Page 1 of 1

Hvad skal jeg?

Posted: 11 Jan 2013, 23:35
by kingan
Hej allesammen!

Jeg har brugt de sidste timer på at kigge rundt på forummet, og det er virkelig fedt at se at der er så mange danske spiludviklere i alle størrelser.

Nåh, jeg har over de sidste 4-5 år gået og kigget på programmering, spiludvikling, 3D, 2D, leveldesign og musik. Og jeg er nået frem til at leveldesign eller CG er det der er noget for mig. Jeg tænker at jeg vil på HTX, muligvis i Grenaa enten på GameIT eller 3D College, bare for at smage på det, og samtidig få en HTX som jo aldrig er slem. Er det noget i har erfaring med? Og hvad er jobmulighederne som "CG Artist" eller "Level Editor/Designer"?

Men her på det seneste er jeg også begyndt at interessere mig ekstremt for innovation, markedsføring og kommunikation, og generelt bare det med at stå som den der sørger for at det hele går i orden. Det er som om det virker mere tiltrækkende end at sidde og designe Game Levels.
Jeg øver mig lidt hele tiden, bl.a. ved at skrive rundt med forskellige firmaer angående min teknologi blog, og derudover sørger jeg også for kommunikationen, markedsføring osv. i et lille "firma" som jeg køre med en ven. Alt sammen noget der vækker mere og mere interesse for disse 3 emner. Det er en HHX uddannelse, men hvad så? Er det så bare ud på jobmarkedet eller skal man tage videregående uddannelse hvis man vil noget inden for spil/software/teknologi? Er der nogen erfaring, og hvad er jobmulighederne her?

Det kom ikke rigtig ud som så meget spørgsmål som jeg havde håbet, men jeg håber i kan hjælpe alligevel! :)

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 12 Jan 2013, 14:56
by eMilk
Hej Joachim!

Du skriver selv at du har rodet med en masse forskellige ting, men stadig er lidt usikker på hvad der fanger dig - det er der ikke noget usædvanligt ved - men når du har interesse i så mange forskellige felter er det måske en idé at tage en bred uddannelse (HTX/STX) først, og så se hvilken retning du bliver trukket i mens du er der. Du kan vælge programmering som valgfag på HTX, og det bliver også udbudt hos STX'er og HHX'er forskellige steder - men du kan ikke vælge musik, film eller billedkunst som valgfag på HTX -- så det er værd at tage med i betragtningen når du snart skal vælge ungdomsuddannelse.

Nu spørger du også ind til jobmulighederne som hhv. CG Artist og Level Designer, men hvis du tager en uddannelse i 3D hos f.eks. The Animation Workshop eller Truemax, eller en arkitektudd./datalogi uddannelse på et universitet, så er vi som minimum 7-8 år ude i fremtiden og skal forudse hvordan behovet for de forskellige kompetencer i spilbranchen er på den tid. Det er helt håbløst, og som udgangspunkt måske heller ikke det bedste at vælge retning ud fra.

I stedet er det bedre at gå med mavefornemmelse -- og hvis den trækker i mange retninger på én gang må du se på uddannelser der kan imødekomme det (havde det lidt som dig da jeg gik i gymnasiet, og endte med at vælge Medialogi. Her bliver man introduceret til en lang række teknologier og teorier, men hvor det er op til én selv at grave dybere ned i ting man finder interessant undervejs hvis man vil kunne kalde sig ekspert i noget, medmindre man vælger en konkret specialisering)

Hvis du har på fornemmelsen at programmering måske bliver aktuelt i en eller anden grad er det nok en god idé at vælge matematik på A niveau når du skal på HTX/STX.

Det bedste råd jeg kan give dig er at springe ud i spiludvikling så meget som du kan, og bliv ved med at træne med dit firma og dine kammerater.
Lav en masse spil - og når i begynder at have lidt styr på det, skal i tage med til gamejams. Der er gamejams flere gange om året, rundt om i landet, det er bare at holde øje med forummet herinde. :)

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 12 Jan 2013, 16:38
by Neogy
Hey Kingan. I forhold til Level Design, vil jeg være ærlig at sige at der i Danmark ikke er slået særlig mange stillinger op som decideret level designer. Dette er en af grundene til at jeg selv har valgt at have et stort fokus på programmering i sammenhæng med Level Design. Dette giver en god synergi effekt da man dermed både kan designe levels og scripte/kode indholdet. Dog kan man også tage 3D vejen som Emil forslår, hvor man så designer levels og kan modellere indholdet (Environment Artist).

Efter at have snakket med mange unge der gerne vil ind i branchen vil jeg generelt sige at man skal prøve lidt af det hele før man rigtig kan vide hvilket eller hvilke af felterne inden for spiludvikling, man vil kunne arbejde med de næste 15-20 år.

Jeg håber at andre kan hjælpe dig i forhold til markedsførings aspektet. Dog kan jeg fortælle at god markedsføring er brugbart for ethvert digitalt produkt, inklusiv spil.

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 12 Jan 2013, 17:32
by kingan
Tusind tak til jer begge to for de gode svar.
Jeg kan godt se hvad i mener, og ja synes også det kunne være end fed nok combo at kunne både kode og lave 3D/Level design.
Angående Gamejams håber jeg også på at komme med til et par stykker inden jeg er ude af folkeskolen, har nogle venner der synes at det var vildt fedt da de var til noget UGameJam.

