Fra gymnasiet elev til Spilprogrammør. Hvilken Bachelor?

Alexander
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 31 Jan 2014, 00:42

Fra gymnasiet elev til Spilprogrammør. Hvilken Bachelor?

Unread post by Alexander » 31 Jan 2014, 01:28

Hej alle sammen :)

Jeg bliver student her til sommer og kunne tænke mig at blive spilprogrammør og hvis muligt spildesigner. Men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg kommer i kontakt med spiluddannelser. Jeg har lavet en god del research og kan konkludere at jeg først kan komme i kontakt med spil hvis jeg først tager en bacheloruddannelse. Jeg ved at der også er mulighed for uddannelser som Datamatiker med speciale i Spil efter gymnasiet, men eftersom branchen er hård tror jeg at jeg er bedst tjent med en kandidatuddannelse, men dette er et gæt som jeg ville elske at kunne få bekræftet :)

Det er min store drøm at leve af at lave spil, ligesom så mange andre, men det skræmmer mig nu ikke. Jeg kender til deres lønninger og svære konkurrence evne i forhold til de høje danske lønninger og skat, men det er ikke det jeg kommer for.
Jeg har arbejdet i Gamemaker Studio på Steam og er nu gået igang med Unity hvor jeg programmerer i C#. Jeg har altid arbejdet alene og har derfor stået for programmering, design af gameplay og modellering, og har fundet både programmering og design af gameplay interessant. Programmering er klart min stærkeste side og vil foretrække at tage en bachelor som havde noget med dette at gøre. Min plan indtil nu var at tage en software uddannelse på ITU(IT-Universiteteti kbh) og derefter kandidatuddannelsen Spil, men efter vores sidste store opgave er det usandsynligt at opnå karakterer til at opnå adgang til ITU og jeg leder derfor desperat efter hjælp :lol:

Kan ikke finde ud af hvordan man kommer fra at være en gymnasiet elev til spilprogrammør/spildesigner(gameplay), hvilken bachelor bør jeg tage? Hvilken kandidat bør jeg tage? Er ikke den store fan af meget naturvidenskabelige fag som fysik og kemi, men kan godt lide matematik og jeg er fra den første årgang med IT på B-niveau.

Hvad er mest effektivt at bruge fritiden på? Er lige begyndt at bruge gamejolt.com, som virker som en indgang for at respons på spil og vise/dele spil.

Jeg forventer at gå ud af gymnasiet med et gennemsnit på 8,3 (efter det er ganget op). Jeg er 19 år nu og bor nær københavn men er villig til at gøre hvad det kræver for at opnå denne drøm :)

Håber meget på at en eller anden vil pege mig i den rigtige retning :lol: Jeg nægter at lade denne drøm forblive en drøm!

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: Fra gymnasiet elev til Spilprogrammør. Hvilken Bachelor?

Unread post by Peter » 31 Jan 2014, 09:23

Hej

Jeg har selv en kandidat fra DTU hvilket var nok til at få mig ind i branchen for godt 7 år siden. Jeg vil umiddelbart anbefale DTU da jeg syntes de har en god blanding af praktisk orienterede fag samt fag der kan styrke dine evner som programmør. Under uddannelsen kan du tilmelde dig DADIU, og i din fritid kan du arbejde på forskellige hobby projekter. Så vil du stå stærkt i forhold til at søge job når du er færdig. Derudover vil en kandidat fra DTU også stille dig stærkt hvis du søger jobs udenfor spilbranchen engang i fremtiden.
Datalogi hos KU er også ganske glimrende, men jeg har en fornemmelse af at det er en hel del mere teoretisk og abstrakt hvilket kan gøre det svært at gennemføre for nogle.
Min personlige holdning til Medialogi er at det lyder udmærket, men at de ikke er lige så "hardcore" som DTU og KU folk. Dog vil du nok kunne pleje din spildesigner interesse bedre der. Ville være interessant at høre folk fra branchen som står for at ansætte hvad de mener om sagen. Personligt finder jeg også en kandidat fra DTU eller KU mere attraktiv end en fra ITU, men tør ikke udelukke at mine holdninger er gammeldags og ude at sync med branchen i dag.

Umiddelbart vil jeg tro det er lettere at finde et job som spilprogrammør end designer, så derfor ville jeg fokusere på den del. I mindre firmaer kunne det dog sagtens tænkes at du ville arbejde med begge dele.

- Peter

Althia
Level 2 - Grain of sand
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2009, 18:15
Contact:

Re: Fra gymnasiet elev til Spilprogrammør. Hvilken Bachelor?

Unread post by Althia » 31 Jan 2014, 10:01

Jeg læser selv software på DTU og kan ihverfald kun anbefale den vej.
Både ITU og datalogi på KU går i samme retning, men mit indtryk er, at man har flere matematiske fag og fokus på tværfaglighed på DTU.
Men jeg synes du skal tage ud og se / høre lidt om alle tre steder, og måske også undersøge hvad adgangskravet er de forskellige steder.
Jeg tror at begge steder eks. har studerende for en dag samt åbenthus.

