Build A World - BETA progress

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Build A World - BETA progress

Unread post by sodandk » 22 Apr 2013, 14:54

Hej

Build A World er nu så langt, at vi udkommer tirsdag d. 23 April i BETA version 0.5. Windows og Linux, og Mac i Maj.
Det har været hårdt arbejde at få alle ender til at mødes, og nu er den der sgu, og vi er stolte af hele setuppet.
Flot grafik, online servere til alle, real world simulation mv.

Det er version 0.5, altså halvfærdigt ;) Det er strømmet ind med ideer og spørgsmål, de sidste par måneder.
En ting jeg vil fremhæve er, at vi er i en genre, som næsten kun består af eet andet spil. Havde vi lavet et first person shooter spil, som næsten alle andre gør, så havde vi nok ikke mødt den lidt finurlige kritik som er kommet. Kritikken deler sig i 2:
1) Næh hvor flot, godt osv.
2) Jeg forventer at kunne XXXXX alt muligt.

2'eren giver godt indblik i hvad spillerne ønsker sig, men samtidigt kan det give lidt skuffelse hos nogle at BAW ikke kan alt endnu.
Vi har en spildesigner som har alt skrevet ind i planlægningsystemet, så det er bare der udaf, med 0.6, 0.7... 1.0, 1.5 osv.

Og ja, det vil blive muligt at bygge en bil af blokke og køre rundt, og et fly, og en rumraket at flyve til stjernerne med... og ja, der bliver beskidt på gulvet når du går rundt, så du kan støvsuge og gøre rent, og ja, der kommer 10 forskellige våben, så du og dine venner kan smadre hele byer og hinanden, og ja der kommer små søde kaniner du kan fange og holde i bur og fodre, og 50 forskellige blokke der kan alt muligt, så du kan lave Storm P. setups.

Gisp.

Dette projektet er et af de sjoveste jeg har været med til at lave. Alt er faktisk muligt, vi tager ideerne mere eller mindre ud af hverdagen. (Så nej, der kommer IKKE orker og zombier og lign... kæft jeg er træt af orker, zombier, drager osv... dem må I finde i andre spil).

Vi ved godt at vi stadig er små og ukendte, men det må ændre sig henad vejen.

En af de features der kommer efter sommer, er en gratis undervisningsdel, som bla. kan bruges til Natur&Teknik i skolerne, og der er allerede en politiker fra folketinget der har set lyset, og vil give det til skolerne i et område som test. Vi skal nok lave en pauseknap til læreren, så der kan blive ro i klassen. Vi har et hold af lærere der laver lektionerne.


Flere har spurgt om funding og teamet.

Der er ingen bånd der binder os:
Vi er self-funded, og ejer selv projektet. Projektet er uden gæld. Det er meget tilfredsstillende at vi selv laver og beslutter alt.
Der har allerede været en stribe tilbud om investeringer og opkøb mv., men nej, så travlt har vi heller ikke. Det må tage den tid det skal tage (ligesom Klovborg ;-)

Teamet består af:
Søren - koder gameengine og er omdrejningspunkt i projektet
Niels - grafiker
Adrian - backend, online servere
Jonatan - game design
Mat - Shaders, effekter
Michael - gui, backend, og gameplay
Merv - musik og lydeffekter
Laust - website
Michael - journalist

Kun 2 arbejder fuldtid iøjeblikket, og resten på deltid. Men det ender tit med at deltidsfolkene arbejder om aftenen, og i weekenden, så det bliver faktisk til fuldtid for flere.

Vi kunne snildt bruge et par udviklere mere... men som sagt er det selffunded, så ingen løn.

Lidt teknik:
Spillet er skrevet i C++ med 3D biblioteket Irrlict oven på OpenGL. Vi har udvidet Irrlicht en del.
Gameserveren er også skrevet i C++ og backenden i Java... og så en masse custom Shaderkode der passer til en blokverden.

Kig ind og se version 0.5 og en gratis-trial. http://www.buildaworld.net

og lidt blandede film i en PlayList:
http://www.youtube.com/watch?v=CFr6CySh ... GgEqDFhn5G
Last edited by sodandk on 24 Feb 2014, 13:52, edited 1 time in total.

