Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

nizzen
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 04 Dec 2013, 12:31

Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by nizzen » 26 Aug 2014, 01:00

Hej alle

Mit navn er Carsten Nissen, bosiddende med min familie i Esbjerg og har lige ramt de runde 40 år. Jeg har været beskæftiget med 3D grafik i godt og vel 17 år på forskellige niveauer lige fra beta tester på bl.a. FinalRender og VRay til mit virke i dag som BIM konsulent hos BIMobject AB.
Jeg har mildt sagt udtjent min værnepligt i forhold til visualiseringer med latterlige deadlines og renderpower bestående af 1 Pentium DUAL-CORE til animationer...

Det er ikke nogen hemmelighed at jeg altid har udfyldt de sene timer på dagen med forskellige projekter lige fra SMS spil til arbejdshandsker med Touch skærm egenskaber. Og nu er det endelig(!) lykkedes at gå efter en af mine store drømme - nemlig at være med til at lave et vaskeægte computerspil.

Vi er 2 mand, udover jeg selv - min partner Jørn Holm, samt et par freelancere og vi har netop lanceret en støtte-kampagne på Indiegogo for vores nye online spil Idle Killer.

Efter snart 1 år, hvor vores fritid har bestået af lange nætter, kolde svedperler og en del reheated pizza slices, må vi erkende at det hårde slid kræver en økonomisk indsprøjtning før spillet kan fuldendes.

Kampagnen kan ses her: http://www.indiegogo.com/projects/idle-killer

Spillet er baseret på spil-succesen Cookie Clicker, som er både hjernedødt og ekstremt fængende på samme tid. Cookie Clicker er nærmest blevet et fænomen og har skabt en ny spil genre ved navn 'Idle Games'.

Cookie Clicker er spillet af snart 100 millioner mennesker, er besøgt dagligt af mere end 225.000 og var det 2. mest søgte spilnavn på Google i 2013, kun overgået af GTA V.

Et Idle Game er kendetegnende ved at klikke på en ‘knap’ for at producere ‘units’, tilkøbe hjælp, feks i form af bygninger, til at få genereret automatiske ‘units' og spillet kan i princippet spille sig selv, hvor din produktion dog afhænger af din aktive indsats.

Vi har valgt at hæve niveauet i alle spillets facetter og vores vision er at lave en ‘Next Level Cookie Clicker’.
I Cookie Clicker klikker du for at producere ‘Cookies’ - i Idle Killer klikker du for at producere ‘Kills’.

Vores spil er drevet af en klar historie, hvori du spiller hovedrollen, som er en sexet kvinde fra Afrika(Zamunda) ved navn Boatema, som er opvokset i en militia som børnesoldat.
Militia lederen, ved navn Uche Okechukwu, har beordret dig til at lede en mission, som i al sin enkelhed består af, at overtage verdensherredømmet.
For at underbygge disse spilfaktorer og give spilleren den rigtige følelse af en sådan mission, har vi benyttet os af en meget brutal og lettere morbid stil og bruger tegneseriekunstens virkemidler. Alt er håndtegnet 2D grafik, bl.a. udført af en kendt Marvel+DC Comics tegner fra New York.

Vi håber at I synes godt om projektet og ønsker at hjælpe et dansk spil på rette vej.

Alle former for hjælp til at sprede budskabet er vi yderst taknemmelige for.

Tak for Jeres tid!

Med venlig hilsen

Carsten Benzon Nissen
Team Idle Killer
Attachments
Boatema-and-developers-620.jpg
Boatema-and-developers-620.jpg (184.69 KiB) Viewed 43404 times

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Kristian Hedeholm » 26 Aug 2014, 14:29

Hej Carsten

Det er da et ret så interessant projekt I har gang i, men jeg er den ret nysgerrige type, så det sætter også gang i en del spørgsmål:

Hvordan kan det være I vælger IndieGoGo fremfor Kickstarter?

Hvordan kan det være I vælger at jeres protagonist er en sort afrikansk kvinde - den nok mindste brugte type person i et computerspil (hvis der overhovedet findes nogen)?

I min bog virker Idle games, som en ret god opskrift på et casual spil - hvad er Ideen bag at kombinere casual spil med et virkelig voldelige og brutalt tema?

(Til dem der ikke har set video'en, så bliver der ikke sparet på voldsomhederne i de første 40 sek. af deres video. )
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

nizzen
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 04 Dec 2013, 12:31

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by nizzen » 26 Aug 2014, 15:05

Hej Kristian

Gode spørgsmål, rart med nysgerrige sjæle.

