Valg a kandidat ?

B-Freak
Level 1 - Speck of dust
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 00:00

Valg a kandidat ?

Unread post by B-Freak » 19 Mar 2012, 00:05

Hej jeg er en 23-årig datalogi studerende fra KU som snart skal igang med sin kandidat.
Inden jeg startede på datalogi studiet havde jeg ingen erfaring inden for spil branchen,
hverken for programmering eller andre dele.

Jeg har dog svært ved at vælge imellem 2 kandidater som udbydes af hhv. KU og ITU, og da jeg super gerne vil arbejde inden for spilbranchen som programmør, synes jeg det var nærliggende at høre folks mening herinde :-)

Valget står imellem:

KU: http://www.diku.dk/uddannelser/kandidatuddannelsen/die/
ITU: http://www.itu.dk/da/Uddannelser/Kandid ... elsen/Spil (spilTeknologi)

Det er klart at KU er mere generel og mere teoretisk end ITU er, og derfor har jeg overvejet at tage ITU da jeg føler at praktisk erfaring er noget af det jeg mangler :-)

Hvad siger i, hvad ville være det mest fornuftige valg, set ud fra branchens krav til folk ??

Ved godt de fleste sikkert vil svare at jeg skal gøre det jeg har lyst til, men jeg har lyst til at tage den uddannelse der vil stille mig bedst :-)

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Valg a kandidat ?

Unread post by timgarbos » 19 Mar 2012, 00:40

Hvis du allerede er godt inde i spilmiljoeet og allerede laver spil saa er der maaske mindre grund til at tage paa ITU, men hvis du derimod godt kunne bruge lidt motivation for at faa taget dig sammen til at faa faerdiggjort eller startet paa nogle spil saa er ITU nok et bedre valg.

Paa ITU vil du komme til at laese taet sammen med andre der laeser spil teknologi, men ogsaa sammen med alle dem der laeser spil design, hvilket giver en lidt anden vinkel paa det og et noget andet miljoe end paa KU. KU tilbyder dog vaesentlig mere teori og programmering, samtidig med at du stadig kan tage nogle spilfag paa ITU.

Uanset hvad det vaelger er det bare med at komme igang med at lave spil!

Start evt. med at tage til dette arrangement i morgen: https://www.facebook.com/events/172901092829621/ hvor teamet bl.a. vil vaere studie vs. Hands-on erfaring.

B-Freak
Level 1 - Speck of dust
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2012, 00:00

Re: Valg a kandidat ?

Unread post by B-Freak » 19 Mar 2012, 19:22

Kan desværre ikke komme i aften :S

Men som det er pt. Så er jeg igang med at lave spil, og jeg er pt ansat som spilprogrammør, men jeg føler stadig der er så meget jeg ikke ved nok om indenfor branchen og derfor hælder jeg til ITU, og osse fordi den er mere praktisk orienteret :-)

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Valg a kandidat ?

Unread post by timgarbos » 19 Mar 2012, 19:33

Så har du vidst allerede taget en beslutning. Så er det jo bare at ansøge.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Valg a kandidat ?

Unread post by Zacker » 19 Mar 2012, 22:58

Det er rigtigt fint, at du gør dig overvejelserne, men i sidste ende skal du heller ikke bekymre dig alt for meget om valget. Begge de uddannelser du overvejer er glimrende ift. din ønskede karriere, og du har stadig masser af retningsbetonede valg at tage ved begge.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Valg a kandidat ?

Unread post by ThomasLund » 20 Mar 2012, 08:31

I min optik som virksomhedsejer, så er uddannelse kun adgangsbillet til det første job. Samt at det viser, at du har haft en bestemt form for "pottetræning" mht læringsprocesser. Er du teoretisk, så har du lært at lære kompliceret materiale hurtigt. Er du praktisk, så har du lært mere at bruge viden i praktisk sammenhæng.

Men derudover, så er det personligt drive samt erhvervserfaring som jeg kigger efter når jeg skal ansætte, og meget meget lidt hvilken præcis uddannelse vedkommende har.

Men det kan selvfølgelig være en personlig ting hos os som ansætter.

/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Valg a kandidat ?

Unread post by Henrik LSP » 23 Mar 2012, 11:30

DIE uddannelsen, som udbydes af KU og DADIU kan anbefales. Den omfatter et produktionsforløb, som minder meget om "den virkelige verden". Den omfatter også dybdegående teori, men du kommer ikke til at mangle praktisk erfaring. Jeg havde stor gavn af forløbet og fik arbejde som spilprogrammør ved Deadline Games kort efter.

Post Reply