Jeg går i 10'ende klasse og vil gerne være spiludvikler, derfor skal vi lave en OSO om hvad vi vil arbejde med når vi bliver ældre jeg har selv fløget rundt på nettet efter hvordan man bliver det, men kan snart ikke finde hoved og hale i alle de forskellige retninger man kan gå! og jeg vil helst arbejde med at animere figurerne til spillet og banerne til spillene - er det
muligt kun at arbejde med en specialisering i at animere eller skal man også kunne det tunge programmering? ihvertfald så
tak på forhånd
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 27 Jan 2015, 08:52
by Jesper Kondrup
Hvis du gerne vil arbejde med grafik behøver du ikke også at lære programmering, men kan du begge dele, kan du jo i princippet lave hele spillet selv.
Men det vil klart være en fordel at have en god forståelse for hvordan ting kan sættes op i kode, da det vil gøre samarbejdet med programmøren lettere.
De fleste spilfirmaer plejer at dele rimelig hårdt op imellem grafikere og programmører, da det er svært at blive rigtig god til begge dele (men der findes altid undtagelser).
Hvis det primært er animation du er interesseret i, så kunne en Bachelor uddannelse på Viborgs Animationskole måske være vejen at gå (kræver at man er god til at tegne for at blive optaget). Jeg er ikke sikker på om det kræver en gymnasial uddannelse at komme ind, men det kan du nok finde på siden.
Der er også 3dCollege i Grenå, som har en spilgrafikerlinie. Den kan man i princippet starte på efter folkeskolen. http://www.3dcollegedenmark.dk/
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 27 Jan 2015, 18:07
by ViggoB
tak for hjælpen
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 27 Jan 2015, 18:38
by DennisJensen
Hvis du vil være animator er tegne essentiel, det samme gælder hvis du vil være grafiker. Jeg har gået på the animation workshop på CG Artist linjen og jeg kan anbefale det, der bliver lavet flotte ting, og man får et godt indblik i branchen. Men det er et stort kommitment at gå efter den uddannelse, så du kan prøve at komme forbi til åbent hus når det bliver holdt. Ellers har de også kursuser i tegning som kan løbe nogle uger henover en sommer. De er også super gode.
Gymnasiet er anbefalet, da der er rigtig meget engelsk, og det står vist som et krav, men skolen ved også at dem der er gode til at tegne muligvis ikke har hørt så meget efter i skolen, så derfor vil de gerne gøre undtagelser. jeg har selv undervist på skolen, men det er ikke kun derfor jeg snakker godt om det. Det er et fedt sted efter min mening.
Et alternativ er True Max der ligger i københavn, jeg kender nogle derfra og de er vist os meget gode.
Jeg kender også et par stykker der går på Game Assembly i Malmø. De er en uddannelse med specielt fokus på spil udvikling, de har også en game art linje, jeg kender dog ikke så meget til uddannelsen igen. Men det virker også som et fint sted.
Der er en branche som er meget ny stadig, da jeg startede var mulighederne meget mindre. Men nu er der rent faktisk nogle gode muligheder. Der er mange som også er selv lærte, og med det materiale der ligger på nettet kan man sagtens starte selv, og komme ret langt inden man vælger at starte på en uddannelse.
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 27 Jan 2015, 22:24
by ViggoB
har set lidt på truemax i kbh, tror godt jeg kunne finde på at tage derhen ved du om det 3 års education program er gratis når efter man har taget 3D fundamentals?:)
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 28 Jan 2015, 08:55
by simonmoeller
Jeg ser ofte på ansøgninger fra folk som kommer fra TrueMax - og jeg synes ikke kvaliteten er hvad den har været. Det er ihvertfald meget sjældent jeg bliver imponeret.
Til gengæld er animationsskolen i Viborg (de har en 3D Grafik linie) og 3D College i Grenaa gode valg. Vi har et par stykker eller 3 hos Kiloo fra hver mener jeg.
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 28 Jan 2015, 08:56
by simonmoeller
Jesper Kondrup wrote:Hvis du gerne vil arbejde med grafik behøver du ikke også at lære programmering, men kan du begge dele, kan du jo i princippet lave hele spillet selv.
