Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU) og MEDIA Desk Danmark inviterer til seminar om brugergenereret indhold i computerspil. Det er fjerde år i træk vi sammen laver et seminar om spil, og vi håber at samle rigtigt mange fra spil- og filmbranchen samt forskere og studerende.
Brugergenereret indhold er det helt store på internettet med Youtube som det bedste eksempel. I computerspil er det slet ikke nyt. Allerede i starten af 90erne havde spillet Doom en 'level editor', som gjorde det muligt for brugerne at skabe deres egne 'levels'. Og der findes allerede et Youtube for spil - det hedder Kongregate, og her kan alle uploade deres egne spil.
I Sims har brugerne hele tiden kunne skabe indhold, og i denne måned lancerer det engelske spilfirma Media Molecule spillet Little Big Planet, som giver brugerne en kæmpe frihed til at skabe deres eget indhold og dele det med andre spillere. Det nye spil fra Sims-skaberen Will Wright, Spore, lader brugerne skabe deres egne væsener og civilisationer, som de via nettet kan dele med andre spillere.
Vi har inviteret eksperter i brugergenereret indhold fra både spilindustrien og forskningsverdenen til at komme og give os et billede af mulighederne for kreativitet, nytænkning af indhold og nye forretningsmodeller.
Seminaret finder sted d. 29. oktober 2008 fra 9 til 17.30 på IT-Universitetet i København. Læs mere her: http://www.dadiu.dk/seminar/free
Free to play
The National Academy of Digital, Interactive Entertainment (DADIU) and MEDIA Desk Denmajk invites you to a seminar about User Generated Content. This is the 4th annual seminar hosted by MEDIA Desk Denmark and DADIU. We hope to gather a large group of people from the games and film industry, researchers and students.
User's generating content (UGC) is a big hit in other parts of the culture with Youtube as the most shining examle. In games UGC is not a new thing - back in the early nineties Doom had a level editor enabling gamers to create their own levels. The Youtube of games already excists in Kongregate where everyone can upload their own game.
Sim's have let you create for years. This month, Media Molecule's game Little Big Planet comes out - giving users an enormous freedom to create and letting them share the created. The new game from Sim creator Will Wright, Spore, also let the users create and share.
We have invited experts in UGC from games companies and academia to tell us more about the possibilities for exploring and developing the content and also new ways of thinking the business plans. Will it be more cost effective to let the users participate in the creation og the game and will creativity survive?
The seminar takes place at the IT University of Copenhagen on October 29th from 9am to 5.30 pm. Read more here http://www.dadiu.dk/seminar/free
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning (DADIU) og MEDIA Desk Danmark inviterer til seminar om brugergenereret indhold i computerspil. Det er fjerde år i træk vi sammen laver et seminar om spil, og vi håber at samle rigtigt mange fra spil- og filmbranchen samt forskere og studerende.
Brugergenereret indhold er det helt store på internettet med Youtube som det bedste eksempel. I computerspil er det slet ikke nyt. Allerede i starten af 90erne havde spillet Doom en 'level editor', som gjorde det muligt for brugerne at skabe deres egne 'levels'. Og der findes allerede et Youtube for spil - det hedder Kongregate, og her kan alle uploade deres egne spil.
I Sims har brugerne hele tiden kunne skabe indhold, og i denne måned lancerer det engelske spilfirma Media Molecule spillet Little Big Planet, som giver brugerne en kæmpe frihed til at skabe deres eget indhold og dele det med andre spillere. Det nye spil fra Sims-skaberen Will Wright, Spore, lader brugerne skabe deres egne væsener og civilisationer, som de via nettet kan dele med andre spillere.
Vi har inviteret eksperter i brugergenereret indhold fra både spilindustrien og forskningsverdenen til at komme og give os et billede af mulighederne for kreativitet, nytænkning af indhold og nye forretningsmodeller.
