[Oplæg] Entry Level Game Company
Posted: 12 Mar 2015, 15:44
Entry Level Game Company
Jeg ville lige smide denne ide ud til jer for at se om I mener der er ben at gå på inden jeg kaster mig ud i det helt store.
Grund-ideen er at starte et game studie hvor man som “ikke-pro” kan finde nogle projekter at arbejde med indtil man finder et fast arbejde i branchen.
Det er tænkt som en indgang til spiludviklingsbranchen for hobbyister, nyuddannet, langtidsledige osv.. Med andre ord, folk der kunne tænke sig at arbejde med at udvikle computerspil men ikke har nok erfaring til at søge et fuldtidsjob i branchen.
Målet med firmaet er at give disse folk et sted at mødes med andre ligesindede samtidig med at de arbejder på nogle seriøs projekter som alle er med kommecial potientiale.
Der vil til at starte med ikke være den helt store mulighed for at aflønne disse folk men med tiden ville der kunne laves forskellige ordninger som f.eks løntilskud, praktikforløb (kontanthjælp) og støtte via funding og indtjening fra færdige projekter.
Man vil dog altid optjene en andel af selve projektets værdi svarende til ens andel af den samlede arbejdsbyrde. Disse andele gør at man på den måde ejer en andel af et givent projekt/spil og dermed får en tilsvarende del af et evt overskud.
Hvor meget arbejde man har tænkt sig at ligge i et projekt er afhængig af personen selv ifht hvad man har tid til, mulighed for og evner til. Hvor lang tid man vil være tilknyttet projekter afhænger også helt af en selv.
Jo mere arbejde, jo større andel ejer man af spillet.
Denne andel beholder man selvom man stopper og evt finder drømmejobbet andetsteds i spilbranchen.
Nogel at fordelene ved denne ide er at man som helt ny og netværksløs kan få et målrettet og seriøst projekt til sit CV. Man får opbygget et netværk, samt muligheden for at tjene penge på at udvikle spil.
Tanken med selve projekterne er at de er både selvejende og andelsejet.
Det vil sige at et givent spil ejer sig selv med en vis procentsats, som skal sikre at evt driftsudgifter, PR osv. kan betales.
Andelsprocenterne fordeles så blandt de personer som har været med til at udvikle spillet fordelt efter deres indsats.
Det vil sige at der ikke er noget overordnet ejer som tjener kassen på andres billige/gratise arbejdskraft.
Men det betyder også samtidig at spillet altid ville kunne færdiggøres af andre skulle der være brug så længe der er personer villige til at påtage sig opgaverne.
Lidt om mig selv:
Jeg vil jo som udgangspunkt være den første ansatte og jeg har ingen intention om at skifte det job ud med et “rigtigt” job i spilbranchen.
Dette projekt er for mig min indgangsbillet og det som jeg har tænkt mig at bygge mit CV og min professionelle fremtid op på.
Jeg har arbejdet med div. mods, game-engines og som freelancer i både DK og udlandet siden 1988 og har masser af praktisk erfaring med stort set alle aspekter af spiludvikling.
Dvs. at jeg selv kan programmere, lave 3d og 2d grafik, spildesign, UI, levels, animationer, lyddesign. musik osv….
Mit job vil ud over som gamemanager være at definere opgaverne, også selv at udfylde de roller der evt måtte mangle.
Fordelen ved dette er at vi aldrig kommer til at mangle en specifik ansat til at løse et specifikt job.
Jeg har selv taget et lån til at dække min egen løn de første 2 år.
Firmaet kommer til at høre hjemme i København men med masser af mulighed for at arbejde hjemmefra i alle mulige forskellige setups.
Det var en kort opridsning af selve ideen og jeg er spændt på at høre hvad I tænker?
Jeg ville lige smide denne ide ud til jer for at se om I mener der er ben at gå på inden jeg kaster mig ud i det helt store.
Grund-ideen er at starte et game studie hvor man som “ikke-pro” kan finde nogle projekter at arbejde med indtil man finder et fast arbejde i branchen.
Det er tænkt som en indgang til spiludviklingsbranchen for hobbyister, nyuddannet, langtidsledige osv.. Med andre ord, folk der kunne tænke sig at arbejde med at udvikle computerspil men ikke har nok erfaring til at søge et fuldtidsjob i branchen.
Målet med firmaet er at give disse folk et sted at mødes med andre ligesindede samtidig med at de arbejder på nogle seriøs projekter som alle er med kommecial potientiale.
Der vil til at starte med ikke være den helt store mulighed for at aflønne disse folk men med tiden ville der kunne laves forskellige ordninger som f.eks løntilskud, praktikforløb (kontanthjælp) og støtte via funding og indtjening fra færdige projekter.
Man vil dog altid optjene en andel af selve projektets værdi svarende til ens andel af den samlede arbejdsbyrde. Disse andele gør at man på den måde ejer en andel af et givent projekt/spil og dermed får en tilsvarende del af et evt overskud.
Hvor meget arbejde man har tænkt sig at ligge i et projekt er afhængig af personen selv ifht hvad man har tid til, mulighed for og evner til. Hvor lang tid man vil være tilknyttet projekter afhænger også helt af en selv.
Jo mere arbejde, jo større andel ejer man af spillet.
Denne andel beholder man selvom man stopper og evt finder drømmejobbet andetsteds i spilbranchen.
Nogel at fordelene ved denne ide er at man som helt ny og netværksløs kan få et målrettet og seriøst projekt til sit CV. Man får opbygget et netværk, samt muligheden for at tjene penge på at udvikle spil.
Tanken med selve projekterne er at de er både selvejende og andelsejet.
Det vil sige at et givent spil ejer sig selv med en vis procentsats, som skal sikre at evt driftsudgifter, PR osv. kan betales.
Andelsprocenterne fordeles så blandt de personer som har været med til at udvikle spillet fordelt efter deres indsats.
Det vil sige at der ikke er noget overordnet ejer som tjener kassen på andres billige/gratise arbejdskraft.
Men det betyder også samtidig at spillet altid ville kunne færdiggøres af andre skulle der være brug så længe der er personer villige til at påtage sig opgaverne.
Lidt om mig selv:
Jeg vil jo som udgangspunkt være den første ansatte og jeg har ingen intention om at skifte det job ud med et “rigtigt” job i spilbranchen.
Dette projekt er for mig min indgangsbillet og det som jeg har tænkt mig at bygge mit CV og min professionelle fremtid op på.
Jeg har arbejdet med div. mods, game-engines og som freelancer i både DK og udlandet siden 1988 og har masser af praktisk erfaring med stort set alle aspekter af spiludvikling.
Dvs. at jeg selv kan programmere, lave 3d og 2d grafik, spildesign, UI, levels, animationer, lyddesign. musik osv….
Mit job vil ud over som gamemanager være at definere opgaverne, også selv at udfylde de roller der evt måtte mangle.
Fordelen ved dette er at vi aldrig kommer til at mangle en specifik ansat til at løse et specifikt job.
Jeg har selv taget et lån til at dække min egen løn de første 2 år.
Firmaet kommer til at høre hjemme i København men med masser af mulighed for at arbejde hjemmefra i alle mulige forskellige setups.
Det var en kort opridsning af selve ideen og jeg er spændt på at høre hvad I tænker?