GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

User avatar
Mosegaard
Level 2 - Grain of sand
Posts: 22
Joined: 17 Mar 2008, 13:17
Location: Aarhus
Contact:

GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by Mosegaard » 07 May 2012, 15:20

Ved CG Lab på Alexandra Instituttet vil vi gerne satse på at udvikle ny viden til gavn for danske virksomheder der laver digital visuel indholdsproduktion - fx. spil, visualisering, 3D grafik, animation og special-effects. Specielt tror vi på at der kan udvikles bedre software til grafikere og animatorer.

Hvis du ikke læser videre, så har vi i alle tilfælde brug for din mening på følgende link :)

http://2012.bedreinnovation.dk/aktivite ... produktion

Alexandra Instituttet er et af ni GTS Institutter i Danmark der styrke de danske virksomheder ved at bringe nyeste forskningsresultater og spidskompetencer i anvendelse. Som GTS Institut indgår vi resultatkontrakter med Rådet for Teknologi og Innovation (RTI), hvor rådet medfinansierer udvikling af ny viden til danske virksomheder. Rådet investerer ca. 300 mio. kr. årligt i disse resultatkontrakter henover perioden 2013 – 2015. Indledende forslag om resultatkontrakter fra de ni GTS-institutter er lagt til høring på sitet: bedreinnovation.dk, hvor forslagene kan debatteres. Vi vil gerne opfordre jer til at kommentere på disse og dermed være med til at fokusere, kvalificere og støtte vores indsats. Hvis I har speciel interesse i enkelte af dem, hvor I kunne være interesseret i at deltage i projektet, er vi meget interesseret i at få en dialog med jer omkring relevante cases og anvendelser. Et vigtigt element til at de enkelte resultatkontrakter bevilges, er at så mange danske virksomheder og organisationer som muligt indikerer deres interesse. Derfor håber jeg meget, at I vil gå ind på de relevante forslag og give en kort – eller også gerne lang – kommentar om, hvorfor forslaget er interessant og relevant for jer, og hvorledes den kvalificeres yderligere.

Et par andre forslag der kunne være relevante for dette forum er fx.

http://www.bedreinnovation.dk/aktivitet ... -processor

http://www.bedreinnovation.dk/aktivitet ... nvendelser

http://2012.bedreinnovation.dk/aktivite ... produktion

Bemærk at man skal helt ned i bunden af forslaget for at finde et link til at oprette en konto, hvorefter man kan logge ind og give sin mening til kende.

Det er i øvrigt uforpligtende for jer og din virksomhed/organisation at indikere jeres interesse.

Når Rådet for Teknologi og Innovation har modtaget danske virksomheder og organisations tilkendegivelse af interesse, træffer de i sidste halvår 2012 en afgørelse om, hvilke resultatkontrakter, der modtager midler.

På forhånd tak.
Jesper Mosegaard

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by vonknut » 07 May 2012, 17:27

Not to piss on your parade, men er det korrekt forstået, at i vil fokusere på at udvikle software og udviklingsværktøjer til f.eks. spil og animations branchen?
-og gøre det selv?
-og gøre det, uden at have hardcore indsigt i den givne niche branche?
-og gøre det i konkurrence med eksisterende spillere, såsom autodesk?

Eller handler det om at finde penge i samarbejde med danske virksomheder, til at udvikle udvidelser til eksisterende main-stream systemere / software.
-hvor udviklingen så foreståes af de faktiske virksomheder?
-e.g. software til at kæde f.eks. Unity 3D sammen med 3D lyd ? (fra danske AM3D?)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by JesperN » 07 May 2012, 20:32

Lyder super spændende og bestemt et område, som kan bruge forbedringer. Har desværre ikke super meget tid til at læse det igennem lige nu :)

Og von knut, som jeg læser det, så søger de til alle projekter samarbejdspartnere - som research institut betvivler jeg stærkt, at de vil fuldt producere og markedsføre deres helt egen software fra bunden.

