Hej
Jeg er uddannet multimedie designer og jeg vil meget gerne arbejde inden for spil industrien.
Jeg er ikke interesseret i programmering, og er ej hellere interesseret i at animere.
Det jeg helst vil arbejde med er Voice acting.
Jeg vil også gerne arbejde med brugervenlighed, det er noget jeg går meget op i, og noget jeg nemt kan se mig selv arbejde med.
Mit spørgsmål er så:
Hvis jeg vil arbejde med brugervenlighed, inden for spil, hvad skal jeg så have som uddannelse? Hvor kan jeg søge jobs?
Jeg har ledt efter uddannelser med uden håb, de uddannelser jeg har fundet, er fyldt af enten design eller programmering som jeg ikke er interesseret i.
Jeg leder altså efter enten et job(en stillingsbetegnelse muligvis) eller en uddannelse.
Hvor skal jeg hen?
Re: Hvor skal jeg hen?
Jeg ville nok anbefale dig at studere noget Human-Computer Interaction (HCI), som er det brede akademiske felt indenfor studiet af computer interfaces.
Det vil i hvert fald klæde dig godt på rent teoretisk.
Derudover handler det om at blive involveret i nogle spil-projekter og samtidig sætte fokus på brugervenligheden i disse, bl.a. ved at lave undersøgelser der kan inkludere alt fra surveys til click maps og eye-tracking. Det vil give dig en god erfaringsmæssig ballast.
Det svære bliver dog at overbevise især mindre virksomheder om, hvorfor du er en nødvendig del af deres hold, især hvis du ikke vil udarbejde selve interfaceret, men kun vil rough designe det. Så min klare anbefaling må derfor være at blive en decideret UI Designer så du er i stand til at tegne og, om nødvendigt, animere hele interfacet.
Det vil i hvert fald klæde dig godt på rent teoretisk.
Derudover handler det om at blive involveret i nogle spil-projekter og samtidig sætte fokus på brugervenligheden i disse, bl.a. ved at lave undersøgelser der kan inkludere alt fra surveys til click maps og eye-tracking. Det vil give dig en god erfaringsmæssig ballast.
Det svære bliver dog at overbevise især mindre virksomheder om, hvorfor du er en nødvendig del af deres hold, især hvis du ikke vil udarbejde selve interfaceret, men kun vil rough designe det. Så min klare anbefaling må derfor være at blive en decideret UI Designer så du er i stand til at tegne og, om nødvendigt, animere hele interfacet.
Re: Hvor skal jeg hen?
Jeg tror jeg ville læse marketing, den kan du bruge bredt og samtidig får du noget psykologi med. Hvis du er i stand til både at analysere salgstal og se på data for brugervenlighed, så har du en ret unik profil.
(HCI) er interessant, men den er bedre egnet inden for alm. software udvikling, da interaktionsdesign for de fleste spil er relativ simpelt. Men ellers som Jesper siger, så er der ikke andet for end at involvere dig i spilprojekter allerede nu. Tilbyd din hjælp som voice actor, marketingsgut, brugervenligheds- "ekspert" und so weiter.
Uanset hvad du vælger at læse, så vil det være en god ide at bruge din fritid på at se på hvilke analyseværktøjer og metoder der bliver brugt, og gå i krig med at lære disse. Måske findes der online kurser, men ellers er bøger og google måden at lære på.
Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at blive UI Designer. Hvis du ikke har en naturlig interesse for det, vil du aldrig blive god nok at konkurrere mod de "fødte" grafikere og designere, dem for hvem en blyant og photoshop er deres liv.
(HCI) er interessant, men den er bedre egnet inden for alm. software udvikling, da interaktionsdesign for de fleste spil er relativ simpelt. Men ellers som Jesper siger, så er der ikke andet for end at involvere dig i spilprojekter allerede nu. Tilbyd din hjælp som voice actor, marketingsgut, brugervenligheds- "ekspert" und so weiter.
Uanset hvad du vælger at læse, så vil det være en god ide at bruge din fritid på at se på hvilke analyseværktøjer og metoder der bliver brugt, og gå i krig med at lære disse. Måske findes der online kurser, men ellers er bøger og google måden at lære på.
Jeg vil bestemt ikke anbefale dig at blive UI Designer. Hvis du ikke har en naturlig interesse for det, vil du aldrig blive god nok at konkurrere mod de "fødte" grafikere og designere, dem for hvem en blyant og photoshop er deres liv.
