Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 19 May 2013, 08:58

Hey!
Jeg sidder lige og fedter med at sætte noget version control op på projektet.
Og jeg ville lige høre om der er nogen der har mere indsigt i det end mig.

Har sat XP-Dev op som repository. De har også bug og task tracking hvis man er til det.
https://xp-dev.com

Faldt over SmartSVN som minder meget om Perforce som jeg rigtigt godt kan lide at arbejde med.
http://smartsvn.com

Nogen der har erfaringer med et lignende setup eller vil anbefale andre løsninger over denne?
Jeg er lutter øre. :)

Jeg har altid været i et firma hvor IT afdelingen for det meste har taget sig af et Perforce setup. Så jeg er lidt grøn her. ;)

Opsætningen af xp-dev og SmartSVN har været helt smertefri. :)
Jeg fedtede også lidt rundt på Amazon EC2 cloud en halv nat for at sætte en Perforce server eller UberSVN op. Men Windows remote desktopping til AWS er tusse langsom.
I hvert fald på deres micro server. Så det droppede jeg.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Zacker » 19 May 2013, 11:31

Absolut letteste løsning er efter min erfaring at smide VisualSVN på en server og så køre TortoiseSVN på klienter. Det solidt og noget alle kan finde ud af.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 19 May 2013, 14:00

Ja vi har bare ikke en dedikeret windows server med statisk IP stående som vores egen server.
Derfor er vi over i online services.

*edit* Det ville faktisk være en rar ting også til early game server tests så man ikke skal fedte rundt i en amazone sky.

Tortoise er sikkert fint. Har kun overfladisk erfaring med det. Hos mig vinder SmartSVN grundet interfacet. Vi har dog kun liiige taget hul på det. Så det er ikke til at vide om der gemmer sig nogle uheldige ting i det.
SVN serveren er vel i princippet ligeglad hvilken klient der henter og sender data. Så folk kan sætte den klient op de lyster. :)

User avatar
KudosForLudos
Level 3 - Infant
Posts: 38
Joined: 12 Mar 2008, 09:29

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by KudosForLudos » 19 May 2013, 14:58

jonaz.dk wrote:Tortoise er sikkert fint. Har kun overfladisk erfaring med det
Har selv brugt Tortoise på et par projekter, og vil sige at det fungerer, dog med ét stort minus. De ændringer man laver i mappestrukturen i Unity, altså f.eks drag en mappe en anden position, bliver ikke fortolket som et svn:move, hvilket kan skabe en del problemer hvis man ikke er meget disciplineret. Har ladet mig forstå at smartsvn ikke lider under dette problem, så det er klart noget jeg vil prøve til næste projekt.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 19 May 2013, 18:48

ohh.. spænende indsigt. :)
oprydning i Unity projekter er en af de ting der er super gode at have nem mulighed for.
glæder mig til at battleteste SmartSVN lidt mere :)

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Zee » 20 May 2013, 20:08

Ja generelt er SVN serveren ligeglad med hvilke klienter der bliver brugt om omvendt, så man kan blande som man vil.

Jeg har både brugt Perforce, CVS, SVN og Team Foundation Server professionelt, og hvis jeg selv skulle sætte noget op så ville jeg vælge SVN.
Normalt bruger jeg også TortoiseSVN til shell-integration, og VisualSVN til IDE-integration (Visual Studio).

Jonas, jeg går ud fra at det er til dit fritidsprojekt. Hvis du/I prøver at tænke længere end bare til jeres versionsstyring, så skal I måske også bruge en fælles FTP server på et tidspunkt, og måske en webserver (måske til noget relateret til selve spillet, eller bare til et præsentationswebsite). Og hvis projektets "base" er hjemme hos dig, så mangler du måske også en DLNA server, en sted at tage (automatisk) backup af data fra din PC eller en en iTunes server.
ALT det ovennævnte (og meget mere) kan du få en Synology NAS til at klare for dig :) Selv hvis du kun ville bruge den til SVN server, så ville du i hvert fald slippe for de performance-problemer du har stødt på.
Selve NAS`en koster ca. 2.000,- for den jeg ville anbefale (http://www.edbpriser.dk/nas-server/syno ... aspx?q=nas) + de harddiske man nu vælger at smide i. Man kan også tage discountversionen og komme helt ned på under 1300,- (http://www.edbpriser.dk/nas-server/syno ... q=synology).

