Etablering af virksomhed

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Etablering af virksomhed

Unread post by W01ff » 03 Apr 2015, 13:06

Jeg er igang med et spil-projekt, som jeg gerne vil fortælle mere om på et andet tidspunkt i en anden tråd - projektet bliver lavet i samarbejde med s_u_m_s_a_r her fra forummet. Projektet er ved at tage form, og jeg overvejer derfor at få etableret en virksomhed, og har i den forbindelse en del spørgsmål. Jeg har et velbetalt job hvor jeg til dagligt sidder og laver simulatorer i Unity - så denne virksomhed er som udgangspunkt tænkt som hobby virksomhed ved siden af mit fuldtidsjob. Jeg har selvfølgelig drømme om at projektet (eller kommende projekter) kan tage fart men målet er ikke en 20+ mands virksomhed om 2-3 år ;o) Som udgangspunkt vil s_u_m_s_a_r og jeg have separate virksomheder og så lave en juridisk samarbejdsaftale der beskriver deling af indtægter/udgifter samt IP osv.

Jeg overvejer Personlig Virksomhed (PV) eller et ApS - nok sat op med holding og driftvirksomhed. Jeg vil herunder opsummere nogle nøgletal og informationer for de to forskellige virksomhederstyper samt stille nogle spørgsmål som jeg håber I kan komme med input omkring.

Etablering:
ApS:
- 50.000 til oprettelse (kan bruges til oprettelse af både holding og driftselskab)
PV:
- "gratis"
Er der nogen der har erfaring med hvor nemt/svært det er at etablere ApS? Del gerne erfaringer. Jeg regner med at skulle have juridisk bistand til oprettelse af holding/driftvirksomhed hvis det er vejen jeg vælger at gå.

Hæftelse:
ApS:
- Hæfter kun for virksomhedens egenkapital
PV:
- Hæfter personligt ubegrænset og direkte
- Ansvarsforsikring kan tegnes for at mindske risiko
Som app/spil udvikler, hvilken risiko er der egentlig ved at hæfte personligt i en PV? Er der klart nødvendigt at tegne en ansvarsforsikring, og hvordan gøres dette?

Optjening af overskud i virksomhed:
ApS:
- Selskabsskat: 24,5% af overskud
- Udbytte: beskattes bed udbetaling til ejer
PV:
- Virksomhedsskatteordning: 25% af overskud
- Hævning: overføre penge til privat økonomi - beskattes om A-skat
Her har jeg egentlig ingen spørgsmål - bare taget med hvis der skulle være andre der har interesse.

Ved underskud:
ApS:
- Ved underskud der udgør 50% af virksomhedens egenkapital skal der indkaldes til generalforsamling
- Evt. underskud fremføres til næste finansår
PV:
- Evt. underskud kan direkte trækkes fra i personlig skat
Igen, ingen spørgsmål.

Afrapportering:
Hvad skal der stå i en årsrapport? Og hvad er omfanget?

Generelle betragtninger og spørgsmål:
Jeg synes generelt at det vil være en god idé at holde privat økonomi og virksomhedens økonomi adskilt som man gør det i et ApS. Der er dog her tale om et hobby projekt, så jeg ved ikke om det er "at gøre for meget ud af det" med et ApS. Der er jo også det ved det, at realistisk set, så er det ikke det nye Angry Birds vi er igang med, så et underskud er ikke urealistisk - og i den forbindelse er der jo som sådan mest økonomi i at have en PV da et underskud så kan bruges som personligt skatte fradrag.

Jeg håber I er parate til at dele nogle informationer om den virksomhedsform I har valgt, og bevæggrundende for dette.

Mvh. Sune.

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Javira » 03 Apr 2015, 17:38

Apple godkender ikke enkeltmandsvirksomheder, derfor vil dit firma komme til at stå med dit private navn. Vil du have et firmanavn på AppStoren så skal du have et ApS. Trods det, kender jeg folk der har formået at oprette sig med firmanavn. Jeg kæmpede en brag kamp og tabte slaget med Apple.

