Nybegynder til Unity

alesten
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 22 Aug 2011, 13:40

Nybegynder til Unity

Unread post by alesten » 22 Jan 2012, 19:52

Hey :)
Jeg er så småt gået igang med at lærer Unity 3D og bruger JavaScript som kodesprog. Jeg syntes selv det går fint, men er stadig nybegynder. Er der nogen der kender et godt og nemt projekt at begynde med? Det må gerne være noget der ikke er for meget kode i men stadig give noget udfordring ;)
Håber der er nogle der kan hjælpe :)

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Nybegynder til Unity

Unread post by Kristian Hedeholm » 23 Jan 2012, 09:29

Hey.

Et godt og nemt projekt begynde med, kunne være at lave Pong. Jeg ved godt det måske ikke er det mest top fancy spil at lave, men man skal alligevel have forståelse for et par ting i Unity, før det kan lade sig gøre. Pong var selv mit første projekt.

Ellers kan du også tjekke 3DBuzz og deres "Simpel 2D Shooter" tutorial video ud. Der bliver dog brugt C#, men jeg vil stadig helt klart anbefale at tage et kig på dem :)
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Nybegynder til Unity

Unread post by ThomasLund » 23 Jan 2012, 10:39

Kør igennem de tutorials som Unity har på deres side. Der er et par bøger også, men de sutter. Meget bedre lige at nuppe Unity tutorials og så er der et hav af mindre tutorials online. Check Unity forums for links.

Hvis du lige er startet og ikke nødvendigvis er ekspert i hverken javascript eller c#, så vil jeg klart anbefale at du lærer C# istedet. Meget meget lettere at finde relevant information på nettet, der er flere features i sproget og lærdommen er direkte brugbar i andre C# jobs senere.

/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

alesten
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 22 Aug 2011, 13:40

Re: Nybegynder til Unity

Unread post by alesten » 23 Jan 2012, 17:27

Tak for jeres svar :)
Grunden til at jeg valgte at bruge JavaScript, var fordi jeg fulgte denne hjemmeside http://www.walkerboystudio.com/html/uni ... ree__.html
Den har været til stor hjælp og syntes selv jeg har lært meget af det.
Men vil det være en god ide at lærer C# i stedet for javascript, også til brug i fremtiden mht. job? Hvis ja, er der så et sted hvor man nemt kan få en introduktion til det :)?

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Nybegynder til Unity

Unread post by Zee » 24 Jan 2012, 16:33

Er helt enig i det ThomasLund skriver om C#/Javascript. På længere sigt vil du få LANGT mere ud af at arbejde med C# end med Javascript. Altså det vil både give dig flere muligheder i Unity, og noget mere brugbart på dit CV. F.eks. arbejder jeg i et firma hvor vi er ca. 180 der arbejder med C# (som primært programmeringssprog), og så er der omkring 5 der har Javascript som noget der nærmer sig deres primære teknologi.
Jeg kender dog desværre ikke nogle gode begynder tutorials til C#, så medmindre andre har et specifikt bud på det, så må det være hvad du kan finde på Google :)

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Nybegynder til Unity

Unread post by oliverdb » 24 Jan 2012, 20:15

Nu kan man jo argumentere at javascript er en fordel med det fremstormende HTML5, men desværre er det svære her ikke sproget men de forskellige browsers DOMs ;-)

alesten
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 22 Aug 2011, 13:40

Re: Nybegynder til Unity

Unread post by alesten » 24 Jan 2012, 22:31

Tak for svar :)
Jeg har fundet et sted hvor der skulle være en rigtig god introduktion til C# så den vil jeg lige kører igennem :)

Oliverdb, det er rigtig nok, men nu er jeg ikke så intresseret i at lave hjemmesider men spil ;) Så vil ikke så gerne ind i HTML5 osv :) Ellers tak for svaret :)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Nybegynder til Unity

Unread post by ThomasLund » 25 Jan 2012, 00:16

Prøv evt Rob Miles Yellow Book: http://www.csharpcourse.com/

/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Post Reply