Vi har valgt IndieGoGo, da det ikke var muligt at finde vejen til Kickstarter, da det kræver en person bosiddende i feks USA.
IndieGoGo kræver ikke dette, ja det er en mindre platform, men den har også færre projekter og niveauet indenfor spil projekter kan man sætte spørgsmål tegn ved og derfor håber vi på at udskille os. Ikke mindst pga den brutale vinkel vi har valgt og resultatet af kampagnens indhold som vi håber rammer rigtigt.

Du svarer lidt selv på næste spørgsmål; hvorfor denne Hero? Fordi vi ønskede noget nyt og anderledes. At vi så er blevet lidt småforelskede i hende siden hen er en anden historie...

Vi har valgt denne kombination af et casual game og et brutalt tema af selvsamme grund, som vores valg af Hero. Vi mener et Idle Game egner sig rigtig godt til følelsen af at destruere ligeså vel som den egner sig godt til at producere. Sur sød sovs om man vil :)

Nu skal det ikke lyde således at spillet er lavet udelukkende baseret på valg som adskiller sig fra mængden. Overordnet set er valget af et brutalt krigstema udgangspunktet for vores idé, hvor vi så har brygget videre på denne vinkel og det er faktisk kommet lidt af sig selv.
Feks stødte vi på flere piger i vores analyser, som har været/er børnesoldater, og hvorfor ikke benytte os af tanken om en kvindelig dominator nu hvor mændende har fejlet?

Rigtig god dag!

User avatar
Morten Brunbjerg
Level 4 - Newbie
Posts: 40
Joined: 04 Aug 2011, 13:12
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Morten Brunbjerg » 27 Aug 2014, 10:29

Jeg ved godt at overskriften indeholder "kontroversielt", men jeg kommer alligevel med en kommentar her.

I bruger virkelige billeder fra verden - ret mig hvis det ikke er sandt - til at sælge jeres spil-ide. Har I overvejeret at det er lig af virkelige mennesker I plastrer op som PR for jeres spil? I videoen starter I med at give mig et indtryk af at have noget relevant at sige med spillet pga. de virkelige billeder. De er meget grusomme og rammer uden tvivl en 18+ rating. Selv for voksne er det voldsomt at se virkelige billeder af døde der ligger blødende og forladte i gaderne. Mens jeg ser videoen synker jeg og glæder mig til at se hvordan I vil reflektere dette i gameplayet.

Så klipper I fra virkelige grusomheder til en sexet, tegnet kvinde fra det opdigtede Zamunda som I har lånt fra Coming to Amerika - et signal om komedie. Protagonisten går fra at have en virkelig baggrundshiostorie fortalt visuelt voldsomt til jeres romantiske billede af en sort, kvindelig soldat. Alt baseret på de tilsyneladende virkelige menneskelige ødelæggelser jeg lige har set. Selve gameplayet virker ikke til at reflektere den alvor I lægger for dagen med billeder af lig, syge børn og ulykke. Jeg ville sige at I lukrerer på billeder af folks ulykke til at sælge jeres ide.

- Hvis spillet virkelig HAR noget på hjertet om situationen i verden, børnesoldater osv. så vis det tydeligere, for det er gået hen over mit hoved.
- Hvis I går efter PR med netop denne vinkel som jeg komminikerer i denne kommentar så fortsæt.

Jeg ønsker kun alt godt til den danske spilbranche. Og jeg håber virkelig det bedste for jer - men hvis jeg var jer ville jeg som sagt passe voldsomt på med at sælge ideen på denne måde. Ram en PR-tone der passer til spillet.

Al held og lykke.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3933
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 27 Aug 2014, 10:50

Well put Morten.

Hvordan er det forresten med rettighederne på de billeder i bruger i jeres IndieGoGo video?
Har i lov til at bruge dem?
Det virker som random stuff i har googlet og bare kastet ind uden at have rettighederne til det.
Eksempel
http://www.thisissierraleone.com/the-re ... soldiers/1

Antager i ikke påtænker at benytte dem i det færdige spil?

nizzen
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 04 Dec 2013, 12:31

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by nizzen » 27 Aug 2014, 12:04

Hej Morten

Vi kan helt sikkert bruge dit feedback, rigtig godt! Det relaterer til overvejelser vi selv har været igennem. Vi har en nedtonet version liggende med et pålagt cartoon filter, som vi overvejede at bruge, og måske vil genoverveje. Vi vil gerne være synlige med promo videoen, men for os har det føltes som et tradeoff. Hvis du kan finde tid, vil jeg sætte pris på om du evt. gider at se den alternative version af promoen, og give din mening.