Du kan dog altid migrate dine app's til et nyt firma.

Medmindre du står og skal fastansætte folk, kan jeg ikke se en eneste god grund til at lave et ApS. Din bank kan sagtens oprette en erhvervskonto til dig selvom du har en enkeltmandsvirksomhed, så din økonomi er adskilt.

Det koster ca. 30-50K at starte og lukke et ApS. Her ser jeg bort for de 50K som du stiller som sikkerhed.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by jonaz.dk » 03 Apr 2015, 22:10

Enig. Som udgangspunkt ingen grund til at kaste sig ud i oprettelse af ApS fra starten af hvis det bare er jer to på hobbyniveau+.
Og i slipper for den ekstra administration i tid og omkostninger der kræver at have et af slagsen.

Nu har du ikke skrevet hvad planen er videre frem. I starter 2. Fint!

Hvad er scopet?
Skal i bruge ekstern finansiering for at komme rigtigt op i gear og have et team på en 5-10 mand? Eller kan det færdiggøres og bringes til markedet med 2 personer +lidt freelance hjælp.

Og tænker i crowdfunding, støtteordninger, egenfinansiering, investering? (Capnova investering fx. kræver ApS. Der findes naturligvis også andre alternativer)

Jeg har en registret enkeltmandsvirksomhed. Og ekstra konto i min bank til virksomhedsposteringer. Så er det dejligt let at se hvad der sker. Det er et must. Det er ikke en reel erhvervskonto i mit tilfælde.
Vi har kigget på at få oprettet et ApS. Den største blokering har været bankerne som åbenbart har meget svært ved at oprette erhvervskonto. Hos min bank gør de det slet ikke. Så jeg har ringet rundt til alt muligt halløj. Men det bliver yderligere kompliceret af at jeg ikke har nogen fast indtægt. De vil se lønsedler, bankudskrifter, forretningsplaner og et kæmpe cirkus for at åbne en erhvervskonto. Så det har stået lidt på bero med de overvejelser. De ser også meget gerne at der er udsigt til at de kan låne penge til jer.. Så bare nik og sig at det kan godt blive aktuelt. ;) Og er måske reelt den bedste 'stupid-money' investor man kan komme i nærheden af, som ikke er en rig gavmild onkel. Hvis man tør gamble huset/lejligheden i spillet. Med en bare nogenlunde funktionel bank og fast job hos Terma burde det ikke være samme udfordring.
Desuden hvis man er en lille bank i Jylland er det desuden meget farligt at åbne en konto fra sådan nogle bavianer fra djævleøen. Puhadada.

Så den naturlige konsekvens er at man undersøger mulighederne i udlandet. Blandet andet med mere gunstige skatteforhold end DK uden at lave noget lidt for smart. Det kan være en stor fordel hvis i sigter efter udenlandske investorer på et tidspunkt. Men hæmmende (umuligører) hvis det er lokale penge i evt. går efter. Støtteordninger/Capnova.

Og please lad være med at lave en mobilspil. ;) Fint hvis det kan gøre sig på flere platforme. Men ikke eksklusivt mobile.
Og hold fast i jobbet så længe som muligt. Indtil at i sikre at i har noget der skal rykkes max på det og i har potentielle modtagere.

Er det hemmeligt hvad i laver?.. min nysgerrighed er vakt. :)

Fail fast. Fail better.
Image

Best of luck!

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by W01ff » 03 Apr 2015, 22:17

Fedt med input! Havde faktisk ikke overvejet AppStore problematikken selvom jeg læste om det for en del tid siden.

Hvordan kommer du frem til at det koster 30-50k at oprette og nedlægge et ApS? Jeg har kigget lidt på priser for advokatbistand, og fundet frem til at det koster 5k at oprette holding+drift ApS med advokathjælp (http://www.ditselskab.dk/bestil-selskab) - koster det virkelig så meget når (hvis) det engang skal nedlægges? Eller er der nogle "skjulte" omkostninger jeg ikke er opmærksom på?

