Tidligt på den :)

Anickyan
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Aug 2012, 19:46

Tidligt på den :)

Unread post by Anickyan » 24 Aug 2012, 19:49

Hej :)

Jeg ville bare vide om det er muligt at tjene lidt penge på spiludvikling som 13-årig? Jeg har programmeret spil i lidt over ét år, og synes selv at jeg har et relativt godt tag om det.

Forventer det værste, håber på det bedste :D

Venlig Hilsen, Mads.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3932
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by jonaz.dk » 25 Aug 2012, 10:55

Hej Mads
Det er fedt at høre du giver den gas i en tidelig alder :)

Man kan sige at mulighederne aldrig har været større for at tjene penge end nu. Men med det kommer der selvfølgelig også en masse konkurrence man kan drukne i.

Hvad programmerer du i? C++ fra bunden eller noget lidt mere tilgængeligt?

Jeg kender masser af folk der har siddet og rodet med C/C++ og assembler da de være små knægte. Det er folk der er RIGTIGT dygtige i dag.

Med hobby-udvikler briller på er det lidt som at spille lotto. Det eneste det kræver er et hit! Der i ligger udfordringen. ;)

Om der er nogen der ville ansætte en med din korte baggrund... tja.. det er ikke til at sige uden vi ved hvad du kan.
Måske er du bare det vildeste child prodigy wizkid til at kode. Så skulle det teknisk set ikke være det store problem.
Eller måske skal du lige skoles lidt og have lidt mere kodeerfaring over de kommende år før du er klar.

held og lykke der ude. sikker på det ikke ender helt galt for dig. ;)



**edit**
Forresten.. lige angående dit mål 'at tjene penge'
Er det dit mål? Eller et mål dine forældre har sat?

Jeg kan tyndeligt huske fra min opvækst.
'Jonas! du bruger så meget tid på det der computer! Men er det noget du kan tjene penge på?'

Den har jeg hørt nogle gange. Sikker på jeg ikke er den eneste her inde. ;)

Du er kun 13. Du har højst sandsynligt ikke de kæmpe store udgifter i dit liv. Dit mål burde være at blive mega sej til at kode. Så skal pengene nok komme før eller siden. Det er 100% garanteret.
Det kræver en masse fokus og koncentration. Og ikke mindst forståelse fra baglandet. Hvis det sidste var tilfældet.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by Wikzo » 26 Aug 2012, 09:42

En måde kunne være at begynde at lege lidt med at lave apps og mobilspil. Hvis du har evnerne til det, kunne du jo prøve at lave et lille spil til iPhone og få det udgivet.

Held og lykke med fremtiden :)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by ThomasLund » 26 Aug 2012, 11:49

Et par små mobilspil til iOS er klart den bedste vej i mine øjne. Du kommer hele vejen rundt, og finder ud af at at lave et spil bare er halvdelen af processen - release og marketing er mindst lige så store.

Prøv f.eks. at brug Unity med iOS plugin - koster ikke så meget og du har en platform som du kan bygge op på

/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3932
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by jonaz.dk » 26 Aug 2012, 13:43

Det hele kommer selvfølgelig an på hvor meget grej han har i forvejen. Om han er Mac dude eller PC/Android guy.
Men det bliver da en rimelig dyr fornøjelse at starte op fra scratch på gennemsnitlig skoledrengsøkonomi på iOS.

Eksempel.. Lige et hurtigt slag på tasken indberegnet dansk moms.
Unity Free + iOS 2,977.40 Kr.
Billigste MacMini 4,599.00 Kr.
Apple Developer Program 744,35 Kr. (årligt)
8GB iPhone 4 3.645 kr.

Næsten 12.000 i start omkostninger (give or take). Hvorefter man drukner i højkvalitets App udbudet med store teams og markedsføringskroner bag sig.

Hvis alt grej er i hus til en pågældende platform. Så er det da bare at gå i gang. Men ellers ville jeg være lidt forbeholdende med at kaste mig ud i et iOS projekt med de nævnte forudsætninger.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by ThomasLund » 26 Aug 2012, 22:11

Tja - da jeg var 12 fik jeg min første computer i julegave - en Amstrad 464 med farve skærm og båndstation. Den kostede vist en 5-6000 kr i "dengang penge".

Og hvis man nu køber en brugt 3gs i stedet for en spritny 4'er eller låner en kammerats - og hvis man så installerer lidt vmware med et hackintosh image på. Så kan det køres meget billigere.

Hvor der er vilje er der vej. Sikker på den PC knægten sidder på også har kostet en smule.

For hvad er alternativet for at tjene penge på produktionerne? At udgive et PC/PSN/XBLA spil (overkill projektmæssigt)? Ad supporteret Flash (ingen penge i det)?

iOS er til at komme til for rimelige penge hvis forældrene hjælper lidt til, og har klart større kommerciel og fremtidsmæssig perspektiv i min mening.

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3932
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by jonaz.dk » 27 Aug 2012, 09:53

Det ville give fin mening hvis historien blev noget i den her retning.

"Jeg sad og lavede nogle små iphone (eller whatever relevante) produktioner. Som måske aldrig gav direkte mening økonomisk at kaste sig ud i. Men lidt senere fik jeg et lille studiejob hos Full Control." ;)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by ThomasLund » 27 Aug 2012, 16:42

:-D
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Anickyan
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Aug 2012, 19:46

Re: Tidligt på den :)

Unread post by Anickyan » 27 Aug 2012, 18:31

Undskyld at jeg ikke har svaret i lang tid, har ikke haft mulighed for det.

