Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by ThomasLund » 08 Mar 2013, 08:35

Der blev da rystet lidt op i jer derude baseret på det her indlæg. Har modtaget en håndfuld ansøgninger - mange tak! Så er håbet ikke helt slukket endnu.

/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by Christen » 08 Mar 2013, 12:04

Kun fordi det ikke er nævnt, men prøv også LinkedIn (kræver betalende konto). Der har det givet mest pote i min erfaring, men igen meget fra udlandet (har dog ikke prøvet med med 3d artist).

User avatar
HateTank
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 10 Mar 2008, 23:51
Location: Fat Bastard's jock strap
Contact:

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by HateTank » 14 Mar 2013, 09:20

Der er også cgforum.dk som er startet op for 3-4mdr siden. Det er nok det største danske 3d-forum lige pt.
- men jeg er vist den eneste der har posted lowpoly grafik derinde
Vi takker for mention ;)
- meeeeen der er nu vist et par stykker der har postet low poly, undertegnede inklusive - men det er godt nok noget gammelt lort efterhånden.

Nå - on topic...
Jeg vil tro at en af grundene (måske den største?) er, at spilbranchen har haft trange kår i DK og der har været rigtig mange konkurser. Jeg har selv siddet midt i 2 af dem over en periode på 8 år. Det bliver sgu lidt langhåret, og det er nok med til, at folk med 3D-skills opdaterer deres værktøjskasse, til også at omfatte visualisering og high-end vfx, både still og motion. Selv om der også i denne gren er konkurser og problemer, så virker det til at der er et rimelig konsekvent behov for at få løst den type opgaver, og dermed er det nok også lidt mere stabilt og sikkert at satse på. Specielt for de gamle rotter, der efterhånden har boliglån, billån og familie der altsammen kræver en nogenlunde stabil indtægt.
Spilbranchen er bare risky i DK, med mindre man lige taler de lidt mere veletablerede.

Der er nok også større sandsynlighed for, at du skal flytte efter "guldjobbet" indenfor spilbranchen. Og det er igen noget der sætter sine begrænsninger, hvis man først sidder med familie i ejerbolig.

Når det så er sagt, så er det selvfølgelig også et spørgsmål om at nå ud til de rette personer via de rette medier. Og lets face it, de danske grafik-communities har ikke haft det nemt de sidste mange år. Sidste indsendte billede til galleriet på 3D-maxer - 2010... Dødt forum. Tegnebordet lider lidt under det samme, omend det ikke er så grelt. Pro3D er for længst lukket. Så er der Polyface... men det er vist desværre aldrig blevet til meget mere end et repository for Dennis' fine maya-tutorials.

Spiludvikling oplever det samme nu? Jeg har ikke været aktiv herinde, siden jeg selv sad i spilbranchen - og det skammer jeg mig egentlig lidt over, for branchen tiltaler mig stadig helt vildt meget. Jeg ser stadig tilbage på tiden hos både Pixeleers og Runestone, som nogle af de bedste arbejdsoplevelser i mit voksne liv. Men tid er altid en faktor, og det er bare svært at være med overalt.

- det man BURDE gøre, var at poole sine ressourcer, og finde ud af hvordan man kunne være til gavn for hinanden. Så eksempelvis jobopslag, community projects, events og andre relevante informationer, når ud til flest muligt. Vi dækker alle nogle forskellige behov på de respektive communities, og folk vælger ud fra hvor de synes de passer bedst ind, stemningen er bedst og en masse andre faktorer.
Men med mindre man har en decideret økonomisk interesse i driften af et sådant community, så er der bestemt intet i vejen for, at man gør hvad man kan, for sammen at styrke det der i sidste ende er et fælles mål: nemlig at skabe de bedst mulige rammer for folk der beskæftiger sig med visuelle og interaktive medier.

- just a thought :)
Nick Jensen
Pixel Monkey
Cadesign Form
PolygoN PooP

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3931
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by jonaz.dk » 14 Mar 2013, 10:22

Hey HateTank! Din gamle maxer. ;)

Lidt tanker omkring online communities. Som du lufter lidt omkring.

Jeg har ikke fulgt super meget med i 3D forums i en årrække. Kun meget casual. Polyface?? never heard about it!?
Det er lidt farligt når der begyder at komme mange udfordrere på samme mindre nicheområde fx. 3D som vi kan se nu. Det kan meget hurtigt få en negativ effekt.
Sveriges online spiludviklings scene er et godt eksempel. Tror der eksisterer 3 forskellige forums nu + et mindre hav af FB grupper. Nogle blev pissed over at gamedev.se var lidt slattne. Og så ruller lavinen. Som har den effekt at der ikke rigtigt er nogle vindere der samler det hele. Everybody looses! Hvilket er SUPER skod.
Det ville jeg være meget ked af at se her hjemme. Og ikke kun fordi jeg sidder på admin posten. Det ville være til skade for hele branchen.
Selvom alle de sociale medier har gjort sit indhug. Men jeg prøver at integrere det så godt som jeg kun kan.

Men et dedikeret 3D forum har en helt anden vinkel. Så et samarbejde ville passe perfekt ind tror jeg. :)

Jeg er super åben og frisk på en snak om samarbejde med http://www.cgforum.dk jeg kan mærke på jer i har noget initiativ og vilje bag.
Håber også i har the milage. ;)

User avatar
HateTank
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 10 Mar 2008, 23:51
Location: Fat Bastard's jock strap
Contact:

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by HateTank » 14 Mar 2013, 10:41

Jeg kan høre at vi er meget på bølgelængde, Jonaz - og det synes jeg helt klart vi skal tage en snak (eller flere) om over mail eller andet, så vi ikke forpurrer denne tråd ;)

- kan vi evt fange hinanden på mailz? info snabelkat cgforum prik dk skulle gerne gå ud til os alle fire.
Nick Jensen
Pixel Monkey
Cadesign Form
PolygoN PooP

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by Zacker » 14 Mar 2013, 13:20

Thomas, der er fra min synsvinkel ikke meget "opportunity of a lifetime" over jeres job post. Det ligner dog stadig et hæderligt 3d job, som jeg også er forundret over, at der ikke er kommet flere ansøgninger til.

Ift. til diskussionen om "hvordan man når 3d artists i DK, og hvem der har ansvaret for at samle dem", så er det vel netop det man har ens netværk til? Hvis man er på udkig efter arbejde, så sørger man vel for at være helt sikker på, at hele ens netværk ved det? Og hvis man har en jobsøgende bekendt, så sørger man vel for at sende alle relevante jobopslag i vedkommendes retning?

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by buchardt » 15 Mar 2013, 10:31

@Zackzors:

Saying: Opportunity of a lifetime.
Meaning: Being a Dane, working in Denmark and working on a Warhammer IP!

I highly doubt any other team, than Thomas's, ever going to do that...

Just saying.

- Peter Buchardt

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger

Unread post by ThomasLund » 15 Mar 2013, 10:40

And a little "PR" speak as well. But yes - I highly doubt there are going to be other 40k opportunities for the next years than here at our place.

So for a fan artist - opportunity of a lifetime. For a non-fan, non-scifi artist - just a job like any other.

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Post Reply