Når jeg snakker om at holde privat og virksomhedsøkonomi adskildt er det nu ikke så meget konto-mæssigt - men nærmere hæftelse jeg tænker på. Hvilke overvejelser har du gjort dig om dette med Javira, som jeg kan se er registreret som en enkeltmandsvirksomhed? Er man sikret mod søgsmål, hvor f.eks. folk mener de er blevet "snydt" til at bruge mange penge i in-app purchase? Eller folk der påstår de faldt ned af trappen grundet et epileptisk anfald udløst af ens spil? Ok, ekstreme eksempler, men når man bevæger sig ind på US market ved man aldrig ;o)

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by W01ff » 03 Apr 2015, 22:32

Var igang med at skrive svar til Tue da du postede Jonas. Så her lidt svar på dine spørgsmål:

Projektet har jeg vist herinde på et meget tidligt stadie (viewtopic.php?f=10&t=3385) - så det er konceptet vi har arbejdet videre på - både gameplay, controls og det visuelle indtryk - det bliver en del mere "juicy" ;o). Men jeg er bange for at det bliver udelukkende til mobile - det var lidt den platform spillet var tiltænkt. Så må vi se om det fuldstændigt forsvinder i mængden af spil der dagligt bliver udgivet...

Mht, scope, så er det som sagt 100% hobby projekt. Jeg har rigtignok fuldtids job på Terma, og Rasmus arbejder som konsulent så har derfor også rigeligt at se til. Så det er et lille projekt vi arbejder på i de senere aften/natte timer. Det bliver selvfinansieret, og vi regner med at lave det meste selv, plus evt lidt freelance til sound osv. Så der er ingen planer om at sige jobbet op - at oprette en virksomhed er for mig mere for at gøre det "ordentligt" og have et sted at køre udgifter (og tør vi håbe: indtægter) ind over.

Nu du (Jonas) også har en enkeltmandsvirksomhed, hvad har dine tanker været om hæftelse? Er det noget man ikke skal bruge tid på at overveje da det ikke er aktuelt i denne branche, eller er det bare noget du ikke har overvejet? Og hvad gjorde I da I lavede SOAK? Lavede I også en samarbejdsaftale, eller hvordan?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by jonaz.dk » 03 Apr 2015, 23:17

Ahh det ja! :)

Absolut ikke et projekt der kræver ApS så efter min bedste vurdering.

Hæftelse hos Jonaz.dk. Jo det er selvfølgelig ikke så smart, hvis der var et eller andet der skulle gå helt galt. Så hænger man naturligvis på den i en enkeltmandsvirksomhed.
Jeg estimerer sandsynligheden som meget lav for at der går noget galt på den front. (famous last words) ;)
Og det var naturligvis også hensigten da vi snakkede ApS. at det var en del af pakken. Det største problem er hvis du skylder en masse penge hos kreditorer. Eller ikke overholder en kontrakt med en samarbejdspartner der bliver sur og sagsøger over et eller andet. Meget teoretisk.
Ville på ingen måde forvente at jeres projekt havde behov for ApS. Det virker som overkill.

Samarbejdsaftale. mmm.. vi har faktisk ikke en reel kontrakt vi arbejder ud fra. Vi har snakket om det. Meeen der er altid et eller andet der lige skal ordnes. Den kører på urokkelig gensidig tillid indtil videre. Vi burde klart få lavet en rigtig kontrakt.

Pt. ser den cirka sådan her ud og er nem at huske. ;)
50/50 Revshare (Efter split med publisher, portaler, platformejere osv.)
Jeg har 51% ejerskab af IP. Niels 49%.


Lidt hurtige måske åbenlyse tips fra hoften til jeres spil.
Den eneste måde jeg tror at i kan forøge chancerne for en succes, andet end en pizza til deling hvis i er heldige.

Så skal det have en Appstore feature. Tror ikke den slags bliver samlet op af en publisher eller appellerer nok til at presse ville bruge tid på det. Eller give mening at smide mange PR kroner efter.

Visuelt SKAL være noget Apple syntes ser fedt ud og har lyst til at lave en feature på.. tænk stilet minimalise.
Muligvis premium.

