Licens til mit spil?

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Licens til mit spil?

Unread post by AndreasX12 » 10 Mar 2013, 18:50

Hej, de sidste par måneder har jeg arbejdet på et spil i Unity 3D som er blevet nogenlunde godt. Jeg har lavet det meste selv og der skulle ikke være noget som er Copyrighted af nogle andre. Jeg kunne godt tænke mig at lægge det ud på Wooglie.com eller Kongregate.com som har en API til Unity 3D. Jeg har fundet på et navn, men skal jeg have licens eller patent eller hvad det hedder til navnet eller til spillet, så andre ikke kan kopiere det? Jeg ved ikke så meget om det med patent og sådan (men en masse om programmering) for jeg er kun 14 :-)


Tak, Andreas :-)
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

User avatar
Kasper
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 08 Mar 2013, 14:07
Location: Hellerup, Danmark

Re: Licens til mit spil?

Unread post by Kasper » 10 Mar 2013, 20:28

Du har automatisk ophavsret (copyright) til alle originale værker, som du udarbejder. Om det er skrift, film, musik, spil, en krusedulle på et stykke køkkenrulle eller noget helt sjette er underordnet. Du kan så vælge at registrere dit copyright for at beskytte det ekstra. Copyright er vel mest relevant i forhold til, om andre kopierer dit værk og tjener penge på det, så du evt. mister penge, omtale eller andet. Da du udgiver spillet på en hjemmeside for gratis spil, vil din tabte indtægt dog kunne ligge på et meget lille sted (andre kan selvfølgelig stadig kopiere det). ;)
Har man ikke registreret sit copyright, vil det dog ofte være ord mod ord og bevis mod bevis, hvis man står i den situation, at ens værk er blevet kopieret.
Men jeg er ingen ekspert, så en anden kan nok komme med et mere uddybende eller mere korrekt svar.

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Licens til mit spil?

Unread post by Henrik LSP » 10 Mar 2013, 21:36

Tillykke med at du har fået færdiggjort et projekt. Det er der ikke mange på din alder, der kan prale af.
Hvis du allerede har kontrolleret, at navn og indhold ikke er copyrighted i forvejen, så behøver du ikke at gøre mere.
Det er kun til din fordel, hvis andre begynder at kopiere dit spil. Jo mere, jo bedre. Det eneste, du kan tjene på dit spil, er respekt og evt. fremtidig karriere i spilbranchen - begge dele bliver fremmet, af at andre kopierer det.

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Re: Licens til mit spil?

Unread post by AndreasX12 » 10 Mar 2013, 22:43

Tusind tak for jeres svar, jeg vidste slet ikke, at det var så nemt med copyright :-) Jeg må hellere tjekke alt indholdet i mit spil igennem en extra gang for at være på den sikre side :D

Andreas.
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

Post Reply