Page 1 of 1

Uddannelse som leveldesigner

Posted: 05 Sep 2013, 22:21
by Okyota
Hej.
Jeg er en 15'årig dreng fra 9. klasse i Storkøbenhavn som har browset noget uddannelse på ug.dk her til aften.
Jeg har primært kigget på leveldesign under Computerspilsuddannelser (links i bunden), da det interesserer mig, og jeg fandt ud af, at for at få den, skal man komme fra Aalborg Universitet's (åh, så langt væk) Interaktive digitale medier (Kandidatuddannelse).
Jeg har indtilvidere konkluderet, at en EUD Mediegrafiker ville være det rigtige(?) efter folkeskolen, men alt imellem EUD og DADIU har jeg virkelig ingen idé om, hvad der ville være relevant, siden AAU kun skriver, at man skal bruge en Bachelor. Og en bachelor kræver vel noget, som kræver en EUD? Det bliver da en sat*ns lang uddannelse? Så får jeg vel først mit første fuldtidsjob som hvad, 25-26 årig? That's life? Eller er det mig der er galt på den?
Jeg behøver virkelig hjælp, håber der er nogen her der kender noget til det?


http://www.ug.dk/uddannelser/andreerhve ... elser.aspx#
http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsud ... fiker.aspx#
http://www.ug.dk/uddannelser/universite ... /spil.aspx (fandt det her også)

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 05 Sep 2013, 23:58
by Wikzo
Find en editor og leg rundt med den, eksempelvis Source Engine Hammer, UDK, CryEngine, Unity eller noget helt andet. Derudover er det godt at gøre sig bekendt med 3D-programmer så som 3ds Max eller Maya.

Et godt sted at starte er http://www.worldofleveldesign.com/.

Du kan på ingen måde forvente et job udelukkende på baggrund af en uddannelse (og ja, det tager lang tid at gå på universitetet). I spilbranchen handler det meget om, hvad du kan (ikke hvad der står på papiret), og hvilke projekter du har lavet (i din fritid). Som level designer skal man have et solidt portfolio.

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 06 Sep 2013, 07:18
by ThomasLund
Du kan også vende blikket mod øst til Malmö.

De har en helt forrygende spiluddannelse her: http://www.thegameassembly.com/ , hvor der bl.a. er en game design linie.

Deres studerende er i mega høj kurs, og der er noget med 90+% der får jobs i industrien bagefter direkte efter internship.

/Thomas

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 06 Sep 2013, 11:02
by RealityCheck
det tager lang tid at gå på universitetet

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 06 Sep 2013, 19:49
by petervesti
"The Game Assembly feels that we are a little part of this success. We started to count were some of our old students are working today:
Game Programmers at Massive: 14
Game Artists at Massive: 21" <-- damn vildt nok.

Jeg vil dog klart anbefale Universitetet. Efter min mening er det klart de ekstra aar vaerd. Jeg har arbejdet sammen med mange, som er kommet ind i branchen via en af de meget korte og fokuserede spiluddannelser og det er tit rimelig tydeligt. Ofte er de dygtige rent fagligt , men deres horisont er ofte rimelig snaever og hele deres uddannelsemaessige baggrund har vaeret fokuseret saa meget paa 'bare' at faa et spiljob, at de ikke altid har saa meget 'ekstra' med i rygsaekken.

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 10 Sep 2013, 22:59
by Okyota
Tusind tak! Det hjalp virkelig.
ThomasLund - Nu ligger det jo i Sverige, er der andre adgangskrav der?
Også tak til jer andre

Bør jeg tage en eud eller en stx/htx, og derefter hoppe på ingeniøruddannelsen? (Ingeniør?)
http://www.ug.dk/uddannelser/universite ... aspx#fold9
"adgangskrav: -----, matematik A ..... Jeg er ikke den bedste til matematik, og jeg ville helst undgå det - Kan man det i computer-spilsgenren? Eller maks få det på C? Nu er det vel en ingeniør-uddannelse og de skal kunne matematik, men det er en uddannelse som åbner op til webdesigner og programmør/systemudvikler... Plus man kan komme ind på Aarhus universitet som jeg snakkede om før.
Takker på forhånd.

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 08 Dec 2013, 14:14
by LetoDK
Hej.
Jeg er helt ny på siden, men jeg kan da lige komme med lidt input da jeg er på 2. semester på IKT-Ingeniør, Aarhus.
Ang. matematik, så er det ikke så meget de konkrete emner fra B- og A-niveauerne man bruger, men derimod rutinen. Man skal have styr på regnereglerne, og forstå alle principperne bag det der sker på A-niveau. Men det er helt nye matematik-ting man lærer, og det der betyder mest er altså rutinen. Jeg mener at hvis man gør sit bedste på B- og A-niveau, og øver sig (dvs. laver alle lektier og afleringer), så er man fint foreberedt. Plus IHA tilbyder en uges Mat-brush-up inden begyndelse.

