Media Technology and Games - Design og Analyse

Martin Iskou
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 25 Jul 2008, 13:49

Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Martin Iskou » 25 Jul 2008, 14:34

Hej alle!

Først en lille introduktion inden jeg kommer til spørgsmålene! :)

Nu har ivrigt jeg fulgt med i diverse diskussioner herinde det sidste halve års tid, mens jeg færdiggjorde min bachelor i sprog- og vidensteknologi på CBS. Jeg har valgt min kandidat med hjerte og interesse, og landede på MTG på ITU. Jeg valgte Design og Analyse linjen, da jeg har en umættelig kreativ hjernehalvdel, og gerne vil mestre teorien om de forskellige designmæssige elementer, der - når de kombineres med dygtige programmører, lydfolk, grafikere og hvad der ellers hører til - udgør det kunstværk som et velkomponeret computerspil i bund og grund er.

Nu er jeg så optaget på uddannelsen, men sidder stadig med et par spørgsmål, som I andre spilentusiaster med større erhvervs-/uddannelsesmæssig erfaring muligvis kan hjælpe mig med at få afklaret!

1. Hvordan er jobmulighederne?
Jeg har hørt farlige rygter om at spildesignere ikke er spor efterspurgte, og at det derfor er skammeligt svært at få et job bagefter, sammenlignet med programmører fx. Hvad er jeres holdning til den påstand?

En anden mulighed for mig er at stile efter at være projektleder, men skal finde ud af om jeg skal tilrettelægge mine valgfag enten efter spildesigner eller projektleder. (Vil dog allerhelst fungere som spildesigner)

2. DADIU - skal, skal ikke?
Hvad er fordelene ved at melde sig ind på DADIU i forhold til bare at følge fagene på ITU? Giver det mere "oomph" på CV'et at man har været igennem et sådant forløb? Kan jeg overhovedet blive optaget, når jeg egentlig ikke har nogen erfaring med spildesign i forvejen?

Tusind tak for jeres tid
Venlig hilsen
Martin

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Scurvy Lobster » 25 Jul 2008, 19:54

Jeg har været projektleder på to DADIU produktioner, og vil klart melde ud, at hvis ikke du melder dig til DADIU, så kan du lige så godt save dine arme af!

DADIU giver dig først og fremmest to spilproduktioner af en god til fremragende kvalitet, og du får lov til at arbejde sammen med de mest talentfulde ligesindede studerende landet har at byde på, hvilket gør at du også får bedre indsigt i deres fagligheder og ønsker. Måske er det lidt svært at blive optaget som spildesigner, men lær Flash eller Game Maker og få nogle spil på CV'et allerede nu. Så står du stærkt. Jo mere du kan pege på af spændende spil i din ansøgning hjælpes du frem!
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Lau Korsgaard » 26 Jul 2008, 11:20

Hej Martin

jeg afleverer speciale på MTG-DA her første august og vil da gerne give dig nogle tips inde fra.

Dadiu:
Jeg har ikke været på Dadiu men har skam lavet flere spilproduktioner fra god til fremragende kvalitet og arbejdet sammen med "de mest talentfulde ligesindede studerende landet har at byde på". :D

Det er nok rigtigt at dadiu er et must hvis ikke man går på ITU, men nogle ville mene at det lige frem var overkill på itu når man også tager fag som game design, game development og experimental game play.

Dem her ude fra har (nogen lunde) gode oplevelser med dadiu men du kan nemt opbygge et godt portfolio uden at tage dadiu.

fordele
Du får et par rigtig flotte spil i dit portfolio
Du får netværk udover ITU

ulemper
Du vælger de teoretiske fag fra på itu
Jeg tror ikke man bliver en bedre spildesigner, men man får erfaring med at bruge spil design i en proces med mange modstridende interesser.

Job:
Stort set alle kandidater her ude fra for job så hvos du har en umættelig kreativ hjernehalvdel så skal du nok også få et. Men det er rigtigt at du skal bruge dine valg fag til at give dig den rigtige edge. Projekt ledelse kan være en god profil men du kan også gå efter fag som flash programmering eller level design.

Et sidste råd. Sid ikke på din flade. Start projekter uden for fagne prøv alt muligt af. Du har kun to år, så skal du til at have mad på bordet og så er der ikke så meget tid til skøre projekter.