Jeg programmerer primært i C++ eller C, men tyr også til Lua hvis jeg skal lave et lille program. Jeg har før lavet et par apps til Android, men uden den store success.

Mit mål er ikke at tjene penge, men det kunne være en fed sidegevinst. Jeg er heller ikke så meget for Visuelle Værktøjer, da jeg godt kan lide at have styr på hver eneste detalje af hvad der foregår.

Med hensyn til iOS udvikling, er der noget der hedder DragonFireSDK(http://dragonfiresdk.com), hvilket giver lov til at udvikle på Windows, i C++(Yes!). Det koster dog lidt, men det er ikke en uoverkommelig sum. Jeg har forresten allerede en iPod Touch, og min far har en iPad.

Tak for alle rådene, jeg håber at finde ud at noget på en eller anden måde.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3932
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by jonaz.dk » 28 Aug 2012, 10:17

Det lyder jo bare awesome!

Så er det er bare at klø på med nogle små projekter der færdiggøres. Og få noget mere erfaring. Måske finde sammen med et par stykker der kan løfte et projekt op på et højre niveau grafisk og designmæssigt.

På mobilfronten herhjemme blandt de udviklere der klarer sig fornuftigt er det tit efterligninger/konceptuelle børn af successfulde spil på AppStoren der bliver gået efter.
Og ellers fokuser på at lave noget ud syntes der er sjovt og udfordrer dine evner.

Held og lykke. :)

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Tidligt på den :)

Unread post by Tabu » 28 Aug 2012, 22:54

En lille tilføjelse: man kan komme langt med: Unity Indie + Monodevelop + Blender + Gimp, det er ikke det fedest gejl, men det er gratis.
Man behøver jo ikke lave Iphone spil fra starten, man kan sagtens starte med små browserspil.. så kan man starte med et budget på 0 kroner :)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by ThomasLund » 28 Aug 2012, 23:37

Oprindelig spørgsmål var nu faktisk "er det muligt at tjene lidt penge på spiludvikling som 13. årig". Og at lave små browserspil og Android programmer er næppe noget som vil give mere en 10 kr i kassen.

Men ja - klø på med Unity og få lavet en masse små spil. Lær at bruge værktøjer ala Unity EFTER du har lært grundfaget. Hold dog ikke fast i at ville kode alt selv. I min mening er det ikke vejen til success - men det er uvurderlig at have prøvet og lært af det.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Tidligt på den :)

Unread post by Tabu » 29 Aug 2012, 20:37

Haha, det originale spørgsmål gik da totalt tabt på mig :-)
Men så vil jeg da svare på om det er muligt at tjene penge på at lave spil som 13 årig.
Ja, det muligt, men er det penge du er ude efter tror jeg det bedre kan betale sig at gå med aviser, for jeg gætter på at det ender med at det er din mor og noget andet familie der køber dine spil. Istedet for at fokusere på penge, ville jeg bruge min tid på at nyde at lave spil uden at der er noget mål med det. Der skal snart nok komme økonomiske udfordringer ind over, og penge kan tage det sjove ud af det meste.

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by eMilk » 29 Aug 2012, 23:04

Tag evt. til et gamejam, lær at lave spil og apps, og så kommer pengene nok på et tidspunkt. :)
Hvis du tager til et jam kan du også få et netværk at spille på, og så kan i lave lidt større projekter (eller du kan få nogle folk sende dine spil der skal testes)

Et par jams der kommer snart:
Det næste gamejam i DK er Exile d. 31/10-4/11
Derefter er der INDIE9000 d. 16/11-18/11
Og så er der verdens største gamejam, Nordic Game Jam sidst i januar 2013.
#edit- og så er der faktisk USU mini gamejam den her weekend.

Mødte en ven til et gamejam i 2007 - jeg var 19 han var vistnok 14 - og han sparkede allerede dér røv til at programmere (i Flash´og Actionscript dengang).
Et par år senere releaser han et trylle-app på app store, og det klarede sig ganske fint. :)

Anickyan
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 24 Aug 2012, 19:46

Re: Tidligt på den :)

Unread post by Anickyan » 31 Aug 2012, 21:10

Tak! Jeg har lært en del af min far(ingeniør), som har lavet spil i Assembly, hvor han har skrevet direkte til skærmkortets hukommelse osv.

Jeg har også fundet end fed chat på Skype, med nogle sande C++-guruer. De har da også hjulpet mig med grafiske biblioteker(OpenGL(mest GLFW og FreeGLUT), SDL osv.).

Lige nu er jeg i gang med lidt opfriskning af Lua. Mit projekt består af et program der tager en mappe som input, og propper den ind i en fil, og krypterer den. Det kan også de-kryptere filen, og lave en mappe ud af den igen.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Tidligt på den :)

Unread post by ThomasLund » 01 Sep 2012, 09:37

Det er super cool at en knægt i din alder er igang med den slags ting.

Du skal dog på et eller andet tidspunkt beslutte dig for, om du vil lave spil (selve produktet) eller teknologi (engine koder eller tools til pipeline eller lign)

Den tid hvor folk kodede egne engines i 2 år for så at bruge 3 år på at lave et spil - de er altså slut. Men hvis du vil ind i et firma og sidde og kode teknologi - så er du klart på rette vej. Vil du lave spil spil kommercielt i fremtiden, så skal du nok til at lære at bruge andres engines (UDK, Unity, ..). Der er stor forskel.

Held og lykke og klø på! Skide fedt som sagt med en knægt som hellere vil kode end at "konsumere" spil.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Post Reply