Hvis i ligger featured en uge i puzzlekategorien er det klart jeres bedste håb, bare for en eller anden form for succes (forvent ikke uanede pengestrømme selv med en ok succes). Men efter den periode er det nok slut. Det er meget sjældent at så små spil bider sig fast i 2048 stil og den slags i længere tid.
En feature er jeres bedste og eneste håb til at drive trafik i en grad der giver mening. Ikke umuligt. Men et spinkelt og risikabelt grundlag.

Men prøv at lave en tråd på toucharcade og se interessen er der når i har noget der ser lækkert ud. Er sikker på Apple kigger med hvis der er noget der er stor interesse for.
Måske også noget med en masse promokoder der bliver givet væk der hvis i kører premium for at booste launch ranking.

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Javira » 03 Apr 2015, 23:32

Der er noget advokat når du skal oprette firmaet, så er der revisor drift i løbet af året, så er der regnskab og igen advokat når firmaet skal ophøre. Måske kan du gøre det for under 20 med advokathjælp, 50k var nok en overdrivelse fra min side, 30k tror jeg ikke er skudt helt ved siden af.

Jeg laver en del freelance/konsulentarbejde og der kan jeg godt løbe ind i nogle smarte kontrakter, som jeg vælger ikke at skrive under på fordi jeg hæfter personligt. Den type kontrakter vil jeg øjensynligvis heller ikke skrive under på med et ApS, så jeg føler ikke at jeg mister noget.
Søgsmål er uinteressant, i har ikke penge nok til at nogen vil sagsøge jer og slet ikke på tværs af landegrænsen. Selv hvis i skulle være så uheldige at bryde et trademark eller copyright, vil der oftest ikke ske andet end at i må slagte spillet eller indgå en revenue aftale.

Det er kun på film at folk sagsøger hinanden. I den virkelige verden fjerner et søgsmål fokus fra ens forretning, da den dræner tid og penge over en lang årrække, måske helt op til 5år, så det er ikke bare noget man begiver sig ud i. Man skal være fuldstændig sikker på at der er penge at hente, og det er der ikke i jer.

Er i usikre på jura, så lad som udgangspunkt være med at skrive under på kontrakter der ikke kan formuleres på en enkelt A4. Ofte er en e-mail og 20% upfront beløb nok til at klare jer igennem de fleste kunder. Forretning handler om tidlid, er den der ikke fra starten så er samarbejdet ofte ikke umagen værd.

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Javira » 04 Apr 2015, 00:02

Så lige jeres spil.

Det giver ingen mening for jer at lave et ApS. Brug de penge i spare på en dygtig grafiker i udlandet. Grafik til et spil i den kategori kan i sagtens få lavet for under 6k, hvis i kigger mod lande som Argentina, Indonesien og Vietnam.

Jeg vil ikke anbefale premium. Brug istedet en masse tid på at integrere facebook og twitter i jeres spil. Penge på PR er spild og i vil aldrig få fat i pressen eller youtubers med den type spil.

Min anbefaling vil være at slagte spillet og lave noget som fanger de mange youtube teens som reviewer spil. Det behøver ikke engang at være et velfungerende spil eller pænt, bare det er dumt. Men hvordan gør man lige det?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by jonaz.dk » 04 Apr 2015, 09:52

Generelt, se kun mobilspil som hobbyudvikling. Hele det mobile økosystem er fundamental broken. Om det er F2P eller premium gør nok ikke den store forskel hvis man er lille indieudvikler der vil lave sine egne ting. Der er kun pizza-penge at komme efter. At best.

Der er kun forretning at komme efter for de store etablerede F2P specialicerede giganter eller de helt ekstreme lotto 0.00001% heldige som Flappy Bird, Crossy Road.

Hvis man skal sætte det hele på en spids.

Selvfølgelig er der også 'nogle' eksempler på succes i mellemkategorien. Men det er ikke der man starter som lille indieudvikler.

