Hej Logitechnerd.
Jeg er igang med 5. semester på Medialogi i Esbjerg.
For at være helt ærlig, så er vi mange der på trods af, at vi studerer medialogi faktisk svært ved selv at definere hvad Medialogi i bund og grund er.
Vi havde en snak med vores studies overhoved, fordi det gik os på, og det bedste svar han kunne give os var, at "it is what you make it".
Vi har undervisning i mange forskellige ting, som der allerede er blevet nævnt.
Af fag har vi indtil videre haft
- Introduction to programming (programmering med Python)
- Procedural Programming (Også med Python)
- Object-oriented Software Engineering (SCRUM methodology og C# programmering)
- Animation og Modelling (Teori og praktisk arbejde omkring 2D såvel som 3D animation og modelling)
- Mathematics for Multimedia Applications (matrix-regning og den slags)
- Physical Interface Design (Arduino, Processing og controllers)
- Image Processing (Hvad er billeder, og hvordan fungerer de rent praktisk)
- A/V Production (Teknikken bag kreation af f.eks. musikvideoer, lære om kamerateori og scenografi)
- Screen Media (En masse teori bag film og spil, f.eks. story telling in games)
- Perception (Hvordan opfatter vi forskellige ting, såsom farver, billeder, lyde etc.)
Jeg har måske glemt et fag eller to, men som du kan se er der en del praktiske fag, som programmering og animation, men der gemmer sig også mere "bløde" fag, som Perception, som i høj grad er noget
volatile idet det meste i faget bygger på subjektive opfattelser af forskellige ting.
Udover den normale undervisning, arbejder man hvert semester (halvår) på et semesterprojekt, ud fra et predefineret emne. Vores lige nu er Audio Visual Experiments - Interactive Experiences, og vi er igang med at lave et spil i Unity.
Jeg var sidste år til Åbent Hus på ITU, hvor vi var ovre for at høre om Games kandidaten, da den virker som noget de fleste af os gerne vil. Desværre bliver meget få optaget hvert år, og ITU er det eneste sted i Danmark, som udbyder denne kandidat. Dog virker Medialogi som noget, der klart vil kunne give adgang til f.eks. Game Design linjen af Games kandidaten. Nok ikke så meget Game Technology eller Game Analysis, som er de to andre retninger.
For at svare på dit spørgsmål om programmering, så har vi, som du kan se, lidt programmering her os der, men det er spredt ud over de forskellige semestre, og ret beset, så kommer det meget an på underviseren, om det i kommer til at lære kommer til at have omdrejningspunkt om spil. Vi var heldige at vores underviser er et programmeringsgeni, og elsker at lave spil i sin fritid.
Min egen erfaring er, at man med denne uddannelse kan skræddersy den, til at handle om hvad man har lyst til. Hvis man ønsker at lære en helt masse om spil, så kan man gøre det, gennem sine semester projekter. Så længe ens projekt falder inden for semester temaet, så er alt godt. Programmeringsmæssigt er jeg til gengæld ikke helt overbevist om det er den bedste vej at gå, hvis man gerne vil være decideret spilprogrammør. Desuden er det jo altid en god idé at have en generel programmøruddannelse, så man i fald af arbejdsløshed inden for spilbranchen (som bestemt er en mulighed), har noget at falde tilbage på.
Håber du har fået en idé til hvad Medialogi er, og at det hjælper dig til at finde ud af hvad du skal.
Hvis du har flere spørgsmål, så skyd endelig.
-Møkz