/Lau

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Zee » 26 Jul 2008, 11:37

Jeg vil også lige komme med en tilføjelse til det med DADIU, ligesom Lau mener jeg ikke "Scurvy Lobster"'s erfaringer med / holdninger til DADIU passer så godt til ITU, som de evt. gør til hans egen baggrund. DADIU produktionerne har som Lau siger mindet rigtig meget om nogle af de fag/produktioner man i forvejen har på ITU. Derudover passer produktionerne ualmindeligt dårligt ind i den almindelige studiestruktur, hvilket har været til stor gene for de fleste der har fulgt DADIU fra ITU. Jeg tror kun der er omkring 20% af de MTG studerende der vælger at følge DADIU i løbet af deres studie. Og flere af dem jeg kender der har været med som programmører har ikke fulgt produktion 2, fordi den første var sådan en dårlig oplevelse for dem (men du ville jo så være der som designer eller projektleder).

Og en VIGTIG tilføjelse til Lau's kommentar om at stortset alle kandidater fra ITU/MTG får arbejde - ja det er korrekt, en eller anden form for arbejde (måske ikke engang i spil-branchen). Men det betyder bestemt ikke at alle DA studerende der vil være spil-designere får arbejde i et etableret firma som spildesigner bagefter. Jeg vil tro at chancen for at man får det er omkring 1-5%... Det har ikke noget at gøre med kvaliteten af MTG uddannelsen eller ITU, men simpelthen med spilbranchens struktur og spilfirmaernes holdning til ansættelse af game designere. Jeg så på et tidspunkt et citat fra EA, jeg mener at det var noget med at for hver 100 personer de ansætte var 1 af dem game designer, og ingen af dem de havde ansat indenfor de sidste år havde været nyuddannet.
Men der er selvfølgelig gode muligheder for at være med til at starte eget firma op og så der blive game designer, det sker tit, dog er det selvfølgelig en ekstrem usikker branche.
Det som nogle så gør er at få job indenfor QA, eller projektledelse (i mindre stil) eller andet indenfor et spilfirma, og så prøver at komme videre derfra... Af de rigtig gode eksempler på DA studerende der har fået spændende job er der en der fornyligt er startet hos skaberne af Eve Online, og en der nu arbejder som projektleder for Crytek.

Håber det afklarede lidt.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Lau Korsgaard » 26 Jul 2008, 13:27

Hvem gider også have job i den etablerede spil brance :roll:

desuden så skal ccp og crytek da ikke stå alene som gode eksempler som firmaer der har ansat mtg-da'er, så vidt jeg ved så har både FunCom, IO, ITE og serious games spil designere eller level designere ansat fra itu, zeitguyz og pollux havde også.

- men selvfølgelig skal man have talent og være heldig ellers kommer man ingen veje.

Men jeg er ikke sikker på at quality assurance er vejen frem. Er det ikke ved at være en myte at man kan blive spildesigner ved at arbejde sig op fra tester?

-men hvem ved, det kan godt være at jeg om en måned sidder og tester collision bugs på wii versionen af et eller andet agent hugo spil :lol:

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Zee » 26 Jul 2008, 13:46

Lau: Jeg skrev også bare at nogle prøvede det :) Men i dag er der ikke ret stor chance for at det lykkes én at komme videre på den måde - har jeg hørt.
¨
Martin Iskou: Det kan lige siges at jeg læser på MTG-T, og afleverer mit speciale her på fredag. Det er derfor jeg har kendskab til uddannelsen.

Martin Iskou
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 25 Jul 2008, 13:49

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Martin Iskou » 26 Jul 2008, 20:07

Hej Lobster, Lau og Zee.

Mange tak for feedback'en, det er rigtig godt at høre fra folk både fra DADIU og ITU! I fortjener vel også at høre lidt om hvilke tanker jeg har gjort mig efterfølgende så :lol:

Mht. DADIU, så er det rart at høre lidt fra begge lejre. Min hovedbekymring var netop, som Zee kommer ind på, at det ikke ser ud til at passe særlig godt ind i ITU's undervisningsplan, og med et meget tungt 2. semester. Hvis hovedudbyttet af DADIU er praktisk arbejde, og man alligevel får lavet flere spilproduktioner på ITU, så er det måske alligevel bedre at følge med i de 2 specialiseringsmoduler på ITU i stedet.