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Javira » 04 Apr 2015, 10:39

Ahh, jeg er ikke helt enig. Jeg skal som nok få presset nogle millioner ud af mine spil :)) folk siger at PC er nemmere, men jeg køber den ikke for produktionsomkostningerne er utrolig høje og markedet mindre.

Mobil er et lukket land hvis man ikke har en rigtig dygtig designer/grafiker på sit hold.
En OUYA titel er måske et godt sted at starte, for de spil er top grimme, men mange af dem pænt sjove.
Her er et rigtig godt eksempel: https://www.youtube.com/watch?v=odzKGZNmmcc

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by jonaz.dk » 04 Apr 2015, 11:23

hehe! interessant. :)
Hvordan er det gået videre med BrainBuilder? Ligner det noget der kan udbetale en månedsløn til dig selv frem til de næste releases?
Og bliver de så freemium/F2P titler? det var noget med at du havde en crosspromotion strategi. Men på premium apps? kan det overhovedet virke i en skala der giver mening?

Ja gamet for at være med på Steam er et helt andet. Og har også potentielt meget højere produktonsomkostninger.. Som alle indieudviklere der har brændt nallerne på mobile rusher over i nu. Så kommer der endnu mere konkurrence på Steam. Det skal nok blive interessant. ;)

OUYA.. har ikke meget indsigt i det. Men er det ikke nærmest kun Towerfall man kan kalde for en reel succes?
Måske er No Brakes Valet det nyt hit der?

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Javira » 04 Apr 2015, 11:44

Der er vel knap nok råd til pizza. Jeg launcher snart nogle gratis spil med BB rklamer. Kan det ikke løfte spillet så udgiver jeg en gratis udgave, virker det stadig ikke kommer der et reskin.

Der er næsten ingen penge på OUYA. En succes er lig 30k men det er bedre end nul på appstoren.

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by W01ff » 04 Apr 2015, 13:18

Tak for jeres input. Det bliver utvivlsomt spændende at se om spilidéen holder - heldigvis har vi en dygtig grafikker på holdet - da jeg viste spillet herinde i november var Rasmus ikke på holdet endnu. Så der er sket lidt på lækkerheds-faktoren ;o) Der bliver i hvert fald ikke tale om at skrotte spillet - vi prøver at launche og se hvad der sker. Vores pre-pre-alpha tests har vist gode takter hvor folk bliver fanget af spillet. Men nogen run-away succes bliver det realistisk set ikke. Håber bare på overskud til 2 pizzaer, da vi bor i hver sin ende af landet blivet det sgu for dyrt at skulle dele én ;o)

Mht. virksomhedsstruktur kan jeg høre I anbefaler den simple løsning med en personlig virksomhed. Det er rart at høre to uafhængige udmeldinger om at hæftelse ikke er et problem. Når man til dagligt arbejder i forsvarsindustrien er "kalkuleret risiko" og "gensidig tillid" ikke termer der betyder en S... - så rart at høre at det er anderlides i denne industri! Jeg ville egentlig også helst holde det som en PV da det stadig virkelig er på hobby-plan, så rart at høre I understøtter den idé.

Tue, jeg tror stadig du overvurderer hvad det koster med et ApS. Som sagt, 5k til opstart (med juridisk hjælp og holding/drift opsætning - ellers kan det gøres billigere). Man kan som lille ApS også fravælge revision af regnskaberne så længe man ikke overskrider følgende:
- 4 mio i virksomhedskapital
- nettoomsætning på 8 mio
- over 12 ansatte i virksomheden
Derudover har du sikkert ret i at der kan komme omkostning ved evt. nedlæggelse af virksomheden - lad os kalde det endnu 5k. Og gratis/billige regnskabprogrammer som Dinero (https://dinero.dk/) gør det også meget nemmere og billigere at holde regnskab. Så vil mene 10k er mere realistisk til et ApS med bare en selv som "ansat".