Men håber også på at der er nogle der kan give lidt information i forhold til markedsføringen. Ved nemlig godt at det er ekstremt vigtigt med en ordenligt markedsføring :)

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 12 Jan 2013, 17:42
by Jesper Kondrup
Hey, jeg underviser for tiden på 3Dcollege og det er en rigtig fin uddannelse hvis man udelukkende vil gå "3D vejen". Efter 3-4mdr bliver eleverne splittet op i 2 grupper, hvor man så kan vælge retning. Enten Game eller Vfx. I game delen fokusere vi bla. på low poly grafik og Unity (game engine).

Men som du selv nævner er der også GameIt, som er en HTX med fokus på spil. Jeg ved at de også bruger Unity og der er overraskende meget kodeundervisning.

Jeg gik også på medialogi uddannelsen, men har fortrudt det meget, da der var alt for meget programmering og matematik til mig - Jeg har fundet ud af at jeg fungerer bedst med det grafiske.

Tror generelt at firmaer er ligeglade med hvad du har af uddannelse osv. så længe du kan vise nogle hardcore skills ;)

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 12 Jan 2013, 18:05
by kingan
Jesper Kondrup wrote:Hey, jeg underviser for tiden på 3Dcollege og det er en rigtig fin uddannelse hvis man udelukkende vil gå "3D vejen". Efter 3-4mdr bliver eleverne splittet op i 2 grupper, hvor man så kan vælge retning. Enten Game eller Vfx. I game delen fokusere vi bla. på low poly grafik og Unity (game engine).

Men som du selv nævner er der også GameIt, som er en HTX med fokus på spil. Jeg ved at de også bruger Unity og der er overraskende meget kodeundervisning.

Jeg gik også på medialogi uddannelsen, men har fortrudt det meget, da der var alt for meget programmering og matematik til mig - Jeg har fundet ud af at jeg fungerer bedst med det grafiske.

Tror generelt at firmaer er ligeglade med hvad du har af uddannelse osv. så længe du kan vise nogle hardcore skills ;)
Tak for svaret. Har gået lidt og hoppet frem og tilbage mellem 3DCollege og GameIT, men tror at det vil være 3DCollege hvis det skal være, det er bare svært at komme op til informationsmøde i Grenaa, og ved godt i lige har været i Bella centeret, men det kunne være fedt hvis i kom til Fyn engang :)

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 12 Jan 2013, 23:40
by Wikzo
Jeg foreslår også at prøve et game jam. Det er en god måde at få snust lidt til tingene uden at forpligte sig.

Derudover bør du prøve Game Development Camp, som er en sommerferie-camp for unge på gymnasielle uddannelser. Det minder om et game jam, men i stedet for blot en weekend, løber det over en helt uge. GDC er en perfekt måde at finde ud af, om det er noget, man har lyst til at arbejde med: http://game.unf.dk/

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 13 Jan 2013, 12:26
by kingan
Tak for rådet Gustav, det ser nu ret interessant ud! :)

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 13 Jan 2013, 21:30
by Henrik LSP
kingan wrote: Men her på det seneste er jeg også begyndt at interessere mig ekstremt for innovation, markedsføring og kommunikation, og generelt bare det med at stå som den der sørger for at det hele går i orden. Det er som om det virker mere tiltrækkende end at sidde og designe Game Levels.
Mit indtryk er, at folk, der beskæftiger sig med de sider af spiludvikling, er underrepræsenteret på dette forum. Så du bør nok søge informationer andre steder også.
Men hvis du vakler mellem markedsføring eller level design, vil jeg helt klart anbefale førstnævnte - bedre jobmuligheder, bedre løn og bedre alternativer, hvis du i perioder ikke kan få job i spilbranchen (de fleste folk i spilbranchen har sådanne perioder).
Hvis du kombinerer markedsføring med en anden kompetence indenfor spiludvikling (især grafik eller programmering) vil du være meget eftertragtet blandt små indie udviklere.

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 13 Jan 2013, 22:09
by kingan
Hej Henrik.
Tusind tak for dit svar, kan godt se pointen i det du siger, og tror også det muligvis bliver den vej jeg går, og samtidig med lidt generel viden inden for spilbranchen, programmering, 3D og 2D art, osv. :) Men er det så en HHX eller kan man godt, som der vist blev sagt, tage en HTX/STX og stadig gå den vej? :/

Re: Hvad skal jeg?

Posted: 14 Jan 2013, 12:50
by Zacker
kingan wrote:Hej Henrik.
Tusind tak for dit svar, kan godt se pointen i det du siger, og tror også det muligvis bliver den vej jeg går, og samtidig med lidt generel viden inden for spilbranchen, programmering, 3D og 2D art, osv. :) Men er det så en HHX eller kan man godt, som der vist blev sagt, tage en HTX/STX og stadig gå den vej? :/
Valget mellem STX/HTX/HHX har uendeligt lille betydning ift. til f.eks. hvad du laver i din fritid, og hvad du tager af videregående uddannelse. Det du dog bør være opmærksom på er, at det ofte er en god idé med en gymnaisel uddannelse (hvilket f.eks. GameIT er, men 3dCollege _ikke_ er).