Hjælp med valg af uddannelse

iMagnus
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2012, 17:59

Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by iMagnus » 09 Feb 2012, 19:03

Hej :)

Jeg er en dreng på 14 år jeg går i 8 klasse. og jeg interesserer mig rigtig meget for spil design og programmering, og jeg kunne virkelig godt tænke mig at programmere spil :) og mit mål er at bruge nogle år på at udvikle mit helt eget spil, ved godt at der kommer til at gå lang tid inden jeg kan programmere mit eget spil, men det er det jeg gerne vil opnå. Jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte. Jeg har lige downloadet en 30 dages prøve af 3ds max og det ser rimelig uoverskueligt ud, men det vender man sig nok til når man har brugt det i et stykke tid, men jeg ved ikke om der er nogen måde jeg kan starte med at øve mig lidt i alt det med C++ og sådan noget. og så ved jeg heller ikke helt hvor man kan tage en uddannelse som noget inde for programmering af spil.

og så kunne jeg også godt tænke mig at vide hvad lønnen er, fx. jeres løn. jeg går ikke efter det her job fordi der er mange penge i det fordi det ved jeg godt der ikke er, og hvis det var på grund af løn kunne jeg jo sagtens få et job med bedre løn da jeg er rigtig godt til alle fag og lærer ting meget nemt.

Hilsen Magnus :) .

gjoel
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 17 Mar 2008, 13:15

Re: Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by gjoel » 09 Feb 2012, 23:59

Hej Magnus

Den letteste måde at lave spil på er, at lave spil :) - det behøver ikke at være så svært. Hvis du kigger på simplere spil som Tetris, Snake, Pacman osv. kan de fleste laves på overskuelig tid. Det gør det meget lettere hvis det er 2D. Selv om spillene ikke er så store, er det en rigtig god introduktion til en masse af de opgaver der skal løses når man laver et spil.

Du skal ikke lade dig skræmme af at det hele kan virke lidt uoverskueligt, det er det helt rigtige tidspunkt for dig at kaste dig over programmering. Jeg vil i øvrigt anbefale Unity3D og C# som et fint sted at starte.

Uddannelsesmæssigt foreslår jeg som regel at følge en "traditionel" rute til software udvikling. Det vil sige: Gymnasiet (fordi det er sjovere end htx...), fulgt op af en af computer-uddannelserne enten på DIKU, DTU eller IT-universitetet. Det er efter min mening vigtigst at du kan dit kram teknisk - design-siden lærer du automatisk ved at lave spil.

Du skal ikke regne med at blive rig af at arbejde i spil-branchen - de fleste job er ikke særligt godt betalt sammenlignet med andre job med tilsvarende krav. Så det er vigtigt at du laver noget du synes om! Til reference kan du kigge på en undersøgelse engelsk Develop har lavet: http://www.develop-online.net/features/ ... he-results - den viser en gennemsnitsløn på ca. 25.000DKK om måneden, hvilket nok svarer til omkring 28.000DKK med dansk skat osv.


Håber det er brugbart, stil endelig flere spørgsmål hvis der er noget du er i tvivl om :)

- Mikkel

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by timgarbos » 10 Feb 2012, 10:46

Hej Magnus,

Jeg er helt enig med gjoel. Du skal bare i gang med at lave spil!

Der er dog ingen grund til at begynde at laere C++. Start i stedet med noget simplere saasom http://www.stencyl.com/ eller Game Maker. Der kan du sagtens laere en hel masse om at programmere og om at lave spil. Senere kan du saa kigge paa Unity og andre programmeringssprog, men det haster ikke med at laere den "rigtige" teknologi. Teknologien aendrer sig alligevel hele tiden og hvis du bliver teknisk dygtig saa tager det ikke lang tid at laere en ny teknologi.

User avatar
mikesk
Level 2 - Grain of sand
Posts: 21
Joined: 29 Apr 2010, 12:29
Location: Copenhagen S
Contact:

Re: Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by mikesk » 10 Feb 2012, 13:02

Yep, giver Tim ret Game Maker er en god start for bare at bygge simple prototyper. Der er meget "drag & drop" så man kan hurtig få noget til at virke

Man kan hente en gratis version "Lite" her: http://www.yoyogames.com/gamemaker/windows

For at lave mere advancerede ting i game maker, så bliver man nød til at code en smule, men da du jo siger at du er interesserede i programmering også, er det jo ikke en dårlig tid.

Jeg vil i hvert fald foreslå at du i din fritid kunne lege en smule med Java -programmering. Ikke så hardcore som C++, men du kommer til at lære grundlæggende ting. Der er en masse gode sider på nettet som giver en "start-hjælp" i Java, så tag et kig på dem. Ellers vil en begynder bog i java heller ikke være dårlig.

@ gjoel
Hvad mener du med at HTX ikke er sjovere end gymnasiet. Havde en sjov tid på HTX. Desuden er matematik niveauet højere, som kan være til fordel for en programmør.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by Zacker » 12 Feb 2012, 16:20

Når du er lidt tættere på en ungdomsuddannelse, så bør du også tage et kig på Game Development Camp (http://game.unf.dk/) - det mest fantastiske du kan prøve som ung spiludvikler.

iMagnus
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2012, 17:59

Re: Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by iMagnus » 14 Feb 2012, 23:43

Mange tak for alle svarene, jeg vidste virkelig ikke hvor jeg skulle starte, men det har jeg fået en ide om nu :) mange tak

- Magnus

hornet
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 21 Dec 2009, 14:21

Re: Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by hornet » 21 Feb 2012, 01:05

<removed by author>
Last edited by hornet on 21 Feb 2012, 01:08, edited 2 times in total.

gjoel
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 17 Mar 2008, 13:15

Re: Hjælp med valg af uddannelse

Unread post by gjoel » 21 Feb 2012, 01:07

Det her virkede relevant:

49 simple idéer til spil du kan lave imens du lærer at programmere:
http://inventwithpython.com/blog/2012/0 ... s-to-code/

Post Reply