Diplomingeniør i IKT favner bredt, men lægger i første omgang meget op til fx programmering af computerne der sidder i fabriksmaskiner, eller TV, kaffemaskiner, men også i alt fra kampfly til satelitter.

Som sagt jeg er kun på 2. semester, men jeg overvejer pt. at skifte til Datalogi eller Medialogi, da jeg er mere interesseret i programmering, samt brugeroplevelse.

Bemærk at med IKT kan man tage en kandidat i fx Teknisk IT (civilingeniør), men den kan man altså også tage med en bachelor i datalogi.

Her er fagene for IKT: http://studerende.au.dk/fileadmin/stude ... E13_01.pdf

Sig til hvis du har nogle spørgsmål!

Du skal ikke tænke på hvilken alder du har når du er færdig, for det er bare tal. I øvrigt kan det sagtens være at du skifter mening undervejs, selvom du følte dig stensikker fra starten.

Nogle tager den lige vej, mens du også vil komme til at læse sammen med nogle folk der er 10 år ældre end dig selv, eller mere!

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 27 Jun 2014, 23:16
by Møkz
Hej Okyota.

Jeg tror ikke man ligefrem kan uddanne sig til Level Designer - Det er en stilling man får, hvis man har de fornødne evner.

Jeg har netop afsluttet min Bachelor i Medialogi fra Aalborg Universitet, og den giver et solidt kendskab til stort set alt der er værd at vide om medieverdenen. Som andre allerede har nævnt, er det dog dine tidligere projekter, som giver dig mulighed for at få job de fleste steder i spilbranchen. Jeg kan anbefale at tage et kig på Medialogi, og se om det er noget for dig - Adgangskravet for Matematik er B-niveau fra en studentereksamen som f.eks. STX, og Engelsk på B niveau.

Jeg vil samtidig råde dig til allerede nu at gå igang med små projekter i enten en lille editor til små platformspil, eller deciderede Game Engines som Unity.

Med venlig hilsen,
Anders

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 28 Jun 2014, 11:11
by Jesper Kondrup
Nu siger du Level designer, men den titel kan indeholde mange ting, især hvis du havner i et mindre firma. Her vil folk typisk være mindre specialiserede og leveldesigneren vil måske også være grafiker og conceptartist +mere. Men i et firma som Massive med flere hundrede ansatte, er der sikkert flere Leveldesignere, som udelukkende beskæftiger sig med opbygning af levels.

Prøv evt. at beskrive hvad du gerne vil arbejde med på et spil.

- Og ja, fyr op for en spilengine, som f.eks. Unity og brug din lange sommerferie på at udforske den ;)

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 30 Jun 2014, 03:08
by køkkenting
Nu her et år efter er han jo kommet igennem 9. klasse, så det er nok lidt sent at give råd... med mindre han valgte at fortsætte i 10. klasse selvfølgelig.

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 30 Jun 2014, 03:13
by Møkz
Et råd som "Begynd at lege med Engines eller Editors" er aldrig for sent. ;)

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 30 Jun 2014, 17:23
by køkkenting
Møkz wrote:Et råd som "Begynd at lege med Engines eller Editors" er aldrig for sent. ;)
Ja, jeg så at det var givet i første linje i det første svar...
;)

Re: Uddannelse som leveldesigner

Posted: 01 Jul 2014, 11:21
by buchardt
Min vej:

- 2000 HTX, med engelsk og Matematik på høj niveau
- 2002-2005 Bachelor i Naturvidenskabelig Informatik
- 2005-2007 Kandidat i Humanistisk Informatik [skulle man have den gang for at komme ind på DADIU]
- 2005-2007 DADIU
- 2007 Job hos Guppyworks
- 2008 Job hos Playdead

Jeg vil klart også anbefale at tage universitetet med. Det giver dig så mange flere muligheder. Men hvis nogle af de mere specifikke uddannelser giver dig gode merit muligheder for anden fremtidig uddannelse, så kan det nok også være godt nok.
Husk at du på universitetet ikke får at vide hvad du SKAL arbejde med, men mere får retningslinjer. Vesti og jeg lavede fx. tilbage på vores bachelor et projekt som skulle bruge talegenkendlse, men så dette som en fed mulighed for at lave et historie drevet adventure spil... Uni er ikke ligesom skole og gym =)

Held og lykke!

- P