En ting er kampagnen, en anden ting spillet. Stilen har udviklet sig fra at være voldsom grafisk, imod at være mere morbid tilsat lidt satire, men intet er hugget i sten endnu. En af de ting vi gerne har villet, er at fremstille en stærk kvindelig karakter med en mørk fortid - det synes vi ikke er set så ofte.

Det er vores første spil, og vi har ikke mange ressourcer. Vi har derfor også måttet begrænse os - f.eks. er det ikke en voldsom kompliseret storyline spillet er udstyret med. Det er ihvertfald rart at trække på mere erfarne udvikleres forslag.

@Jonaz, nej spillet vil kun bestå af egen produceret cartoon/comic art.

Det bedste hilsener

Carsten

User avatar
Morten Brunbjerg
Level 4 - Newbie
Posts: 40
Joined: 04 Aug 2011, 13:12
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Morten Brunbjerg » 27 Aug 2014, 12:20

Hej Carsten

Jeg tager gerne et kik på ned nedtonede version hvis du tror jeg kan give noget input som I kan bruge.

Jeg er spilforfatter, hvis du vil snakke om historien og figuren er du velkommen til at give mig et ring eller en mail.

Jeg sidder selv med en spilhistorie om en sort, stærk kvinde lige nu. :) Det er bestemt en fin ide og lidt usædvanligt endnu. Jeg synes dog stadig jeres take er landet i ingenmandsland mellem virkelighed og fiktion som I præsenterer det pt.

Morten Brunbjerg
- Game writer

http://mortenbrunbjerg.dk
- 41 67 69 89

Kristian Hedeholm
Level 9 - Conjurer
Posts: 93
Joined: 26 Sep 2011, 19:32

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Kristian Hedeholm » 27 Aug 2014, 12:24

Se, det var nemlig derfor jeg kom med mine spørgsmål i den tidligere post.

Det virker nemlig som om, at I vælger at være kontroversielle, bare for at kunne sige at i er kontroversielle. Den vinkel virker (nogen gange) i filmens verden - men det er også fordi det er film.
Når det kommer til spil, så kan i fylde os med alle de finurlig PR stunts i har lyst til, men hvis ikke jeres spil i bund og grund er godt, så kommer det ikke til at sælge. Her synes jeg lidt i mangler at vise hvordan jeres spil fungerer.

Det rigtig nok, at I fortæller at det kommer til at minde om Cookie Clicker - hvor man bare slår folk ihjel i stedet for at lave cockies. Men for sådan en som mig, der aldrig fik spillet cookie clicker vil det være rart at få en introduktion et spil mekanikerne.

Når det så er sagt, så synes jeg i har en meget stor kløft i mellem spilkoncept og tema. Ud fra hvad mine venner, der har spillet cookie clicker, har fortalt mig om spillet - så virker det virkelig som meningsløst tidsfordivelse. Det er der som sådan heller ikke noget galt i (Det lever Candy Crush eksempelvis højt på) men når I så kommer og kombinere dette med et virkelig voldelige og brutalt tema, så tror jeg filmen knækker for de fleste (inkl. mig) Med andre ord, så bliver jeg efterladt med den følelse at jeres spil går ud på at lave brutale og voldelige massemord - som hyggelig intetsigende og meningsløst tidsfordivelse.

Nu er jeg langt fra nogen crowdfunding expert, men ud fra egne erfaringer + hvad andre i denne branche har fortalte mig, så tror jeg I har meget dårlige odds på IndieGoGo. Det korrekt at der ikke er så mange spilprojekter der, men det hænger sammen med at det er ret svært at opdage nye spil projekter på IndieGoGO - hvilket betyder at det bliver svært for jer at blive opdaget af nye potentielle backers.

