Hvor begynder jeg?

Dinirex
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 24 Jul 2008, 17:02

Hvor begynder jeg?

Unread post by Dinirex » 24 Jul 2008, 17:24

Hej alle sammen.

Ja, spørgsmålet er jo som enhver nybegynder tænker, hvor begynder jeg? Jeg har netop afsluttet HTX, og har ansøgt om en plads på Århus Ingeniør Højskole. På HTX havde jeg det sidste år Programming (Niveau C) hvilket jeg virkelig fandt interessant. Vi lærte de mest basale dele i programmeringssproget C++

Jeg har lavet en masse små programmer for at teste de forskellige fordele og ulemper af de mange funktioner. Det har selvfølgelige givet blod på tanden. Mit eksamens projekt blev sænke slagskibe, som jeg er ret godt tilfreds med. Der er en del mangler, men det var virkelige sjovt at skrive. Programmet er jo selvfølgelige i dos (kommando prompten).

Nu vil jeg gerne prøve mere. Men hvor starter jeg? Der er masser af ting der skal tages højde for i udvikling af et spil. Nu tænker jeg selvfølgelige ikke på at lave Assassins Creed, men prøve at lave et spil, som indeholder lidt mere grafik, end blot tekst og streger? Noget hvor musen evt. indgår.

Noget jeg mangler lidt på denne side, er en opstartningsfase? Er denne side kun for de dygtige eller er det tilladt at være nybegynder?

Jeg har læst lidt omkring game programming, hvor man kommer ind på class programming, indtil videre har jeg ikke rigtig kunne set det vildt smarte i denne form for funktion. Har jeg misset noget?

Anyway, mit rigtige spørgsmål er: Hvor starter jeg, hvis jeg gerne vil programmer et spil? Hvad skal jeg lærer først, og i hvilken rækkefølge?

Mvh. Dinirex

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Hvor begynder jeg?

Unread post by Zee » 24 Jul 2008, 19:02

Først og fremmest vil jeg sige at man i følge min mening bør lære at programmere (almindelige programmer) før man tænker på at programmere spil...
Det lyder godt at du har fået blod på tanden mht. programmering, men før du rigtigt kommer til at lave rigtig "spil-programmering" skal du nok have lidt mere erfaring indenfor almindelig programmering end et enkelt fag - men det får du jo helt klart hvis du bliver optaget på den søgte uddannelse. Det jeg prøver at sige er man bør kunne programmere (på et vist niveau) før man begynder at programmere spil. Mange af de ting man laver som spil-programmør er selvfølgelig det samme som en alm. programmør, men indenfor spil vil man også blive blandet ind i en del med lyd, 3D rendering, vektor-matematik, netværksprogrammering, tråd-programmering og en masse der har med timing at gøre. Det er i hvert fald vigtigt at man føler sig sikker indenfor objektorienteret programmering inden man går i gang, jeg ved ikke om det er det du selv hentyder til med "class programmering"... Men klasser, objekter, properties og nedarvning bør som minimum ikke være fremmedord for én når man går i gang med spil-programmeringen.

Men hvis du gerne vil i gang med at lege med spil med det samme så vil jeg anbefale at du prøver programmet "Game maker" (http://www.yoyogames.com/make). Her kan man faktisk lave simple spil uden at skrive noget kode, men der hvor der bliver interessant for dig er jo når man får lov til at programmere, og det er der også rig mulighed for. Man kan når man er kommet lidt ind i systemet ignorere stortset alt det der "drag and drop" funktionalitet og lave sine egne scripts der styrer det hele.
Det er et godt sted at starte når man ikke er så erfaren indenfor programmering... Senere kan man så prøve kræfter med at lave mods til diverse eksisterende spil eller f.eks. arbejde med Microsofts XNA eller endda prøve at lave sin egen game engine.

Den her side er som sådan ikke en guide til hvordan man laver spil, men et forum hvor man kan dele idéer, tanker og stille spørgsmål osv. Og der er plads til alle, også begyndere.

Held og lykke med det.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Hvor begynder jeg?

Unread post by JeppeKM » 24 Jul 2008, 22:13

Hvis du leder efter en decideret uddannelse, så er en bachelor fra DIKU eller ITU en start.
Jeg kender ikke ITU's nye studiestruktur efter man nu kan blive bachelor derudefra også, men tidligere har de fået lidt på puklen for ikke at lære de studerende nok/god nok programmering. DIKU er langt mere hardcore på det niveau.
http://diku.dk/
http://www1.itu.dk/sw76539.asp
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Hvor begynder jeg?

