Producentforeningens mening om piratkopiering

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Producentforeningens mening om piratkopiering

Unread post by Lau Korsgaard » 21 Jun 2012, 16:50

Kulturministeriet har droppet den stærkt debatterede brevmodel som et våben i kampen mod piratkopiering.

Det der slog mig er producentforeningens snart automatiserede svar i den debat:
Det er en katastrofe, at man hermed fra politisk hold ikke vil medvirke til at få etableret effektive redskaber, der kan bekæmpe det alvorlige samfundsproblem, som ulovlig download udgør", siger Producentforeningens direktør Klaus Hansen.
Skal vi ikke lige tage en slapper? Ja pirat kopiering er et problem for indholdsproducenter som spiludviklere - men er vores kommercielle interesser virkelig et samfundsproblem?

Hvad mener vi som spiludviklere egentlig om piratkopiering og bekæmpelse deraf? Producentforeningen skal i princippet også repræsentere vores holdninger - men det kræver lidt at vi har en samlet holdning at repræsentere.

/Lau

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Producentforeningens mening om piratkopiering

Unread post by ThomasLund » 21 Jun 2012, 16:56

Dem som piratkopierer mine spil ville ikke have købt dem i første omgang anyways.

Så min holdning er også at de lige må slappe lidt af.

Ja - det er blevet nemmere og dermed sikkert også mere omfattende. Men nej - et samfundsproblem ville jeg ikke helt kalde det.

Problemet skal bekæmpes på andre måder end tvang og DRM.

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Producentforeningens mening om piratkopiering

Unread post by jonaz.dk » 21 Jun 2012, 20:42

Men det lyder da fornuftigt at de dropper brevmodellen. det var efterveerne fra en panisk tankegang der ikke kan holde trit med tiden.
Fremadrettet fokus på lovlige tjenester der bare spiller som Spotify og lignende er vejen frem.

Traditionel retail PC gaming er virkeligt også igang med at grave sin egen grav og har gjort det længe. Tror det tog mig over 1½ times frustration at installere Battlefield 3. med disc swap, fedte med serials, driver updates, origin pis og restart. jeeeesus.

Services som Steam tager noget af bråden. Men det kan stadig gøres bedre.

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Producentforeningens mening om piratkopiering

Unread post by Tabu » 21 Jun 2012, 21:40

Jeg tror Gabe Newell rammer sømmet på hovedet. :) http://www.eurogamer.net/articles/2011- ... -for-steam
I virkeligheden så er jeg bange for at producentforeningen ikke bare er ligegyldige.. de er direkte farlige for vores brance. (og ikke bare for vores brance, men og de andre brancer der bliver påvirket af deres idioti)

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Producentforeningens mening om piratkopiering

Unread post by fehaar » 21 Jun 2012, 21:51

På mange måder synes jeg at "AppStore modellen" er det bedste middel mod piratkopiering. Det er let at finde ting, at installere ting og priserne er (mere end) rimelige. Så har folk intet imod at betale for det - selvom de bliver låst inde af forskellige mere eller mindre rimelige krav. Der vil stadig være folk der piratkopierer, det er der på alle devices, men det vil i alle tilfælde være mere besværligt end at købe det legalt og det giver mening.

Modellen stopper ikke piratkopiering helt, men når man gør det meget mere besværligt at gøre det illegalt, og prissætningen også er sådan at det er åndssvagt spild af tid så vil det være et godt middel til at holde piratkopiering på et rimeligt niveau.

I kontrast er PC markedet nærmest det diamentralt modsatte - framenteret tilgængelighed af spillene, vanvittige installations procedurer eller online-krav og høje priser. I mine øjne er det klart grunden til at der er så høje pirat-rater. Men markedet viser dog også at det er muligt for folk at sælge masser af spil til trods for de knap så gunstige forhold, men jeg tror det primært skyldes mængden af PC'er i ømløb end at folk er ligeglade med besværlighederne.

