versionerings software med online repo?

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

versionerings software med online repo?

Unread post by Jesper Kondrup » 06 Oct 2014, 14:52

Hey, ville lige forhøre mig om hvad folk bruger derude?

Vi kører med Git-bitbucket, men problemet er, at de har en limit på 2GB på et project og det kan hurtigt blive maxed ud med Psd filer.
Og jo, man kan godt lave flere 'sub' projekter i projektet, men det er bare ikke optimalt.

Nogen der har gode erfaringer med noget andet?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by jonaz.dk » 06 Oct 2014, 15:29

Vi kører også BitBucket her hooket op med SourceTree.. heldigvis et mindre projekt uden voldsomt tunge assets. Og virkelig glad for gratis. :)

Men det lyder sgu lidt som noget hø til større projekter. :/

Virker ikke som om det er noget de har tænkte sig at ændre på lige foreløbig.
https://confluence.atlassian.com/pages/ ... =273877699

Forskellige alternativer:

Beanstalk
$25/MONTH - 6GB
$50/MONTH- 12 GB
http://beanstalkapp.com/pricing

Assembla
$24/month 5GB
$49/month 20GB
https://www.assembla.com/plans

Kiln.. ved ikke lige hvor meget plads der er til rådighed?!
https://www.fogcreek.com/kiln/

Alternativt kunne i også overveje at leje en virtuel server. Til 7 euro pr. måned! 40GB storage (OS størrelse skal nok trækkes fra?)
Og installere GIT selv.
https://www.leaseweb.com/cloud/public/virtual-server

Der er sikkert klogere hoveder end mig der ved mere om den slags. :)

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Gorm » 06 Oct 2014, 22:27

Generelt vil jeg sige at man ikke bør komme assets i versioneringskontrol, kun kode. De fleste versioneringssystemer er ret dårlige til at håndtere binære filer, så det bliver både langsomt og kommer til at tage rigtigt meget plads meget hurtigt.

Hvis i endelig bruger skal bruge assets i versionssstyringssystemer vil jeg forslå at i kun gør det med "derived" / det endelige format og ikke PSD'er og andre original filer i source format.

Jeg har før med held brugt en blanding af git/mercurial til source kode og dropbox til alt andet. Dropbox vil automatisk synce mellem alle involverede og har også den fordel at det er nemmere at bruge for ikke-kodere, da man ikke skal huske at committee, ikke får merge problemer, osv. Derudover har selv gratis versionen af dropbox simpel versionsstyring så man altid kan se gamle versioner en måned tilbage og reverte til dem.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by ThomasLund » 06 Oct 2014, 23:18

Vi har hostede servere hos Hetzner.de og kører SVN. Terrabytes af harddisk plads og kæmpe båndbredde.

Tror vi betaler en €50'ish om måneden, og serveren trækker en masse andet som ellers ville koste penge.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Jesper Kondrup » 07 Oct 2014, 09:44

fedt, tak for feedback :like:

Tror vi vælger google drive til assets (PSD filer og lignende) så de kører uden versionskontrol. Og så har vi kigget lidt på kiln til Unity projekterne.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Code » 07 Oct 2014, 12:09

Vi kører git, hvor vi har sat en amazon server op til at køre det på. Det er noget med at det er gratis i et år something something
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by jonaz.dk » 07 Oct 2014, 12:49

@Jesper
Hvis man så laver en Photoshop Action med hotkey der gemmer til 'Save for Web & Devices'. Så slipper man for et grimt 'copy' i filnavnet.
Og så har man noget der i princippet er lige så hurtigt som at gemme til en PSD med Ctrl-s. Not bad!
Eneste issue er hvis man har mange forskellige folders med textures er det lidt noget bøvl at sætte en PS action op til hver. Men det er et teoretisk strukturelt spørgsmål der kan fikses.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Pegepinden » 07 Oct 2014, 13:58

Vi bruger en beanstalk (SVN) løsning til Gunjitsu. PSD filer osv håndtere vi dog bare med dropbox.
I code stuff, it is true!

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Jesper Kondrup » 07 Oct 2014, 22:58

@Jonaz, ikke med på hvad du mener med Copy i navnet? Jeg bruger en genvej til "save for web", men kan ikke lige følge dit eksempel.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by jonaz.dk » 07 Oct 2014, 23:03

@Kondrup
Her hvis man laver en normal save til png. Skriver den 'copy' i filnavnet. fx. "WallTexture - copy.png" ikke suuper nice.
Godt!.. ikke noget du bekymre dig om.

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Jesper Kondrup » 08 Oct 2014, 07:40

@Jonas
hmm okay, det har jeg ikke lige oplevet tror jeg.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Niels Jørgensen » 14 Nov 2014, 10:39

Bruger man Unity er det nu ret fedt at have sine art assets direkte som source filer og så lade unity håndtere importen. Det er markant workflow forbedring over at skulle håndtere to sæt filer.

At *ikke* have assets i versions systemet er ikke nogen løsning IMO. Det er jo ikke en "version" hvis ikke den kan genskabes komplet. Hvad gør I hvis I vil rulle tilbage til en to uger gammel version pga. et eller andet problem? Ruller koden tilbage og håber at den ikke kræver nogle assets der er blevet slettet eller renamet i mellemtiden (og at problemet ikke skyldes en ændring i en asset - it happens!)?

SOAK! fylder pt 760MB (500MB textures) så vi nærmer os deres soft limit. Umiddelbart tænker jeg at vi rydder op og starter et nyt rep. i forbindelse med en større ny revision, men det er klart - SOAK! er ikke noget gigant projekt, så jeg kan godt se at man kan løbe ind i problemer. På den anden side ville jeg nok ikke køre et projekt der var ret meget større via et cloud baseret VCS.

Ellers synes jeg nu ikke $50/md lyder skræmmende for 20GB i.fht. hvad man ellers bruger penge på :)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by ThomasLund » 14 Nov 2014, 10:54

Space Hulk fylder sådan i runde tal 20 gb som Unity projekt - Jagged ca. samme. Med et par branches og sådan, så er vi oppe over et par hundrede GB per spil.

Så de €50/måned vi betaler for en egen hosted server hos hetzner.de er småpenge og alle pengene værd (prisen er inkl hardware)
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Jesper Kondrup » 14 Nov 2014, 12:47

Vi startede med at købe 100 GB hos google drive, men vi fandt ud af, at den den har et 'specielt' forhold til store PSD filer.
Hvis man gemmer PSD filen inden den er færdig med at synkronisere, så begynder den at lave en ny kopi og det kan hurtigt blive noget rod. Derfor har vi nu valgt Dropbox og det kører upåklageligt.. i hvert fald ind til videre.

@Niels - Det er rigtigt at det ikke er fuldstændig versionsstyret med f.eks. Dropbox, men det har ikke været et problem ind til nu. Og hvis man sørger for at gemme f.eks. 3d filer i forskellige versioner og alle layers i PS, så kan det ikke gå helt galt.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: versionerings software med online repo?

Unread post by Niels Jørgensen » 14 Nov 2014, 14:18

>> så kan det ikke gå helt galt.

Famous last words ;) ....

Det kan sikkert bringes til at virke med parallelle systemer, men jeg har det bedst i maven hvis jeg kan stole på at et "get" til en tom folder fra et specifikt tidspunkt giver et korrekt billede af hvordan tingene så ud der uden at jeg skal trylle-rylle med filer fra andre steder.

Egentlig er min største anke med assets i Git at jeg ikke kan diffe på unity scener og prefabs. Havde skisme været nice.

Post Reply