Page 1 of 1

Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 00:42
by michaelkonigcph
Hej,
Er der nogle her inde som har erfaringer med at bruge et framework til at producere "hurtige", 2D spil-prototyper?
Jeg arbejder på et projekt, hvor vi måske for brug for at skulle lave en række prototyper og er interessseret i at undersøge hvad der er muligt.
Jeg ved det er ret åbent, men vil meget gerne høre hvis nogle har holdning eller erfaringer med at bygge spilprototyper på 5-10 dage. Værktøje, overvejelser mm.
Prototyperne skal kunne spilles på android og ios men skal ikke opdateres senere.

På forhånd tak!

Michael

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 00:43
by Pegepinden
Unity

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 01:00
by michaelkonigcph
og det er også til 2D?

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 01:39
by spa
Fusion er vist endnu hurtigere til at nå frem til "grove" resultater/2d prototyper, men unity er naturligvis et ret safe bet. - og nok også bedre i længden :)

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 10:00
by Niels Jørgensen
Unity +1

Jeg har arbejdet med rigtigt mange værktøjer gennem tiden og intet slår Unity i ren produktivitet. Det har desuden den store fordel at det ikke *kun* er til prototyper - du behøver ikke skifte værktøj når du går igang med det rigtige produkt, alt hvad du har lært under prototype stadiet kan stadig bruges.

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 12:52
by DonSonz
Unity (+ assets fra Unity assetstore)

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 12:56
by DonSonz
Kan anbefale følgende assets Ferr2D terrain Tool og Uni2D.

Selvfølgelig afhængig af Jeres behov.

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 13:32
by Gnub
Hvis det bare er til prototyping er Processing et ganske effektivt lille værktøj. Ganske nemt at få noget let og overskueligt gøgl frem :) Ellers ++ for Unity.

Selvom det ikke er noget jeg direkte har prøvet selv, så ser det ud til at det burde være ekstremt let til at få til at køre på Android, og iOS er vidst heller ikke helt af vejen (fx. via https://itunes.apple.com/dk/app/process ... d492576043).

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 05 Feb 2015, 15:03
by Pegepinden
Unity har fra og med version 4.3 haft 2D support. Man kunne dog sagtens lave 2D spil før, er bare sindsygt nemt nu. Arbejder selv med deres 2D system for tiden og det er super nemt at gå til. Og så er det cross platform.

Synes faktisk at det er nemmere at prototype 2D i Unity frem for at bruge processing eller SDL biblioteket fx (C++/C#). Skal dog siges at jeg har arbejdet et par år i Unity så måske er learning curve lidt slemmere end jeg husker, men der er masser gode tutorials til Unity: http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/2d

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 08 Feb 2015, 23:22
by vonknut
Jeps, Unity HVIS man bruger frameworks fra asset store.
Ellers er flash nok hurtigere (alt efter spillet, målet og platformen man sigter efter).

Så hvis f.eks. der skal laves en racing prototype, så køb et "complete racingproject" til 150$ og så er du oppe og køre på 3 timer og har 4 sparet 1-4 måneders udviklingstid.

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 09 Feb 2015, 02:02
by Pegepinden
vonknut wrote:Jeps, Unity HVIS man bruger frameworks fra asset store.
Ellers er flash nok hurtigere (alt efter spillet, målet og platformen man sigter efter).

Så hvis f.eks. der skal laves en racing prototype, så køb et "complete racingproject" til 150$ og så er du oppe og køre på 3 timer og har 4 sparet 1-4 måneders udviklingstid.
Et krav var: Prototyperne skal kunne spilles på android og ios men skal ikke opdateres senere.

Så gør flash rimlig ubrugeligt :D
Og når man er inde i Unity's flow tror jeg sgu ikke rigtigt det er hurtigere. Men nu er det nogle år siden jeg har arbejdet med Flash/ActionScript ;)

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 10 Feb 2015, 11:57
by vonknut
Man kan wrappe et flash projekt til en app, så det er absolut muligt.
Men nej, for større projekter (læs: alt andet end simple 2D flash spil), så er Unity sikker hurtigere SPECIELT hvis man bruger plugins...

Re: Værktøjer til at bygge prototyper

Posted: 10 Feb 2015, 15:48
by michaelkonigcph
Tak for alle jeres svar. Det har givet godt indput til eftertanke.

Jeg vil gå videre med mit projekt og forhåbentlig når jeg der til hvor jeg for brug at vende tilbage.

VH
Michael