Men som sagt, tusind tak for jeres input! Hvis der er andre der har erfaring med virksomhedsopstart og gerne samarbejde mellem flere parter, vil jeg også meget gerne høre fra jer.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by vonknut » 05 Apr 2015, 23:49

Jeg tror at det svært at undgå de ca. 5k i oprettelse, medmindre du har en god ven der er revisor.
Men ja, man kan selv lave sit regnskab overfor told og skat, så er det "gratis" hvert år. Alternativt kan man selv lave bogføring og så bruge ca. 5-15k på revision, alt efter aktivitet i firmaet.
-husk dog sjove udgifter såsom "skralde afgift" m.m. så snart man har lavet et ApS.

Men hvis ikke du bruger revisor, er risikoen for at komme ind til torskegilde selvfølgeligt større (fordi at dem der ikke bruger revisor, er dårligere til at snyde. Så det er lettere for Skat at fange de småpenge de evt. snyder for. -"dem der ikke har - skal mindre få" er vist Skats logik....).

Hvis det er med nogle man virkeligt stoler på, kan man lave et IS.
Det er ligesom et ApS, men hvor alle parter hæfte solidarisk (så hvis en køber for 100.000 kr i et smølfespil, på fælles itunes accounten, så hæfter de andre).
-men gratis at oprette.
Endeligt så kan man oprette en erhvervsdrivende forening. Det er lidt ligesom et IS, bare lidt mere velegnet til "noget der måske ikke giver penge" (skal ikke have forsikring, kan undgå en masse afgifter og regnskabs forpligtelser m.m., indtil den dag projektet evt. giver overskud). -men ja, er lidt dodgy (hvis pludseligt det giver penge og vedtægterne er dårlige, kan en invitere venner med til "generalforsamlingen" og kuppe foreningen og dermed overtage IP'en og omsætningen).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by W01ff » 08 Apr 2015, 09:41

Tak for input. I øjeblikket er Rasmus og jeg fint tilfreds med at drive hver vores virksomhed, og så lave en juridisk samarbejdsaftale der beskriver hvad der er dit og mit. Grunden til at jeg overvejede et ApS var ikke for at have flere folk involveret (det ville stadig blive drevet som en en-mands virksomhed) men for at have en klar seperation af privat- og virksomhedsøkonomi - bl.a. for at sikre sig mod hæftelse efter evt. søgsmål.

Jeg har læst lidt op på Apple og Google EULA, og der er man heldigvis en smule sikret - så længe det bare er casual spil man udgiver. Det er først hvis man udgiver et spil/app der rådgiver om helbredsmæssige, finansielle og/eller juridiske emner at man står på egne ben. Så det giver mig også mere ro i sjælen. Vi skal ikke ud og låne penge, så som jeg ser det er der ikke den store risiko (hvis nogen overhovedet) for at vi kommer til at rode med søgsmål.

Du nævner skralde afgift - jeg kan høre på mon bror der har kørt personlig virksomhed i flere år, at det er også noget staten prøver at få opkrævet ved den slags virksomheder - så det er ikke unikt for ApS.

Men takker igen for input - jeg håber også tråden bliver et godt sted for andre at søge information, så man kan tage et lidt mere velovervejet valg inden man kaster sig hovedkuls ud i etablering af virksomhed.

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Pegepinden » 08 Apr 2015, 20:13

I code stuff, it is true!

W01ff
Level 2 - Grain of sand
Posts: 20
Joined: 30 Jul 2014, 14:27
Location: Aarhus

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by W01ff » 08 Apr 2015, 20:53

IVS eller Iværksætter Virksomhed er ikke meget anderledes end et ApS: Samme krav til afrapportering og revisor (og evt fravalg af denne som beskrevet ovenfor), samme adskillelse af privat og virksomhedsøkonomi. Et IVS kan også bruges i holding/drift opsætning: et IVS kan eje et andet IVS eller et ApS for den sags skyld. Og så skal man årligt opspare minimum 25% af virksomhedens overskud som virksomhedskapital. Man man når en virksomhedskapital på 50.000 _kan_ man konvertere til et ApS - man der er ingen krav.

Det er i virkeligheden kun interessant hvis man gerne vil starte et ApS, men ikke har de 50.000 at skyde i virksomheden. Vil man på et tidspunkt konvertere sit IVS til et ApS skal man nok regne med endnu lidt udgifter til advokatbistand.

