Hjælp til budget for PC spil?

Mr. M
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 14 Nov 2013, 11:28

Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by Mr. M » 14 Nov 2013, 12:32

Er der nogen der kender nogen websider der kan forklare hvordan man opretter et budget til et PC spil og hvad det koster at hyre de forskellige ansatte?

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by buchardt » 14 Nov 2013, 13:37

Den er svær... Nogen spil er meget dyre og andre spil er rimelig billige...

Men husk at give dine ansatte meget i løn, så bliver de glade og laver bedre spil. Dette faktum er så alment kendt at ingen sider skriver om det.

FYI

- Peter

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by ThomasLund » 14 Nov 2013, 16:45

Som Peter skriver - meget svært at give en klart svar.

Men der er lidt generelle tal du måske/måske ikke kan bruge til noget. Hvis du regner med 35-40k per mandemåned i omkostninger (kontor, løn, ATP, hardware, licenser, ferieløn, bla bla bla), regner med at du har en 10-15 mand arbejdende på et spil i 1-1.5 år - så rammer du nok en eller anden for for minimum for et PC spil.

Lad os regne kort på det. Et 1.5 års projekt. For simplicitetens skyld siger vi 6 mdr med 5 mand, 6 mdr med 10 og så 6 mdr med 15 mand. Ikke medregnet marketing og PR og alt det der.

Det giver

6 mdr * 5 mand +
6 mdr * 10 mand +
6 mdr * 15 mand =
180 mandemåneder * 40k DKK per mm =
7.2 millioner DKK

Så kan du selv sætte dine egne tal ind. Og måske er dit PC spil lavet af pixel art der kan laves af 2 artists - eller du vil lave et MMO som kræver måske live teams og server administratorer og båndbredde omkostninger. Helt umuligt at sige.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 811
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by vonknut » 15 Nov 2013, 11:30

Men det kan også gøres billigere.

Indie pc games er nok mere i omegnen af:

1-2 mand 24 måneder (hygge) = 24-48 mande måneder
+4 mand i 5 måneder (færdiggørelse) = 20 mande måneder
+6 mand i 2 måneder (QA, polish, release) = 12 mande måneder

Og hvis man så kører på en "sulteløn" til kerne personerne (dem der har projektet) og nogle junior lønninger til de ekstra i slutfasen, samt et skod kontor og lave udgifter, så er det noget i stil med:

ca. 30 mandemåneder * 10.000 = 300.000
+20 mandemåneder * 20.000 = 200.000
+6 mandemåneder * 20.000 = 120.000
=620.000 DKK

Men det er så kun muligt, hvis det er "small scale indie" udført af projekt holderne selv.


Edit:
Her link til Spilstøtteordningens budget-skabelon:
http://www.dfi.dk/~/media/Sektioner/Bra ... belon.ashx
-ikke nødvendigvist helt strømlinet med hvordan typiske spil budgetter ser ud og ikke med faktiske løn-niveauer.

Her et link til en tråd om det - ultra small scale budgets af ildsjæle:
http://www.reddit.com/r/gamedev/comment ... me_budget/
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by buchardt » 15 Nov 2013, 12:01

Ja ok, så endte mit dårlige joke reply med at stå helt til skamme... =)
Men interessant at se jeres(Hans og Thomas) så forskellige bud på hvad et indiespil kunne koste...

Er også ret sikker på at Reto-Moto og BetaDwarf griber tingene lidt forskelligt an...

-Peter

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by ThomasLund » 15 Nov 2013, 12:03

Nu blev der vist ikke spurgt indie spil - men PC spil.

----

Edi - lidt forhastet svar. Fanget af toget var kommet til hovedbanen. Man kan naturligvis lave PC spil for 0 kr - og man kan lave PC spil i CoD / WoW klassen til 100'er af millioner af dollars. Alt i mellem er et korrekt svar :-)

Men OP spurgte om et PC spil budget, og jeg ville bare kaste en "quick calculation" model ud til ham. Ikke nødvendigvis give et "det koster 42" svar :-)
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 811
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by vonknut » 17 Nov 2013, 23:43

Ja, som enhver anden ting i livet, så tager alting 1 år, bortset fra mellem- og store ting, de tager 3-18.
-det være sig lave spil, renovering af lejlighed, få og opdrage børn osv.

Så kan man så selv gange op med årlig løn....
Last edited by vonknut on 18 Nov 2013, 10:35, edited 1 time in total.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
sodandk
Level 28 - Kraken
Posts: 284
Joined: 29 Feb 2012, 15:01
Location: Denmark
Contact:

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by sodandk » 18 Nov 2013, 01:01

Den tidsplan man laver, skal altid ganges med PI, så er den realistisk.
Altså, planen er at lave 'projekt' på 6 måneder. Efter alle hovsa, åh, ændringer, debug, rettelser osv.,
er projektet helt klart efter 18 måneder.

krolldk
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 13 Oct 2008, 11:57

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by krolldk » 19 Nov 2013, 11:50

En anden ting man også alvorligt skal overveje, hvis man primært vil frem til et produkt, er at kigge f.eks. på asset store eller turbosquid. Der er faktisk pænt mange fornuftig kvalitet assets til salg for forholdsvis små penge.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by ThomasLund » 20 Nov 2013, 10:14

Og check Unity asset store for masser af tools og kodeklumper som kan spare på dit budget.

Men generelt er det pisse dyrt at have ansatte og lave computer spil. Så simpelt er det vel at sige.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

DonSonz
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 25 Aug 2013, 11:39
Location: Denmark, Copenhagen

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by DonSonz » 20 Nov 2013, 21:29

Indtil videre har det kostet mig 0,- kr, men en masse mande timer i min kostbare fritid.
På den anden side har jeg heller ikke lavet et færdigt spil endnu :D

Som de andre også har være inde på så er det umuligt at svare på da man ikke kender projektets omfang.
Men en ting er sikkert at uanset budget størrelse, så bliver det helt sikkert dyrere.

Jeg vil ikke forsøge at kloge mig på det andet end at jo større brød du slår op des dyrere bliver det.
Så vær realistisk og start med en prototype. Kan du finde nogen der vil være med på projektet i startfasen så er det også en fordel.

Herefter kommer den svære del at afgrænse og projektere. Når dette er på plads skal der skaffes kapital, hvilket heller ikke er lige nemt. Dette i sig selv kræver en del.

Jeg kunne sagtens skrive flere forhindringer, men må bare konstatere at de folk der har startet fra bunden og kommet frem til et produkt som de tjener penge på har jeg den dybeste respekt for.

For lige at slutte af så start simelt - lav et nyt "angry birds" og du er på rette vej :)

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by buchardt » 21 Nov 2013, 11:42

Hvor er Mr. M egentlig blevet af?

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by simonmoeller » 21 Nov 2013, 22:22

Han forventede vel at kunne lave World of Warcraft med en børneopsparing.

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Hjælp til budget for PC spil?

Unread post by buchardt » 22 Nov 2013, 16:26

Det er der også nogle få (ænder) der kan...

Image

Post Reply