User avatar
Mosegaard
Level 2 - Grain of sand
Posts: 22
Joined: 17 Mar 2008, 13:17
Location: Aarhus
Contact:

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by Mosegaard » 07 May 2012, 20:42

En kommentar på linje med JesperN's "lyder spændende..." vil blive modtaget med kyshånd på bedreinnovation.dk - vi har brug for en del kommentarer for at komme i betragtning (og vi har een fra Einstein film indtil videre)

Vores realitetssans er forholdsvis intakt - så vi er ganske klar over at vi ikke skal ud og lave en 3Dsmax klon ;)

Når det er sagt, så er vi habile software udviklere indenfor computer grafik med baggrund i den danske spilbranche og computergrafik-forskning. I løbet af en resultatkontrakt kunne vi godt finde på at lave et plug-in eller to, en webtjeneste eller et stand-alone værktøj med en veldefineret kerne-funktionalitet - gerne i samarbejde med et par danske virksomheder.

Meningen med resultatkontrakterne er at opbygge ny viden som de enkelte små og mellemstore virksomheder i Danmark ikke af egen kraft kan (eller vil) opbygge, som ikke er tilgængelig kommercielt og som kan give en gevinst for danske virksomheder hvis den var tilstede.

Der fordeles 900 mill. kr til de danske GTS'er til perioden 2013-2015. Vores forslag er et forsøg på at få en andel af disse midler rettet mod den indholdsproducerende branche - specielt mod 3D grafik og animation. Forslaget på bedreinnovation er med sikkerhed ikke lige-i-øjet i forhold til branchens behov - og det er netop derfor vi nu (før forslaget er endeligt færdigt) gerne vil have en dialog i gang - så tak for et oplæg der giver mig lidt mulighed for at argumentere for rammerne :)

Hvad angår det konkrete faglige arbejde, så er der på den ene side meget cg forskning der ikke ender i kommercielle produkter fordi markedet er for snævert eller fordi forskningen er for ny - her kan vi hjælpe (og der er virkeligt meget fedt derude, som jeg gerne uddyber). På den anden side skal de danske firmaer konkurrere med store internationale firmaer med egen R&D afdeling - her kunne resultatkontrakten være en kickstart til en dansk model hvor flere små animationsbureauer kunne gå sammen om at få løst R&D udfordringer - og dermed ikke være låst af de begrænsninger som eksisterende kommercielle værktøj sætter (netop fordi de skal ramme så bredt et marked).

Visionen er at lade den danske digitale visuelle kreativitet få de bedst mulige vilkår, så der kan skabes visuelt indhold af en højere kvalitet hurtigere.

Svarer det på nogle af dine punkter VonKnut ?

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by Javira » 07 May 2012, 22:08

Jesper>

1. Det er ret omstændigt at forberede en kompleks 3D model til at blive printet i 3D. Så måske noget software eller plugin der kunne gøre den proces nemmere?

2. Til spil og animationsfilm synes jeg stadig der er behov for nytænkning indenfor skinning, mapping, hurtigere renderingsmetoder især ved brug af motion blur, eller bedre management af materials.

3.Der kunne også være brug for en effects generator for dummys, de der findes på markedet er omstændige at komme igang med, her tænker jeg især på røg, eksplosioner, ild osv.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by vonknut » 07 May 2012, 22:44

Mosegaard wrote:Når det er sagt, så er vi habile software udviklere indenfor computer grafik med baggrund i den danske spilbranche og computergrafik-forskning. I løbet af en resultatkontrakt kunne vi godt finde på at lave et plug-in eller to, en webtjeneste eller et stand-alone værktøj med en veldefineret kerne-funktionalitet - gerne i samarbejde med et par danske virksomheder....Svarer det på nogle af dine punkter VonKnut ?
Selvom det lyder lidt som "begge dele" så hæfter jeg mig ved at du konkret nævner samarbejdet med virksomheder samt "få andel i GTS penge".
-så det lyder umiddelbart meget fornuftigt.

Så hvis det er tilfældet, så har jeg allerede et projekt der passer til tags'ne "plugin", "forskning" og "give bedre produktions muligeheder der giver danske firmaer en edge".
-det drejer sig om at få oversat AM3D's (eller andres) 3D lyd algoritmer, til at kunne køre som et plugin i Unity (og så clearet rettigheds tjuhej med dem).
-så man kan få "ægte" 3D lyd ind, hvor man kan høre forskel på oppe og nede, bag ved og foran, bevægelser i dybden osv. vha. et parnormale høretelefoner (og også lidt via normale computerhøjtalere).