Angående jobsituationen, så er det da betryggende at få at vide at det ikke er fuldstændig håbløst :) Jeg er selvfølgelig med på at jeg ikke nødvendigvis kommer direkte fra uddannelse til fedt job som game designer hos en af de større spillere på markedet - men i det lange løb så er det naturligvis det jeg håber på! Kan huske jeg kiggede holdet bag Mass Effect i spilmanualen. Der var 1 lead game designer, og ingen game designere - der blev jeg da en anelse skræmt mht. til min fremtid! :lol: Men der var da tilgengæld besat masser af QA stillinger! ;)

Da jeg ikke kender nogen med kendskab til spilindustrien eller uddannelsen så er det virkelig fedt med dette forum - det er en stor hjælp til at få større kendskab til branchen, så props til bagmændene. På baggrund af jeres feedback har jeg besluttet ikke at søge ind på DADIU og er noget mindre intimideret mht. jobsituationen :)

Så igen, mange tak for yderst relevant og brugbar feedback
Muntre hilsner
Martin

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Zee » 27 Jul 2008, 12:38

Martin: Det var så lidt... Du fyrer bare løs hvis der er andre spørgsmål.
Såvidt jeg ved har dit hold intro-uge ugen før semester-start, altså 21-25 august (fredag aften er der måske også lidt fest osv.), det er en rigtig god idé at deltage i, da det let kan være her man får dannet de første kontakter, og det er måske her man finder sammen med nogle af dem man kommer til at arbejde sammen med i de første fag. "Game design" første semester er et produktionsfag hvor man arbejder sammen både DA og T om at lave et 2D spil. Det handler jo om at finde sammen med nogle personer med nogenlunde samme ambitionsniveau som én selv, og nogle der er friske på at arbejde på det spil som du gerne vil lave.

Ang. det med at spilfirmaer har et meget lille antal "game designers" så skal man også være opmærksom på at andre job også indeholder "game design" elementer, f.eks. level designer.

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by petervesti » 28 Jul 2008, 02:57

Jobmulighederne som leveldesigner er rigtig gode. Når du først har været leveldesigner i et par år, så burde mulighederne for at blive gamedesigner et eller andet sted også være fine. Som alt andet afhænger det naturligvis af held og færdigheder.

Med henblik på DADIU (og ITU-produktioner) så er jeg ret overbevist om at det ikke betyder noget som helst hvad det er du laver rent CV-mæssigt. Det er meget vigtigere at du får erfaring med kendte engines/editorer (de fleste større firmaer vil alligevel ikke vide hvad DADIU, ITU etc er og er sikkert totalt ligeglade med hvilke spil du har lavet på en eller anden tilfældig uddannelse =))

Det ovenstående er imidlertid skrevet udfra den tanke at du ikke kun kigger på Danmark som et sted du er interesseret i at arbejde. Hvis du kun kigger på Danmark, så er chancerne nok ret minimale for at komme til at lave noget fedt.

Hvis du gerne vil blive boende i Danmark, så skal du nok snart igang med at networke, hvis du derimod er frisk på at flytte til udlandet, så burde det ikke være noget problem at finde et job (og når først du har et job, så er det jo ren rutine at finde det næste job..korrupt branche, yes sir!). Det er masser af fede jobs rundt omkring =)

Held og lykke,

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by asbjoern.com » 29 Jul 2008, 18:01

Det er sku aergeligt at databasen fra tidligere er mistet, der har vaeret en del ligende diskussioner :-(.

Der er generelt rigtigt fornuftigt hvad der bliver skrevet herinde. Her er mine raad i loes punktform

- Job muligheder som game designer
Hvis du vil vaere gamedesigner og arbejde paa AAA produktioner, saa bliver du noed til at goere dig klart nu at du skal flytte fra Danmark. Der er jobs - bare ikke i Danmark. Der er ikke nogen dansk industri af betydning, og generelt er firmaerne saa smaa at det ikke er rentabelt at have folk der ikke bidrager direkte i produktionen. Glem alt om at arbejde i Danmark som "ren" game designer foer du har mere erfaring! Selv derefter vil der vaere mange om budet til de faa stilliger der er. Tilgengaeld kan jeg fortaelle at jeg personligt loebende ansaetter helt groenne folk ogsaa indenfor game design. IOI og Deadline har en maade at producere paa hvor de maaske har mindre fokus paa game design som en selvstaendig stilling. Men der er masser af studier (som eksempelvis Crytek) hvor man kan faa job som entrylevel game designer. Hvis du ikke er parart til at flytte til udlandet, saa vil mit raad vaere at fokusere paa flash og webproduktioner som du selv kan lave en vaesentlig del af.

