Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen shmup

User avatar
TorbenLarsen
Level 5 - Youngling
Posts: 56
Joined: 17 Jul 2011, 14:40
Contact:

Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen shmup

Unread post by TorbenLarsen » 29 Dec 2011, 23:00

Hej alle,

Til dem af jer der besidder en Android enhed, kommer her en rigtig god nyhed om snarlig ankomst af "2 player split-screen shoot'em up" - Battle Squadron ONE :)

Image

Battle Squadron ONE coming to Android early 2012 !!
Cope-Com is proud to announce that we have teamed up with expert iOS/Android developer Goldencode.eu to bring our highly acclaimed shoot’em up Battle Squadron ONE to Android devices...
Read more...


iOS version
website: Cope-Com ..."Active since 1985 - The famed Danish video game pioneers"

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by Niels Jørgensen » 30 Jan 2012, 23:00

Cool, glæder mig til at høre om jeres økonomiske erfaringer på den konto (ifht. iOS versionen). Håber af hele min java-sjæl at det bliver en success, men jeg er godt nok ikke optimistisk.

User avatar
TorbenLarsen
Level 5 - Youngling
Posts: 56
Joined: 17 Jul 2011, 14:40
Contact:

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by TorbenLarsen » 30 Jan 2012, 23:35

Niels Jørgensen wrote:Cool, glæder mig til at høre om jeres økonomiske erfaringer på den konto (ifht. iOS versionen). Håber af hele min java-sjæl at det bliver en success, men jeg er godt nok ikke optimistisk.
Ud fra hvad vi kan forstå er Android markedet rimeligt "svært", men er det så noget der fortsat er tilfældet? Iflg. Phandroid.com er man ret begejstret over nyheden og prøv at se her :)

Battle Squadron ONE – World’s First Split-screen Shooter Coming To Android In Early 2012
http://phandroid.com/2011/12/30/battle- ... arly-2012/
website: Cope-Com ..."Active since 1985 - The famed Danish video game pioneers"

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by Niels Jørgensen » 31 Jan 2012, 12:02

Jeg håber jeg tager fejl, men mit indtryk er at Android brugere er blevet opdraget til at software er gratis, og at det derfor stort set er umuligt at hive penge ud af dem. Google gør kun tingene værre med deres totale mangel på kvalitets kontrol (som gør at ingen henter noget ned til Android uden at se et gratis preview - et gratis preview som enten er for lidt til at tilfredsstille freebee typerne => 1-star ratings, eller som har så meget indhold at de reelt ikke er motiverede for at købe den fulde version).

Derudover har de deres hjernedøde "sales" up til jul mv. hvor de giver premium apps væk. Godt for banner adds, dårligt for dem der forsøger at leve af at lave apps, og rigtigt dårligt for Androids øko system på sigt fordi det, igen, giver brugerne en grund til ikke at købe apps (dels føler de sig snydt hvis de lige har købt app'en inden den bliver givet væk, og dels spekulerer folk i at vente til de er gratis)...

Dette er selvfølgelig bare min personlige vurdering - jeg glæder mig til at få lidt hard facts fra en der har identiske apps på både iOS og Android ;)

(I mit eget tilfælde har jeg en faktor 5 i omsætning på iOS - og det vel at mærke sådan at jeg har tjent 5 gange så meget på 1 app i 2 uger (iOS) som jeg har på 2 apps i hhv. 3 og 6 måneder (Android), men det er så ikke samme app)...

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by oliverdb » 31 Jan 2012, 13:52

faktor 10 her....Android virker ikke som besværet værd især med den store fragmentation.
Hvordan i hulen skal jeg kunne tage stilling til 700 forskellige devices. Det værste er alle crashene i market fra de folk der faktisk forsøger at betale.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by Niels Jørgensen » 31 Jan 2012, 16:01

Bemærk at jeg sagde faktor 5 på 1 app i 2 uger vs. 3/6 måneder og 2 apps. Det er reelt en faktor 5 * 2 * ( 6+3 ) = absurd tæt på "two orders of magnitude" bedre på iOS.