Seminaret finder sted d. 29. oktober 2008 fra 9 til 17.30 på IT-Universitetet i København. Læs mere her: http://www.dadiu.dk/seminar/free
Free to play
The National Academy of Digital, Interactive Entertainment (DADIU) and MEDIA Desk Denmajk invites you to a seminar about User Generated Content. This is the 4th annual seminar hosted by MEDIA Desk Denmark and DADIU. We hope to gather a large group of people from the games and film industry, researchers and students.
User's generating content (UGC) is a big hit in other parts of the culture with Youtube as the most shining examle. In games UGC is not a new thing - back in the early nineties Doom had a level editor enabling gamers to create their own levels. The Youtube of games already excists in Kongregate where everyone can upload their own game.
Sim's have let you create for years. This month, Media Molecule's game Little Big Planet comes out - giving users an enormous freedom to create and letting them share the created. The new game from Sim creator Will Wright, Spore, also let the users create and share.
We have invited experts in UGC from games companies and academia to tell us more about the possibilities for exploring and developing the content and also new ways of thinking the business plans. Will it be more cost effective to let the users participate in the creation og the game and will creativity survive?
The seminar takes place at the IT University of Copenhagen on October 29th from 9am to 5.30 pm. Read more here http://www.dadiu.dk/seminar/free
Re: Free to Play - User Generated Content in Computer Games
De sidste taler til seminaret er lige faldet på plads. Det bliver Dan Moskowitz fra Maxis.
Om Dan:
Dan Moskowitz has been programming and designing PC, console, and theme park games for over 10 years. His main focus is creating fun, tactile, and approachable user interfaces that appeal to broad audiences, regardless of gaming experience. He is currently employed at Maxis where he was the lead engineer on the in-game content creation and browsing tools for Spore - the Creators and the Sporepedia.
Se hele programmet for dagen her: http://www.dadiu.dk/seminar/free/programme.htm
Om Dan:
Dan Moskowitz has been programming and designing PC, console, and theme park games for over 10 years. His main focus is creating fun, tactile, and approachable user interfaces that appeal to broad audiences, regardless of gaming experience. He is currently employed at Maxis where he was the lead engineer on the in-game content creation and browsing tools for Spore - the Creators and the Sporepedia.
Se hele programmet for dagen her: http://www.dadiu.dk/seminar/free/programme.htm
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 144
- Joined: 08 Mar 2008, 21:06
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Er der nogen som kan fortælle lidt om hvad de forskellige havde at sige? Sterling forhindrede mig i at komme med...
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
-
- Level 18 - Zelda
- Posts: 183
- Joined: 11 Mar 2008, 18:27
Re: Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Det var meget interessant, mange fornuftige pointer, superfede præsentationer af både konkrete spiluniverser (Spore, Little Big Planet), bud på forretningsmodeller (Kongregate) og akademiske betragtninger (fra CBS og tidligere IT professor). Som det blev fremlagt igår, er det min personlige opfattelse at user generated content som forretningsmodel indeholder både meget godt og meget nyt. Men det gode er ikke nyt og det nye ikke godt. Hvis man tror at user generated content er en genvej hvor særligt superbrugere gratis udvikler assets der kan bruges af andre i et (købe/gratis) spil, og derved medvirker til at styrke og opbygge et kommercielt projekt, så tager man fejl. Hvis man derimod har et interessant og originalt spilunivers, der som added feature tilbyder nogle solide, gennemtænkte(=testede) redskaber hvor man som spiller kan medvirke til at bygge videre, til glæde og fordel for sig selv og andre, så er der mange muligheder.
Men man kommer ikke uden om at der skal investeres mange ressourcer i både udviklingen af spillet samt opbygningen og vedligeholdelsen af infrastrukturen (servere, communities, support, etc), førend det bliver attraktivt for brugere og derved investorer. Jeg tror ikke på idéen om at launche en beta og så lade brugerne skabe successen - det vil altid være nødvendigt både at styre og kontrollere brugeres adfærd samt produktivitet, og bare det at sortere i den stor mængde materiale der frembringes er en udfordring: Dan fra Maxis, der lavede Spore, kunne fortælle at der allerede var 42 millioner uploads fra brugere som kan ses og bruges af andre spillere. Jeg vil vædde med at rundt regnet 41½ millioner af de uploads sutter røv i større eller mindre grad - så der skal gøres en kæmpe indsats for at bringe de fede uploads frem i rampelyset (Most Popular lister), for at skabe momentum og bare holde orden.
