goldfarming i DR2 udland

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

goldfarming i DR2 udland

Unread post by boab » 02 Sep 2008, 13:05

Altid sjovt at se noget om spil på TV, her er det DR2 udland som tager ”goldfarming” op.

Indslaget er naturligvis initieret på baggrund af påstanden om at der er 400.000 ansat til at farme (virtuelt) guld i Kina (her BBCs udgave af nyheden fra 22 august) http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7575902.stm

Computerekspert (nogen som ved hvem dette er?) William Menzel er i studiet og forklarer det ganske fint, dog kommer han med to påstande som jeg dog vil udfordre:

Ideologien bag MMO er at alle er lige?
Jeg vil gætte på at der ikke ligger nogen Ideologi bag MMO andet end at underholde, og for de enkelte udviklere at tjene penge.
Naturligvis er et af de sælgende elementer i disse spil at man kan skabe sig en identitet som ikke er afhængig af hvem og hvor du er. Men der findes også MMO’er hvor du med virkeligt penge kan købe dig til en fordel. (Selv Everquest har givet op og flyttet aktionen med virtuelle ting for virkelige penge ind i spillet)

Min personlige holdning til goldfarming er at det er med til at skævvride spiloplevelsen for alle dem, som ikke vil bruge penge til at købe virtuelle penge til spillet.

Fra Ninja personligheder som snupper ting foran alle andre, over generel ubehagelig opførsel for at få områder til goldfarmene selv, til en skævvreden økonomi, hvor det for den almindelige spiller er meget dyrt at købe de attraktive ting, og hvor de lette ting at finde har en urimeligt lav pris. Goldfarming fører på denne måde til at det er mere nødvendigt at købe virtuelt guld online.

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: goldfarming i DR2 udland

Unread post by egenfeldt » 02 Sep 2008, 21:26

mener det er en and - den journalist (Julian Dibbell - en glimrede og spændende taler i øvrigt ) som oprindelig 'afslørede' det har i hvert fald været meget kritisk overfor den efterfølgende hype omkring det. Historien er i hvert fald 1 år gammel hvis ikke 2-3 år :-).

Ex. http://www.nytimes.com/2007/06/17/magaz ... ers-t.html
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: goldfarming i DR2 udland

Unread post by Pelding » 02 Sep 2008, 21:52

Hvad er det der er "and" ved historien? - Der er ihvertfald tydeligvis en masse virtuelt valuta til salg i mange forskellige spil, så nogle må jo stå for at indsamle det og tage imod pengene :)

Jeg tror man skal se gold-selling/farming som piratkopiering, man kan ikke gøre noget ved det, så man må tænke det ind i fremtidige spil som en selvfølge (at det eksistere) og så bare designe sig ud af det. I et spil som WoW, betyder penge meget lidt og det er ikke muligt at købe sig til noget virkeligt værdifuldt.
Det er selvfølgeligt et klart designvalg fra Blizzards side, da de udemærket ved at de intet kan gøre mod goldselling (det samme gælder for "soul-bound" mekanismen, der gør at man ikke kan give/sælge udstyr til andre når man en gang selv har samlet det op).
Jo mere valuta betyder for et spil, jo hårdere rammer goldselling.

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: goldfarming i DR2 udland

Unread post by egenfeldt » 03 Sep 2008, 20:36

udbredelsen og størrelsen er stærkt overdrevne.
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

Post Reply