Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 03 Sep 2014, 09:43

Trenox wrote:
Come on - det er et fucking computerspil. Lad os nu lade være med at tro, at det vi laver som udgangspunkt redder menneskeliv, udvider videnskaben eller andet højpandet navlepilleri. Vi laver underholdning, end of story, og det er sjovt, så det er fint.
Det er noget af et stråmandsargument du kommer med der. Der er ingen der siger at alle spil i udgangspunktet skal være seriøse og forholde sig til seriøse emner.

Jeg siger at hvis man vælger at kaste sig over et kontroversielt emne så er det måske meget smart at have noget at sige og udvise et minimum af situationsfornemmelse. Ellers så vælg noget mindre sprængfarligt, som egner sig bedre til at være "ren underholdning". Der er en grund til at det oprindelige cookie clicker handler om småkager frem for massemord :S
Stråmandsargument? Først ytres der utilfredshed over spillets tema (hvilket jeg ærligt talt ikke fatter - Plague, Hitman (med religiøse referencer) osv. anyone?). Så responderer jeg med at man måske liiige skal komme lidt ned af hesten og skrue ned for den politiske korrekthed og reflektere over, at det vi laver er underholdning. I hvilken kontekst skulle dette være et stråmandsargument?

Iøvrigt hvad er der så forfærdeligt ved at have en karakter der er vokset op som børnesoldat for en diktator ifht. en karakter der er opdraget af nazister, klonet af en lejemorder-organisation, serial-killer by heart, eller en karakter som anvender sexistiske vendinger in-game?

Og inden at jeg skulle få skyld for at "projicere" andres fejltagelser, så lad mig med det samme sige - jeg har ingen problem med disse karakterer fra min side, og mener ingen af dem er fejltagelser. None whatsoever. Een af de virkemidler der efter min mening gør, at man ikke falder i søvn er, at besøge nogle af de mørkeste kroge af menneskeheden istedet for at lade som om de ikke eksisterer.

Iøvrigt sjovt, at observere reaktionen her - de fleste andre i udenfor Danmark har en langt mere balanceret tilgang til det...og igen må jeg gøre opmærksom på det proverb video'en starter med? Den burde ikke være til at misforstå.

At der har været et par fodfejl med kampagnen (brugen af ordet kontroversielt samt de rigtige billeder i starten (kritik modtaget og rettet)), ja. Men at sætte sig op på den moralske politiserende hest...arrr.

At det ikke falder i alles _smag_ det er fair nok. Sådan er det. Det er jo underholdning, og der er heldigvis (for modtageren) rigelige med valgmuligheder.
Last edited by henrik_weide on 03 Sep 2014, 09:47, edited 2 times in total.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 03 Sep 2014, 09:43

Nå for dælen. Tak for det, Jonas :-)
jonaz.dk wrote:Tror du kigger det forkerte sted.
Here ya go!
http://www.spiludvikling.dk/ucp.php?i=p ... =signature

Lavede lige en test på min egen kontro.. det burde virke ens for alle.
henrik_weide wrote:...og ahem hr. sysadm, noget helt andet. Hvorfor bliver dette forum her ved med at poste min gamle profil-beskrivelse, når jeg har opdateret den? :-)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by henrik_weide » 03 Sep 2014, 10:22

Vanulla_Ace wrote:Hej Henrik

Jeg mente bare, at siden Røde Kors-kampagnen først er kommet til senere, så ville jeg gætte på, at det er noget der er kommet som et (udemærket) svar på noget af kritikken.

Efter at jeg har snakket med dem, er jeg heller ikke i tvivl om, at de er oprigtige omkring deres projekt. Helt personligt er det dog ikke et projekt, som tiltaler mig, fordi jeg synes de bare bruger en meget alvorlig (og trist) problematik uden at tage den seriøst. Mind you, det er dog kun fordi, at det er det indtryk, jeg får af IndieGoGo-kampagnen. Det er muligt, at der er en dybere historie i spillet - det fremgår bare ikke af kampagnesiden, som den fremstår nu.

Men jeg kan kun tage hatten af for, at de tror på projektet. Det er også derfor, at jeg synes at de skulle have en mulighed for at forklare de valg de har taget, og komme ud til potentielle støtter, som måske ikke har de samme reservationer som jeg.
Hov, glemte vist at svare på dette...

Fair nok, og fedt at du dækker understrømningerne i DK branchen :-)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 03 Sep 2014, 11:28

@Weide og andre genre interesserede
Forresten hvis nogen skulle være oprigtigt interesseret i genren. Og syntes den er cool.

Så vil jeg gerne tage den konceptuelle hat af for Make It Rain. Det er skarpt tænkt.. for what it's worth!
https://itunes.apple.com/dk/app/make-it ... 99050?mt=8
https://play.google.com/store/apps/deta ... oney&hl=en

Som bruger er min subjektive vurdering.. DAMN! hvor er det dumt at bruge sin tid og evt. penge på. (Ok og en lille smule fnisen når man flipper dollar bills kan jeg ikke undskrive mig) ;)
Og downloadtallet bevidner at det ikke er nogen hindring for success at noget er sindsygt dumt. Og folk bruger helt sikkert tid og penge på ting der er langt værre.

Jeg er sikker på at Idle Killer konceptet kan raffineres yderligere så det bliver mere nærværende for de enkelte.
Tænker det mere globalt og lande det gik på.
Klik på Sverige og du slår en Svensker ihjel. Osv.. der ud af.

