion. På denne måde, får alle også deres aftryk dokumenteret - det er både fair og rationelt.
Desuden ved jeg heller ikke om man i det hele taget kan sammenligne den slags med filmbranchen. Det jeg godt kan lide ved spilbranchen, er at når der endelig er nogle enkeltpersoner der bliver fremhævet - f.eks. Shigoru Miyamoto, Peter Molineux, Daved Braben, Darling brødrene osv, er det som regel fordi de har gjort sig fortjent til det og ikke fordi en manager har været god til at spise pindemadder og drikke cocktails (ikke et ondt ord om cocktails og pindemadder, dog).
Men i virkeligheden er det vel ligeså meget spilpressen, der kommer til at afgøre den slags i fremtiden.
Spil produktion er i høj grad en team-effort. At fremhæve een bestemt person er i overvejende grad af tilfælde absurd. Igen, credit listerne fortæller ganske fint hvad de enkelte personer har bidraget med til en produktion. På denne måde, får alle også deres aftryk dokumenteret - det er både fair og rationelt.
Desuden ved jeg heller ikke om man i det hele taget kan sammenligne den slags med filmbranchen. Det jeg godt kan lide ved spilbranchen, er at når der endelig er nogle enkeltpersoner der bliver fremhævet - f.eks. Shigoru Miyamoto, Peter Molineux, Daved Braben, Darling brødrene osv, er det som regel fordi de har gjort sig fortjent til det og ikke fordi en manager har været god til at spise pindemadder og drikke cocktails (ikke et ondt ord om cocktails og pindemadder, dog).
Men i virkeligheden er det vel ligeså meget spilpressen, der kommer til at afgøre den slags i fremtiden.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games
CEGO, OSAO games
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 28 May 2008, 09:46
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Re: Nyhedsdump 5 juli 2008
@ Henrik Weide.
Af principielle årsager må jeg være enig med dig.
Jeg tænker blot - om det spilindustrien har brug for, er flere 'egoer' som pressen kan fortælle historier om.
Personer er nærværende og til at forstå, man kan næsten sige menneskelige - firmaer med 'team efforts' er dybest set nogle mærkelige og abstrakte størrelser, som vi dumme læsere ikke forstår os på.
Af principielle årsager må jeg være enig med dig.
Jeg tænker blot - om det spilindustrien har brug for, er flere 'egoer' som pressen kan fortælle historier om.
Personer er nærværende og til at forstå, man kan næsten sige menneskelige - firmaer med 'team efforts' er dybest set nogle mærkelige og abstrakte størrelser, som vi dumme læsere ikke forstår os på.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter
on Twitter
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 28 May 2008, 09:46
- Location: Copenhagen, Denmark
- Contact:
Re: Nyhedsdump 5 juli 2008
Undskyld, jeg stoppede vist mig selv lidt tidligt der...
... min pointe med flere egoer var, at der ville komme mere pressedækning og 'folkelig opbakning'.
Hvem ved - måske ville spil en dag være berettiget til kulturstøtte?
Computerspil idag er, IMHO, utrolig ufolkelig, og dette er en medvirkende årsag, til at dansk computerspil får begrænset støtte.
Hvis bare vi var mere i de folkelige medier...
... min pointe med flere egoer var, at der ville komme mere pressedækning og 'folkelig opbakning'.
Hvem ved - måske ville spil en dag være berettiget til kulturstøtte?
Computerspil idag er, IMHO, utrolig ufolkelig, og dette er en medvirkende årsag, til at dansk computerspil får begrænset støtte.
Hvis bare vi var mere i de folkelige medier...
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter
on Twitter
-
- Level 0 - Null
- Posts: 4
- Joined: 29 Mar 2008, 13:51
Re: Nyhedsdump 5 juli 2008
Jeg synes godt at man kunne profilere enkeltpersoner, men i så fald skal det være oprigtigt. Man kan ikke give enkeltpersoner credit for hele spilproduktioner, men man kan fremhæve en eller flere personer som symboler på virksomhedens vision og kvalitet. Det fungerer på samme måde som at man i film måske har tillid til eksempelvis Steven Spielberg. Dybest set er det ikke ham der styrer skuespil, manuskript eller effekter, men alene det, at han deltager en i produktion, skaber en tillid til at de andre dele af den lever op til hans standarder - foruden at han kan sætte sit personlige præg på produktionen som helhed.