Noget jeg har overset?

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Pegepinden » 08 Apr 2015, 20:54

Nej. 50K kunne dog være en stor forskel for mange :)
I code stuff, it is true!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by vonknut » 09 Apr 2015, 14:08

Og opsparing af 25% af overskuddet er jo også stort set gratis, da de færreste opstarts virksomheder kører med overskud de første par år :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Niels Jørgensen » 09 Apr 2015, 21:07

Et I/S er et big fucking no-no IMO - Hvis du stoler så meget på din partner så burde i gifte jer istedet...

Jeg er enten ældre eller mindre modig end de andre her (begge dele måske? :) ) og har selv et aktieselskab (AB) og en forsikring der dækker en lang række af de situationer man kan blive erstatningspligtig i - den koster et par tusinde om året. Min personlige vurdering er at jeg har nok værdier i hus, biler osv. til at jeg kan være værd at gå efter hvis der skulle ske et eller andet, og det er ikke en risiko jeg er villig til at løbe, men det er jo en personlig vurdering.

En ting er iøvrigt retsager og erstatning, noget andet (som også Jonas er lidt inde på) er gæld - og det behøver ikke være deciderede banklån. Ved en evt. konkurs kan man stå med andre kreditorer (alt fra en Unity/Adobe subscription til en leaset PC, telefon abonnement'er til diverse ydelser du har købt men endnu ikke betalt osv.). Har du et personligt selskab, så kan de tage alt hvad du ejer indtil gælden er inddrevet (også ting du måtte erhverve på et senere tidspunkt) - og tro ikke at de ikke gør det bare fordi det er flinke folk.

Jeg ville umiddelbart sige som de øvrige: Vent til det er nødvendigt, men samtidigt må jeg også erkende at det var det Jonas og jeg sagde fra starten, og da det så var nødvendigt, så havde vi hverken tid eller overskud til at ordne det :)... Men ok, vores nuværende setup fungerer jo, så vi opretter vel et et fælles selskab engang... Senere... "Når det er nødvendigt" ;) ...

Mht. omkostninger så kan man muligvis oprette og nedlægge et selskab for under 10K, men det kræver så at du har overskud til at sætte dig ind i alt papir arbejdet selv, og det er dels værre end man lige tror, og dels meget dyrt hvis du laver fejl - bøde hammeren falder hårdt og ubarmhjertigt over for selskaber, så selvom man *kan* fravælge revisor, så er det altså forbundet med en anseelig arbejdsbyrde og risiko.

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Javira » 09 Apr 2015, 22:22

Skal lige gøre det helt klart at jeg altid har mine aftaler på skrift. Jeg kunne aldrig drømme om at indgå i et partnerskab på baggrund af en mundtlig aftale.

Der er dog ingen grund til at komplicere affæren. Få et CVR nummer hver og lav papir på en rev share aftale. Så kan i altid brænde krudt af på et ApS senere.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Niels Jørgensen » 09 Apr 2015, 22:53

Enig i at skubbe udgifter og selskabs bøvl til senere, uenig i ikke at indgå mundtlige aftaler (obviously)...

En mundtlig aftale stiller begge parter lige godt/dårligt og kan aldrig give anledning til et erstatnings krav mod dig (det bliver ihvertfald meget svært for modparten at vinde en evt. retssag med mindre du har gjort noget decideret ulovligt) ... Det er i mine øjne klart at foretrække frem for en uklar/hjemmelavet skriftlig aftale med alle mulige ugennemtænkte strukturer og bøde klausuler der risikerer at give en bias til den ene eller den anden side.

Mine 3 største kunder har jeg ingenting på skrift med - javist, de kan lade være med at betale en faktura og så får jeg ingen penge, men de kan på den anden side heller ikke stille krav efter regningen er betalt... Begge parter har med andre ord mest ud af at opføre sig ordentligt, og jeg kan - worst-case, gå glip af løn for arbejde en måned bagud (og det er kun sket 1 gang på 2 1/2 år at jeg har mistet en betalning, og det var pga. en konkurs hvor jeg ikke havde fået penge selvom jeg havde haft en aftale)...

