Harddisken om spiludvikling
Posted: 02 Mar 2014, 12:25
I forbindelse med udgivelsen af apps på AppStore har jeg fundet ud af hvor svært det er at få hæderlige downloads på små indiespil hvis man ikke lige har lavet Flappy Bird
Spillene skal selvfølgelig give brugeren en oplevelse og have kvalitet. Men der er andre mekanismer der skal i spil også. Markedsføring organisk eller betalt? Snakken omkring Flappy Birds kredsede om det mystiske i hvordan det var blevet SÅ udbredt eftersom udvikleren med stor sansynlighed ikke havde et kæmpe netværk og markedsføringsbudget.
Jeg læste et sted at spillet var vokset organisk, blandt andet blandt elever i skolerne der langsomt men sikkert spredte budskabet om dette irriterende spil. Denne sneboldeffekt har langt større og blivende effekt end betalt markedsføring der nok booster spillet og salgstallene men ikke sikrer en blivende status i toppen af AppStore.
En anden trend der blev afgørende var konkurrencen om at skrive reviews - så muligheden for at rate spillet på AppStore fra selve spillet mente nogen også var afgørende.
Jeg er lige blevet gjort opmærksom på en gammel udsendelse af Harddisken (af Anders Høeg Nissen himself) vedrørende problemstillingen med finasiering og markedsføring af spil.
http://www.dr.dk/arkivP1/harddisken/Uds ... 144842.htm -linket til den streamede udsendelse virker ikke men kan findes via iTunes.
Har du erfaring med AppStore og hvordan man bliver bemærket?
Spillene skal selvfølgelig give brugeren en oplevelse og have kvalitet. Men der er andre mekanismer der skal i spil også. Markedsføring organisk eller betalt? Snakken omkring Flappy Birds kredsede om det mystiske i hvordan det var blevet SÅ udbredt eftersom udvikleren med stor sansynlighed ikke havde et kæmpe netværk og markedsføringsbudget.
Jeg læste et sted at spillet var vokset organisk, blandt andet blandt elever i skolerne der langsomt men sikkert spredte budskabet om dette irriterende spil. Denne sneboldeffekt har langt større og blivende effekt end betalt markedsføring der nok booster spillet og salgstallene men ikke sikrer en blivende status i toppen af AppStore.
En anden trend der blev afgørende var konkurrencen om at skrive reviews - så muligheden for at rate spillet på AppStore fra selve spillet mente nogen også var afgørende.
Jeg er lige blevet gjort opmærksom på en gammel udsendelse af Harddisken (af Anders Høeg Nissen himself) vedrørende problemstillingen med finasiering og markedsføring af spil.
http://www.dr.dk/arkivP1/harddisken/Uds ... 144842.htm -linket til den streamede udsendelse virker ikke men kan findes via iTunes.
Har du erfaring med AppStore og hvordan man bliver bemærket?