Den bedste 3D spil engine?
Posted: 02 Oct 2008, 20:54
Hej!
Jeg er civilingeniør med god erfaring indenfor "almindelig" server-, database- og web programmering. Jeg ønsker nu at lave 3D spil af en god kvalitet, (gerne sammen med andre). Min første idé til et spil er et science fiction skyde rumspil. Jeg ønsker ikke at starte på pixel niveau, eller at skulle opbygge grafikken vha. trekanter. Det færdige spil skal eventuelt kunne køres fra en web server, med mindre det går for meget ud over kvaliteten af det færdige resultat, (dvs. hvor flot grafikken er, og hvor hurtigt spillet kan afvikles). Jeg håber, at nogle i den forbindelse kan svare på et eller flere af nedenstående spørgsmål.
Hvilke forskellige højniveau 3D grafik, fysik og lyd engines, (evt. integrerede), samt modelværktøjer er de bedste, (dvs. giver det flotteste resultat, flest muligheder for spilopbygning og er gode at arbejde med)?
Får man så meget mere for pengene med Maya og 3D S Max, eller kan det billigere Cheta 3D og gratis Blender nogenlunde det samme af de mest benyttede teknikker til modelopbygning?
Jeg er ligeledes på udkig efter nye effektive programmeringssprog til spilprogrammering. I den forbindelse overvejer jeg Java og C#. Hvilke sprog giver de fleste/bedste muligheder for spilopbygning samt anvendelsesmuligheder, (spillet skal dog helst køres fra en web server, og formodes således at være uafhængig af klientens platform, ligesom tilfældet med bl.a. PHP)?
Jeg er civilingeniør med god erfaring indenfor "almindelig" server-, database- og web programmering. Jeg ønsker nu at lave 3D spil af en god kvalitet, (gerne sammen med andre). Min første idé til et spil er et science fiction skyde rumspil. Jeg ønsker ikke at starte på pixel niveau, eller at skulle opbygge grafikken vha. trekanter. Det færdige spil skal eventuelt kunne køres fra en web server, med mindre det går for meget ud over kvaliteten af det færdige resultat, (dvs. hvor flot grafikken er, og hvor hurtigt spillet kan afvikles). Jeg håber, at nogle i den forbindelse kan svare på et eller flere af nedenstående spørgsmål.
Hvilke forskellige højniveau 3D grafik, fysik og lyd engines, (evt. integrerede), samt modelværktøjer er de bedste, (dvs. giver det flotteste resultat, flest muligheder for spilopbygning og er gode at arbejde med)?
Får man så meget mere for pengene med Maya og 3D S Max, eller kan det billigere Cheta 3D og gratis Blender nogenlunde det samme af de mest benyttede teknikker til modelopbygning?
Jeg er ligeledes på udkig efter nye effektive programmeringssprog til spilprogrammering. I den forbindelse overvejer jeg Java og C#. Hvilke sprog giver de fleste/bedste muligheder for spilopbygning samt anvendelsesmuligheder, (spillet skal dog helst køres fra en web server, og formodes således at være uafhængig af klientens platform, ligesom tilfældet med bl.a. PHP)?