Den løsning som de fleste andre har benyttet sig af, er at have en eller anden form for partner som er bosat i USA, og så oprette en kickstarter campaign igennem vedkommendes navn. Alternativt kan man vente til efteråret, hvor en dansk version af kickstarter gerne skulle komme. Kilde: http://www.gameplay-online.dk/2014/05/c ... l-danmark/

Og så lige en sidste ting: I nævner i jeres video at spillet vil være free to play. Det er der som sådan ikke noget galt i, jeg har bare aldrig hørt om et F2P spil som er blevet succesfuldt fundet via crowdfunding. Hovedårsagen må være, at hvorfor i al verden skulle jeg betale jer, for at lave et spil som andre så kan spille gratis?
Kristian Hedeholm
Game Programmer at Tripledesign
Twitter: @KristianHede
LinkedIn: Kristian Hedeholm

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by spa » 28 Aug 2014, 10:24

Der er lidt for mange ting der ikke adder up her - Gætter på i har gang i een eller anden form for hoax. Se hvor langt folk vil gå for at crowdfunde noget frem for at give penge til velgørenhed etc..

im calling you out :)
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
Morten Brunbjerg
Level 4 - Newbie
Posts: 40
Joined: 04 Aug 2011, 13:12
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Morten Brunbjerg » 28 Aug 2014, 10:35

Jeg har været i direkte dialog med Carsten (Nizzen) som har postet her. Jeg har talt med ham i telefonen, mailet og SMS'et og connectet på Facebook. Jeg har tilbudet mine råd - hvad de så end er værd - ud fra mottoet: DKgame hjælper hinanden.

Jeg har ikke nogen tvivl teamet's intensioner om at skabe et godt spil. Jeg tror ikke de forsøger at snyde folk.

Jeg er enig i at mange ting ikke giver mening her. Men jeg tror på at der er gode intentioner bag denne noget misforståede kampagne.

Morten Brunbjerg
- Writer
- http://mortenbrunbjerg.dk

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 28 Aug 2014, 22:51

Hej :-)

Til dem der måtte tro, at det skulle være et scam eller et smagløst forsøg på at score nogle hurtige penge, så vil jeg godt tillade mig at stå for skud for gutterne. Jeg kender Carsten og Jørn, de er begge "stand-up"-gutter som arbejder hårdt for at få det her på benene. Jeg har selv støttet projektet, da jeg synes det er på tide med noget der "river lidt i sanserne".

Spillets tema og formålet er ikke at slå plat på de forfærdeligheder der sker i verdenen, men nærmere at give et indtryk af det absurde i krig og massedrab. Som proverbet i video'en åbner med siger: "'It is forbidden to kill; therefore all murderers are punished unless they kill in large numbers and to the sound of trumpets', Voltaire".

Der bliver justeret på kampagnen mens vi snakker, har jeg ladet mig forstå.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
KirstineA
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 14 Mar 2010, 23:06
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by KirstineA » 29 Aug 2014, 13:39

@Morten og Henrik - se det er derfor jeg knuselsker #dkgame! Mage til hjælpsomt og ordentligt community skal man da lede længe efter.
@Carsten - keep up the good (dialogue) work :-)

KH Kirstine

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Vanulla_Ace » 31 Aug 2014, 21:14

Jeg har snakket med folkene bag projektet, og netop spurgt dem om bevæggrunden for at anvende de heftige virkemidler de har valgt. Hvis man har lyst til at læse det, kan man gøre det her.

http://www.gameplay-online.dk/2014/08/c ... wdfunding/

Desuden annoncerede folkene bag i går, at 10 % af overskuddet vil gå til Røde Kors, hvis kampagnen lykkedes. Om man så skal tolke det som en indrømmelse af skyld, må være op til den enkelte. Under alle omstændigheder synes jeg, at det hjælper på det samlede billede.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 01 Sep 2014, 19:13

"Om man så skal tolke det som en indrømmelse af skyld, må være op til den enkelte."

Skyld for hvad?

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at forstå de skeptiske reaktioner her.

Hvis vi lige ser bort fra det med den evt. copyright på billederne (som iøvrigt er ændret nu kan jeg se)..

Hvad er det egentlig der er problemet?
Er det at hovedpersonen er kvinde, afrikaner og sur? Jeg synes det er ret cool, faktisk pisse fedt! Som en anden kollega i branchen med et relativt aktuelt spil, sagde henslængt for et par dage siden - "Jeg var sgu nok faldet i søvn, hvis det ikke var fordi der blevet sparket til een i den video.".

Eller er det kun blege europæere eller amerikanere der må gå "postal" på alt og alle i et globalt perspektiv (aka. smadre alt)?
Hvor var furoren her over Hitman-titlerne?

Just my 2 cents...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by spa » 01 Sep 2014, 23:44

Min egen "skeptiske reaktion" var afledt af flere faktorer, men jeg tror den negative konsensus omkring idle killer pitched kommer af den ret afstumpede præsentation af et realistisk og håndgribeligt problem i den virkelige verden (børnesoldater i Afrika).

