Hvilken vej? Smartphones eller PC?

Burla
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 14 Feb 2012, 14:26

Hvilken vej? Smartphones eller PC?

Unread post by Burla » 14 Feb 2012, 14:31

Hej Spiludvikling.dk

Jeg blev henvist hertil af en fra Kiloo's team, da jeg skrev en e-mail til dem med nogle spørgsmål. Han sagde der, måske, var nogle kloge hoveder her, som kunne svare på dem.
Indholdet er copy-pasted fra e-mailen jeg sendte til Kiloo. På forhånd tak :)
______________________________________________________________________________________________________________________________
Jeg er en sofistikeret knægt på 16 år, som kender programmeringssproget C# og er ved at lære at lave spil med XNA Game Studio 4.0.
Jeg læste netop en artikel på comon.dk, og kom til at tænke på, om fremtiden måske vil blive smartphones - altså indenfor spilindustrien.
Jeg blev helt i tvivl, om jeg skal fortsætte med at udvikle min viden indenfor PC'en, eller om jeg skal skifte over til smartphones.

Jeg skriver faktisk allermest, fordi jeg vil høre, om i kan sige mig, hvad den bedste vej ind i spilindustrien er?
Der findes jo utallige veje, men jeg ved ikke om det er en høj uddannelse, eller om det er gennem en masse kontakter.
Har i nogle gode råd, tips eller tricks, til at komme godt fra start? Jeg vil også høre, om i kender nogle gode universiteter at studere spiludvikling på?
Nogen i kan anbefale? Det behøver ikke nødvendigvis at være i Danmark. Jeg er bl.a. blevet henvist til Teesside i England, som skulle være rigtig godt.

"The best way, isn't always the easiest way." - I know, men jeg søger desperat efter nogle gode råd og tips.
_______________________________________________________________________________________________________________________________

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Hvilken vej? Smartphones eller PC?

Unread post by Kristian Hedeholm » 15 Feb 2012, 02:40

Hej Burla

1)
Skal Jeg fortsætte med at udvikle min viden indenfor PC'en, eller skal jeg skifte over til smartphones.
I mine øjne kommer det svar an på, hvad det er for en slag spil du gerne vil lave. Hvis du gerne vil lave "store" spil, tænker jeg det er bedst at forsætte med pc'en, da de fleste spil på smartphones ofte tager en lidt mere simple/casual tilgang til game designet.

Omvendt er det heller ikke dumt at lærer, at kunne optimere sine spil til at kører på en smartphone. For godt nok er de smart de der små telefoner, men sammenlignet med en computer er det virkelig begrænset, hvor mange ressourcer du har til rådighed som udvikler. Så hvis du kan formå at få et mere avanceret spil (læs 3D) til at køre uden problemer på en smartphone, så kan du i princippet får det til at køre næsten alle andre steder - og så er du godt på vej.

2)
Hvad er den bedste vej ind i spilindustrien, er det igennem en høj uddannelse, eller igennem en masse kontakter.
Begge dele!
Når firmaer skal ansætte personer, kigger de på hvor meget erfaring du har, inden for det felt du søger arbejde i. Det vil med andre ord sige, at en person som har 10 års erfaring med at kode spil, har noget lettere ved at få job, end en person med kun 1 års erfaring. En god måde at få denne erfaring på, er lige præcis igennem en høj uddannelse som eksempelvis Datalogi eller software udvikling (antaget at du vil være programmør) Fordelen ved at have taget en høj uddannelse er, at du har et bevis på at du har den erfaring som du taler om.

Omvendt må man aldrig undervurdere styrken i et godt netværk. De sidste jeg læste var, at flere og flere ansættelser i IT branchen, sker på baggrund af, at ansøgeren allerede kender nogle i firmaet og at disse har sagt "god" for vedkommende. Det passer også for mit vedkommende. Måden jeg selv kom ind i branchen på, var igennem en kammerat, der kendte en anden kamerat, der tilfældigvis var igang med at starte et spilfirma og som ledte efter en programmør. Så for mig og se er det bare med at komme i gang med at snakke med nogle spiludviklere. En let måde at gøre det på, er at tage til Game Jams rundt om i landet, hvor det største er Nordic Game Jam. En anden gode måde at komme ud og snakke med spiludviklere på, er at tage til arrangementer som Spilbar og ligende. De fleste vil måske være lidt generte, hvis de ikke lige umiddelbart kender nogen, men man skal virkelig ikke være bange for at stille dumme spørgsmål sådan et sted. Spiludviklere er virkelig flinke folk at snakke med.