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 20 May 2013, 20:16

cool! tak for info. :)
jeps det er til mit "fritids".. faktisk mere fuldtids projekt online scifi mmo noget.. Star Pirats.

ah ja det er jo rigtigt.. jeg HER jo faktisk et Synology NAS! allerede XD
min ISP upload er dog ikke den hurtigste i verden. Men til backup.. lige nu kører vi gratis på XP-Dev som eftersigende skulle være et af de bedste online repositories til opgaven. den har ingen backup når det er gratisudgaven.

Bare til grafiske assets kører jeg Dropbox det spiller super fint. Så længe man ikke hælder Unity projektet i putkassen.. det er en rigtig dårlig idé. ;)
Har 24GB gratis dropbox.. works fine.

Har den lidt billigere udgave af Synology DiskStation
http://www.edbpriser.dk/nas-server/syno ... 85688.aspx

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Zee » 20 May 2013, 20:32

Jeg har selv en lidt dyrere (men 1 år ældre version). Det er et produkt jeg har været virkelig glad for. Selvom jeg så kun bruger den til backup og medieserver.
Hvis du på et tidspunkt vil køre SVN på den, så er det desværre ikke bare en app man henter, men der er en guide her:
http://langhornweb.dk/hardware/nas/inst ... erver/3002

Glæder mig til at se mere til Star Pirats, det ligner faktisk et spil jeg godt selv gad spille. Sig til hvis I på et tidspunkt mangler en kritisk ekstern tester :)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 20 May 2013, 20:59

Cool! :)

Kritiske testere! Det kan du dælme tro! :D
Jeg håber vi snart laver en tråd på med projekt forløbet og rigtig early playable online demo.

WARNING.. ultra early development
Vi har allerede den første ultra tidlige prototype oppe at køre med online multiplayer i skyen. :)
(Den bliver vidst lukket ned snart.. den er heller ikke så spænende)
http://jonaz.dk/starpirats2
De er begge MEGA broken som det er nu. XD Men det bliver selvfølgelig fixet op snart.
Og skru ned for lyden.!

Her er SP upgave jeg har siddet og fedtet lidt med selv.. hvor man kan lege med asteroider.
Asteroide sjov kan jeg mærke bliver en del af core mechanics. Det bliver super sjovt at skubbe rundt med tror jeg. :)
Eller hvad syntes i?
http://jonaz.dk/starpirats

LMB - Shoot Plasma
Hold LMB - Charge super plasma shot
Hold MMB - Charge Shield disrupter
Hold RMG - Charge shield (advarsel.. right click i Unity er ikke blevet disablet enddnu) ;)

1,2,3 + Cursors er keyboard control

Hold Shift - Sprint

Men nu kan du få en lille fornemmelse af controls her!
De vil løbende blive tweaket naturligvis.

User avatar
kspr
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 21 May 2013, 11:22

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by kspr » 21 May 2013, 15:15

Har du overvejet at bruge et DCVS? (Git, Mercurial) - vi har brugt Git til vores Unityprojekter uden de store problemer. Fordelen er at SVN er elendig til at merge, hvorimod Git eller Mercurial har en del større fordele.

