Page 1 of 1

Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringsspil

Posted: 14 Apr 2015, 10:54
by Cabula
Hej,

Jeg udvikler spilkoncepter til læring og er i gang med at undersøge hvordan det generelt set giver mening at lave læringsspil 3D universer (first/third person). Hvordan kan brugen af 3D retfærdiggøres i forhold til læringspotentialet og/eller til motivationspotentialet?
Mit fokus i arbejdet med læringsspil er at balancere spillerens oplevelses mål med læringsmålene bedst muligt. Mest i forbindelse med folkeskolen. Jeg ved fra mit arbejde at det er en meget svær opgave at designe læringsspil så de imødekommer både læringsmål og indlevelse/motivation. Derfor er det vigtig for mig at få indsigt i erfaringer som er gjort med 3D.
Håber der er nogen der kan hjælpe. Brug mine spørgsmål nedenfor som udgangspunkt for svar eller improviser gerne.

Hvordan har lærerne det med 3D spil?
Hvordan har eleverne det med det, appellere et 3D univers og det konventionelle WASD kontrol skema bredt nok i en mangfoldig klasse kontekst?
I hvor høj grad er 3D universer i sig selv en motivationsfaktor for elever i en læringskontekst?
Nogle gode indsigter/erfaringer i forhold til at balancere læring og oplevelse så begge dele kommer til sin ret?
I hvilke læringskontekster/fag har der været succes med 3D, kom gerne med eksempler?

På forhånd tak,

Carsten Buchwald Larsen
Learning By Ludo

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 14 Apr 2015, 12:36
by W01ff
Da jeg læste din post kom jeg til at tænke på Århusianske Kanda - de laver også læringsspil bl.a. i en 3D verden. De har links til nogle artikler og afhandlinger indenfor emnet der måske kan være interessant for dig? http://kanda.dk/papers/

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 14 Apr 2015, 12:56
by Cabula
W01ff wrote:Da jeg læste din post kom jeg til at tænke på Århusianske Kanda - de laver også læringsspil bl.a. i en 3D verden. De har links til nogle artikler og afhandlinger indenfor emnet der måske kan være interessant for dig? http://kanda.dk/papers/
Hej,
Tak for det, havde godt hørt Runerod, men var ikke klar over de havde lavet en afhandling om deres tilgang.

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 14 Apr 2015, 21:27
by Althia
Jeg har ikke så meget erfaring med det selv, men umiddelbart må det vel også afhænge af spillets indhold og formål?

Men jeg var på en konference for nogen år siden (European Conferences on Games Based Learning), hvor der var et oplæg om et spil,
hvor deres forskning viste, at der var en del andre elementer som havde større betydning for motivationen end 3D.
Kan desværre ikke helt huske hvilken, men ellers er det måske muligt at kigge efter artikler om ligende emner på ECGBLs website.

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 15 Apr 2015, 17:47
by Cabula
Althia wrote:Jeg har ikke så meget erfaring med det selv, men umiddelbart må det vel også afhænge af spillets indhold og formål?

Men jeg var på en konference for nogen år siden (European Conferences on Games Based Learning), hvor der var et oplæg om et spil,
hvor deres forskning viste, at der var en del andre elementer som havde større betydning for motivationen end 3D.
Kan desværre ikke helt huske hvilken, men ellers er det måske muligt at kigge efter artikler om ligende emner på ECGBLs website.
Tak for dit hint, fandt nogle interessante artikler også om andre emner indenfor læringsspil.

Ja det er bestemt afhængig af spillets læringsmål og hvilken kontekst disse blive repræsenteret i et 3D univers om det giver mening med 3D og det er det jeg søger folk der har konkrete erfaringer med hvornår det er inveteringen værd at bruge 3D og i hvilke læringssammenhænge det ikke er.

Tror umiddelbart ikke at 3D i sig selv er motivationsskabende, ihvertfald ikke for alle i en klasse. Men er somsagt igang med at blive klogere.

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 15 Apr 2015, 22:57
by vonknut
Der er lavet en del forskning i 004-2007 ift. sociale chat-sites og avatar baseret e-læring i henholdsvis "tekst/UI universer vs. 2D vs 3D universer" (specielt omkring 2. life, hvis nogen her er gamle nok til at huske den kuriositet).
Konklusionen var på det tidspunkt, at 3D'en forvirrede mere end gavnede, med mindre den udelukkende var brugt til visualisering og ikke ift. navigation.
+den fordyrede processen

Idag er folk lidt mere vant til 3D navigering (e.g. fra WOW + Minecraft) og 3D er blevet møj billigere.
Men nej, det er på ingen måde direkte styrkende for læringen.
MEN det kan være styrkende for den indledende motivation, hvilket kan være med til at farve elevers opfattelse af lærings konteksten - positivt.

Det er det man i lærings kredse kalder "chokolate covered broccoli" som betyder, at man kan tage noget skod e-læring og pakke det ind i en skal, der postulerer spil og så kan det få læringen til at "glide ned lidt lettere".
Flere er dog gået væk fra denne tilgang og fokuserer i stedet på en lidt mere elegant fusion mellem læring, spil og sjov, så man ikke behøver blændværk.
-og den tilgang er som sådan ikke rigtig afhængig af hvorvidt produktet bruger 2D grafik, 3D grafik, video, tegnede billeder, stillfotos eller sågar rent tekst....