Mht. deres dårlige betalings system: Sidste måned havde jeg 50% (af mine 4 reelle kunder) som ikke kunne betale pga. mystiske back-end fejl i betalings systemet, og det er ikke noget midlertidigt problem - det har været sådan ihvertfald de sidste 6 måneder og Google gør (tilsyneladende) intet.

Oven i den dårlige økonomi skal man så slås med uendeligt meget brok fra folk der enten har et device med et eller andet problem eller helt enkelt er utilfredse med noget de har fået gratis. Seneste kommentar jeg har fået er fra en eller anden der (efter at han har spillet den gratis demo version) tilbyder at ændre en 1-star rating til en 5-star hvis jeg laver den fulde version reklame finansieret (= gratis for ham, og $0.01 til mig).

Han lever åbenbart i et land hvor man kan handle med "rating stars" i det lokale supermarked...

User avatar
TorbenLarsen
Level 5 - Youngling
Posts: 56
Joined: 17 Jul 2011, 14:40
Contact:

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by TorbenLarsen » 31 Jan 2012, 17:10

Niels Jørgensen wrote:Bemærk at jeg sagde faktor 5 på 1 app i 2 uger vs. 3/6 måneder og 2 apps. Det er reelt en faktor 5 * 2 * ( 6+3 ) = absurd tæt på "two orders of magnitude" bedre på iOS.

Mht. deres dårlige betalings system: Sidste måned havde jeg 50% (af mine 4 reelle kunder) som ikke kunne betale pga. mystiske back-end fejl i betalings systemet, og det er ikke noget midlertidigt problem - det har været sådan ihvertfald de sidste 6 måneder og Google gør (tilsyneladende) intet.

Oven i den dårlige økonomi skal man så slås med uendeligt meget brok fra folk der enten har et device med et eller andet problem eller helt enkelt er utilfredse med noget de har fået gratis. Seneste kommentar jeg har fået er fra en eller anden der (efter at han har spillet den gratis demo version) tilbyder at ændre en 1-star rating til en 5-star hvis jeg laver den fulde version reklame finansieret (= gratis for ham, og $0.01 til mig).

Han lever åbenbart i et land hvor man kan handle med "rating stars" i det lokale supermarked...
Interessant udlægning. De ord er hørt mange gange før omkring tilgåelse til android som også tidligere nævnt. Jeg tror at der er flere ubekendte faktorer, der godt kan give udslaget i et marked domineret af "freebies" brugere. Marketing og spiltype lader til at have en stor betydning på specielt Android, fordi der må da være nogen der tjener nogle penge på de enheder. Hvis man mener at man har et tilstrækkeligt spilkoncept, så er det nok bedre at tro på dets bæreevne omend på et marked domineret af free versioner og deraf lave en tilstrækkelig salgsstrategi, fordi hvem ved om man rammer plet på forhånd? :geek:

Med hensyn til at brugere/købere kunne brokke sig over elementer i spillet vedvarende, brugte vi selv ca. 12 betatestere (krediteret i spillet endda) i 3 måneder, hvor stort set alle havde noget spil erfaring at kunne bidrage med. Formål var at gøre de mere "krævende" smartphone brugere tilfredse og minimere "bugs", med alle "hjørner" af spillet og derved undgå floder af klager.
Og det var MEGET brugbart :)
website: Cope-Com ..."Active since 1985 - The famed Danish video game pioneers"

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by Niels Jørgensen » 31 Jan 2012, 22:12

Problemet er ikke at folk brokker sig over spillets indhold - hvis det så bare var det. Problemet er at et stort antal brugere anvender 1-star ratings til at brokke sig over at

1) Der er reklamer i et gratis spil
2) Der er in-app purchases i en gratis app (det betragtes åbenbart som lidt halv lusket)
3) At en gratis version reelt kun er en demo (på trods af at der ikke er så mange andre måder at lave en demo på og at, ja, den var gratis)
4) At en gratis app ikke virker på deres device (uden iøvrigt at have gjort noget somhelst forsøg på at kontakte udvikleren for at forsøge at løse problemet)