- håber det kunne hjælpe dig lidt på vej :)
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Hvilken vej? Smartphones eller PC?

Unread post by JesperN » 15 Feb 2012, 08:57

Burla wrote:Hej Spiludvikling.dk
Jeg er en sofistikeret knægt på 16 år, som kender programmeringssproget C# og er ved at lære at lave spil med XNA Game Studio 4.0.
Jeg læste netop en artikel på comon.dk, og kom til at tænke på, om fremtiden måske vil blive smartphones - altså indenfor spilindustrien.
Jeg blev helt i tvivl, om jeg skal fortsætte med at udvikle min viden indenfor PC'en, eller om jeg skal skifte over til smartphones.
De fleste fornuftige mennesker ved godt, at en god programmør er en god programmør, uanset hvilke programmeringssprog han/hun har kendskab til. Selvfølgelig kan det være smart at specialisere sig i noget, der er en større fremtid i, men én gang dygtig programmør, altid dygtig programmør.

Dog er XNA et fint redskab at arbejde med, da det både kan udvikle spil til PC, Xbox og Windows Phone 7 (og med det kommende Windows 8 og Windows Phone 8, så skulle det blive ganske simpelt at udgive spillene på flere platforme).

Man kunne også anbefale ham at kigge på Unity, som har en god fart på og også nemt kan udgive til mange forskellige platforme. Men det kan skam heller ikke skade nogen, hvis han lærte noget native C++ kodning. Alles gut.
Burla wrote:Hej Spiludvikling.dk
Jeg skriver faktisk allermest, fordi jeg vil høre, om i kan sige mig, hvad den bedste vej ind i spilindustrien er?
Der findes jo utallige veje, men jeg ved ikke om det er en høj uddannelse, eller om det er gennem en masse kontakter.
Har i nogle gode råd, tips eller tricks, til at komme godt fra start? Jeg vil også høre, om i kender nogle gode universiteter at studere spiludvikling på?
Nogen i kan anbefale? Det behøver ikke nødvendigvis at være i Danmark. Jeg er bl.a. blevet henvist til Teesside i England, som skulle være rigtig godt.
Den klart bedste vej er uden tvivl, at man som udgangspunkt selv laver en masse spil og deltager i amatør/hobby-projekt. Får beskidte hænder om man vil. Imens bliver der taget en god, almen gymnasiel uddannelse, og når tiden så er kommet til universitetet, så kan jeg klart anbefale Media Technology & Games på ITU - som dog kun er en kandidat, så bachelor skal findes på en anden linje, f.eks. en mere generel programmeringslinje på ITU eller måske DTU. Under dette kandidatforløb på ITU kunne han så eventuelt deltage i DADIU eller det nye EUCROMA.

Undervejs handler det atter om at lave så mange spil som overhovedet muligt. Deltage på ting som Nordic Game Jam etc. Med lidt held og snilde er han med til at lave et spil, som får en vis national og international anerkendelse, måske endda udgiver sit eget hobbyprojekt (læs evt. op på Minecraft som eksemplet på en stor succes fra én enkel mand), og derigennem får en masse firmaer øje på dig og du har en bred portefølje til jobsamtalerne, samtidig du også har en god uddannelse i ryggen.

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Hvilken vej? Smartphones eller PC?

Unread post by Gorm » 15 Feb 2012, 22:00

I din alder handler det bare om at få lavet nogle spil, platform betyder mindre og må ikke være en blokade for ikke at få lavet noget. Det allervigtigste er at få noget få noget kode fra hånden. Markedet bevæger sig så hurtigt, så når du kommer ud på den anden side af uddannelsessystemet så har mange ting forandret sig.

Husk på at det kun er 5 år siden at iPhonen kom ud (Januar 2007), Appstoren blev åbnet for externe apps for kun 3.5 år siden (Juli 2008), iPad'en er faktisk mindre end 2 år gammel! (kom ud engang i 2010), Zynga åbnede også kun for lidt under 5 år siden og det er 4 år siden at Mafia wars kom ud. Meget er immervæk sket med Facebook og social spil siden da, og vi tager smartphones, 6 kroners apps og touch interfaces for givet.

Så et råd. Tænk ikke platform overhovedet. Tænk kun på hvad du har _lyst_ til at lave. Når du er færdig med din uddannelse vil verden se meget anderledes ud.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Post Reply