Page 1 of 1
Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 14 Nov 2013, 12:32
by Mr. M
Er der nogen der kender nogen websider der kan forklare hvordan man opretter et budget til et PC spil og hvad det koster at hyre de forskellige ansatte?
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 14 Nov 2013, 13:37
by buchardt
Den er svær... Nogen spil er meget dyre og andre spil er rimelig billige...
Men husk at give dine ansatte meget i løn, så bliver de glade og laver bedre spil. Dette faktum er så alment kendt at ingen sider skriver om det.
FYI
- Peter
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 14 Nov 2013, 16:45
by ThomasLund
Som Peter skriver - meget svært at give en klart svar.
Men der er lidt generelle tal du måske/måske ikke kan bruge til noget. Hvis du regner med 35-40k per mandemåned i omkostninger (kontor, løn, ATP, hardware, licenser, ferieløn, bla bla bla), regner med at du har en 10-15 mand arbejdende på et spil i 1-1.5 år - så rammer du nok en eller anden for for minimum for et PC spil.
Lad os regne kort på det. Et 1.5 års projekt. For simplicitetens skyld siger vi 6 mdr med 5 mand, 6 mdr med 10 og så 6 mdr med 15 mand. Ikke medregnet marketing og PR og alt det der.
Det giver
6 mdr * 5 mand +
6 mdr * 10 mand +
6 mdr * 15 mand =
180 mandemåneder * 40k DKK per mm =
7.2 millioner DKK
Så kan du selv sætte dine egne tal ind. Og måske er dit PC spil lavet af pixel art der kan laves af 2 artists - eller du vil lave et MMO som kræver måske live teams og server administratorer og båndbredde omkostninger. Helt umuligt at sige.
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 15 Nov 2013, 11:30
by vonknut
Men det kan også gøres billigere.
Indie pc games er nok mere i omegnen af:
1-2 mand 24 måneder (hygge) = 24-48 mande måneder
+4 mand i 5 måneder (færdiggørelse) = 20 mande måneder
+6 mand i 2 måneder (QA, polish, release) = 12 mande måneder
Og hvis man så kører på en "sulteløn" til kerne personerne (dem der har projektet) og nogle junior lønninger til de ekstra i slutfasen, samt et skod kontor og lave udgifter, så er det noget i stil med:
ca. 30 mandemåneder * 10.000 = 300.000
+20 mandemåneder * 20.000 = 200.000
+6 mandemåneder * 20.000 = 120.000
=620.000 DKK
Men det er så kun muligt, hvis det er "small scale indie" udført af projekt holderne selv.
Edit:
Her link til Spilstøtteordningens budget-skabelon:
http://www.dfi.dk/~/media/Sektioner/Bra ... belon.ashx
-ikke nødvendigvist helt strømlinet med hvordan typiske spil budgetter ser ud og ikke med faktiske løn-niveauer.
Her et link til en tråd om det - ultra small scale budgets af ildsjæle:
http://www.reddit.com/r/gamedev/comment ... me_budget/
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 15 Nov 2013, 12:01
by buchardt
Ja ok, så endte mit dårlige joke reply med at stå helt til skamme... =)
Men interessant at se jeres(Hans og Thomas) så forskellige bud på hvad et indiespil kunne koste...
Er også ret sikker på at Reto-Moto og BetaDwarf griber tingene lidt forskelligt an...
-Peter
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 15 Nov 2013, 12:03
by ThomasLund
Nu blev der vist ikke spurgt indie spil - men PC spil.
----
Edi - lidt forhastet svar. Fanget af toget var kommet til hovedbanen. Man kan naturligvis lave PC spil for 0 kr - og man kan lave PC spil i CoD / WoW klassen til 100'er af millioner af dollars. Alt i mellem er et korrekt svar
Men OP spurgte om et PC spil budget, og jeg ville bare kaste en "quick calculation" model ud til ham. Ikke nødvendigvis give et "det koster 42" svar
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 17 Nov 2013, 23:43
by vonknut
Ja, som enhver anden ting i livet, så tager alting 1 år, bortset fra mellem- og store ting, de tager 3-18.
-det være sig lave spil, renovering af lejlighed, få og opdrage børn osv.
Så kan man så selv gange op med årlig løn....
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 19 Nov 2013, 11:50
by krolldk
En anden ting man også alvorligt skal overveje, hvis man primært vil frem til et produkt, er at kigge f.eks. på asset store eller turbosquid. Der er faktisk pænt mange fornuftig kvalitet assets til salg for forholdsvis små penge.
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 20 Nov 2013, 10:14
by ThomasLund
Og check Unity asset store for masser af tools og kodeklumper som kan spare på dit budget.
Men generelt er det pisse dyrt at have ansatte og lave computer spil. Så simpelt er det vel at sige.
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 20 Nov 2013, 21:29
by DonSonz
Indtil videre har det kostet mig 0,- kr, men en masse mande timer i min kostbare fritid.
På den anden side har jeg heller ikke lavet et færdigt spil endnu
Som de andre også har være inde på så er det umuligt at svare på da man ikke kender projektets omfang.
Men en ting er sikkert at uanset budget størrelse, så bliver det helt sikkert dyrere.
Jeg vil ikke forsøge at kloge mig på det andet end at jo større brød du slår op des dyrere bliver det.
Så vær realistisk og start med en prototype. Kan du finde nogen der vil være med på projektet i startfasen så er det også en fordel.
Herefter kommer den svære del at afgrænse og projektere. Når dette er på plads skal der skaffes kapital, hvilket heller ikke er lige nemt. Dette i sig selv kræver en del.
Jeg kunne sagtens skrive flere forhindringer, men må bare konstatere at de folk der har startet fra bunden og kommet frem til et produkt som de tjener penge på har jeg den dybeste respekt for.
For lige at slutte af så start simelt - lav et nyt "angry birds" og du er på rette vej
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 21 Nov 2013, 11:42
by buchardt
Hvor er Mr. M egentlig blevet af?
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 21 Nov 2013, 22:22
by simonmoeller
Han forventede vel at kunne lave World of Warcraft med en børneopsparing.
Re: Hjælp til budget for PC spil?
Posted: 22 Nov 2013, 16:26
by buchardt
Det er der også nogle få (ænder) der kan...