Lyder det som noget i den retning kunne finde på at arbejde med?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Mosegaard
Level 2 - Grain of sand
Posts: 22
Joined: 17 Mar 2008, 13:17
Location: Aarhus
Contact:

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by Mosegaard » 08 May 2012, 09:13

@vonknut

Jeg skal beklage hvis jeg har skrevet noget der kunne misforstås, men vi har ikke mulighed for at finansiere virksomhedernes aktiviteter med resultatkontraktmidlerne. Vi har dog mulighed for at lave case-studier og pilotprojekter sammen med virksomheder.

I sidste ende skal den viden/software vi opbygger stilles til rådighed på kommercielle vilkår. Forhåbningen er at vi har været gode til at snakke med jer undervejs, så den viden der er opbygget har en reel værdi - og er noget der ikke ellers ville være til tilgængelig.

Hvad angår dit konkrete forslag, synes jeg det lyder spændende. Vi er dog mest til grafik, men kunne nok godt finde ud af lidt lyd også - hvis det har et særligt potentiale. Hvad afholder Unity fra selv at konstruere et sådan plugin ?

@Javira

Tak for de konkrete forslag. De kunne alle sammen passe godt ind - og læner sig op af nogle af vores eksisterende interesser. Jeg vil meger gerne høre mere om dine konkrete erfaringer - men det kan være det er nemmest irl ?

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by vonknut » 08 May 2012, 09:50

Mosegaard wrote: Hvad angår dit konkrete forslag, synes jeg det lyder spændende. Vi er dog mest til grafik, men kunne nok godt finde ud af lidt lyd også - hvis det har et særligt potentiale. Hvad afholder Unity fra selv at konstruere et sådan plugin ?
-de laver jo normalt ikke content specifikke løsninger, de bruger mest 3. parts software, hvis de kan. F.eks. bruger de en ekstern lightmapper, fysik system o.l.
Men hvorfor har de så ikke integreret AM3D's system? -ja det er nok fordi de allerede havde lagt sig fast til at bruge et full-scale lyd system (F-mod), som bare ikke har den del endnu.
Mosegaard wrote:Jeg skal beklage hvis jeg har skrevet noget der kunne misforstås, men vi har ikke mulighed for at finansiere virksomhedernes aktiviteter med resultatkontraktmidlerne. Vi har dog mulighed for at lave case-studier og pilotprojekter sammen med virksomheder.

I sidste ende skal den viden/software vi opbygger stilles til rådighed på kommercielle vilkår. Forhåbningen er at vi har været gode til at snakke med jer undervejs, så den viden der er opbygget har en reel værdi - og er noget der ikke ellers ville være til tilgængelig.
Fair nok, jeg læste det som om i ville gå ind og søge eksterne midler sammen med virksomheder i branchen og så også udvikle det sammen.
-hvilket jeg personligt tror vil være en meget bedre løsning.

Selvom i helt sikkert har drøngode koderere i jeres regi (jeg kender godt til mange af de funkie ting, som aleksandra instituttet har lavet gennem tiden), så har jeg bare ikke hørt om nogle gode cases, hvor en halv-offentlig institution lavede noget software, som blev en succes.
-uden at gå i detaljer med banaliteter såsom amande o.l., så er DIKU's forsøg udi 3D engine creation jo et godt eksempel på epic fail. Jeg kan også huske mange CrossRoads Copenhagen projekter, der brugte virkeligt mange penge, på noget der aldrig blev lanceret (såsom en app+website for vægttab, motion og kost planer). Der var vist også nogety med 16 mio. til "spil og oplevelsebranchen" i nordjylland, som i praksis endte med at blive brugt på møder, konsulent timer og billige lokaler til nogle web og lyd firmaer. Endeligt så hørte jeg for 1-2 år siden også om at i var i gang med at forsøge jer med et system til at få indoor og outdoor positioning til at spille sammen - og da der siden ikke rigtigt har været noget ny om det, kan man let få indtrykket af at det ikke er kommet så meget videre siden da... Og generelt så har Aleksandra instituttet jo lavet rigtigt mange gode teknologier og "interaktive maskiner", men jeg har bare ikke hørt om nogle af dem som endte som brugbare standarder / pakker eller på anden måde blev brugt bredt i andre regi (correct me if I'm wrong). -så er det ikke lidt risky at blive ved med at forsøge sig med det?