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 22 Apr 2013, 20:35

Hej
Glæder mig til at se, hvordan spiller udformer sig. Jeres største udfordring bliver nok, at adskille spillet fra minecraft, ved første øjekast. (Med det mener jeg ikke kun textures. ;) )

Jesper Kondrup
Level 26 - Evil ghoul
Posts: 263
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Jesper Kondrup » 23 Apr 2013, 00:26

Spændende at følge med i. Skal helt sikkert ind og prøve betaen.
- Hvis jeg havde haft tiden, kunne det have været sjovt, at udvikle assets til spillet.

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 381
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 08:36

Tror ikke det bliver et problem at adskille sig fra Minecraft. Der er jo ikke noget galt i at bruge en blok verden, især ikke når jeres spil handler om mere moderne teknologi og advancerede ting ;)
Det lyder fedt med alle de ting i vil putte i (og har puttet i), men vil i holde jer til den samme høj-textures stil som i gør nu?
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 23 Apr 2013, 10:16

Jeg mente mere, at de skulle tænke på at folk ikke forvekslede det med en Minecraft klon.. Jeg ttot ikke det bliver som Minecraft, OVERHOVEDET, men for nye spillere, kan det være et problem. Og jeg skal lige høre, der er ikke en NDA, eller andet i kraft? Jeg kunne godt tænke mig at lave en lille video med det :D

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 10:51

Fra idag når det går live, er man velkommen til at lave youtube vidoer og dele skærmbilleder osv...
Der kommer snart en movie-recorder inde i spillet, så man kan optage film direkte.
Og der kommer en tv-blok, som kan sættes sammen flere ad gangen, og danne et tv, hvor man så kan streame youtube film direkte ind på. Så kan spilleren vel bygge et tv i sit hus, eller lave en biograf, og vise gangnam style filmen :-D ... kom lige til at tænke på... tror jeg vil lave et stort tv under vandet, måske på bunden af havet... og så vise en westernfilm, ha!

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 23 Apr 2013, 11:03

Det er sådan noget, der gør at spil som Minecraft er sjovt. Det er "Hvad sker der hvis jeg gør det her", mentalitet der skal til. "Enkel" kode, men som arbejder dynamisk sammen, som i Far Cry 3.

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 381
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 11:57

sodandk wrote:Fra idag når det går live, er man velkommen til at lave youtube vidoer og dele skærmbilleder osv...
Der kommer snart en movie-recorder inde i spillet, så man kan optage film direkte.
Og der kommer en tv-blok, som kan sættes sammen flere ad gangen, og danne et tv, hvor man så kan streame youtube film direkte ind på. Så kan spilleren vel bygge et tv i sit hus, eller lave en biograf, og vise gangnam style filmen :-D ... kom lige til at tænke på... tror jeg vil lave et stort tv under vandet, måske på bunden af havet... og så vise en westernfilm, ha!
Det er godt nok crazy... Bryder verdenen ikke sammen på et tidspunkt ift. performance med alt det guf i putter i? :D
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 12:27

Må indrømme at der gå en del tid med optimeringer haha! Ilden var noget af det vildeste. Der kan være 3500 blokke samtidigt med ild i, og efterhånden som noget brænder helt ud, falder f.eks. dele af træer ned, mens der er ild i osv... og så måske pludselig TNT midt i en stor brand, mens der også løber vand ind... jooeehh... man skal holde tungen lige i munden.
I spillet er bla. ilden hånd-optimeret med SSE code.
På Serveren består en typisk verden af 50 milliarder blokke, atså flere hundrede gigabyte data, men selv det er løst :-)
I BAW falder blokke ned... altså træer, bjerge osv., som 'skæres' over, bliver IKKE hængende i luften, men falder ned. Lige nu falder de hakvis, men det bliver også rettet senere, så hele bjerge kan falde 'flydende' ned og smadre.

Der en settingsside, og der kan man tykke LOW, MEDIUM og HIGH, hvis ens computer ikke kan følge med.