Jeg tror i nogen grad at medierne allerede leder efter enkeltpersoner, og visse successfulde firmaer nyder godt af at profilere dem. Der følger en masse ekstra medieopmærksomhed og gratis PR med når det er Gabe Newell, Jeff Kaplan, Will Wright, Peter Molyneux etc. der annoncerer firmaets visioner, sammenlignet med en vilkårlig navnløs talsmand med et fornemt cv. Det er måske også et symptom på at mange PR folk har for lidt indblik i de spil de promoverer og smører for tykt på med bullshit. De personer jeg nævnte nyder alle sammen godt af en autoritet og troværdighed, som ingen PR folk kan gøre sig forhåbninger om. Jeg hører ofte spiljournalisterne (jeg læser primært >PCPlayer) gøre opmærksom på hvor realistiske og nede på jorden udviklerne virker i forhold til dem der lever af at bullshitte. Den eneste af de 4, som jeg ikke har stor tillid til, er Molyneux - og der har jeg i det mindste en tillid til at han selv tror på de urimelige mængder hype og bullshit han udspyr, samt en respekt for at "han" tør drive tingene i en mere innovativ retning; noget som en stor andel af verdens spiludviklere sikkert gerne ville have muligheden for - men *han* har de muligheder. Man ville forspilde en enorm PR-resource ved at have ham på et projekt der gik imod hans profil - foruden at han kan tillade sig at stille krav til den kreative frihed. På trods af alle de personlige forbehold jeg har for netop Molyneux, og alt hvad han er involveret i, (hans navn fanger min opmærksomhed men gør mig også meget forsigtig) tror jeg at det kan være gavnligt for spilmediets udvikling, hvis flere enkeltpersoner formår at profilere sig tilsvarende.
Jeg synes også at det giver holdet en sikkerhed at der er enkeltpersoner der fremstår som symbol på holdets indsats. Der er flere firmaer der har vundet min respekt og min fulde tillid til alt hvad de producerer. Men det er jo til tider en urimelig branche, og nogle udviklingshold går konkurs, på trods af høj spilkvalitet. Individer som Warren Spector og Ken Levine har formået at vinde min respekt og stå som symboler for udviklingshold jeg knapt nok kan huske navnet på, fordi de har formået at trække så mange gode anonyme kræfter med sig gennem konkurserne og konsekvent laver spil med en vision og et kvalitetsniveau der tilfredstiller mig. Jeg vil mene at dette er at foretrække frem for alternativet med at alle er anonyme. Et cv er fint når man bare skal finde arbejde igen, men når man brænder for arbejdet og ønsker at se hypen bygge sig op, communities dannes og chancen for firmaets overlevelse øges, tror jeg at symbolerne på de gamle præstationer kan være til stor hjælp.
Måske debatten om anonymitet bør flyttes til et dedikeret thread?
Jeg tror i nogen grad at medierne allerede leder efter enkeltpersoner, og visse successfulde firmaer nyder godt af at profilere dem. Der følger en masse ekstra medieopmærksomhed og gratis PR med når det er Gabe Newell, Jeff Kaplan, Will Wright, Peter Molyneux etc. der annoncerer firmaets visioner, sammenlignet med en vilkårlig navnløs talsmand med et fornemt cv. Det er måske også et symptom på at mange PR folk har for lidt indblik i de spil de promoverer og smører for tykt på med bullshit. De personer jeg nævnte nyder alle sammen godt af en autoritet og troværdighed, som ingen PR folk kan gøre sig forhåbninger om. Jeg hører ofte spiljournalisterne (jeg læser primært >PCPlayer) gøre opmærksom på hvor realistiske og nede på jorden udviklerne virker i forhold til dem der lever af at bullshitte. Den eneste af de 4, som jeg ikke har stor tillid til, er Molyneux - og der har jeg i det mindste en tillid til at han selv tror på de urimelige mængder hype og bullshit han udspyr, samt en respekt for at "han" tør drive tingene i en mere innovativ retning; noget som en stor andel af verdens spiludviklere sikkert gerne ville have muligheden for - men *han* har de muligheder. Man ville forspilde en enorm PR-resource ved at have ham på et projekt der gik imod hans profil - foruden at han kan tillade sig at stille krav til den kreative frihed. På trods af alle de personlige forbehold jeg har for netop Molyneux, og alt hvad han er involveret i, (hans navn fanger min opmærksomhed men gør mig også meget forsigtig) tror jeg at det kan være gavnligt for spilmediets udvikling, hvis flere enkeltpersoner formår at profilere sig tilsvarende.
Jeg synes også at det giver holdet en sikkerhed at der er enkeltpersoner der fremstår som symbol på holdets indsats. Der er flere firmaer der har vundet min respekt og min fulde tillid til alt hvad de producerer. Men det er jo til tider en urimelig branche, og nogle udviklingshold går konkurs, på trods af høj spilkvalitet. Individer som Warren Spector og Ken Levine har formået at vinde min respekt og stå som symboler for udviklingshold jeg knapt nok kan huske navnet på, fordi de har formået at trække så mange gode anonyme kræfter med sig gennem konkurserne og konsekvent laver spil med en vision og et kvalitetsniveau der tilfredstiller mig. Jeg vil mene at dette er at foretrække frem for alternativet med at alle er anonyme. Et cv er fint når man bare skal finde arbejde igen, men når man brænder for arbejdet og ønsker at se hypen bygge sig op, communities dannes og chancen for firmaets overlevelse øges, tror jeg at symbolerne på de gamle præstationer kan være til stor hjælp.
Måske debatten om anonymitet bør flyttes til et dedikeret thread?