Men det vil klart være en fordel at have en god forståelse for hvordan ting kan sættes op i kode, da det vil gøre samarbejdet med programmøren lettere.
De fleste spilfirmaer plejer at dele rimelig hårdt op imellem grafikere og programmører, da det er svært at blive rigtig god til begge dele (men der findes altid undtagelser).
Hvis det primært er animation du er interesseret i, så kunne en Bachelor uddannelse på Viborgs Animationskole måske være vejen at gå (kræver at man er god til at tegne for at blive optaget). Jeg er ikke sikker på om det kræver en gymnasial uddannelse at komme ind, men det kan du nok finde på siden.
Der er også 3dCollege i Grenå, som har en spilgrafikerlinie. Den kan man i princippet starte på efter folkeskolen. http://www.3dcollegedenmark.dk/
De her to - klart bedre end TrueMax efter min mening
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 28 Jan 2015, 10:23
by ViggoB
hvilke bachlor linje vil i mene der er bedst på viborg animationsskole? ser selv på computer graphic arts, men syntes ikke nogle af linjerne er ligeså all-around som Truemax, dvs. at jeg syntes der er flere muligheder på truemax fordi det virker som om de lærer en mere indenfor 3d grafik
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 28 Jan 2015, 15:09
by DennisJensen
Bachelor linjerne på Anim Work er fede fordi man bliver specialiseret. Men groft: Visual Storytelling er til comic books, evt. storyboarding osv. CG Artist er alt computer grafik, sammen med design, concept art osv. Det er den mest brede linje, men nogle forsøger også at specialisere sig mere. Animator er nok den mest specialiseret linje, men man lære også lidt 3d osv. Hvis man gerne vil lære 3d kan man godt lære en del i sin fritid. Det er sådan fordi det er utrolig svært at kunne gøre alting selv. Man bliver nød til at vælge lidt fra og til efter hvad man synes er fedt. Det gør man også bliver meget bedre til det. Langt de største firmaer har specialiseret personer ansat, mindre firmaer er der mere generalister. Jeg tror hvis man skal lære alt bliver kvalitet også lavere fordi man kan bare ikke lære alt, hvertfald ikke på 3 år.
Så alle linjer er gode, det kommer an på hvad du helst vil
Jeg vil gerne give dig en eksklusiv bonus-rundvisning hvis du kommer lidt før tid (f.eks. 14-15), så kan du møde nogle af vores spilvirksomheder i Arsenalet, og se hvilke spilproduktioner de studerende har gang i
Giv mig et ring på +45 8755 4912 så finder vi ud af noget!
#edit - et par af vores studerende har lavet en video om skolen og studiemiljøet hvis du er nysgerrig:
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 29 Jan 2015, 00:34
by Jesper Kondrup
@emilk - Sejt.
Vil lige tilføje at jeg kender flere meget dygtige folk fra Truemax. Det handler selvfølgelig mest om hvad man selv lægger i det.
En underviser kan give dig nogle redskaber, men du skal selv bruge dem -og have LYST til at bruge dem
Meget firkantet sagt, så er CG artisten ham der laver karakteren og animatoren er ham der får karakteren til at bevæge sig.
Der findes i øvrigt mange titler (til de forskellige grafiske opgaver) indenfor spilverdenen.
- Level designer
- Character Artist
- Concept Artist
- Environment Artist
- Animator
- Rigger
- Modeller
- Texture Artist
- 2D Artist
- 3D Generalist
(sikkert flere jeg har glemt)
I en lille virksomhed vil man skulle varetage flere opgaver fra listen, men i en stor spilvirksomhed som f.eks. IOI (Hitman serien) vil de have specialiserede folk ansat, som kun laver nogle få af tingene. Du kan evt. prøve at søge på nogle af titlerne.
Re: hvordan bliver man spiludvikler?(OSO Opgave)
Posted: 29 Jan 2015, 16:29
by ViggoB
Vil helt klart gi et ring i dag - og tak for hjælpen med de forskellige roller indenfor spiludvikling