Vores shader koder er ved at lægge nogle af de hæftige funktioner over på GPU'en., og på serversiden kigger vi på CUDA til at hjælpe med de 2 mest resourcekrævende funktioner.
Kunne være vildt at smide 2000 GPU cores efter en funktion... ja, stedet for 1 CPU :-D

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 12:31

forresten kommer der en 'Experimental mode', hvor spilleren kan starte vulkaner, smide meteorer, lave jordskæv, starte brænde osv osv.... så kan man lige få afreageret i effekter...

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 23 Apr 2013, 12:39

For helvede det her spil bliver godt. Jeg kan ikke vente! Glæder mig til at se hvordan de forskellige ting påvirker hinanden. Far Cry 3 style :D

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 12:54

kom også lige til at tænke på... at BAW har et ubegrænset antal lyskilder, samtidligt med at lyset er rundt og ikke underligt diamant-formet som i andre lign. spil. :-)
Solen kan også lyse fra øst og vest, og kaste skygger....

Nu står de næste 6 måneder på blokke med funktion, gameplay osv.

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 381
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 13:04

Det bliver vildt.. Nu hvor der er så mange ting, i forhold til gamemodes, har i så noget forskelligt der? Hvis man nu gerne vil lave en bane hvor det er som Ace of Spades (smadrer den andens base først) eller noget normalt team deathmatch. Jeg tænker noget ala man definerer et område ingame og nogle objectives og så kan man lige lave en lille multiplayer arena inde i spillet.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 23 Apr 2013, 13:07

Lad nu være med at pin os, og release it already!

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 13:13

Code wrote:Det bliver vildt.. Nu hvor der er så mange ting, i forhold til gamemodes, har i så noget forskelligt der? Hvis man nu gerne vil lave en bane hvor det er som Ace of Spades (smadrer den andens base først) eller noget normalt team deathmatch. Jeg tænker noget ala man definerer et område ingame og nogle objectives og så kan man lige lave en lille multiplayer arena inde i spillet.
Der er vi ikke helt endnu, men det er i planen. At man kan Mixe&Matche verdener og en bunke options til gamemodes. Så ja, over det næste halve år fylder vi en masse game-modes og options ind, så man selv kan indstille det præcis som man ønsker. Personligt glæder jeg mig til at spille 10 mod 10 i en storby, og så løbe rundt og smadre alt og alle! :-D

Online Library som kommer om ca. 1 måned vil kunne bruges til at gemme sine konstruktioner online, og kunne browse sine egne og alle andre konstruktioner på web'et og hente direkte ned i spillet. Map Generatoren vil kunne bruge de konstruktioner og modeller til at generere verdener med. Vi forestiller os tusinder af uploadede bygninger, parker, broer osv osv., og alle de bedste vælges ud til brug i Map Generatoren, som så randomiserer hele store byer og landskaber... det bliver vildt... glæder os til at se det i aktion.

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 13:14

Tag det med et gran salt... det er version 0.5 !

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 381
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 13:16

sodandk wrote:
Code wrote:Det bliver vildt.. Nu hvor der er så mange ting, i forhold til gamemodes, har i så noget forskelligt der? Hvis man nu gerne vil lave en bane hvor det er som Ace of Spades (smadrer den andens base først) eller noget normalt team deathmatch. Jeg tænker noget ala man definerer et område ingame og nogle objectives og så kan man lige lave en lille multiplayer arena inde i spillet.
Der er vi ikke helt endnu, men det er i planen. At man kan Mixe&Matche verdener og en bunke options til gamemodes. Så ja, over det næste halve år fylder vi en masse game-modes og options ind, så man selv kan indstille det præcis som man ønsker. Personligt glæder jeg mig til at spille 10 mod 10 i en storby, og så løbe rundt og smadre alt og alle! :-D

Online Library som kommer om ca. 1 måned vil kunne bruges til at gemme sine konstruktioner online, og kunne browse sine egne og alle andre konstruktioner på web'et og hente direkte ned i spillet. Map Generatoren vil kunne bruge de konstruktioner og modeller til at generere verdener med. Vi forestiller os tusinder af uploadede bygninger, parker, broer osv osv., og alle de bedste vælges ud til brug i Map Generatoren, som så randomiserer hele store byer og landskaber... det bliver vildt... glæder os til at se det i aktion.
Hehe se det er fedt, tænk at komme til at finde sin egen creation inde i et map :D
Hvis i så enten får andre textures på eller laver mulighed for at lave sin egne textures (hvilket jeg vil gøre) så bliver det totalt mit nye "minecraft" ^^
sodandk wrote:Tag det med et gran salt... det er version 0.5 !
0.5 er 50% fra 1.0 ! ;) Så i er der snart!
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 23 Apr 2013, 13:51