Såvidt jeg forstod ville flere af de fremviste powerpoints fra de mange rigtig, rigtig gode indlæg fra både garvede spiludviklere og det akademiske miljø blive lagt ud på Mediadesks (?) hjemmeside. Der er sikkert andre med en anden tilgang til emnet, og jeg håber de vil bidrage med deres synspunkter i denne tråd.
Men man kommer ikke uden om at der skal investeres mange ressourcer i både udviklingen af spillet samt opbygningen og vedligeholdelsen af infrastrukturen (servere, communities, support, etc), førend det bliver attraktivt for brugere og derved investorer. Jeg tror ikke på idéen om at launche en beta og så lade brugerne skabe successen - det vil altid være nødvendigt både at styre og kontrollere brugeres adfærd samt produktivitet, og bare det at sortere i den stor mængde materiale der frembringes er en udfordring: Dan fra Maxis, der lavede Spore, kunne fortælle at der allerede var 42 millioner uploads fra brugere som kan ses og bruges af andre spillere. Jeg vil vædde med at rundt regnet 41½ millioner af de uploads sutter røv i større eller mindre grad - så der skal gøres en kæmpe indsats for at bringe de fede uploads frem i rampelyset (Most Popular lister), for at skabe momentum og bare holde orden.
Såvidt jeg forstod ville flere af de fremviste powerpoints fra de mange rigtig, rigtig gode indlæg fra både garvede spiludviklere og det akademiske miljø blive lagt ud på Mediadesks (?) hjemmeside. Der er sikkert andre med en anden tilgang til emnet, og jeg håber de vil bidrage med deres synspunkter i denne tråd.
-
- Level 19 - Wario
- Posts: 195
- Joined: 12 Mar 2008, 17:52
Re: Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Der var nogle ting som jeg syntes lidt de overså:
For at få User Generated Content, skal man have brugere. Og for at have kvalitetsindhold, skal man have mange brugere (da størstedelen - som påpeget - sandsynligvis laver noget værre hø). Derfor kræver god UGC at man har en kritisk masse af brugere fra starten af. Spore har det selvfølgeligt, men Spore er også lavet af en af verdens mest succesfulde spildesignere sammen med et kæmpe team og et gigantisk budget, - så Spore har ikke noget problem med at få opmærksomhed (= brugere).
Men hvad med et mindre (u)kendt firma?
Næste problem: hvis man ikke vil have sit univers oversvømmet med penis-monstre (og de vil uværgeligt komme), skal man have nogen til at holde øje med det, - lidt ala redaktører. Men det koster penge. Man kan forfremme superbrugere til "redaktører", men hvad hvis de viser sig at være stjerne-psykopater?
Editorer til intern udvikling i spilfirmaer er ofte buggy og lider af manglende brugervenlighed. Det er ikke noget problem, for brugerne (medarbejderne i firmaet) er højmotiverede til at bruge den, de er uddannede til at arbejde med den slags programmer, erfarne med dem og har direkte adgang til support (:de spiser frokost sammen med dem).
Men Lille Benny (som er vores UGC-provider) sidder hjemme på sit værelse, kender intet til editorer, har ingen erfaring med dem og ingen adgang til support. Det stiller meget høje krav til brugervenligheden, - nærmest pædagogiske krav - som kræver meget udvikling at leve op til. Udvikling = penge.
Jeg har ikke overblik over om det kan betale sig af fokusere på UGC i forhold til selv at udvikle indhold; - men jeg er efterhånden rimeligt overbevist om at hvis man vælger at satse på UGC, så skal det være en beslutning som man træffer tidligt i udviklingsprocessen (allerede i post-production) og så skal man hele tiden fokuserer på i alle ens design- & udviklingsbeslutninger. Det duer ikke at lave det som noget halvhjertet "slap-on" til slut i ens udvikling, - bare for at få lidt ekstra.
A.
