Page 1 of 1

Ideer til projekt

Posted: 10 Mar 2015, 09:07
by Draagmad
Hej

Jeg er kandidatstuderende på DTU som er i gang med mit speciale. Titlen er ”Effektiv skulpturering i en spilmotor”. Min ide er at lave en form for spil, eller et slags CAD program hvor brugeren kan skulpturere 3d objekter lige som han vil. Forestil jer en billedhugger lave en figur ud fra en blok. Man skal kunne skære, hakke, slibe, osv. Det skal også være muligt at tilføje masse til objektet. Min første ide var at bruge voxels, men er nu tilbage til at bruge polygonisering og ændre på selve meshed af objektet.

Jeg skriver herinde i håb om at få nogle flere ideer til projektet. Min første udfordring lige nu er, hvad denne løsning skal løse. Selvom det kan være spændene nok at lave et projekt, skal det stadig have et formål, eller et problem det løser. Jeg ville derfor høre om nogle af jer herinde har en ide til hvad denne løsning kan bruges til. Både i spil verden, men også i ren 3d modulering.
På forhånd tak for hjælpen.

mvh Andreas

Re: Ideer til projekt

Posted: 10 Mar 2015, 12:11
by jonaz.dk
Nu er der generelt ikke mangel på gængse polygonmodeleringsværktøjer. :)
Og organisk modellering er også ret godt dækket ind af Zbrush osv. Som de former der har den videste udbredelse i spilbranchen.

Det er lidt svært at sige. Det er DET der lige mangler. Der findes et hav af fantastiske værktøjer der har hver deres styrker og svagheder der kan løse de fleste opgaver.

Det skulle da lige være at man kunne modellere et lowres mesh. Men at der automatisk blev de grove træk af edges i et normal map genereret. Hvor man kan styre hvor meget hver edge eller point creaser eller smoother i normal mappet. Og kunne styre edge masking. Så man kan lave vildt nemme slidte edges. Så man på nogle modeltyper helt vil kunne slippe for hires modeling OG baking af normal maps. Og hvor man efterfølgende kan gå ind og detaile i normalmappet ala nDo. http://quixel.se/dev/ndo
Magnus har også lavet det her med smart edge shading.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... permPage=1

Så jeg smider lidt random inspiration.

Man kunne godt drømme om det ultimative voxel værktøj der interfacer med de kendte gameengines.
Har gået og tænkt lidt på en hybrid polygon/voxel løsning hvor polygonmodellen generer voxels. Og ikke bare fesne Minecraft kasse voxels. Men hires med smooth overflader eller skarpe kanteter efter hehov. Der kan manipuleres videre med fx. proceudural brushes. Alt virker med fysik. Liquids, gasser osv.

Det er nogle ret svedige voxel projekter der ude.
http://voxelfarm.com/
https://www.kickstarter.com/projects/gavan/voxel-quest

En af mine venner har også lavet noget med L-Systems og fysik i Houdini.
https://www.facebook.com/magnus.larsson ... nref=story
Hvor med ganske få shapes kan genere ret komplekse modeller. Som kan bakes over i nogle mere lowres meshes med texture coordinates osv. Super nice.

The Vanishing of Ethan Carter har arbejdet meget med photogrammetry. Der er sikkert mange problemer der mangler at løses i det.
http://www.theastronauts.com/2014/03/vi ... an-carter/

VR/AR siden er meget ny og repræsenterer måske der hvor der er det største behov for nye værktøjer.
Tilt Brush ser ret cool ud.
uFWw6hGIKmc

Ubiart framework er vildt cool til 2D creation.
y-chi097uV4

Substance Painter har de her super fede particle paint tools. Og kan en masse andre vilde ting.
UKDZg0ntceA

Re: Ideer til projekt

Posted: 10 Mar 2015, 18:19
by vonknut
Du kan også checke Kogama.com
Eller http://www.quelsolaar.com/love/index.html

Re: Ideer til projekt

Posted: 19 Mar 2015, 20:07
by Vince Game Developer
Super fede links og vids :)