Code wrote: Hvis i så enten får andre textures på eller laver mulighed for at lave sin egne textures (hvilket jeg vil gøre) så bliver det totalt mit nye "minecraft" ^^
Jeg tror min YouTube kanal bliver BAW orienteret, så er jeg nemlig hipster. Så kommer jeg til at være på den første bølgen af BAW videoer! :P

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 13:54

Code wrote:... eller laver mulighed for at lave sin egne textures (hvilket jeg vil gøre) så bliver det totalt mit nye "minecraft" ^^
dette er faktisk en rigtigt god ide... hermed noteret...

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 14:02

og så lige et af de første skærmbilleder... efter 4-5 dages udvikling....

Image

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 23 Apr 2013, 14:21

En af de tingjeg mangler i 'behind the game' dokumentare, er de helt rough spil. Som Call of Duty med kun halvdelen af banen samlet. Det er dejligt at i udgiver skærmbiller, af det tidlige spil. Og laver en playable beta!

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 381
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 14:42

sodandk wrote:
Code wrote:... eller laver mulighed for at lave sin egne textures (hvilket jeg vil gøre) så bliver det totalt mit nye "minecraft" ^^
dette er faktisk en rigtigt god ide... hermed noteret...
Havde næsten regnet med at i ville komme til at lave det på et tidspunkt uanset. Det har været ret populært til Minecraft og der er mange fede texturepacks der nærmest puster nyt liv i det. Der er også HD texturepacks, men som jeg har sagt før så synes jeg blocky + hd ser underligt ud, så når når BAW tillader det kan det være det bliver et fritidsprojekt :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Herbstein
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 Dec 2012, 14:15

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Herbstein » 23 Apr 2013, 14:43

Hvad bliver jeres buisness model? Free to Play, eller købt? Og hvad kommer spillet til at koste? At holde servere igang kan ikke være helt billigt.

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by sodandk » 23 Apr 2013, 14:56

Prisen er 25€ for spillet, inklusiv fremtidige updates, inklusiv 9 måneders Online Services.
Online Services betyder at man har sin egen online server og kan bruge online model library (når det er klart), og at man kan invitere andre til at spille på sin server, eller deltage på andre servere.
Når de 9 måneder løber ud, kan man forstætte med at spille på sin egen computer eller i lokal LAN mode.
Hvis man ønsker yderligere 6 måneders Online Services kan man tilkøbe det for 15€.
Nej, online servere er ikke gratis, og i nogle spil såsom WOW, er prisen høj for at spille online. Vi prøver at holde prisen realistisk og nede, men det ikke et krav at man spiller online.
Dog er der testere der allerede har bedt om mulighed for at kunne tilkøbe flere online servere som de kan bestyre, så den mulighed kommer snart.

User avatar
Code
Level 38 - Roger Wilco
Posts: 381
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Build A World - BETA 0.5 ude d. 23 April

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 15:10

sodandk wrote:Prisen er 25€ for spillet, inklusiv fremtidige updates, inklusiv 9 måneders Online Services.
Online Services betyder at man har sin egen online server og kan bruge online model library (når det er klart), og at man kan invitere andre til at spille på sin server, eller deltage på andre servere.
Når de 9 måneder løber ud, kan man forstætte med at spille på sin egen computer eller i lokal LAN mode.
Hvis man ønsker yderligere 6 måneders Online Services kan man tilkøbe det for 15€.
Nej, online servere er ikke gratis, og i nogle spil såsom WOW, er prisen høj for at spille online. Vi prøver at holde prisen realistisk og nede, men det ikke et krav at man spiller online.
Dog er der testere der allerede har bedt om mulighed for at kunne tilkøbe flere online servere som de kan bestyre, så den mulighed kommer snart.
Hvis man kan kører LAN, hvad så med hvis man selv vil create et game og være host (online)?
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Post Reply