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 16 Apr 2015, 11:15
by Cabula
Tak for dit bidrag Hans.
Ja 2. life er et godt eksempel på hvad man troede blev fremtiden...men vi blev klogere ligesom med minidisk, laserdisk og Myspace.
Hvorfor fungerede 2.life ikke på sigt? Jeg tror det var fordi man aldrig fandt ud af hvordan man skulle bruge det på meningsfulde måder som rent faktisk kunne erstatte eksisterende måder at kommunikere, formidle og være sociale på. Det var lidt en "dansende bjørn" og "vi skal videre" :)

Når jeg snakker med folk der gerne vil lave 3D læringsspil prøver jeg virkelig at søge indtil hvordan det giver mening i forhold til læringen. Hvis man ser på Minecraft el. Build-a world som læringsspil så giver det måske mening fordi det du gør er interessant i sig selv og direkte forbundet til det man kan lære i de universer.
Kender du nogle konkrete eksempler på hvor det er lykkedes eller fejlet totalt?

Carsten

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 16 Apr 2015, 11:52
by vonknut
Der er masser af eksempler, men der må du lige ud og grave lidt selv.

Build-a-World er et godt eksempel på noget med den rigtige tilgang - men det er ikke gået live for alvor, så der mangler stadig bruger-basen der "beviser" at det er fedt (men tror bare det er et spørgsmål om tid).

ABC City er populært internationalt (2D - dansk), men har ikke så meget viden om det.

Jeg synes selv at akademic builders (http://www.arcademics.com/) laver nogle fede ting, fordi de er så simple.
-men det er selvfølgelgit ikke en "world":

Mange af de dårlige eksempler er jo ikke kendte, så dem hører man ikke om.
Så der er lidt et grave arbejde.

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 16 Apr 2015, 19:29
by egenfeldt
Det hurtige svar er lade være hvis du kan, og med mindre du virkelig har budgettet til det. Når læringsprojektet også har en branding/marketing vinkel er det en anden snak.

For at svare på dine spg.

Hvordan har lærerne det med 3D spil?
Afhænger af typen. Lærere er ikke samme skuffe. Nogle kan ikke kende forskel på WoW og Hayday, og slet ikke 3D og 2D. Men generelt er det ikke investeringen værd. Der kan være bestemte situationer hvor det læringsmæssigt virkelig giver mening - hvor Build a World umiddelbart er det eneste eksempel jeg kan komme på hvor det virkelig giver mening hvis vi taler klassiske folkeskole. Det begynder også at give bedre mening efterhånden som klassiske skolastiske læring træder mere i baggrunden men det har lidt længere udsigter. Basalt 3D primært er interessant i forhold til rumlig læring eller praktisk læring. Vi har lavet ret mange 3D læringsspil (http://school.seriousgames.net), men også http://questforoil.com og http://cargodynasty.dk. Her handler 3D oplevelsen primært om at få det til at få fedt ud, men der skal altså godt nok også noget ekstrabudget til for at det hænger sammen. For Quest for Oil og Cargo Dynasty er markedsføringen ligeså vigtig som selve læringen, og derfor giver 3d mening for at skille sig ud.


Hvordan har eleverne det med det, appellere et 3D univers og det konventionelle WASD kontrol skema bredt nok i en mangfoldig klasse kontekst?
Nej, ville jeg sige - det er lidt paradoksalt men efterhånden som folk spiller mere (og især mobile), så er alt andet end virkelig virkelig simpelt interface ikke acceptabelt. Jeg har fået 'klager' på at folk ikke vidst hvordan de styrede i Playing History, som virkelig er forsøgt holdt simpelt.

I hvor høj grad er 3D universer i sig selv en motivationsfaktor for elever i en læringskontekst?
Ikke ret høj er vores erfaring - med mindre du virkelig er oppe og have en god kvalitet.

Nogle gode indsigter/erfaringer i forhold til at balancere læring og oplevelse så begge dele kommer til sin ret?
http://www.egenfeldt.eu ligger en bl.a. 300 siders phd samt en del artikler :-)

Se især denne her:
Egenfeldt-Nielsen, Simon (2011).What Makes a Good Learning Game? Going beyond edutainment. eLearn Magazine. ACM

I hvilke læringskontekster/fag har der været succes med 3D, kom gerne med eksempler?
Ikke i skolen :-)...for os har det fungeret bedst med sentio.net eller siemens wind power safety training (https://vimeo.com/86012345)

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 20 Apr 2015, 08:49
by Cabula
@simon

Tak for at svare på så fint på mine spørgsmål, ved at dele ud af din erfaring og indsigt indenfor det her område.
Det bekræfter meget godt min fornemmelse forud for min lille undersøgelse her.

Har lige et opfølgende spørgsmål til dig.

I Games for Health projektet bliver der brugt 3D til at skabe et familiært og indlevende miljø, som skal få spilleren til kognitivt at opleve noget der minder om hverdagen. Fungerede 3D til det formål altså at replikere virkeligheden i et vist omfang og på den måde også skabe et rum for læring eller udvikling?

VH
Carsten Buchwald Larsen

Re: Hvordan retfærdiggøres brugen af 3D universer i læringss

Posted: 20 Apr 2015, 08:53
by egenfeldt
Hej Carsten,

ja - det er faktisk også et fint eksempel fordi det netop var afgørende at skabe realistiske situationer som kunne øge transfer.

Mvh Simon