Unread post by Christen » 25 Jul 2008, 09:33

Det kommer vel også lidt an på...

Du skal vel finde ud af mere nøjagtigt hvad du vil. Der er mange aspekter i spil, og der er mange forskellige typer af spil.

Men det ser ud som om det er programmeringen du gerne vil rode med. Og du snakker også om at du gerne vil have grafik med. Grafik er jo et helt eget felt, og det er lyd også.

Som jeg kan se har du startet helt rigtigt, fundet et simpelt projekt og lavet det.

Du skriver at du også gerne vil have grafik med, du kan finde et nyt simpelt projekt som ikke kræver den store grafik. Derefter find ud af hvordan du skal lave det. Som noget af det første skal du finde ud af hvilken værktøj der er det bedste til at løse det. Der findes mange værktøjer til at lave spil. Så undersøg dem lidt, og find det rigtige for dig eller bare et du synes ser sjovt ud.

Til 2d kan du bruge: Flash, Director, Gamemaker, BlitzMax, kode fra bunden med C++, C#, Java, whatever programmeringssporg. (og der er sikkert flere)

Til 3d spil kan du bruge: Blender, Unity, Virtools, brug et gameframework med kode som XNA, kode fra bunden med C++, C#, Java, whatever programmeringssporg. (og der er sikkert flere)

Når det så kommer til at lave grafik til spillet så skal du som oftest hen og rode med nogle helt andre programmer, som Photoshop, Flash, 3d Max, Maya, osv. Det er måske lidt meget at skulle lære to helt nye programmer på en gang, hvis du ikke har prøvet det før. Derfor kunne det være en ide at finde en anden som kan lave noget grafik som vil hjælpe dig, eller lavet noget ultra simpelt.

Hvis jeg var dig ville jeg gøre en af tre følgende:
1. Lave et meget simpelt spil med grafik som kryds og bolle i C++ nu som du er vant til det, eller et andet 2d program som Gamemaker eller Flash. Du kan hurtigt blive færdigt og bruge erfaringen til at komme videre med.
2. Finde en tutorial til at lave et spil i C++, eller en af de andre 2d spil redskaber
3. Hvis det er 3d som kribler i dig så ville jeg bruge Blender, Unity eller Virtools og følge en simpel tutorial til at lave et simpelt spil.

En sidste fræk en, er at gå til et (lille) spil firma og høre om du må komme der og kikke en over skulderen (evt. praktik, evt. sidde der inde og lave et lille projekt). Jeg tror dog at det kan blive svært at få lov til, de fleste har nok ikke tid til det.

Det er mine 25 øre :)

Dinirex
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 24 Jul 2008, 17:02

Re: Hvor begynder jeg?

Unread post by Dinirex » 25 Jul 2008, 12:46

Mange tak for de rigtig gode svar. Nu ved jeg da hvad jeg skal arbejde hen imod. Ja, som i skriver er spil et stort område og der er mange forskellige aspekter i et enkelt spil. Men små projektet, som er mulige at lave, på mit niveau er vel en god start, også langsomt arbejde sig op ad.

Jeg vender tilbage, når jeg har flere spørgsmål :D

Montago
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 19 Jul 2008, 08:57

Re: Hvor begynder jeg?

Unread post by Montago » 03 Aug 2008, 11:27

Hmmm

Jeg kan godt anbefalde at starte med simple spil i Javascrip eller Silverlight.
det er utrolig hurtigt at gå igang med, og den kode man laver kan testes lynhurtigt om det virker.

med Javascript spil, lære du de simple dicipliner : Timing, fysik, interaktion, interface, spil-logik, optimering og hvad events går ud på...
Silverlight giver dig mere råstyrke, nemmere/bedre/hurtigere grafik, bedre sprog, 'rigtige' events, Vektor-grafik i 2D...

Jeg har masser af simple demoer liggende som du kan få koden til, og derved lære teknikkerne ved at studere koden
NB. Javascript og C# minder utrolig meget om C++... i nogle tilfælde i hvertfald ;-)

Javascript:
http://www.mdk-photo.com/Javascript

Silverlight:
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=10&t=190

User avatar
jussing
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 08 Mar 2008, 19:07
Location: 2870
Contact:

Re: Hvor begynder jeg?

Unread post by jussing » 03 Aug 2008, 16:07

Der er blevet oprettet en artikel om DIKU på 3dwiki :) om netop hvad de kan tilbyde ifbm. uddannelse af programmering til computerspil:

http://www.3dwiki.dk/index.php?title=DIKU

- Jonas

Post Reply