Web: http://www.javira.com
LinkedIN: http://linkedin.javira.com
Twitter: http://twitter.javira.com
Facebook: http://facebook.javira.com
LinkedIN: http://linkedin.javira.com
Twitter: http://twitter.javira.com
Facebook: http://facebook.javira.com
-
- Level 10 - Dark arts student
- Posts: 105
- Joined: 19 Apr 2011, 20:53
Re: Hvor skal jeg hen?
Du kommer nok ikke til at arbejde med både voice acting og brugervenlighed. De to ting kræver vidt forskellig ekspertise.
Hvis du vil arbejde med brugervenlighed, bør du nok sigte efter at blive UI Designer eller lignende. Og så kommer du næppe uden om at videreuddanne dig indenfor design eller programmering eller begge dele.
Hvis du vil arbejde med voice acting, tror jeg, at du har taget en forkert uddannelse (med mindre multimediedesigner uddannelsen indeholder noget, jeg ikke kender til). Så burde du nok have uddannet dig som skuespiller, filminstruktør eller audiodesigner.
Hvis du bare vil arbejde i spil industrien, så gælder det nok først og fremmest om at få foden indenfor ved at involvere dig i alt, hvad du kan komme til, som både Jesper og Javira nævner. Bemærk at det nok kommer til at betyde ulønnet arbejde i din fritid som betatester, medhjælper, deltager i indieprojekter og game jams og den slags.
Jeg har aldrig mødt marketingfolk, der har arbejdet med brugervenlighed eller voiceacting. Det er normalt dem, der er fjernest fra selve produktionen. Men måske Javira har andre erfaringer?
Hvis du vil arbejde med brugervenlighed, bør du nok sigte efter at blive UI Designer eller lignende. Og så kommer du næppe uden om at videreuddanne dig indenfor design eller programmering eller begge dele.
Hvis du vil arbejde med voice acting, tror jeg, at du har taget en forkert uddannelse (med mindre multimediedesigner uddannelsen indeholder noget, jeg ikke kender til). Så burde du nok have uddannet dig som skuespiller, filminstruktør eller audiodesigner.
Hvis du bare vil arbejde i spil industrien, så gælder det nok først og fremmest om at få foden indenfor ved at involvere dig i alt, hvad du kan komme til, som både Jesper og Javira nævner. Bemærk at det nok kommer til at betyde ulønnet arbejde i din fritid som betatester, medhjælper, deltager i indieprojekter og game jams og den slags.
Jeg har aldrig mødt marketingfolk, der har arbejdet med brugervenlighed eller voiceacting. Det er normalt dem, der er fjernest fra selve produktionen. Men måske Javira har andre erfaringer?
Re: Hvor skal jeg hen?
Marketingsfolk er ofte helt afkoblet selvom de kan have et final say i forhold til at ramme en målgruppe.
Allmeth har ikke interesse i kode og grafik og bør derfor holde sig fra det. Med multimedie designer i baggagen ser jeg potentialet for en stærk marketingsgut der selv kan snitte lidt html, sætte ting til tryk og kan begå sig i sociale medier.
Viden og useability ser jeg som et selvstudie eller online kurser, ligesom generel viden om spil og netværk inden for denne branche skal erhverves på samme måde.
At skabe loyable kunder/community omkring ens spil er vigtig for at lave en god lancering. At forstå markedet og se huller, samt at analysere salgstal osv. er ligeledes vigtigt. Det er langt de færreste spil der går viralt, derfor er dygtige marketingsfolk guld værd medmindre man outsource det til en publisher.
Voice agtigt vil jeg bare gå igang med, se det som en hobby som måske kan blive til mere.
Allmeth har ikke interesse i kode og grafik og bør derfor holde sig fra det. Med multimedie designer i baggagen ser jeg potentialet for en stærk marketingsgut der selv kan snitte lidt html, sætte ting til tryk og kan begå sig i sociale medier.
Viden og useability ser jeg som et selvstudie eller online kurser, ligesom generel viden om spil og netværk inden for denne branche skal erhverves på samme måde.
At skabe loyable kunder/community omkring ens spil er vigtig for at lave en god lancering. At forstå markedet og se huller, samt at analysere salgstal osv. er ligeledes vigtigt. Det er langt de færreste spil der går viralt, derfor er dygtige marketingsfolk guld værd medmindre man outsource det til en publisher.
Voice agtigt vil jeg bare gå igang med, se det som en hobby som måske kan blive til mere.
Web: http://www.javira.com
LinkedIN: http://linkedin.javira.com
Twitter: http://twitter.javira.com
Facebook: http://facebook.javira.com
LinkedIN: http://linkedin.javira.com
Twitter: http://twitter.javira.com
Facebook: http://facebook.javira.com
Re: Hvor skal jeg hen?
