Unread post
by M M » 15 Aug 2013, 11:09
Jeg er meget enig!
Set fra den anden side af bordet, bliver jeg ofte hevet ind i slutningen af små produktioner, hvor det viser sig, at udviklerne har brugt en hel masse tid på at finde gratis lyde, som netop kun virker nogenlunde.
Det er ret vildt at opleve deres optur, når jeg så laver det ordentligt - på meget mindre tid.
Jeg har jo lydbibliotekerne, jeg ved hvordan man skal processere, equalize'e og layer'e lydeffekter, så de får den helt rette blødhed/hårdhed, timing og lydlige tekstur (er genstanden lavet af rustent metal eller fløjl, er det let eller tonstung, er den farlig eller hjælpende, osv.)
Lige pludseligt ser animationerne (endnu) bedre ud, våbnene får tyngde og pickups giver rewardorgasme!
Hvis man smider nogle stemningsfulde soundscapes og et godt tema oveni, har man virkelig spilleren hooked.
Det er sjovt, for det er ret basic i fx filmverdenen - der er sgu ikke nogen filminstruktører, der bare smider lidt gratislyd ind. De véd hvor vigtigt det er, og har en klar idé med lydsiden som virkemiddel. Derimod kan det ofte overrumple spiludviklere fuldstændigt, når den rigtige lydside begynder at udfolde sig.