Page 1 of 1
Hvad mener I?
Posted: 16 Dec 2008, 17:28
by ThomasBb84
Synes I det er for sendt? Tror I jeg har en chance mod alle dem, som har siddet og lavet sådan noget grafik og programmeret små spil, fra de var 14-15 år? Jeg ved godt, at man siger, det aldrig bliver for sent. Men er alligeel nervøs. Jeg søger jo ind på lidt forskellige animationsskoler næste år. Jeg er 24 år nu, har været i gang med en anden udannelse, som ikke lige var mig, og så blev jeg også alvorligt syg sidste år. Så der har gået et stykke tid, hvor jeg ikke har været igang med noget. Men jeg vil virkelig gerne arbejde med animation eller visuel effects. Jeg har også købt en bog som hedder Introducing Maya 8. Så nu er jeg gået igang med den. Jeg vil heller ikke bare opgive, selvom jeg aldrig har "leget" med det før. Jeg håber da, at hvis det virkelig får min interesse, at så kan jeg også følge med. Jeg vil jo heller ikke bare opgive. Det kan godt være, at jeg ikke bliver den bedste, men jeg vil arbejde meget på det. Hvad mener I? Jeg vil jo gerne uddannes til noget, som jeg interessere mig for. Der står jo tit inde på skolernes hjemmesider, at man ikke behøver at kunne finde ud af programmerne i forvejen, men det er vel altid godt at have lidt erfaring med det?
Kan I også anbefale noget andet, jeg kan gå igang med i fritiden, inden jeg skal søge ind? Altså foruden Maya, som jeg er startet på nu.
Re: Hvad mener I?
Posted: 16 Dec 2008, 19:53
by ThomasBb84
Tak for dit svar. Kan du anbefale andre ting, jeg kunne træne med. F.eks. Gamemaker, Flash og programmering af spil? Eller er det vigtigst jeg koncentere mig om Maya nu?
Re: Hvad mener I?
Posted: 16 Dec 2008, 21:45
by Copenhagenjazz
Hej Thomas
Nej det er ikke for sent, selvf er det ikke det. Mht til at kunne 3d inden at du starter på skolen/uni (eller hvad du nu beslutter dig for
) så oplevede jeg at det var et fåtal der kunne noget 3d inden de startede. Men begynd du bare hellere før end senere, det vil bare gøre det nemmere for dig og gøre dig bedre. Al træning er værdifuld ligegyldigt om det er i skole eller derhjemme.
Og ja, koncentrer du dig om Maya indtil videre. Branchen er alligevel så specialiseret at du ikke vil blive ansat til at lave 2 så vidt forskellige ting alligevel. Hvis du så senere når du er blevet skrap til 3d begynder at lære lidt programmering ved siden af eller laver småspil i gamemaker så er det selvf kun et plus, men fokuser på 3d'en nu (hvis det virkelig er det du brænder for).
GL
Re: Hvad mener I?
Posted: 16 Dec 2008, 23:31
by ThomasBb84
Copenhagenjazz wrote:Hej Thomas
Nej det er ikke for sent, selvf er det ikke det. Mht til at kunne 3d inden at du starter på skolen/uni (eller hvad du nu beslutter dig for
) så oplevede jeg at det var et fåtal der kunne noget 3d inden de startede. Men begynd du bare hellere før end senere, det vil bare gøre det nemmere for dig og gøre dig bedre. Al træning er værdifuld ligegyldigt om det er i skole eller derhjemme.
Og ja, koncentrer du dig om Maya indtil videre. Branchen er alligevel så specialiseret at du ikke vil blive ansat til at lave 2 så vidt forskellige ting alligevel. Hvis du så senere når du er blevet skrap til 3d begynder at lære lidt programmering ved siden af eller laver småspil i gamemaker så er det selvf kun et plus, men fokuser på 3d'en nu (hvis det virkelig er det du brænder for).
GL
Kender du også noget til programmering? Jeg har hørt fra mange, at skal jeg starte med at lære at programmere, er et sprog at starte med C#. Kan du også bekræfte det?
Re: Hvad mener I?
Posted: 16 Dec 2008, 23:36
by Copenhagenjazz
Nope kan intet i den henseende. Men ja hvis du vil være programmør er c vist vejen frem. Men syntes måske det lyder som om du er meget i tvivl om hvad du vil - ?
Som sagt er der (med undtagelse af nogle ganske få ubermenscher) ingen der laver begge dele. Har du grafisk talent (3d'er) eller er du matematisk overordentligt begavet (programmør)?
Re: Hvad mener I?
Posted: 17 Dec 2008, 10:08
by Zee
ThomasBb84: Det er absolut IKKE nødvendigt for dig at prøve at lære at programmere inden du går i gang med studiet. Selvom man vil arbejde fuldtid som grafiker kan det selvfølgelig ikke skade at vide noget om programmering (så man måske bedre kan forstå programmørerne man samarbejder med), men det bør på ingen måde distrahere dig fra dit fokus ligenu.
Hvis du på et tidspunkt (f.eks. i slutningen af din udd.) vil lære lidt om programmering så er C# et godt valg. Det er rimelig let at gå til og giver en god introduktion til objekt-orienteret programmering. Det ville måske være lettest at lære via et fag som "Indledende programmering" (dog bruger mange af dem Java, men det er også fint til formålet) som udbydes på mange universiteter.
Re: Hvad mener I?
Posted: 17 Dec 2008, 19:25
by MONDARIZ
For sent?
Det er bestemt ikke for sent. Jeg gik selv igang som datamatiker, da jeg var 38!
Nu som 40 årig er jeg netop blevet færdig. Det er endnu ikke lykkedes mig, at finde job som udvikler, men jeg har da arbejde indenfor IT (data backup and recovery). Jeg satser dog på at finde et udviklerjob i løbet af foråret.
Jeg kender ikke så meget til 3D, men det med at starte på en uddannelse behøver du ikke svede over. Det er ikke alderen der er vigtig, det er talentet.
Som allerede sagt i de andre indlæg, så er det nok en ide at holde dig til en ting ad gangen. Sætter du dig ind i Maya, så er den investering givet godt ud.