Her er to bud:
Naturvidenskabelig Informatik hiver dig igennem noget programmering, men handler mere om at forstå koncepterne, så man kan gebærde sig i branchen.
Humanistisk Informatik er meget blødere, men har ligeså stort fokus på Interaktions Design.
Jeg har en bachelor i Nat Inf og en kandidat i Hum inf. Det har givet mig en god kombination. Så jeg føler mig bestemt klar til at arbejde med UI design og den mere generelle usability i spil(som til tider bliver nedprioriteret sammen med QA =)
Meeeen når det er sagt så skal du ikke regne med at få en decideret Usability position i et dansk firma. Det er de ikke store nok til(pånær IO).
Men hvis du gerne vil til udlandet tror jeg du har gode muligheder med et speciale indenfor dette felt.
Nat Inf: http://www.ug.dk/uddannelser/universite ... matik.aspx
Hum Inf: http://www.huminf.aau.dk/
- Peter
P.s. Also: Voice Acting og Usability? Tja jeg tror faktisk Eske Knudsen hos Seriuos Games har nallerne i begge dele hos dem, dog er de et mindre firma som i høj grad har brug folk med mange hatte. w00t w00t
Naturvidenskabelig Informatik hiver dig igennem noget programmering, men handler mere om at forstå koncepterne, så man kan gebærde sig i branchen.
Humanistisk Informatik er meget blødere, men har ligeså stort fokus på Interaktions Design.
Jeg har en bachelor i Nat Inf og en kandidat i Hum inf. Det har givet mig en god kombination. Så jeg føler mig bestemt klar til at arbejde med UI design og den mere generelle usability i spil(som til tider bliver nedprioriteret sammen med QA =)
Meeeen når det er sagt så skal du ikke regne med at få en decideret Usability position i et dansk firma. Det er de ikke store nok til(pånær IO).
Men hvis du gerne vil til udlandet tror jeg du har gode muligheder med et speciale indenfor dette felt.
Nat Inf: http://www.ug.dk/uddannelser/universite ... matik.aspx
Hum Inf: http://www.huminf.aau.dk/
- Peter
P.s. Also: Voice Acting og Usability? Tja jeg tror faktisk Eske Knudsen hos Seriuos Games har nallerne i begge dele hos dem, dog er de et mindre firma som i høj grad har brug folk med mange hatte. w00t w00t
Re: Hvor skal jeg hen?
Nu så jeg tilfældigvis at Buchardt droppede mit navn i sit PS - så tænkte at jeg lige ville uddybe lidt.
Med hensyn til uddannelse har jeg samme bachelor som Buchardt og samme overbygning, bare uden et færdiggjort speciale. Og Buchardt husker rigtigt - jeg har som spildesigner ved Serious Games både fingrene i Voice Acting og User Interfacet.
Voice Acting kommer ind i billedet, da jeg også skriver manuskripterne og karaktererne til de spil, jeg arbejder på. Det betyder at jeg som regel er inde over voice acting, som dog håndteres af samarbejdspartnere og professionelle skuespiller, hvor jeg kun blander mig i instruktionen, hvis der er noget jeg synes er helt forkert i forhold til karakterer, historier, etc.
Så som Buchardt også pointerer er det noget med mange hatte, der gør at jeg er involveret i spildesign, interface, voice-direction, historieskrivning osv. I større firmaer vil det for det meste være splittet op, men i mindre og middelstore firmaer, er det muligt at få en finger med i voice acting og interface design som spildesigner.
Uddannelsesmæssigt er det dog ikke noget jeg er specialiseret i - det er en rolle jeg har arbejdet mig ind i gennem årene.
Med hensyn til uddannelse har jeg samme bachelor som Buchardt og samme overbygning, bare uden et færdiggjort speciale. Og Buchardt husker rigtigt - jeg har som spildesigner ved Serious Games både fingrene i Voice Acting og User Interfacet.
Voice Acting kommer ind i billedet, da jeg også skriver manuskripterne og karaktererne til de spil, jeg arbejder på. Det betyder at jeg som regel er inde over voice acting, som dog håndteres af samarbejdspartnere og professionelle skuespiller, hvor jeg kun blander mig i instruktionen, hvis der er noget jeg synes er helt forkert i forhold til karakterer, historier, etc.
Så som Buchardt også pointerer er det noget med mange hatte, der gør at jeg er involveret i spildesign, interface, voice-direction, historieskrivning osv. I større firmaer vil det for det meste være splittet op, men i mindre og middelstore firmaer, er det muligt at få en finger med i voice acting og interface design som spildesigner.
Uddannelsesmæssigt er det dog ikke noget jeg er specialiseret i - det er en rolle jeg har arbejdet mig ind i gennem årene.