Linus Torvalds har en lang rant om Git til en Google TechTalk her: http://www.youtube.com/watch?v=4XpnKHJAok8

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Zee » 21 May 2013, 19:28

jonaz.dk: Jeg ved godt det er en ultratidlig version, men jeg har alligevel noget feedback som måske kan bruges:

1) I skal måske bestemme jer for hvordan I vil forholde jer til friktion generelt. I virkeligheden er der selvfølgelig ikke friktion i rummet, men i spil (især arkade) mener jeg dog at en form for friktion gør spillet sjovere. Det I har nu er lidt inkonsekvent da der er max friktion på flyet (det stopper så snart raketterne stopper), imens der er meget lille (men stadig noget) friktion på asteroiderne. Jeg mener friktionen burde være en mellemting af de 2 eksempler der, og så nogenlunde det samme for begge objekter.
Det vil dog have den bieffekt at man måske bør kunne bremse flyet, men det er måske også værd at overveje. Mere friktion på asteroiderne ville også betyde at man skulle arbejde lidt mere for at få dem flyttet, pt. er "de for lette" at flytte ift. deres størrelse (IMO). Hvor meget der skal til at flytte dem skal selvfølgelig afhænge af deres vægt.

2) Ja det er altid sjovt at kunne manipulere med omgivelserne i spil, især hvis det også har nogle gameplaymæssige indflydelser. F.eks. kunne man indsamle asteroider og lave en mur med dem rundt om ens base, eller bruge dem som "flyvende-skjold" når man angriber fjenden. Jeg var med til at lave et spil for nogle år siden hvor man kunne flyve en asteroider tæt på solen så der gik ild i den (ja ild i rummet, det hører også til i arkade-spil), herefter gjorde den mere skade når man tyrede den ind i fjenderne.

3) Måske bør det ikke være muligt at charge skjold imens man selv skyder, normalt vil man have en form for "ulempe" ved etablering af forsvarsværker. Man er jo også sårbar imens man graver en voldgrav :)

4) Jeg er nået til 6. bane, men kan simpelthen ikke komme videre! Det der kæmpe rummonster i slutningen af banen (efter man teleporterer sig udenom meteorregnen, for at flygte fra hæren af rum-katte) er måske lidt for overpowered ;)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 21 May 2013, 22:58

@kspr
har hørt lidt rygter om det skulle være det nye smarte. men ikke fået sat mig ind i det.
det checkker jeg lige op på når lejligheden byder sig. er super hængt op hele ugen på Unite Nordic og Nordic Game.

@zee
1) ja helt klart.. der er meget arkade feel og det er helt intentionelt. tidligere havde jeg friktion på asteroids lidt højere. det virkede også fint!
jeg vil helst bibeholde den meget direkte fornemmelse af kontrol af styring på ships. det er på ingen måde en realistisk spacesim. ;)
jeg skruer lidt op for friction på asteroids i næste omgang.

2) og præcist det der åbner for mange former for interessante taktisk brug af at man kan skubbe rundt med asteroids. både offensivt og defensivt.
og hele spillet om hvem der lige napper de gode rocks osv.
jeg tror det kan blive ret fedt!

3) hehe det var faktisk min intention at det skulle forholde sig præcist sådan. det er det jeg har prototypet i min gamemaker. Det er nok min game direction der ikke slog helt stærkt igennem i farten. Havde kun et par uger med lånekoderen.. og han elsker jo også at kode shaderkode osv.
men det vil jeg lige iterere på den nye kodebase.. der bliver refaktorert kode lige i øjeblikket af det du ser. af den nye mand. :)
core combat mechanics er at man skal tage nogle hurtige vigtige valg i combat. det vil åbne op for altskins taktisk spil og bluf.
det glæder jeg mig VIRKELIG til at afprøve om det virker i en multiplayer setting så godt som jeg tror det kommer til at gøre.

4) aaahhh for fanden!! du skal bare følge instructions og grinde 10 space sharks hvor du får epic loot INDEN du warper ind i instance. ;)
men seriøst.. space sharks.. hej ZeroPoint! ;) de skal nok ikke have ben.. men jeg har public lovet i Malmö til Unite at der kommer space sharks i spillet. XD

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Christen » 22 May 2013, 08:22

Jeg ville også anbefale DCVS Mercurial/BitBucket.

