Page 1 of 1

Den bedste 3D spil engine?

Posted: 02 Oct 2008, 20:54
by Gwildor
Hej!

Jeg er civilingeniør med god erfaring indenfor "almindelig" server-, database- og web programmering. Jeg ønsker nu at lave 3D spil af en god kvalitet, (gerne sammen med andre). Min første idé til et spil er et science fiction skyde rumspil. Jeg ønsker ikke at starte på pixel niveau, eller at skulle opbygge grafikken vha. trekanter. Det færdige spil skal eventuelt kunne køres fra en web server, med mindre det går for meget ud over kvaliteten af det færdige resultat, (dvs. hvor flot grafikken er, og hvor hurtigt spillet kan afvikles). Jeg håber, at nogle i den forbindelse kan svare på et eller flere af nedenstående spørgsmål.

Hvilke forskellige højniveau 3D grafik, fysik og lyd engines, (evt. integrerede), samt modelværktøjer er de bedste, (dvs. giver det flotteste resultat, flest muligheder for spilopbygning og er gode at arbejde med)?

Får man så meget mere for pengene med Maya og 3D S Max, eller kan det billigere Cheta 3D og gratis Blender nogenlunde det samme af de mest benyttede teknikker til modelopbygning?

Jeg er ligeledes på udkig efter nye effektive programmeringssprog til spilprogrammering. I den forbindelse overvejer jeg Java og C#. Hvilke sprog giver de fleste/bedste muligheder for spilopbygning samt anvendelsesmuligheder, (spillet skal dog helst køres fra en web server, og formodes således at være uafhængig af klientens platform, ligesom tilfældet med bl.a. PHP)?

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 02 Oct 2008, 23:59
by gjoel
Du bør nok kaste et godt kig på kombinationen C# og XNA, de er moderne, til at gå til, og der er masser af tutorials.

Med hensyn til værktøjer til at lave indholdet af spillet - altså 3dsmax, Blender etc. - kan du nok snildt bruge de "billligere" udgaver selv, indtil du får lokket nogen med erfaring til at lave noget bedre (rgb programmør-grafik er sjældent det smukkeste i verden :) ).

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 03 Oct 2008, 00:02
by kjems
Ud fra hvad du skriver vil jeg mene Unity er et rigtig godt bud på det game development tool du søger.
http://unity3d.com/

-kjems

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 03 Oct 2008, 08:49
by Crisium
Hi,

if you want to compare your game idea with for example the top 10-20 games on a game hitlist.. you will see that they all are made with c++

c# is growing and probably will continue too.

I assume you don't have millions to start development, so you will probably have to go open-source to start with and yes there are many good open-source projects.

a complete engine with sound/physics/render as you want then you should perhaps look into: http://www.ogre3d.org/
http://www.garagegames.com/ (has a little cost)

if you want to code the actual framework for your engine then you can put it together with software like:
OpenSceneGraph (rendering and scenegraph) http://www.openscenegraph.com
OpenAL (audio)
Havok (physics)
ageia (physics)

your choice of 3D modelling softwar also depends on your budget, maya and 3dsmax costs more
then what an average person can afford. Blendering is FREE. Artists usually prefer the one from the other but I think this is mostly based on what they have worked with the most.

my two cents,
Peter

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 03 Oct 2008, 12:16
by TomBombadil
http://unity3d.com/gallery/
klik på Avert Fate, lavet af to drenge på 14 og 16 (den gang for snart to år siden)

:geek:

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 03 Oct 2008, 18:06
by Scurvy Lobster
Du kan lave super hurtig prototyping med FPS Creator: http://www.fpscreator.com/ Det understøtter både multiplayer og singleplayer.

Det kommer med et stort sci-fi grafiksæt, hvis du investerer i den fulde udgave på CD (hvilket er under 400 kr. så vidt jeg husker), og der kan købes bunker af ekstra model pakker.

Hvis du har en heftig Vista PC, så er FPS Creator X10 også en mulighed: http://www.fpscreatorx10.com/ Det har lidt flere modeller med som standard, AI'en er bedre (men stadig ikke formiddabel) og grafikken er pga. DirectX 10 en del flottere. Det kan altså give en lidt flottere prototype.

Håber det kan bruges for dig.

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 09 Oct 2008, 21:04
by Gwildor
Tak for alle de interessante og inspirerende råd. Godt forum!

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 08 Dec 2008, 17:02
by thomasfenger
Hvad med nogle af de engines der kommer med div spil.
Der er ihvertfald god pris/kvalitet balance.
Unreal3, Source og Cryengine dukker op lige på stående fod.

Eddie; Shit, min første post blev en bump. Sorry, havde ikke lige set datoen.. :?

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 10 May 2009, 16:28
by Mossa
Goddag,

Personligt til en hver tid vil jeg anbefale C# med XNA.

Hvorfor? Ja, fordi du kan selv lave en Game Engine gennem der og anvende de utallige .NET funktioner til at manipulere ting i den.

Jeg talte med Andy (The ZMan) om hans projekt som har til mål at simulere ting og sager. Han har tænkt sig at anvende WPF sammen med XNA. Grunden til dette valg er simpelt fordi det vil tager 5 gange mindre tid end C++.

Med venlig hilsen,

Mossa Nova

Re: Den bedste 3D spil engine?

Posted: 11 May 2009, 22:14
by emilarsen
Hej alle sammen,

Jeg kan se at denne tråd er meget programmør minded....

Som projektleder af det nye firma på banen: http://www.sapling.dk , kan jeg ikke lade være med at stikke en finger i jorden og forhøre mig ang. "programmører som mangler et spilfirma at lege i"?

Vi har brug for flere seje programmører... så hvis din drøm er at komme til at lave fede computerspil, være en del af et dygtigt hold, og have det sjovt mens du opfylder din drøm - så skriv til mig på el@sapling.dk

Kan I have en super dag!