En mundtlig aftale fungerer fint så længe man gør sig selv klart hvad worst case loss er, og man er villig til at leve med det.

User avatar
Javira
Level 10 - Dark arts student
Posts: 109
Joined: 28 Jan 2009, 01:17
Location: Århus
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Javira » 10 Apr 2015, 00:38

Som jeg skrev. Hvis det ikke kan stå på en A4 eller i en E-mail så er aftalen for kompliceret. Skrift er dog altid bedre, for folk kan ikke huske og slet ikke når der er penge eller tid involveret. Aftalen skal ikke indeholde andet end opgavebeskrivelse, deadlines, betalingsdatoer og ejerskab. Dagsbøder og klausuler er ikke for små firmaer og ikke noget man skal skrive under på.

Begge parter har altid mest ud af at opføre sig ordentligt og løse evt. problemer uden om advokater. Er det svært at indgå en aftale skal i ikke arbejde sammen, walk away.

Jeg har også kun 1 gang på 6år haft svært ved at inddrive penge fra en kunde, men jeg fik dem til sidst. Sjovt nok min første kunde.

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Etablering af virksomhed

Unread post by Instawin » 06 May 2015, 10:50

Hej folkens,

Vi var blandt dem, der ønskede at have formalia på plads, da vi gik i gang. Bang! ApS, vedtægter, shareholder agreements, advokater, revisorer hele molitjavsen. Og det er rigtig godt, og har været rart at vide formalia har været på plads - og bevar mig vel, der har da også været nogle ting, hvor de har kunnet afbøde eller helt forhindre nogle fald for os.

Men … efter at have arbejdet på et projekt i godt to år, som nu er skrinlagt og vi er gået i gang med et anden og noget mere ”low key” projekt, så er ApS ikke ligefrem det nemmeste at have med at gøre.
ApS’er medfører en masse formkrav, der skal overholdes. Og det er altså ikke sådan ligetil at klare, hvis ikke man har den faglige bistand. Og inden man ser sig om, så bliver det altså til penge.
Vores revisorregning var f.eks. på 20.000,- kr. her i foråret!
Og problemet med at skulle lukke et ApS ned er, at der er formkrav om en revisorudarbejdet afslutningsregnskab - igen … bang, "penge ud af vinduet".

Skulle vi gøre det om, så havde vi oprettet et IVS … eller rettere en række IVS’er. Netop således, at spillet blev udviklet i ét IVS og andre IVS’er, hvor vi havde hver af vores respektive ejerandele, der så ejede spil IVS’et … giver det mening?

Og når det så er sagt, så er jeg helt klart med på vognen omkring kontrakter/skriftlige aftaler - og ja, det er næsten umuligt at finde tid til, når først bolden ruller … kæmper selv med det lige p.t.
Der er bare ikke timer nok i døgnet! Særligt fordi man opererer på et felt, hvor man slet ikke er hjemvant - Derfor har både advokater og revisorer måske også deres berettigelse?! De afhjælper dig altså for mange - rigtig mange hovedbrud, skrupler og ikke mindst den tid du bruger på at håndtere alle disse administrative opgaver, som kunne være brugt på det, som du rent faktisk skal tjene penge på - nemlig at lave spil.
Vores fejl var måske også at vælge nogle af de tunge drenge i klassen (advokater og revisorer). Så måske er der klart penge at spare ved at vælge den ”lokale”. Men jeg vil dog alligevel sørge for at være opmærksom på, om de har nogle specialeområder, der passer til netop jeres virksomhed, og vores branche.
Hvis de har speciale i landbrug, eller små håndværksvirksomheder, så er det måske bedre at finde nogen, der kender lidt til international handel, kontrakter i en kreativ branche osv.?!

Well, det var umiddelbart lige mine erfaringer her fra sidebenene - Brug det, hvis det giver mening for jer.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Post Reply