User avatar
kspr
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 21 May 2013, 11:22

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by kspr » 29 May 2013, 09:07

Der er også mere end bare merging, der er smart. Da hele repo'et både ligger lokalt og eksternt, kan man virkelig nemt arbejde med ting, som var tæt på umuligt med SVN.

Eksempelvis kan du ligge og bygge store ændringer i dit spil som du committer og arbejder på løbende uden at ødelægge det for andre i projektet. Efter måske 20 commits og en gennemgribende ændring du mener er stabil, kan du vælge at pushe det til de andre, uden de skulle generes af dine commits som stadig var beta. Ideen i at gøre det sådan er også, at hvis du så fortryder nogle ændringer er det virkelig nemt bare at hente det sidste commit du lavede for at undo'e. På den måde kan du også udvikle meget mere "recklessly" uden at frygte du smadrer din data.

Mulighederne er virkelig mange. Ville klart anbefale dig at læse lidt om det. Efter at have arbejdet i 10 år med SVN vil jeg aldrig se mig tilbage, slet ikke med Unityprojekter. :-)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 29 May 2013, 09:16

i sælger den godt. ;)
jeg vil helt sikkert lure mere på det. :)

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by timgarbos » 29 May 2013, 11:09

I would also suggest Git.

Althia
Level 2 - Grain of sand
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2009, 18:15
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Althia » 29 May 2013, 11:23

Jeg har kun brugt git.
Det er min softwareekspert (aka. min mand;)) der har anbefalet det, de bruger det samme i de teams de har på hans arbejde. Godt nok er det ikke spil de laver, men store projekter med mange involverede.
Jeg prøvede at få ham til at give min en forklaring på fordelen, men han er lidt syg pt., så hans svar var lidt kort: "fordi det virker". Meget konkret :roll:

BeoCat
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 04 Apr 2010, 20:30
Location: Amager
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by BeoCat » 29 May 2013, 16:38

Hvis du gerne vil have noget gui til git, synes jeg at SourceTree fungerer fint.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 29 May 2013, 16:44

@BeoCat
Personligt vil jeg MEGET gerne have et GUI at arbejde med. Tak for tip! :)
Det ser meget lovende ud.

Peter på projektet er også gammel Perforce mand lige som mig. Så mon ikke han også ville syntes det var interessant.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 29 May 2013, 18:06

Er der forresten nogen størrere forskel mellem GIT og Mercurial?

Umiddelbart et mit indtryk at det er meget det samme koncept.

Nu prøver jeg lige med noget SourceTree(GIT) og et BitBucket setup. Så må vi se hvordan det spænder an.
SourceTree lavede en mærkelig fejl under installationen og jeg måtte dræbe processen efter den havde installeret .NET :shock:

User avatar
kspr
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 21 May 2013, 11:22

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by kspr » 04 Jun 2013, 12:28

jonaz.dk wrote:Er der forresten nogen størrere forskel mellem GIT og Mercurial
Tror det er lidt den der religionsdebat du finder mellem VIM/Emacs, iOS/Android, Eclipse/Visual Studio osv, osv osv :-)

Jeg bruger bare Git fordi det var det første DVCS jeg prøvede. Har brugt Mercurial senere hen, det virker umiddelbart helt ens. :)

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Christen » 09 Jul 2013, 12:29

Gammel post, men hvad har du fundet ud af?

Såvidt jeg ved er forskellen mellem GIT og Mercurial:
GIT kan meget mere (hvis man har brug for det), men supporter windows brugere ret ringe med GUI's. Der er dog kommet en del.

http://www.atlassian.com/software/sourcetree/overview
http://windows.github.com/
https://code.google.com/p/tortoisegit/
http://www.syntevo.com/smartgithg/
http://www.git-tower.com/

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 09 Jul 2013, 12:36

Fedt! tak for input :)

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by Christen » 09 Jul 2013, 13:06

hvad bruger du så nu?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Bedste Subversion (SVN) løsning og projekt hosting kombi

Unread post by jonaz.dk » 09 Jul 2013, 13:09

vi kører stadig på med SourceTree (GIT)

Post Reply