En forholdvis lav fællesnævner. Men er overbevist om at der er et marked i det. Hvis man er til den slags.
(Kunne desuden bidrage med noget interessant analytics data)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 14 Jul 2015, 12:23

Nå men jeg kan også se i er gået i beta med Idle Killer. Well done!
http://idlekiller.com/

Jeg fik kigget på det. Var selvfølgelig nysgerrig på hvad i havde lavet. :) All said and done syntes jeg faktisk i har lavet et glimmrende bud på et idle game i genren.
Små mini games.. lidt story at følge (ved ikke lige om den kom til at give helt mening for mig. Men der er noget). Et hav af unlocks og upgrades man jager osv. All good. Har en fornemmelse af at på de rigtige individer vil mechnics virke fint efter hensigten.

Lidt uheldigt at spillerens progress bliver dræbt med hver update i laver.
Og den 0.98 jeg brugte lidt tid på var klikke ikke særligt betydningsfulde når man kom lidt længere ind i spillet. Men det er måske by design? SÅ spænende er det jo heller ikke et klikke sine fingre til blods. ;)
Loadetiden er måske liiiige i overkanten for et web projekt.

Web front med den store røde knap. Tænker placer den mere centralt og giv den en markant tagline. 'Pressing this button will destroy humanity'.
Eller noget fjollet i den retning.

Hvordan har jeres kontrovers PR strategi virket? Er der nogle der er blevet sure eller stødte? Man kan jo håbe. ;)

Om temaet og webplatformen osv. er noget der rammer et stort nok publikum til at projektet giver mening. Det er måske en af de helt store udfordringer. Men i ved mere nu.

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by BubbleWrapBoy » 14 Jul 2015, 18:01

Jeg fatter nada af det spil. Hvad skal man gøre?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 15 Jul 2015, 00:13

hehe.. gas? BubbleWrap? :)
Ved første øjekast er jeg enig i at der er nogle interface kommunikations udfordringer.

Den korte version. Klik på den røde knap til der står 0 hvor der står 10.000.000.000 i World population. :)

Hvert klik på den røde knap er "kill currency" som du kan købe baseudviddelser for og upgrades. Total kill currency står i 'Kill account'.
Så skal du upgrade og levele nye base udviddelser for at forøge dit 'Kills per second'. Som heletiden ligger og laver kills i baggrunden uden at du klikker på noget.

UAV level afgører hvor mange kills den laver per klik. Den skal vidst op i level 26+ for at der sker lidt på den konto.

Og selvfølgelig. Den eneste rationelle måde hvis man har sine fingre og mus kær. Er at spille det på er med auto clicker. (timet til omkring 41ms repeat)
fx. http://sourceforge.net/projects/hf-auto-clicker/

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by BubbleWrapBoy » 15 Jul 2015, 17:48

Det var nu ikke gas. Havde måske ikke lige tålmodighed til at finde ud af det selv. Mener da jeg prøvede den røde knap, men intet synes at ske. Men tak for forklaringen :)

jeagle747
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 17 Jul 2015, 05:14
Location: Aalborg, Denmark
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jeagle747 » 18 Jul 2015, 06:04

Hej Jonas, tusind tak! Har også brugt en del tid på content delen.

Et (eller 15) af de minigames der unlockes under spillet, er inspireret en smule af dit eget indspark;
Jeg er sikker på at Idle Killer konceptet kan raffineres yderligere så det bliver mere nærværende for de enkelte.
Tænker det mere globalt og lande det gik på.
Klik på Sverige og du slår en Svensker ihjel. Osv.. der ud af.

:)
Hvordan spottede du 0.98 - det var ikke en officiel version, såvidt jeg husker? Der er lavet en del justeringer efterfølgende, da det primært var en test version.

Desværre ingen der er blevet stødte ... endnu - ikke engang over den korsfæstede præst :( Men nu er det også blevet poleret (corp'et) så meget, at jeg gerne havde set det en smule mere edgy. Jeg synes til gengæld at der nu holdes en konsistent linie.

Mht. til platform, tema, publikum; nogen af dem jeg har snakket med, betegner det allerede som en succes (i forhold til unikke antal spillere). Min egen holdning er at det er en god start. Japan har taget overraskende positivt mod spillet, og det fik også en god modtagelse på reddit (r/incremental_games).

UI'et får roser fra spillere der allerede kender genren. Jeg tror det er et spørgmål om hvor meget vi vil forklare til spillere der ikke kender genren. Dermed ikke sagt der ikke er rum til optimering, men det har ikke været et mål at forklare basale antagelser indenfor genren til nye spillere. IMO er grunden til at at genren har vokset eksplosivt de sidste par år, i modsætning til enlige virale hits som Flappy Bird, at den rammer et konkret behov; spil som man ikke behøver at give sin fulde opmærksomhed - med andre ord, man kan surfe, arbejde, multitaske, og have et spil kørende samtidigt.

Kan anbefale dette slide-show fra GDC til interesserede udviklere:
http://www.slideshare.net/Kongregate/id ... c2015final

God sommer!

/Jørn
Tweet @jeagle747

PS @BubbleWrapBoy lyder som om du har prøvet det på mobil/tablet. Der er ikke touch understøttelse, og det er udviklet til desktop/laptop.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3906
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontroversielt nyt Indie Game fra mindre dansk team

Unread post by jonaz.dk » 18 Jul 2015, 19:19

0.98.. kan jeg ikke lige huske. måske noget med at en fælles ven likede et Public Post test link på Facebook eller noget i den retning?!
Eller også har jeg bare været forbi og kigge.

Lyder godt at det er blevet taget vel i mod. :)

En lille feature i mangler fra fx. Cookie Clicker og sikkert også andre er at "kill currency" er navnet på browser tabben. Som jeg kunne forestille mig at spillerne ville være glade for.

Post Reply