Spilide Mafioso

DonSonz
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 119
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Spilide Mafioso

Unread post by DonSonz » 19 Oct 2013, 12:55

Som tidligere lovet lægger jeg hermed min ide op og håber at få noget konstruktiv kritik. Pladsen er trang så jeg har valgt at begrænse beskrivelsen en del, men håber dette kan være med til at give en ide om selve projektet. Jeg ligger billeder af prototype i Showcase kort efter dette indlæg. Jeg vil også gerne have kommentarer til disse!

Jeg vil i det følgende tage udgangspunkt i Lau's fortrinlige punkter.

Hvem er du?

Jeg er uddannet edb-assistent, datanom og har taget en HD inden for ledelse, organisationsforandring og innovation. Jeg arbejder i dag som chef for en IT-afdeling på 11 dygtige teknikere.
Jeg er bosiddende i Hillerød, men min arbejdsplads er i København C.
Jeg har i en årrække på hobbybasis interesseret mig for spiludvikling og har tidligere lavet små spil helt fra bunden i OpenGL (udviklet i Delhpi, da jeg i forvejen arbejdsmæssigt udviklede applikationer med dette værktøj ).
Inden for det sidste års tid har jeg arbejdet lidt med Unity og fået lidt erfaring med hvad dette værktøj kan og ikke kan.

Hvad kan du bidrage med?

Som det fremgår af forrige afsnit så har jeg en del erfaring med ledelse og med alle de økonomiske aspekter af at drive en virksomhed. Derudover har jeg programmeringserfaring, men er ikke den del jeg satser på fremadrettet.
Jeg er i gang med at strikke en prototype sammen som visuelt viser hvordan jeg har tænkt mig at spillet skal fremstå. Jeg er ikke grafiker eller på anden måde 3D modellist, men har efter bedste evne brugt alle de hjælpemidler og værktøjer som jeg har kunnet opstøve. Jeg vil kort efter dette indlæg lægge billeder op under Showcases så I kan se hvilket grafisk udtryk jeg forventer spillet skal indeholde.
Derudover kan jeg bidrage til selve game designet, og er i fuld gang med at færdigøre designdokumentet.

Hvad går din ide ud på?

Spillet er en nyfortolkning af det gamle PC spil ”Gangsters - Organised Crime” fra 1998, med en række forbedringer i grafik, strategi og kampscener.
Dette udspilles i byen New Jerk, hvor gangsterbossen Don Vito styrer alt fra politik, ordensmagten, rockerne og de andre småforbryderorganisationer.
Du starter op fra bunden som småkriminel med begrænsede midler for til sidste at have udvidet dine ressourcer, territorier, status og magt, med det endelige mål at blive byens nye Don.
Vejen til dette mål går igennem at optjene penge igennem kriminelle aktiviteter. Disse penge bruges til at udvide din kriminelle organisation så du står stærkere i kampen mod politikerne, politiet og de andre kriminelle organisationer.
De kriminelle aktiviteter rangerer lige fra afpresning, trusler, inddragelse af beskyttelsespenge, salg af smuglervarer, narko, prostitution, røveri, bestikkelse, vold og mord.
Disse forbryderaktiviteter genkalder sig opmærksomhed fra Don Vito, ordensmagten og det politiske system alt efter aktiviteternes alvorlighed.
For at reducere opmærksomheden fra Don Vito og ordensmagten kan man bestikke de respektive med sorte penge. Men det er ikke alle aktiviteter man kan bestikke sig fra som eksempelvis mord, så disse aktiviteter skal man sørge for at udnytte varsomt.
For undervejs at kunne blive en politisk magtfaktor er du nødt til at gøre dele af dine økonomiske aktiviteter lovlige og hvidvaske de kriminelle indtjente penge.
Dette kan gøres igennem at opkøbe lovlige virksomheder og herigennem indtjene clean money. Med clean money og den rette status i byen bliver det muligt at påvirke det politiske system. Gevinsten ved dette er at opbygge så meget magt at man til sidst kan tage kampen op i mod Don Vito.

Spiltype:
Som udgangspunkt vil spillet være et strategispil – en blanding imellem Civilisation og Total War spillene og med RTS elementer i kampscenerne. Spillet foregår på ugebasis hvor man i mellem de for skellige uger udstikker ordre til sine gangstere og foretager de økonomiske aktiviteter, der skal udføres. Når alle ordre og økonomiske aktiviteter er foretaget afsluttes ugen med en status som giver overblik over økonomi, ordrestatus, fjendens aktiviteter m.m.
Undervejs vil du blive mødt af modtand fra Don Vito, ordensmagten, Rockere og andre rivaliserende bander. Dette kan komme til udtryk i deciderede kampscener, hvor spillet ændrer sig fra at være strategi baseret til at indeholde RTS baserede kampe.

Grafik:
I forhold til Gangsters Organised Crime er grafikken væsentlig forbedret og nu i 3D perspektiv. Verdenen ses ovenfra ligesom i det gamle spil, men med flere muligheder for at zoome ind og rotere Kamera. Det er muligt at få kameraet til at følge en ordre, så man kan se udfaldet af eksempelvis en bombning af en bygning.

Strategi:
Strategi er et vigtigt og bærende element og der fokuseres derfor meget på denne del i spillet. For at nå spillets mål er der en række parametre som skal udnyttes og afbalanceres på bedste vis.
Blandt disse parametre er f.eks.: Frygt og/eller respekt i befolkningen, økonomi, opmærksomhed fra fjenderne, Don Vito, politiet og det politiske system. Det strategiske element er fuldt beskrevet i designdokumentet og jeg vil ikke komme yderligere ind på det her.

Hvorfor er denne ide bedre end alle andre?

Jeg har ingen ambition om at denne ide skal være bedre end andres, men jeg er gået i gang med et spil som jeg selv brænder efter at ville spille. Der er en række spil i samme genre på markedet, som koncentrerer sig mere om det action prægede. Denne del er vigtig og vil også være en del af dette spil, men forskellen hvor dette spil skal differentiere sig er på den strategiske front.

Hvorfor poster du her, hvad har du brug for?

Jeg laver dette på hobby basis, og er nu kommet dertil hvor jeg godt kan bruge andres kritik, input og ideer/erfaringer til spillet.
Hvis der er nogen der pusler med samme ide eller overvejelser er I også meget velkomne til at kontakte mig. Dette gælder også hvis I har lyst til på den ene eller anden måde at bidrage til spillets realisering.

Har du et budget eller hvad kan du ellers tilbyde?

Som tidligere nævn befinder spillet sig stadig på hobbybasis, så der er ”so far” ingen midler forbundet til projektet. Om dette kommer til at ændre sig må tiden vise, men indtil videre må jeg se hvor langt jeg kan komme ad frivillighedens vej.
Men hvis det bliver realistisk, så ligger der en plan for hvordan der kan rejses midler til at føre spillet videre.

Post Reply