Det var især titlen "idle killer" der virkede så tyk på mig at jeg ikke troede de mente det som et rigtigt produkt. Det hentyder for mig til at man ikke rigtigt er investeret i konflikten men bare dræber fordi man kan uden noget mål. Hvad er det lige man kæmper for? (udover at hun ser jævnt tilfreds ud når hun dræber løs på sin tablet)

Jeg tror det i den sammenhæng er lige meget om hovedpersonen er sort og/eller kvinde, men nærmere problematisk at man foreslår at det er en "power fantasy" for kvinder bare at se ligende hobe sig op.
Det skal jeg ikke afvise at det er, men det står i hvert fald for deres egen regning og klinger ærlig talt ret hult.

Nu nævner du Hitman spillene og jeg har selv arbejdet på Absolution, samt Kane & Lynch 2, som bestemt ikke er spil der holder sig tilbage og også kan virke afstumpede, men de gør sig ingen illusioner om at de gør op med konkrekte problemer i den virkelige verden. Absolution, kan man jo også sige netop gik over stregen med nonne traileren da den fik en del negativ omtale. When you play with fire..

Dermed ikke sagt at man ikke kan arbejde med rigtige og alvorlige emner i spil (12. september og Papo & Yo er bl.a. positive eksempler og det nye metal gear har bl.a. børnesoldater som tema) - det forpliger bare een til at behandle emnet med en vis seriøsitet eller i det mindste en form for pointe. Ellers vinder man ikke folks hearts and minds :)

Jeg tror heller ikke det er et godt udgangspunkt selv at sige at man er kontroversiel. Det er som regel noget andre siger om een. Det virker derfor meget som en slags provokation.
Og det må de da siges de lykkedes med.

Jeg siger ikke at der er helt klare regler for hvad man må og ikke må - man må i princippet alt, så længe man selv kan stå inde for det. Men det bare ikke nogen garanti for at alle synes det er fedt.

Håber de får justeret deres kampagne og trods alt får udviklet et spil de selv er stolte af!
::Søren P Andersen
::Showcase

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Vanulla_Ace » 02 Sep 2014, 00:50

Hej Henrik

Jeg mente bare, at siden Røde Kors-kampagnen først er kommet til senere, så ville jeg gætte på, at det er noget der er kommet som et (udemærket) svar på noget af kritikken.

Efter at jeg har snakket med dem, er jeg heller ikke i tvivl om, at de er oprigtige omkring deres projekt. Helt personligt er det dog ikke et projekt, som tiltaler mig, fordi jeg synes de bare bruger en meget alvorlig (og trist) problematik uden at tage den seriøst. Mind you, det er dog kun fordi, at det er det indtryk, jeg får af IndieGoGo-kampagnen. Det er muligt, at der er en dybere historie i spillet - det fremgår bare ikke af kampagnesiden, som den fremstår nu.

Men jeg kan kun tage hatten af for, at de tror på projektet. Det er også derfor, at jeg synes at de skulle have en mulighed for at forklare de valg de har taget, og komme ud til potentielle støtter, som måske ikke har de samme reservationer som jeg.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
Morten Brunbjerg
Level 4 - Newbie
Posts: 40
Joined: 04 Aug 2011, 13:12
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Morten Brunbjerg » 02 Sep 2014, 09:12

Min protest er ikke afledt af Idle Killers gameplay, protagonist eller emne. Det er alt sammen i orden.

Men jeg fandt det dybt usmageligt at produktionsholdet brugte virkelige fotos af menneskers lidelser til at promovere spillet. Det er at lukrere på andres ulykke.

Du bruger bare ikke syge børn og døde mennesker som PR for noget som helst der ikke er tæt knyttet til humanitære formål. Slut!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3933
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 02 Sep 2014, 10:41

JEG har en protest. Men det er mere rettet mod menneskeheden sådan generelt. Og kampen er tabt på forhånd.

I skrivende stund er der 40 mennesker der er villige til at smide crowdfunding efter en reskinnet (+/-) udgave af Cookie Clicker.
Og ikke mindst de tusinder/millioner af folk der "spiller" Cookie Clicker.
Det er så forkert.

/Getting old here. ;)

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 02 Sep 2014, 11:42

jonaz.dk wrote: I skrivende stund er der 40 mennesker der er villige til at smide crowdfunding efter en reskinnet (+/-) udgave af Cookie Clicker.
Og ikke mindst de tusinder/millioner af folk der "spiller" Cookie Clicker.
Det er så forkert.

