goldfarming i DR2 udland
Posted: 02 Sep 2008, 13:05
Altid sjovt at se noget om spil på TV, her er det DR2 udland som tager ”goldfarming” op.
Indslaget er naturligvis initieret på baggrund af påstanden om at der er 400.000 ansat til at farme (virtuelt) guld i Kina (her BBCs udgave af nyheden fra 22 august) http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7575902.stm
Computerekspert (nogen som ved hvem dette er?) William Menzel er i studiet og forklarer det ganske fint, dog kommer han med to påstande som jeg dog vil udfordre:
Ideologien bag MMO er at alle er lige?
Jeg vil gætte på at der ikke ligger nogen Ideologi bag MMO andet end at underholde, og for de enkelte udviklere at tjene penge.
Naturligvis er et af de sælgende elementer i disse spil at man kan skabe sig en identitet som ikke er afhængig af hvem og hvor du er. Men der findes også MMO’er hvor du med virkeligt penge kan købe dig til en fordel. (Selv Everquest har givet op og flyttet aktionen med virtuelle ting for virkelige penge ind i spillet)
Min personlige holdning til goldfarming er at det er med til at skævvride spiloplevelsen for alle dem, som ikke vil bruge penge til at købe virtuelle penge til spillet.
Fra Ninja personligheder som snupper ting foran alle andre, over generel ubehagelig opførsel for at få områder til goldfarmene selv, til en skævvreden økonomi, hvor det for den almindelige spiller er meget dyrt at købe de attraktive ting, og hvor de lette ting at finde har en urimeligt lav pris. Goldfarming fører på denne måde til at det er mere nødvendigt at købe virtuelt guld online.
Indslaget er naturligvis initieret på baggrund af påstanden om at der er 400.000 ansat til at farme (virtuelt) guld i Kina (her BBCs udgave af nyheden fra 22 august) http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7575902.stm
Computerekspert (nogen som ved hvem dette er?) William Menzel er i studiet og forklarer det ganske fint, dog kommer han med to påstande som jeg dog vil udfordre:
Ideologien bag MMO er at alle er lige?
Jeg vil gætte på at der ikke ligger nogen Ideologi bag MMO andet end at underholde, og for de enkelte udviklere at tjene penge.
Naturligvis er et af de sælgende elementer i disse spil at man kan skabe sig en identitet som ikke er afhængig af hvem og hvor du er. Men der findes også MMO’er hvor du med virkeligt penge kan købe dig til en fordel. (Selv Everquest har givet op og flyttet aktionen med virtuelle ting for virkelige penge ind i spillet)
Min personlige holdning til goldfarming er at det er med til at skævvride spiloplevelsen for alle dem, som ikke vil bruge penge til at købe virtuelle penge til spillet.
Fra Ninja personligheder som snupper ting foran alle andre, over generel ubehagelig opførsel for at få områder til goldfarmene selv, til en skævvreden økonomi, hvor det for den almindelige spiller er meget dyrt at købe de attraktive ting, og hvor de lette ting at finde har en urimeligt lav pris. Goldfarming fører på denne måde til at det er mere nødvendigt at købe virtuelt guld online.