Man kan på både på DTU og ITU blive optaget på DADIU hvis man vil det, jeg ved ikke om de også samarbejder med KU.
Jeg mener også man godt kan læse bachelor det ene sted og kandidat det andet, hvis man sørger for at tilrette evt. valgfag så de matcher kravene fra kandidaten på det andet universitet. Så på den måde gør det ikke så stor forskel.

På DTU giver bacheloren direkte adgang til to kandidatudannelse (digitale medieteknologier og informationsteknologi), uden andre optagelseskrav.
Kandidatoptagelsen på ITU kender jeg ikke til.

Jeg mener at adgangskravet både til DTU og ITU har været omkring 9, men er ikke sikker på hvad det var sidste år.

User avatar
fallspace
Level 4 - Newbie
Posts: 45
Joined: 12 Mar 2008, 16:29
Location: Copenhagen

Re: Fra gymnasiet elev til Spilprogrammør. Hvilken Bachelor?

Unread post by fallspace » 26 Feb 2014, 12:33

Hej Alexander,

Det er super fedt at du vil lave spil, og det lader til at du interesserer dig for mange af afspekterne af en produktion. Det er et rigtig godt udgangspunkt, for tværfaglighed er vigtigt når man laver spil.

Uden at have et overblik over hvilke jobs der er ledige i øjeblikket, vil jeg mene at det generelt er nemmere at få et job som programmør end som game designer, alene pga. konkurrencen fra ligesindede. Der er ganske enkelt flere som vil være designere, dvs. du øger dine chancer for at leve af at lave spil hvis du går efter en karriere som programmør. At du har forstand på og interesse for game design bør efter min mening kun gøre dig mere interessant for arbejdsgivere. Det er desværre en udbredt opfattelse at spil programmører er nogen der får stukket et stykke papir i hånden med et design som de så skal implementerer til sidste punktum. Virkeligheden er at programmører har en kæmpe indflydelse på produktet, og derfor er det vigtigt at de forstår andet end multithreading og balancerede datastrukturer.

Hvis du vil være spil designer er der vist - i Danmark - kun den ene linje på ITU, men der har jeg ikke det fulde overblik over de danske design uddannelser. Du kan vist også læse interaktions design eller multimedie design rundt omkring. Uanset hvad du vælger, programmør eller designer, vil jeg klart anbefale at du tager en kandidatgrad. Og at du bliver ved med at lave spil i din fritid. Husk at 1 gennemarbejdet spil er bedre end 10 slappe prototyper på dit CV. Ingen uddannelse er en erstatning for praktisk erfaring. Der er underordnet om du arbejder i Unity, Gamemaker, Source, HTML5 eller hvad det nyeste end er. Det er en god ide at prøve forskellige værktøjer, men også at lære nogen få værktøjer rigtig godt. Da Unity er udbredt i den danske spil branche er det nok et godt valg at gå i dybden med. :)

Som programmør har du vist 3 muligheder, som også er nævnt allerede: DTU, KU og ITU. DTU har eller havde krav om at man lærer mange andre ting end programmering, herunder kemi, fysik og den slags matematik som man aldrig får brug for som spilprogrammør. Jeg ved ikke om det er ændret siden jeg læste der i starten af dette årtusind, men det var for mig lavpunktet af den uddannelse. Jeg kender ikke til KU eller programmør uddannelsen på ITU. Besøg dem allesammen når de holder åbent hus.

DADIU er rigtig fedt, og alle 3 steder samarbejder med DADIU.

Mht. udlandet: Find en uddannelse hvor du kan få udlandserfaring i form af udveksling. Jeg mener at man I England og USA har flere universitetsgrader rettet specifikt mod spilprogrammører. Og efter studiet kan det også være en god ide at arbejde i nogen år uden for Danmark.

Jeg har selv en software kandidat grad fra DTU, fulgte DADIU, og fik job i branchen i slutningen af studiet. Jeg arbejder i øjeblikket som programmør hos IO Interactive.

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Fra gymnasiet elev til Spilprogrammør. Hvilken Bachelor?

Unread post by Christen » 26 Feb 2014, 15:45

Mine to øre:

For at få et job er det vigtigste er hands-on, som du selv skriver du er i gang med.
Netværket må være lige så vigtigt eller vigtigere. Det er en meget lille verden i spil branchen, og nepotismen længe leve.

Involver dig i miljøet, osv. Deltager du f.eks. i Game Jams gør du begge dele samtidigt.

Udover det så spiller din person en rigtigt stor rolle i ansættelse. Er du flink, udadvendt, proaktiv osv. De samme evner du også kan bruge til at få gode karakterer i skolen osv.

En uddannelse vil hjælpe dig og er rigtigt god at have hvis du finder ud af du alligevel ikke vil lave spil, eller f.eks. have en højere løn ved f.eks. at arbejde for en bank. :)

Post Reply