For at få User Generated Content, skal man have brugere. Og for at have kvalitetsindhold, skal man have mange brugere (da størstedelen - som påpeget - sandsynligvis laver noget værre hø). Derfor kræver god UGC at man har en kritisk masse af brugere fra starten af. Spore har det selvfølgeligt, men Spore er også lavet af en af verdens mest succesfulde spildesignere sammen med et kæmpe team og et gigantisk budget, - så Spore har ikke noget problem med at få opmærksomhed (= brugere).
Men hvad med et mindre (u)kendt firma?
Næste problem: hvis man ikke vil have sit univers oversvømmet med penis-monstre (og de vil uværgeligt komme), skal man have nogen til at holde øje med det, - lidt ala redaktører. Men det koster penge. Man kan forfremme superbrugere til "redaktører", men hvad hvis de viser sig at være stjerne-psykopater?
Editorer til intern udvikling i spilfirmaer er ofte buggy og lider af manglende brugervenlighed. Det er ikke noget problem, for brugerne (medarbejderne i firmaet) er højmotiverede til at bruge den, de er uddannede til at arbejde med den slags programmer, erfarne med dem og har direkte adgang til support (:de spiser frokost sammen med dem).
Men Lille Benny (som er vores UGC-provider) sidder hjemme på sit værelse, kender intet til editorer, har ingen erfaring med dem og ingen adgang til support. Det stiller meget høje krav til brugervenligheden, - nærmest pædagogiske krav - som kræver meget udvikling at leve op til. Udvikling = penge.
Jeg har ikke overblik over om det kan betale sig af fokusere på UGC i forhold til selv at udvikle indhold; - men jeg er efterhånden rimeligt overbevist om at hvis man vælger at satse på UGC, så skal det være en beslutning som man træffer tidligt i udviklingsprocessen (allerede i post-production) og så skal man hele tiden fokuserer på i alle ens design- & udviklingsbeslutninger. Det duer ikke at lave det som noget halvhjertet "slap-on" til slut i ens udvikling, - bare for at få lidt ekstra.
A.
-
- Level 18 - Zelda
- Posts: 183
- Joined: 11 Mar 2008, 18:27
Re: Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Harddisken på P3 har en udsendelse om User Generated Content søndag den 2. november kl. 16.00. Den kan sikkert podcastes via http://www.dr.dk/p3, og bliver sikkert osse genudsendt på et senere tidspunkt.
Re: Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Der kommer slides fra nogle af præsentationerne på seminarets hjemmeside inden længe (http://www.dadiu.dk/seminar/free/). Nogle af præsentationerne - fx Inga von Stadens - kan vi ironisk nok ikke lægge online pga. alt det brugergenererede indhold
Jeg skriver en besked her på tråden, når præsentationerne er uploadet.
Mange hilsner
Kristine
Kristine Ploug
Coordinator, MA
The National Academy of Digital, Interactive Entertainment
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning
Theodor Christensens Plads 1
1437 Copenhagen K, Denmark
T +45 3268 6519
kristine@dadiu.dk
http://www.dadiu.dk
Jeg skriver en besked her på tråden, når præsentationerne er uploadet.
Mange hilsner
Kristine
Kristine Ploug
Coordinator, MA
The National Academy of Digital, Interactive Entertainment
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning
Theodor Christensens Plads 1
1437 Copenhagen K, Denmark
T +45 3268 6519
kristine@dadiu.dk
http://www.dadiu.dk
Re: Free to Play - User Generated Content in Computer Games
Så er et par af præsentationerne online: http://www.dadiu.dk/seminar/free/
/Kristine
Kristine Ploug
Coordinator, MA
The National Academy of Digital, Interactive Entertainment
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning
Theodor Christensens Plads 1
1437 Copenhagen K, Denmark
T +45 3268 6519
kristine@dadiu.dk
http://www.dadiu.dk
/Kristine
Kristine Ploug
Coordinator, MA
The National Academy of Digital, Interactive Entertainment
Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning
Theodor Christensens Plads 1
1437 Copenhagen K, Denmark
T +45 3268 6519
kristine@dadiu.dk
http://www.dadiu.dk