- QA som entry til design
Det er rigtigt at der altid er arbejde at faa i QA, men det er daarligt betalt og ikke saerligt udfordrende - og medmindre man specialiserer sig i de tekniske aspecter saasom build systemer og automatiserede tests saa er det spild af en kandidat grad. Man kan selvfoelgelig specialisere sig i usability test etc. i forbindelse med spil, men pt. er der meget lidt arbejde at faa her - og igen ikke i Danmark.

- DADIU
Soeg ind paa DADIU, hvis du laeser game design i Danmark er der ikke nogen gode argumenter for ikke at soege ind. Det er en super mulighed for at faa et lidt andet perspectiv paa tingene og det giver dig projekt erfaring. For mere tekniske folk saasom programmoerer etc. kan jeg godt se potentielle argumenter for at vaelge DADIU fra, men som game designer er det en god mulighed.

- Game design som uddannelse
En anden ting som du skal vaere meget opmaerksom paa er at du har valgt en kandidat som ikke ligger i direkte forlaengelse af din bachelor. Med andre ord er du allerede bagud. Det er super vigtigt at du finder ud af at bruge dine tidligere kompetance i relation til spil industrien, ellers bliver det meget svaert at opbygge de fornoedne kompetancer indenfor to aar.

- Game design versus Projekt Ledelse
Hvis du vil vaere spildesigner, saa gaa efter det - en projekt leder der dybest set hellere vil vaere designer kommer til at have det forkerte fokus. Men vaer opmaerksom paa at der er masser af kreative aspekter i projekt ledelse eller producer rollen. Noget som DADIU maaske underspiller ved at kalde det en projekt leder og ikke en Producer.

/asbjoern

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Zee » 29 Jul 2008, 19:30

Asbjørn: Når man ser på Jeres opslag hos Crytek så er der såvidt jeg husker ikke mange af dem hvor der er ikke som minimum er et krav som dette "Worked on shipped product on either console or PC". Og selvfølgelig er det altid at foretrække at man har den slags erfaring, men det du siger er altså at man har en chance selvom man f.eks. er nyuddannet?
Jeg plejer at se på den slags krav i opslag som rimelig "faste", men måske er det ikke dumt at søge som f.eks. "Game programmer" i Frankfurt selvom man er nyuddannet?

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by asbjoern.com » 30 Jul 2008, 10:14

Zee wrote:Asbjørn: Når man ser på Jeres opslag hos Crytek så er der såvidt jeg husker ikke mange af dem hvor der er ikke som minimum er et krav som dette "Worked on shipped product on either console or PC". Og selvfølgelig er det altid at foretrække at man har den slags erfaring, men det du siger er altså at man har en chance selvom man f.eks. er nyuddannet?
Jeg plejer at se på den slags krav i opslag som rimelig "faste", men måske er det ikke dumt at søge som f.eks. "Game programmer" i Frankfurt selvom man er nyuddannet?

Jeg tror det er meget gennerelt at de fleste firmaer fokuserer deres annoncer paa de stillinger som er svaerest at besaette, eller hvor man gerne vil have et stoere udvalg af ansoegere. Dvs. lower level stillinger sjaelent naar at blive slaaet op fordi man allerede har en bunke uopfordrede ansoegninger liggende. Som nyuddannet er det vigtigt at ligge i disse bunker eller have kontakter direkte til folk som er ansat allerede der hvor man gerne vil arbejde.

Hvis du har nogen mere personlige forespoersler er du velkommen at skrive til mig.

/asbjoern

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Media Technology and Games - Design og Analyse

Unread post by Zacker » 12 Aug 2008, 10:05

Martin, du har vist fået fine svar på dine spørgsmål, men den her fra Peter kunne jeg ikke lade stå ubesvaret:
petervesti wrote:de fleste større firmaer vil alligevel ikke vide hvad DADIU, ITU etc er og er sikkert totalt ligeglade med hvilke spil du har lavet på en eller anden tilfældig uddannelse =))
Jeg kan garantere dig for, at et hvert respektabelt spilfirma i DK vil vide hvad både DADIU og ITU er. Og selv for de firmaer(evt. i udlandet), der ikke ved det, så vil de bestemt ikke være ligeglade med, hvilke spil du har lavet!

Post Reply