Mål med din målgruppe

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Mål med din målgruppe

Unread post by Instawin » 13 May 2015, 09:26

Hej Alle,
Som spin-off på en debat, der delvist har kørt i SOAK-tråden (HER), så vil jeg gerne rejse et spørgsmål.

Hvad er målet med at tænke over sin målgruppe?

Mange af os laver spil, fordi vi synes det er sjovt, fedt, spændende og meget andet. Og det er rigtig godt, for det er jo den eneste måde vi får nogle gode og fede spil ud i verdenen.
Men, hvor mange tænker egentlig over målgruppen? Hvorfor nogle spil har succes og hvorfor andre mangler dette? Oven i købet selvom spillene som udgangspunkt kan virke ret sammenlignelige?

Hos os taler vi meget om målgruppen - men er det værd at bruge krudt på?

Jeg vil gerne høre jeres andres input om målgrupper, fokus herpå, hvordan det kan påvirke udviklingen af et spil, og hvilket betydning I mener det kan have?!
Herunder også, hvor stor en indsats bør man gøre for at nå sin målgruppe og hvordan?
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
mark_webworks
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 21 Dec 2011, 18:47
Contact:

Re: Mål med din målgruppe

Unread post by mark_webworks » 13 May 2015, 20:47

Jeg tror, at for en lille ny enterprise (1-3 mand) er der kun én vej: At udvikle et produkt man brænder for, og dermed selv er målgruppen. Og det er lige meget om det er et spil eller et andet produkt man udvikler.

Den åbenlyse grund er, at man intuitivt ved om produktet virker. Men en lige så vigtig grund, som ofte nævnes men alligevel i mine øjne er undervurderet, er motivationsfaktoren. En startup virksomhed, som de fleste indie udviklingsprojekter er, er noget der kræver at man giver det sit alt, over en meget lang periode (år). Det kan man simpelthen ikke hvis det er en spekulativ forretning. Det skal være noget man synes er så hamrende fedt at man springer ud af sengen for at komme videre med det. Og man vil arbejde på det uanset at omverdenen er ligeglad, eller direkte negativ, og at indtjening er nowhere in sight. Jeg kan ikke se at man kan holde hele distancen hvis ikke den begejstring er der, og den kan kun komme fra at man laver noget til sig selv, eller MÅSKE sin mor eller sit barn eller lignende (forudsat at de er inde over i hele projektets løbetid).

Jeg har selv brændt nallerne relativt smertefuldt på dette så jeg mener at have betalt mine dues og lært en dyr lektion. Selvfølgelig er folk forskellige, og livet skal leves forlæns og forstås baglæns, osv.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Mål med din målgruppe

Unread post by vonknut » 14 May 2015, 17:24

Men selv hvis man laver noget man virkeligt brænder for, dvs. lader spillet bestemme målgruppen, så skal man stadigt tænke over målgruppen, som jo så er defineret som "sådan nogle som mig" i en eller anden forstand.

For den målgruppe påvirker jo target platform, udformning af promotion materiale, markedsføring, anmelde-site-fokus, hvilke youtubers man targeter, salgs kanaler, betalings struktur og prisniveau, evt. advertisement etc.

Så målgruppen er uhyggelig vigtig at tænke på, men det er ikke altid at den dikterer gameplay.
Nogle gange dikterer gameplay målgruppe, som så derefter dikterer resten.....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Mål med din målgruppe

Unread post by Instawin » 18 May 2015, 13:12

Jeg er i hvert fald også inde på, at det er vigtigt man fokusere på, at der er en målgruppe, og gør sig nogle tanker om, hvordan man kommer i kontakt med dem. Fordi, selvom man kører ud fra devisen om, at det skal være noget man selv vil spille, så skal man jo også have gjort sig nogle tanker om, hvordan man rammer alle de andre som én selv.

For én ting begynder at være evident for mig - Folk finder ikke frem til det selv. Så på én eller anden måde, så bliver man nød til (er min nuværende overbevisning) at have fokus på, hvordan man rammer sin målgruppe og hvem de er.
Grunden til dette er nemlig, at jeg har prøvet at have defineret, at vi ville ramme sådan nogen "som os selv" (gutter i start/midt trediverne). Men da vi begyndte at få noget traction på Facebook og andre steder, der opdagede vi en ting, nemlig at fordelingen var markant mellem den gruppe vi havde udvalgt (heldigvis) men også en større gruppe tegnede sig i 12- til 20-årige.
Og det gav noget tanke om, hvordan vi skulle tilpasse vores kommunikation: Skulle vi have to forskellige strategier? Skulle vi anvende nye, andre eller flere medier? Skulle vi poste forskellige/andre ting osv.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Mål med din målgruppe

Unread post by Pegepinden » 19 May 2015, 02:18

Selv med et mindre hold vil jeg altid teste mine spil. Hvis jeg ikke har styr på min målgruppe og derved ikke tester det på de rigtige personer, jamen så kan jeg ikke bruge mine resultater til noget.

Så ja.
I code stuff, it is true!

Post Reply