Så IMHO
Hvis i virkeligt vil gøre en forskel for branchen, så er jeg meget sikker på, at i bliver nødt til at inddrage branchen mere, end bare at spørge dem hvad de vil ha. -i bliver også nødt til at inddrage dem i at få det udviklet, for både at realisere det i praksis så det bliver brugbart og for at "få mere for pengene".

Eller tror jeg at i hurtigt risikerer at blive stemplet, som "endnu et projekt der bruger offentlige støttekroner uden for alvor at gøre en forskel i praksis"....


Som sagt så er det ikke for at være anal eller reaktionær (selvom jeg ved, at jeg er det), jeg ville bare synes at det var synd og skam, hvis jeres glimrende mål ikke blev nåed samtidigt med at der blev brugt en masse penge....

Edit:
For at ende konstruktiv og positivt - her er link til et eksempel på 3D lyd lavet via algoritme
.
-hør det i hovedtelefoner, gerne in-ear for absolute awesomeness to the max for real extreeeme!
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Mosegaard
Level 2 - Grain of sand
Posts: 22
Joined: 17 Mar 2008, 13:17
Location: Aarhus
Contact:

Re: GTS indsats indenfor digital visuel indholdsproduktion ?

Unread post by Mosegaard » 08 May 2012, 22:02

Fair nok, jeg læste det som om i ville gå ind og søge eksterne midler sammen med virksomheder i branchen og så også udvikle det sammen...
Vi vil meget gerne søge midler sammen med virksomheder, det er bare nogle andre finansieringskilder.
...Der var vist også nogety med 16 mio. til "spil og oplevelsebranchen" i nordjylland, som i praksis endte med at blive brugt på møder, konsulent timer og billige lokaler
Nu er jeg bedst til at stå til regnskab for egne projekter - jeg ved desværre meget lidt om hvad der måtte være gået galt i Amanda, CrossRoads eller Nordjylland i det hele taget.
...Endeligt så hørte jeg for 1-2 år siden også om at i var i gang med at forsøge jer med et system til at få indoor og outdoor positioning til at spille sammen <snip>, men jeg har bare ikke hørt om nogle af dem som endte som brugbare standarder / pakker eller på anden måde blev brugt bredt i andre regi
Jeg kan godt forstå at du kunne ønske dig en softwarepakke klar til download som resultat af Positionerings Lab'ets indsats. Forklaringen er dog simpel; at udvikle færdige kommercielle softwarepakker til bred brug er enormt ressourcekrævende, og i mange tilfælde ikke veldefineret eller praktisk muligt for de cutting-edge teknikker og områder vi beskæftiger os med. Vi opbygger ofte en intern kodebase/toolkit der kan anvendes som basis for at løse konkrete udfordringer for firmaer. Mine kolleger i Positionerings Lab'et har fuldt ud styr på state-of-the-art indenfor indendørs/udendørs positionering - og vi har løbende virksomheder der henvender sig for at købe rådgivning eller specialiseret softwareudvikling.

Iøvrigt vil jeg dog hellere fortælle om alt det gode vi har opbygget i Computer Graphics Lab :)
Hvis i virkeligt vil gøre en forskel for branchen, så er jeg meget sikker på, at i bliver nødt til at inddrage branchen mere, end bare at spørge dem hvad de vil ha. -i bliver også nødt til at inddrage dem i at få det udviklet, for både at realisere det i praksis så det bliver brugbart og for at "få mere for pengene".
JA, præcis ! Vi vil meget gerne inddrage branchen i projektforløbet for at I direkte kan hjælpe os (og dermed branchen som helhed) med at få mest ud af midlerne. Første skridt er dog at få virksomheder i branchen til at give udtryk for at der er et behov og en interesse - til det har vi brug for indlæg på bedreinnovation.dk. Ellers løber de andre forslag med midlerne - og så kan vi slet ikke diskutere hvordan de bruges bedst ;)

... og her var linket igen;
http://2012.bedreinnovation.dk/aktivite ... produktion

Måske du, vonknut, har lyst til at give en kommentar på bedreinnovation.dk ? Fx. i forhold til behovet for løbende at involvere branchen og sikre en blivende effekt ?

Post Reply