/Getting old here. ;)
Nå ja, ligesom de samme 100000 rehashes af basically det samme fps-spil.
Come on - det er et fucking computerspil. Lad os nu lade være med at tro, at det vi laver som udgangspunkt redder menneskeliv, udvider videnskaben eller andet højpandet navlepilleri. Vi laver underholdning, end of story, og det er sjovt, så det er fint.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by Christen » 02 Sep 2014, 11:44

Jonas ;) Godt du ikke tager folkene fra Flappy Bird, og deres tusind af kloner med.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3933
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 02 Sep 2014, 13:06

@Weide
Er helt med på at du støtter dine buddies hele vejen. Og det er super fint! :)

Generelt tror jeg ikke det skader at stile efter en højere standard i alt hvad man foretager sig. Om det er underholdningsforbrug eller hvad man skaber. Den mentalitet at det også bare er et ligegyldigt underholdningprodukt. Kan kun bringe stilstand med sig.
Og det er ikke en kritik af Nissen og dine venner. Tror de har siddet og set på en simpel success og tænkte hvordan de kan gøre det bedre. Eller i hvertfald anderledes med de ressourcer de har til rådighed. Og god vind med det.

@Christen
Kunne ALDRIG finde på at kritisere Flappy Clones skabere eller spillere.. disse små vidundere har vi meget at takke for.

Tak for kvalitativ youtube-underholdning Flappy Bird!
https://www.youtube.com/watch?v=gD-nzHy2DdU

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 02 Sep 2014, 19:06

jonaz.dk wrote:@Weide
Er helt med på at du støtter dine buddies hele vejen. Og det er super fint! :)
Det har ikke kun noget med det at gøre. Jeg synes der er lidt for meget "kneejerk".
jonaz.dk wrote: Generelt tror jeg ikke det skader at stile efter en højere standard i alt hvad man foretager sig. Om det er underholdningsforbrug eller hvad man skaber. Den mentalitet at det også bare er et ligegyldigt underholdningprodukt. Kan kun bringe stilstand med sig.
Mener du høj produktionsstandard? Moralsk standard? (hvem fastsætter dette iøvrigt?) Hvad er "god smag"?

Mht. min pointe med, at der er fucking underholdning vi laver, så mener jeg det. Det er sgu prætentiøst at sætte det på en piedestal af moralsk, samfundsmæssigt og videnskabeligt vigtighed. Vi laver ikke ting til den næste rumfærge, den næste kræftkur eller løser problemet med grøn og billig energiproduktion. Det vi laver er på ingen måder essentielt. Det er skide fedt, sjovt og har udfordringer. Men så er den heller ikke længere.
jonaz.dk wrote: Og det er ikke en kritik af Nissen og dine venner. Tror de har siddet og set på en simpel success og tænkte hvordan de kan gøre det bedre. Eller i hvertfald anderledes med de ressourcer de har til rådighed. Og god vind med det.
Selvfølgelig.
Last edited by henrik_weide on 02 Sep 2014, 19:08, edited 1 time in total.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 02 Sep 2014, 19:07

...og ahem hr. sysadm, noget helt andet. Hvorfor bliver dette forum her ved med at poste min gamle profil-beskrivelse, når jeg har opdateret den? :-)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by spa » 02 Sep 2014, 19:12

Come on - det er et fucking computerspil. Lad os nu lade være med at tro, at det vi laver som udgangspunkt redder menneskeliv, udvider videnskaben eller andet højpandet navlepilleri. Vi laver underholdning, end of story, og det er sjovt, så det er fint.
Det er noget af et stråmandsargument du kommer med der. Der er ingen der siger at alle spil i udgangspunktet skal være seriøse og forholde sig til seriøse emner.

Jeg siger at hvis man vælger at kaste sig over et kontroversielt emne så er det måske meget smart at have noget at sige og udvise et minimum af situationsfornemmelse. Ellers så vælg noget mindre sprængfarligt, som egner sig bedre til at være "ren underholdning". Der er en grund til at det oprindelige cookie clicker handler om småkager frem for massemord :S
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3933
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 02 Sep 2014, 21:17

Tror du kigger det forkerte sted.
Here ya go!
http://www.spiludvikling.dk/ucp.php?i=p ... =signature

Lavede lige en test på min egen kontro.. det burde virke ens for alle.
henrik_weide wrote:...og ahem hr. sysadm, noget helt andet. Hvorfor bliver dette forum her ved med at poste min gamle profil-beskrivelse, når jeg har opdateret den? :-)

Post Reply