Unity vs XNA

XNA eller Unity?

Unity
6
86%
XNA
1
14%
 
Total votes: 7

Erling
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 08 Jan 2013, 14:58

Unity vs XNA

Unread post by Erling » 08 Jan 2013, 15:08

Hej - jeg skal igang med noget spil udvikling, aller helst ville jeg i gang med XNA fordi jeg 'bare' vil lave spil i 2D, men er bekymret for hvad der sker med XNA i morgen.
har (naivt) installeret windows8 (er ellers tilfreds mac-bruger) og hentet visual studio 2010 og XNA Game Studio fra MSDN (har gratis adgang til alle ms udviklingsprodukter)
Til min store forundring viser det sig at win8 ikke kan køre XNA udviklingsværktøjerne? virkelig underligt!
Er det ikke lidt underligt at deres udviklings-værktøj ikke fungerer i deres styresystem, der er mange skriverier om det på nettet, og jeg er tilbøjelig til at opgive XNA fordi det med stor sandsynlighed er uden nogen fremtid

Hvis jeg tager fejl så vis mig venligst hvordan jeg får XNA til at køre på min windows8 (så jeg slipper for at hente win7)

Glæder mig meget til at høre fra jer eksperter :-)
på forhånd tak

vh Erling
...jeg skal nok få styr på det der spiludvikling :-)

Erling
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 08 Jan 2013, 14:58

Re: Unity vs XNA

Unread post by Erling » 08 Jan 2013, 15:28

godt ord igen.. så er XNA/win8 heller ikke sværere (alligevel har jeg forsøgt jeg ved ikke hvad...) hvis man installerer noget ms market client først kan man installerer XNA game fætteren

- MEN jeg vil stadig meget gerne høre jeres synspunkter omkring XNA's fremtid som udvilkingsplatform!!!

vh Erling
- ham den lykkelige med XNA og windows8 kørende, helt uden hjælp

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Unity vs XNA

Unread post by fehaar » 08 Jan 2013, 22:50

XNA er desværre en død sild. Holdet bag er stortset opløst og der kommer ret sikkert ikke en version til nyere ting. At det kun kan køre i VS 2012 hvis man udvikler til Windows Phone 8, og så endda kun som en sekundær option, taler et meget tydeligt sprog.

Det helt store problem for XNA som jeg ser det er at der aldrig blev udviklet en succesfuld engine til det. Så det er meget svært tilgængeligt for andet end programmører. Som en gammel XNA programmør gør det mig naturligvis trist at det forsvinder, men jeg forstår desværre godt hvorfor.

Hvis du skal se fremad er der nogle forskellige mulige veje at gå. Hælder du til noget der minder om XNA er SharpDX sandsynligvis det der kommer tættest på. Alternativt DirectXTK hvis du er til C++, der har tidligere XNA lead Shawn Hargreaves portet nogle af de meget hjælpsomme 2D klasser fra XNA til.

Alternativet er som du selv er inde på i emnet på posten en rigtig engine. Der kan Unity anbefales af mange grunde, men især fordi den bruger C#. Gamemaker er også et fint produkt, især hvis det er meget 2D du vil lave.

Der er også andre muligheder derude, dette er på ingen måde en komplet liste, det var bare hvad jeg lige kunne hive ud af bagen.

Post Reply