Men som sagt, jeg håber virkelig at det lykkeds for jer at finde en formel der virker, og jeg er lutter ører hvis du har nogle solide facts at smide efter mig. Jeg har kodet java i langt over 10 år og er villig til at leve med Androids fragmentering og elendige marked for at udvikle på den platform som jeg iøvrigt synes er super fed, men jeg vil ikke betale penge for at høre på møg forkælede mave-sure freebee hippier brokke sig over at jeg bruger min sparsomme fritid på at give dem gratis apps (ah, der slap vist lidt galde ud der, sorry :) ).

User avatar
TorbenLarsen
Level 5 - Youngling
Posts: 56
Joined: 17 Jul 2011, 14:40
Contact:

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by TorbenLarsen » 01 Feb 2012, 10:41

Niels Jørgensen wrote:Problemet er ikke at folk brokker sig over spillets indhold - hvis det så bare var det. Problemet er at et stort antal brugere anvender 1-star ratings til at brokke sig over at

1) Der er reklamer i et gratis spil
2) Der er in-app purchases i en gratis app (det betragtes åbenbart som lidt halv lusket)
3) At en gratis version reelt kun er en demo (på trods af at der ikke er så mange andre måder at lave en demo på og at, ja, den var gratis)
4) At en gratis app ikke virker på deres device (uden iøvrigt at have gjort noget somhelst forsøg på at kontakte udvikleren for at forsøge at løse problemet)

Men som sagt, jeg håber virkelig at det lykkeds for jer at finde en formel der virker, og jeg er lutter ører hvis du har nogle solide facts at smide efter mig. Jeg har kodet java i langt over 10 år og er villig til at leve med Androids fragmentering og elendige marked for at udvikle på den platform som jeg iøvrigt synes er super fed, men jeg vil ikke betale penge for at høre på møg forkælede mave-sure freebee hippier brokke sig over at jeg bruger min sparsomme fritid på at give dem gratis apps (ah, der slap vist lidt galde ud der, sorry :) ).
Det virker til at du har en god erfaring med Android markedet og har prøvet lidt af hvert. Ville du dermed mene at du har gjort tilstrækkeligt for at gøre opmærksom på dit spil på android markedet ved udgivelsen?
Gør man ikke noget planlagt forarbejde og efterarbejde ved udgivelse, vil jeg mene at man ret let kan drukne i mængden? :?
website: Cope-Com ..."Active since 1985 - The famed Danish video game pioneers"

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by Niels Jørgensen » 01 Feb 2012, 11:58

Det har du helt ret i, og ja, jeg kunne nok have gjort mere, men med næsten 6000 downloads (fordelt på 2 apps der begge findes i en gratis og en betalings version) har jeg totalt set fået 30 salg. Det er ikke en conversion rate der giver mig lyst til at investere i markedsføring :)...

Lidt hurtig hovedregning siger at selv hvis jeg formår at markesføre mig op på 600.000 downloads (hvilket er "cut the rope" niveau) , så står jeg med 3000 salg - det er ikke engang en ordentlig månedsløn, never mind at det først skal finansiere udgiften til så massiv en reklame kampagne.

Mine spil er helt sikkert ikke "cut-the-rope" niveau (hvilket naturligvis er en stor del af forklaringen på den lave conversion rate), men som sagt peger den feedback jeg har fået entydigt i retning af at brugerne bare ikke kan acceptere at nogen har den frækhed at tage sig betalt for deres apps. Det kan selvfølgelig være at dem der synes spillet er noget crap bare ikke giver feedback :), men det er lige præcis derfor jeg ser frem til at høre om andres erfaringer :)...

Hvis du melder tilbage at det spiller en million på Android, så skal jeg da tilbage og kigge på mit gameplay og mine todo lister så jeg kan forbedre spillene.