Android markedet er i den forbindelse et interessant eksempel. Markedet minder om AppStore, men det er ikke lukket ned på samme måde. Derfor er det langt lettere at kopiere ting hvilket også gør at deres pirat-rate er temmeligt høj.

I mine øjne er heksejagten på pirater samt enøjet fokus på obskure beskyttelseformer skønt spild af tid. I værste fald meget skadeligt for individer der bliver fanget på den forkerte side af hegnet. I stedet bør man som spiludvikler benytte sig af en distributionsform der understøtter de faktorer der er nævnt ovenfor.

Jeg synes dog det er væsentligt at fremhæve at priserne kan være en stor svaghed med denne model. Jeg synes endnu de bærer præg af at der ikke er ligevægt i markedet. På iOS bliver tingene solgt for meget mindre end de reelt er værd og selv free-to-play kan ikke rette op på at der er en god gang lotto i spil for nytilkommende på markedet. Det samme kan ses på tjenester som Spotify hvor det er langt de færreste kunstnere der kan få en reel indtjening fra servicen, selvom det for forbrugere er slaraffenland. Om der kan komme ligevægt på markedet er så en anden og også interessant diskussion.

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Producentforeningens mening om piratkopiering

Unread post by JesperN » 22 Jun 2012, 08:21

Lyder til de fleste af os herinde er enige :)

I bund og grund har traditionelle spil-producenter bekæmpet symptomet og ikke selve sygdommen med deres DRM og andre anti-piracy metoder, og da rygterne begyndte at komme frem med, at både MS og Sony ville inkludere anti-used-games teknologi i deres næste konsoller, konkluderede jeg da også hurtigt, at det ville betyde konsollernes fald.

I virkeligheden har de bedste midler mod piratkopiering været:

- Ease-of-access (gode, stabile og bruger-orienterede online butikker, hvor du hurtigt og nemt og uden problemer kan få fat i de produkter du ønsker til en fornuftig pris - hvilket stort set kun Steam har været i stand til at opfylde, mens andre forsøg har fejlet på mange områder).
- Nye forretningsmodeller (her snakker jeg alt fra Free-2-Play/Freemium til App Store og ting som Xbox Live Arcade, hvor distributionsmetoden og forretningsmodellen i sig selv både har gjort piratkopiering svært, men heller ikke ønskværdigt, da du har en lav entry barrier og selv hvis det ikke er gratis eller har en trial udgave, så er prisen så lille, at det altid føles som try-before-you-buy)

Den traditionelle industri har kæmpet imod som dinosaure normalt gør; med frygt for forandring. I stedet for at kigge indad, har de gjort alt hvad de kunne for at opretholde deres (tidligere) succesfulde model, og i stedet kæmpet med næb og klør på bekostning af forbrugerne.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Producentforeningens mening om piratkopiering

Unread post by vonknut » 23 Jun 2012, 13:24

Ja, meget kan man sige om apple, men deres walled garden model kombineret med en måske lidt for lav prispolitik, har i praksis gjort mere mod piratkopiering, end den samlede musik, film og spilbranche.
-samtidigt med at den har øget markedet, grundet udbredelse af casual spil til en større målgruppe, hvilket potentielt set giver mulighed for en større omsætning globalt, selv om prisen på det enkelte spil måske bliver presset lidt hårdt.

Steam har gjort meget det samme, bare til PC og med et lidt mere fornuftigt prisleje.

Rigtigt mange andre online tjenester sutter, f.eks. Origin (EA), som dog har gjort en ting rigtigt: variende priser alt efter region (BF3 billigere i rusland end i europa).

Så "fortalerne for branchen" skulle tage og stikke piben ind og i stedet gøre hvad "branchen" faktisk gør rigtigt.
Og så kan det også være at musik og film branchen måske også fanger det på et tidspunkt.
-30kr for at leje en film digitalt? -crist!
-hvorfor kan man forresten ikke leje et album gratis og så købe det, hvis man kan li det?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply