Hvor lang tid tager...

came99
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 02 Feb 2012, 01:33

Hvor lang tid tager...

Unread post by came99 » 02 Feb 2012, 01:45

Hej.. Jeg kommer lige på besøg fra en hel anden branche, så tålmodighed med Prins Knud. Jeg håber I vil være behjælpelige.

Jeg går og pusler med et par ideer til et par simple apps, men jeg mangler evnerne. Jeg vil jo helst ikke ud med selve ideen, men måske I kan give mig en ide om hvor lang tid ting tager, ved at komme med et bud på tidsforbruget på nedenstående eksempler?

Hvor lang tid ville det tage for en jævn programmør at lave et IOS/Android baseret spil a' la hjerterfri, syvkabale etc? Tjah.. faktisk lige nøjagtig disse? Ingen fancy grafik eller noget. Bare ganske simpelt.

Hvad med et meget simpelt billedgalleri?

Hvad med en simpel app f.eks. et billedgalleri eller en simpel kalender med en form for netværks/cloudunderstøttelse?

Det kan give mig en bred ide om hvor mange timer der skal kalkuleres med i min egen business case.

PÅ forhånd tak.

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Hvor lang tid tager...

Unread post by JesperN » 02 Feb 2012, 09:58

1) Et simpelt kortspil, meget basic, kan for en jævn programmør med tidligere iOS/Android erfaring godt klares på en uge eller mindre, plus/minus uforudsigelig bugs. Husk dog kontrolprocessen hos Apple osv., og at et sådan spil, hvis det skal tiltrække opmærksomhed, sandsynligvis skal byde på en masse reward schemes, highscore lists osv., som godt kan tage noget længere tid at udvikle.

2) Eftersom der allerede findes en del hjælpeværktøjer til håndtering af billeder, burde det heller ikke tage lang tid at lave et meget basic billedgalleri. Jeg har set jævne programmører gøre det på en dag.

3) Cloud-understøttelse kan, så vidt jeg ved, godt gøre processen en del længere, da netværksprogrammering godt kan kræve en del mere bughunting og test og ikke har samme omfangsrige og tilgængelige bibliotek af værktøjer endnu.

Men det er desværre ikke muligt at lave et simpelt regnestykke ud fra dette. Kompleksiteten i et software-projekt kan ofte stige eksponentielt, når der tillægges diverse features som skal kombineres på kryds og tværs. Så pas meget på med simple udregninger... det bedste er at lade en erfaren person eller gruppe vurdere og give et estimat.

Desuden kan du snildt ignorere frygten for at nogen stjæler din idé. Selv hvis du skrev den udførligt herinde, vil jeg godt vædde to torsk på, at absolut ingen løber med den. De har allerede idéer nok selv at arbejde med. Der kan højst ske det, at du får en masse god feedback...

Næ du, du skal nærmere bekymre dig om, at nogle tager din idé og løber med den, når den er blevet udgivet og vist gode takter.

oliverdb
Level 9 - Conjurer
Posts: 91
Joined: 11 Mar 2008, 18:46

Re: Hvor lang tid tager...

Unread post by oliverdb » 02 Feb 2012, 10:37

Ideen er intet værd, implementation af ideen er det hele og det svære.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hvor lang tid tager...

Unread post by vonknut » 02 Feb 2012, 11:08

Alle de ovenstående ting kan du få indere til at lave for en slik :)
-så der er det ikke tid men $ det handler om.

For projekter af det omfang du nævner, så snakker vi nok om 500-2000$ + grafik og din tid som "projekt leder".
+at du opretter en apple-account, så du får ejerskab over det der bliver submittet til appstore.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

came99
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 02 Feb 2012, 01:33

Yderligere spørgsmål

Unread post by came99 » 02 Feb 2012, 22:05

Tusind tak for venligheden allerede. Jeg har endda et par yderligere spørgsmål, siden I er så hjælpsomme.

I har ret når I siger at "Ideen er intet værd, implementation af ideen er det hele og det svære"
Faktisk består "ideen" netop af gammel vin på nye flasker. Det hele ligger i brandingen.

Derfor er mine spørgsmål:

1) Hvordan griber man det an at lave et velkendt kortspil som syvkabale? Jeg kan tænke mig, at bare fordi man kan finde ud af at programmere, så kan man ikke nødvendigvis skabe "intelligensen/reglerne" bag et spil kabale eller backgammon? Så hvordan kommer man fra, at ville lave et spil syvkabale, til også at få skabt selve mekanikken bag spillet?

2) Med dette in mente, hvor lang tid, og hvor mange penge vil det koste at få lavet et par simple spil? Af en "fritidsprogrammør" i dk? Som bestillingsvare i Asien?

3) Tror I at "gamle travere" som backgammon, hjerterfri, syvkabale etc er beskyttet af nogen form for ophavsret? Hvordan undersøger jeg dette, hvis nødvendigt?

På forhånd mange tak.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hvor lang tid tager...

Unread post by vonknut » 02 Feb 2012, 22:32

De fleste af de gamle travere er uden ophavsret, men nogle af navnene er ophavsrettighedsbeskyttet.
F.eks. er "connect-4" et beskyttet navn (Hasbro), mens "4 på stribe" og "4 in a row" ikke er det (så vidt jeg husker).
http://en.wikipedia.org/wiki/Connect_Four
-google it

Ift. priser, så som sagt mellem 500-2000$ for simple iphone apps og spil, hvis man kører inder-vejen. Lidt mere hvis det er avancerede spil eller spil med funky AI i.
AI til backgammon, poker o.l. findes vist rundt omkring som opensource.
AI til fire på stribe er allerede løst matematisk, så der skal en koder "bare" implementere den udregning, der kan generere det optimale træk.
-så den er en no-brainer...

Jeg tror at der findes masser af iphone apps med "de gamle travere", f.eks. backgammon. Både som betalings og free app.
http://itunes.apple.com/dk/app/backgamm ... 45524?mt=8
-google it før du starter et evt. projekt.

Generelt:
Just shut up and google it :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply