God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Zee » 17 Mar 2013, 19:50

Hej!

Jeg har puslet med nogle tanker om at lave et lille spil til den kommende Ouya konsol, men er i tvivl om valg af teknologi.

Lidt om spillet (der kan have relevans for valg af engine).
  • Det er et top-down local multiplayer (online multiplayer kunne blive relevant senere) action spil.
  • Det foregår kun på 1 skærmbillede (tænk i stil med Atomic Bomberman, repetitive gameplay!).
  • Det ville fungere med 2D sprites og partikeleffekter, men 3D modeller i en 2D verden ville også være en mulighed.
  • Gameplayet indeholder en del fysik (tyngdekraft, kollisioner, eksplosioner), så det ville være en fordel hvis den valgte engine kunne give noget af det out of the box.
Det skal det siges at jeg godt ved at Unity3D er det oplagte valg, Ouya har endda lavet en speciel version af deres SDK rettet imod denne engine.
De 2 eneste ting der taler imod Unity er at den ikke er gratis og at den engine er lavet til 3D (jeg ved godt at den af den grund stadig godt kan bruges til 2D).

Unity Android licens: $400
Unity 2D Toolkit: $65
= 2.650,-

Hvis der findes en god gratis Android game engine, ville det da være rart at spare de små 3.000,-. Selvfølgelig især hvis den samtidig var mere velegnet end Unity, da der er tale om et simpelt 2D spil her.

Overordnet set er målet med valg at engine at jeg kan bruge mest mulig tid på at kode/tweake gameplay, og mindst mulig tid på at alt andet.

Spørgsmålet er altså, er der nogen der har erfaring med andre Android game engines end Unity, eller bare har nogle forslag generelt?

Jeg har f.eks. kigget denne liste med 8 gratis engines: http://software.intel.com/en-us/blogs/2 ... me-engines
så jeg ved da der findes noget, der er bare ret svært at vurdere hvad der er bedst til et simpelt spil som det her.

Bemærk at der er tale om et fritidsprojekt, og at jeg ikke har planer om at arbejde fast som spilprogrammør. Så argumentet med at Unity er godt at lære da flere og flere bruger det, er rimelig irrelevant her (de tusindvis af ting Unity kan, men som ikke skal bruges i det her spil, er heller ikke gode argumenter, tværtimod). Bemærk også at jeg i forvejen er en dygtig programmør, men da mit primære job (som softwareudvikler) tager meget af min tid, synes jeg ikke løsningen med selv at kode det hele fra bunden er en sexet løsning for mig.
Last edited by Zee on 19 Mar 2013, 22:04, edited 1 time in total.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Code » 17 Mar 2013, 21:17

Kender en ikke bestemt 2d engine, men siden du siger du ikke har meget tid til at programmere, så ville jeg nok punge ud og betale mig til en android licens til Unity. Rent tidsmæssigt vil det nok tage dig en del tid at sætte dig ind i native Android udvikling. Jeg har prøvet at lave et 2d spil for et år siden med native android, men vi gav op da det var ret besværligt. Vi kunne heller ikke finde et framework som vi kunne bruge til let at sætte det op, vi prøvede libgdx men det var ikke så let. Dog fra det link du sender vil jeg nok foreslå at sætte dig ind i Rokon. Det lyder til at være ret godt og siden der er mange der bruger det og derfor vil du også let kunne finde hjælp til det.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Scurvy Lobster » 18 Mar 2013, 08:58

Game Maker Studio kan fås med Android modul. Det er ikke gratis, men langt under 3000 kr. Som engine har den et kæmpe community, så der altid er hjælp at hente.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Code » 18 Mar 2013, 10:59

Scurvy Lobster wrote:Game Maker Studio kan fås med Android modul. Det er ikke gratis, men langt under 3000 kr. Som engine har den et kæmpe community, så der altid er hjælp at hente.
Hm, Game Maker ser ud til at være kommet lang siden dengang jeg brugte det sidst... well det er så også næsten 5 år siden jeg sidst så på det. Jeg undrer mig mere over om app size er meget mindre end hvis man exporterede med Unity?
Og siden der står det bare kræver en android 2.2, så er der vist ikke særlig strenge regler for hvilken processor man har brug for...
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by sbn » 18 Mar 2013, 14:20

Altså, hvis du er programmør er meget af benarbejdet gjort med sådan noget som Flixel eller Flashpunk. Jeg ville anbefale noget mere WYSIWYG til en, der ikke er inde i programmering, men da du er det, kommer det rimeligt let op at køre.

Du kommer så i begge tilfælde til at kode i Actionscript, og Android-eksport foregår via Adobe AIR (så det virker også på iOS hvis du skulle få lyst til at porte). Både AS og AIR er vist halv-uartige ord, men begge projekter holder sig til Adobes open source-værktøjer og har et fint bagkatalog af faktisk eksisterende spil.

Hvis du vil helt uden om Adobe, så er der en port af Flashpunk til Haxe/NME. Haxe er et ambitiøst projekt, som implementerer en variant af flash-APIen men er totalt åbent. Haxepunk ved jeg ikke, hvor velfungerende er, men det har den fordel at du i teorien kan bygge samme kode til alt der kan kravle og gå - online Flash, AIR, desktop Mac/Win/Lin, Android, iOS, Blackberry.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Zee » 19 Mar 2013, 22:02

Mange tak for det forskellige input.

Code: Jeg har også bestemt mig for at det helt klart ikke bliver Native android, det vil tage for lang tid.

Scurvy Lobster: Jeg har brugt GM (på godt og ondt), bl.a. til Nordic Game Jam. Ligesom Code er jeg dog ikke så meget inde i hvad der er sket i et par år. Men det lyder til at det er værd at undersøge nærmere. Altså umiddelbart (ud fra mit tidligere kendskab til GM) er den engine lige lovligt begrænset og ineffektiv (og ja jeg lavede nærmest kun ren kode, og brugte ikke deres endnu mere begrænsede drag'n'drop), men hvis den har forbedret sig en del så ved jeg i hvert fald at det er en rigtig let engine at bruge, det er jo ikke en ulempe :)
Jeg ved at du tidligere brugte GM, har du også arbejdet i den nye version? Og hvis ja, arbejder du så stadig med det? Hvis nej, hvorfor så ikke? :)

sbn: Porting-fordelen giver ikke så meget, da det er et meget consol-controller venligt spil (læs: Vil ikke fungerede tilfredsstillende på touch-enheder), og er enig i at især AS (og Flash generelt) er et uartigt ord, det er et sprog jeg prøver at holde mig helt fra :)

Jeg tror jeg vil starte med at kigge grundigere på Rokon og GM Studio, og sammenligne deres features/muligheder med Unity.

Håber dog stadig på mere input fra folk der har prøvet nogle af de forskellige 2D engines til Android.

Bemærk at det altså ikke primært er Unity's pris der trækker ned, det er mere det faktum at jeg tror/håber der findes bedre alternativer nu når det drejer sig om et 2D spil.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Zee » 19 Mar 2013, 23:01

Ang. brug af Game Maker Studio kan det siges at deres Pro version + Android komponent koster $300. Så det er ikke meget billigere end Unity, så det er bestemt ikke prisen der skal afgøre valget imellem de 2.
Derudover er der endnu ikke officiel Ouya support i GMS, men der er dog nogle gutter der har lavet en uofficiel løsning til at få Oyua til at køre i GMS:
http://gmc.yoyogames.com/index.php?showtopic=570978
Jeg tror dog at der kommer en officiel løsning inden Oyua bliver releaset officielt.

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by sbn » 20 Mar 2013, 00:35

Zee wrote:sbn: Porting-fordelen giver ikke så meget, da det er et meget consol-controller venligt spil (læs: Vil ikke fungerede tilfredsstillende på touch-enheder), og er enig i at især AS (og Flash generelt) er et uartigt ord, det er et sprog jeg prøver at holde mig helt fra :)
Jeps, at du gerne vil undgå AS forstår jeg så udmærket. Nu har jeg for sjov prøvet at sidde og nisse med HTML5 og JavaScript, og jeg må godt nok sige at AS3 er lysår mindre frustrerende. Haxe er så tanden mere strikst og bliver på Android oversat til native kode (via cpp eller java), så hvis man kan holde AS ud og bare har brug for en 2D-displaylist-model med sprites, lidt timere, events, tilemaps og kollisioner, så er HaxePunk et blik værd. Jeg ved dog ikke, om det holder hvad det lover i praksis.

Jeg læste også lige om en Android-port af den velrenommerede cocos2D, og kan se at andre prøver at koble det framework med OUYA.

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by eMilk » 20 Mar 2013, 10:30

Vi har udviklet Stalagflight til Ouya'en i Unity, og det har - i store træk - været en smooth ride.
Ouya's eget SDK mellem Unity og Ouya er noget værre bras, men hvis man smider det væk kører det rigtig fint. Hvis du vælger at gå Unity vejen så smid mig en mail, så får du vores hjemmestrikkede SDK der kører noget bedre end Ouya's eget.

Hvor holder du til i landet? Vi har et par Ouya devkits i Aalborg, og de seje folk fra Stikbold (også til Ouya, også udviklet i Unity) har én i København -- så hvis du har brug for at teste et par forskellige engines evner til at smide noget ud der spiller godt sammen med Ouya så er der gode muligheder for at prøve tingene lidt af før du sætter dig fast til noget ;)

Fik du nuppet en Unity Android 3.x licens dengang Unity kørte deres "få-en-gratis-licens" kampagne?
Hvis du gjorde det kan du nøjes med at slippe 900,- for at opgradere til 4.x.
Du kan også sagtens klare dig uden 2D toolkit, så det er ikke en *nødvendighed* for at lave 2D spil i Unity.

Det kunne være fedt at have lidt løbende erfaringsudveksling og teamspirit mellem de forskellige der arbejder med Ouya i Danmark lige nu - i øjeblikket er vi en lille gruppe som sender builds lidt frem og tilbage, og tester hinandens spil - 2 spil fra Viborg, Stalagflight fra Aalborg, og Stikbold i København.
Råb op når du har noget klar, så kan vi hjælpe hinanden med at teste :)

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Zee » 20 Mar 2013, 21:57

eMilk: Tak for din hjælpsomhed. Jeg må indrømme at jeg har været en tumpe til deadlines og hverken fik nuppet Unity licensen dengang, ELLER fik backed Ouya så jeg kunne få den nu her om et par uger. Det sidste er især dumt når jeg alligevel har tænkt mig at købe den, selv hvis jeg ikke ville lave spillet (eller spille nogle spil på den), så er den jo ret lækker som mediestreamer (XBMC).
Det er dog heller ikke et mål at spillet nødvendigvis skal være klar lige omkring launch. Jeg er jo nok nødt til at starte med bare at køre det i en Android emulator, eller direkte builde til Windows (med USB controller).

Det lyder godt nok dumt at Ouya ikke har kunne lave deres Unity SDK ordentligt, jeg vil helt klart have jeres SDK i baghovedet hvis valget falder på Unity. Og det er rart at høre at der i hvert fald er to der har fået lavet noget der kører på Ouya og jeres er jo endda så også i 2D (spillet ser sjovt ud) :)

Ang. 2D toolkit håbede jeg det ville øge produktiviteten, måske især når man er Unity n00b (jeg har stort set kun lige installeret Unity, og kigget lidt på en enkelt 2D tutorial). Men det kan godt være det ikke giver det store i længden. Brugte/bruger I en speciel taktik/fremgangsmåde til at arbejde i 2D i Unity?

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Code » 21 Mar 2013, 11:42

Zee wrote: Ang. 2D toolkit håbede jeg det ville øge produktiviteten, måske især når man er Unity n00b (jeg har stort set kun lige installeret Unity, og kigget lidt på en enkelt 2D tutorial). Men det kan godt være det ikke giver det store i længden. Brugte/bruger I en speciel taktik/fremgangsmåde til at arbejde i 2D i Unity?
Vil lige poppe ind med hvorfor jeg selv bruger 2dtoolkit (men også hvorfor det ikke er en nødvendighed).

Det 2dtoolkit giver er et smart system til at lave atlases, til at lave sprites, sprite animation og level design vha. sprites. Dvs. hvis du har gang i et kæmpe spil så optimerer den det mest muligt. Man kan dog sagtens finde gratis scripts der sørger for f.eks at animerer et spritesheets, så det er som Emil siger, ikke nødvendigt at kaste penge efter 2d toolkit hvis man vil prøve sig af med 2d. Jeg tror også det er godt hvis man prøver at lave det uden først :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by eMilk » 21 Mar 2013, 11:48

Vi bruger ikke Z-aksen (man kan låse objekter så de ikke kan blive påvirket af physics på enkelte akser) - og så har vi et ortographic kamera for at få det hele til at se fint og fladst ud i 2D. Textures er png's der er lagt på som Unlit/Transparent materialer, med filter mode sat til "point" (kan du indstille i enkelte texturer ved at vælge "advanced" i dropdown menuen for den pågældende texturs inspector vindue) for at vi får et relativt clean og pixelleret look.
Interessant om Ouya'en bliver andet end en kuriøsitet på boghylden ...
Vedr. Ouya'ens hardware specs så har du helt sikkert en pointe sodandk, men jeg ser det mere som en forlængelse af det mobile platforms marked - iPhone 3GS / iPad 1 jo heller ikke ligefrem processor powerhouses, især ikke sammenlignet med det langt hurtigere hardware der er ude nu - men alligevel kører de fleste spil fint på dem, så længe det ikke er de kæmpe 3D simulationer der skal laves. Tror det bliver spændende at se hvad en tilgængelig low-budget konsol som Ouya og Gamestick gør ved spilmarkedet, både på kort og længere sigt.
Hvis det her flopper kommer der sikkert nye projekter der er klar til at forsøge at indtage den plads i stuen.

Men ja; vi er også sindssygt spændte på at se hvad der sker når det launcher i næste uge - og om folk bliver hængende på konsollen efter den første uge er ovre. :D

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Code » 21 Mar 2013, 13:41

eMilk wrote:Vi bruger ikke Z-aksen (man kan låse objekter så de ikke kan blive påvirket af physics på enkelte akser) - og så har vi et ortographic kamera for at få det hele til at se fint og fladst ud i 2D. Textures er png's der er lagt på som Unlit/Transparent materialer, med filter mode sat til "point" (kan du indstille i enkelte texturer ved at vælge "advanced" i dropdown menuen for den pågældende texturs inspector vindue) for at vi får et relativt clean og pixelleret look.
Interessant om Ouya'en bliver andet end en kuriøsitet på boghylden ...
Vedr. Ouya'ens hardware specs så har du helt sikkert en pointe sodandk, men jeg ser det mere som en forlængelse af det mobile platforms marked - iPhone 3GS / iPad 1 jo heller ikke ligefrem processor powerhouses, især ikke sammenlignet med det langt hurtigere hardware der er ude nu - men alligevel kører de fleste spil fint på dem, så længe det ikke er de kæmpe 3D simulationer der skal laves. Tror det bliver spændende at se hvad en tilgængelig low-budget konsol som Ouya og Gamestick gør ved spilmarkedet, både på kort og længere sigt.
Hvis det her flopper kommer der sikkert nye projekter der er klar til at forsøge at indtage den plads i stuen.

Men ja; vi er også sindssygt spændte på at se hvad der sker når det launcher i næste uge - og om folk bliver hængende på konsollen efter den første uge er ovre. :D
Jeg ser mere Ouya som en sød konsol til 2d spil og som der er let at lave 2d spil til. Ligesom at have en SNES derhjemme, bare med moderne ting som internet osv :P Hvem elsker ikke gamle pixel spil? Jeg tror det er der den kommer til at stå stærkest.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Zee » 22 Mar 2013, 19:16

sodandk wrote:Ouya kører med Tegra 3 og sammenlignet med NVidia's nye Shield http://shield.nvidia.com/ som både har Tegra 4 og streaming fra Desktop osv osv., så er Ouya'en allerede overhalet langt forbi. Interessant om Ouya'en bliver andet end en kuriøsitet på boghylden ...
Der er dog en vigtig detalje du glemmer :)
Alle håndholdte enheder er ret begrænsede af at de skal fungere med et batteri, samtidig med at enheden helst skal have mere end 30 minutters batterilevetid. Det problem har Ouya ikke, og af samme årsag har jeg også hørt at de får en del ekstra ud af chippen (de har også haft et tættere samarbejde om det med Nvidia end bare at bestille chippen). Derudover har de tænkt sig at release en ny konsol hvert år, så man får nyeste Tegra chip, eller hvad der nu er kommet.

Men ingen af de ting hjælper os specielt meget til at vide om det bliver en succes, det vil tiden vise :)

eMilk: Det lyder rigtig meget som samme strategi der blev brugt i den tutorial jeg kiggede på. Og lækkert at man kan låse z-aksen, det gør det lidt lettere :)

Code: Baseret på det du og eMilk skriver, så vil jeg helt klart prøve uden 2D Toolkit (hvis det bliver Unity), da spillet er småt og der skal bruges meget få sprites til det ene 1 skærms level der er :)

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Code » 22 Mar 2013, 21:05

Zee wrote:
sodandk wrote:Ouya kører med Tegra 3 og sammenlignet med NVidia's nye Shield http://shield.nvidia.com/ som både har Tegra 4 og streaming fra Desktop osv osv., så er Ouya'en allerede overhalet langt forbi. Interessant om Ouya'en bliver andet end en kuriøsitet på boghylden ...
Der er dog en vigtig detalje du glemmer :)
Alle håndholdte enheder er ret begrænsede af at de skal fungere med et batteri, samtidig med at enheden helst skal have mere end 30 minutters batterilevetid. Det problem har Ouya ikke, og af samme årsag har jeg også hørt at de får en del ekstra ud af chippen (de har også haft et tættere samarbejde om det med Nvidia end bare at bestille chippen). Derudover har de tænkt sig at release en ny konsol hvert år, så man får nyeste Tegra chip, eller hvad der nu er kommet.

Men ingen af de ting hjælper os specielt meget til at vide om det bliver en succes, det vil tiden vise :)

eMilk: Det lyder rigtig meget som samme strategi der blev brugt i den tutorial jeg kiggede på. Og lækkert at man kan låse z-aksen, det gør det lidt lettere :)

Code: Baseret på det du og eMilk skriver, så vil jeg helt klart prøve uden 2D Toolkit (hvis det bliver Unity), da spillet er småt og der skal bruges meget få sprites til det ene 1 skærms level der er :)
Lyder som en god idé :) Du får også erfaring med hvordan det fungerer "fra bunden" og du sparer dig for en sum penge.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: God engine til udvikling af 2D Ouya (Android) spil?

Unread post by Zee » 30 Mar 2013, 18:57

eMilk: Har du set at jeres spil er nævnt i den her nyhed:
http://www.engadget.com/2013/03/28/ouya ... er-update/

Det er da meget fedt at det er et af de 5 spil som Ouya selv nævner i deres nyhed (og de 3 som Engadget har ladet overleve i deres résume) :)

Jeg har sendt dig en besked herinde, kan du se den? Den står under "Outbox" i modsætning til andre beskeder herinde som står under "Sent", jeg kan ikke umiddelbart selv gøre noget for at få den under "Sent", så jeg er lidt i tvivl om hvorvidt du overhovedet kan se den.

Post Reply