Som en lille side bemærkning kan man jo spørge sig selv hvorfor Rovio har set sig nødsaget til at forære Angry Birds væk på Android når de stadig tager penge for den til iOS? Ja, der er reklamer i spillet, men jeg har svært ved at tro at de skulle tjene 6 kr per spiller i banner indtægter, så hvis de kunne sælge det så havde de nok gjort det...

Alt dette er jo så min mave fornemmelse og skal selvfølgelig tages med et gran salt - jeg er jo bare en kode klovn der ikke ved en fløjtende fis om hverken salg eller marketing :)...

User avatar
j_jerrik
Level 1 - Speck of dust
Posts: 18
Joined: 29 May 2008, 10:43
Location: Vesterbro, Copenhagen

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by j_jerrik » 01 Feb 2012, 20:02

Check den her artikel, den giver et rimeligt godt indblik i android market vs app-store fra en enkelt udviklers erfaring:
http://www.gamasutra.com/blogs/MikeArcu ... _Stats.php
http://twitter.com/JJerrik
https://market.android.com/details?id=d ... attackwave
There are 10 types of people in this world - those who understand binary and those who don't

User avatar
TorbenLarsen
Level 5 - Youngling
Posts: 56
Joined: 17 Jul 2011, 14:40
Contact:

Re: Kommer til Android: Første iPad 2 player split-screen sh

Unread post by TorbenLarsen » 01 Feb 2012, 22:09

Niels Jørgensen wrote:Det har du helt ret i, og ja, jeg kunne nok have gjort mere, men med næsten 6000 downloads (fordelt på 2 apps der begge findes i en gratis og en betalings version) har jeg totalt set fået 30 salg. Det er ikke en conversion rate der giver mig lyst til at investere i markedsføring :)...

Lidt hurtig hovedregning siger at selv hvis jeg formår at markesføre mig op på 600.000 downloads (hvilket er "cut the rope" niveau) , så står jeg med 3000 salg - det er ikke engang en ordentlig månedsløn, never mind at det først skal finansiere udgiften til så massiv en reklame kampagne.

Mine spil er helt sikkert ikke "cut-the-rope" niveau (hvilket naturligvis er en stor del af forklaringen på den lave conversion rate), men som sagt peger den feedback jeg har fået entydigt i retning af at brugerne bare ikke kan acceptere at nogen har den frækhed at tage sig betalt for deres apps. Det kan selvfølgelig være at dem der synes spillet er noget crap bare ikke giver feedback :), men det er lige præcis derfor jeg ser frem til at høre om andres erfaringer :)...

Hvis du melder tilbage at det spiller en million på Android, så skal jeg da tilbage og kigge på mit gameplay og mine todo lister så jeg kan forbedre spillene.

Som en lille side bemærkning kan man jo spørge sig selv hvorfor Rovio har set sig nødsaget til at forære Angry Birds væk på Android når de stadig tager penge for den til iOS? Ja, der er reklamer i spillet, men jeg har svært ved at tro at de skulle tjene 6 kr per spiller i banner indtægter, så hvis de kunne sælge det så havde de nok gjort det...

Alt dette er jo så min mave fornemmelse og skal selvfølgelig tages med et gran salt - jeg er jo bare en kode klovn der ikke ved en fløjtende fis om hverken salg eller marketing :)...
Tror der skal kigges mere på marketing af produktet i henhold til Android markedet. Flere udgivere er af den overbevisning at marketing er 50% af et produkt og jeg vil sige at det passer nok meget godt. At udgive et spil til en platform der sælger mindre skal nok ses i et dybere perspektiv, såsom synergi-effekt og lign. produkter på tværs. Det er jo ret tydeligt at de spil der downloades eller sælger mest også har marketingsapparatet i orden. Alle kæmper deres kamp for "spalteplads", hvorved de store udgivere jo allerede ligger "lunt", derved må man gøre sig mere attraktiv eller finde andre "våben", hvordan det end så må gøres, imo. :geek:
website: Cope-Com ..."Active since 1985 - The famed Danish video game pioneers"

Post Reply