Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Dellitsni
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 13 Aug 2015, 22:16

Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Dellitsni » 15 Aug 2015, 11:45

Mit navn er Adrian Elias Bratlann. Jeg er 15 år gammel, og går lige nu i 10. klasse på Rudolf-Steiner skolen i Gentofte.

Jeg er helt enormt træt af at gå i skole, og vil egentlig bare gerne nå til det punkt hvor at jeg kan begynde at lære om 'min store passion' i skolen, altså 3D-udvikling el. lign..

Desværre fungerer uddanelses-systemet sådan, at du er tvunget til at lære de mest ligegyldige ting (jeg kigger på dig, Spansk!) i mange år før at du kan begynde at indsnævre din uddanelse. I mellemtiden må jeg jo finde på en anden måde at uddanne mig selv på; Jeg bruger størstedelen af min fritid på at lære mig selv forskellige nyttige ting indenfor CG Arts, men det er bare ikke det samme som at lære fra én der rent faktisk kan det.

Hvad synes i at jeg skal gøre? Findes der nogen ungdomsuddanelse med fokus på CG?
Jeg har forsøgt mig med at skrive ansøgninger ind om at blive ulønnet praktikant hos mange, både store og små, danske spiludviklere. De har alle svaret at de ikke ansætter praktikanter. Jeg har også lavet et opslag herinde, under 'Jobs' sektionen, men uden held.

Alle former for feedback er meget velkomne; Også kritik, hvis det er det der skal til.

På forhånd tak!

Producer
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 22 Mar 2008, 09:29

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Producer » 15 Aug 2015, 14:03

Hvad med det her?

GameIT College, Danmarks eneste spilgymnasium

http://www.gameitcollege.dk/

eller

http://www.3dcollegedenmark.dk/

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Jesper Kondrup » 15 Aug 2015, 17:55

Hey Adrian, det gør det lidt lettere at finde rundt i, hvis du holder dine indlæg i den samme tråd.

Kunne sagtens forestille mig at 3d college i Grenå ville være noget for dig.
Du bor på skolen sammen med andre ligesindede og uanset hvilken linie du vælger (Game eller Vfx) så kommer du igennem en hel masse moduler, hvor der skal laves en masse 3d, både alene og i grupper.

Der findes også Truemax i København http://www.truemax.dk/
Den koster dog noget mere, men begge uddannelser er SU berettigede.

Hvis du ikke finde en praktikplads, så kan du jo give dig i kast med den 'opgave' jeg skrev i din første tråd.
Jeg skal gerne give tips og kommentarer til det du poster -det plejer andre herinde også at gøre.

Dellitsni
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 13 Aug 2015, 22:16

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Dellitsni » 15 Aug 2015, 21:26

Tusind tak for svarene, Producer og Jesper.

@Producer
Det ser virkelig spændende ud! Jeg har snakket med forældre omkring omkostningerne mm., og det virker realistisk nok. Jeg har muligvis (højst sandsynligt) tænkt mig at bruge de næste par måneder på at arbejde 20-25 timer om ugen, for at få sparet sammen til et år på 3D College Grenaa. Tusind tak for dit input!

@Jesper Kondrup
Da mit første opslag handler om jobs, og dette her om noget helt andet, så ville jeg skille dem ad.
TrueMax ser rigtig godt ud, og det er jo en del tættere på, men det er desværre en tand for dyrt. Jeg kvalificerer desuden ikke til SU, så pengene skulle tjenes ind i år. Jeg kan godt tjene ind til 3D College Grenå, så det vil jeg gå efter!
Jeg har kigget på det du skrev, og det ser interessant ud. Jeg vil begynde at kigge på det i aften. Jeg vil poste lidt af det jeg får kreéret herinde. Tusind tak for din støtte og hurtige svar, det er en stor hjælp!

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Instawin » 17 Aug 2015, 10:56

Det her kommer nok lige til at fremstå som en lidt "far-agtig" kommentar.

Men du skal lige huske på, at de "ligegyldige" ting, som du kommer i gennem i bl.a. folkeskolen og eventuelt gymnasie, universitetet mv. er med til at udvikle dig som person. Lære dig at betragte dig selv, livet og dine omgivelser på måder som du kan anvende i dit arbejde osv. Desuden lægger mange fag jo grundstenene til forståelse for noget, man skal lære efterfølgende, og evnen til at "bygge ovenpå".
Der er dog ikke noget i vejen med, at man godt vil lave noget, der er rettet mod ens personlige passion - langt fra. Det er jeg stor fortaler for. Men husk dog alligevel, at visse ting kommer kun med tid, erfaring og noget generel uddannelse.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Dellitsni
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 13 Aug 2015, 22:16

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Dellitsni » 17 Aug 2015, 15:21

@Instawin

Den har jeg fået før, og du har fuldkommen ret. Lige nu er det bare vigtigt for mig at lave noget som jeg gider, da jeg ellers får hardcore ubehag på. Hvis jeg lå under gennemsnittet eller ikke klarede mig godt i skolen, så ville jeg heller aldrig finde på at gøre den slags, men da jeg ligger med et gennemsnit på 8.5 og, i følge mig selv, fine sociale evner.

Desuden er det for mig meget vigtigt at lave noget jeg gider. At gå i skole bare for at kunne klare mig bedre i det næste niveau af skole (gymnasie, HTX eller hvad det nu bliver) er ikke noget jeg er stor fan af.

Tak for dit input. (:
Last edited by Dellitsni on 25 Aug 2015, 11:24, edited 1 time in total.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by vonknut » 17 Aug 2015, 22:14

Hov, hvad med "spil gymnasiet" i Grenaa?
http://www.gameitcollege.dk/uddannelsen/

Det er en HTX med fokus på spil, som er gratis og SU berettiget (normal HTX).
Den er en del af den samlede satsning i Grenaa, som også tæller gratis lokaler i en periode, til opstarts virksomheder efter endt uddannelse.
Samt meget favorable lån (rente og afdragsfrie) - direkte fra kommunen til spil og it firmaer, der ligger i Grenaa og er startet af nyuddannede.


-Hep fra Hans
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Dellitsni
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 13 Aug 2015, 22:16

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Dellitsni » 18 Aug 2015, 00:11

1: Hvad koster GameIT College og hvad dækker prisen?
4.800.- om måneden, der dækker fuld kost, logi, studieture, ekstra kurser og supervision

2: Er der andre udgifter?
Ja. Hvis du bliver optaget på GameIT College skal du indbetale et depositum på 1.500.- og et optagelsesgebyr på 5.000.-

Copy/Pasta fra GameIT College's 'Økonomi & FAQ' side. Det er samme pris som på 3D College.

Man kan desuden kun få SU når man er fyldt 18.

Vi må have læst to forskellige ting.. Og du må have glemt at læse mit opslag før du svarede. :P

Tak for at du tog dig tid til at svare alligevel, GameIT ser interessant ud. Er det en to-års -uddanelse? Eller er den, ligesom 3D College, 1 år?

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Instawin » 21 Aug 2015, 10:04

Dellitsni wrote:@Instawin

Den har jeg fået før, og du har fuldkommen ret. Lige nu er det bare vigtigt for mig at lave noget som jeg gider, da jeg ellers får hardcore ubehag på. Hvis jeg lå under gennemsnittet eller ikke klarede mig godt i skolen, så ville jeg heller aldrig finde på at gøre den slags, men da jeg ligger med et gennemsnit på 8.5 og, i følge mig selv, fine sociale evner for en der er diagnoseret med socialfobi og skizoaffektive lidelser.

Desuden er det for mig meget vigtigt at lave noget jeg gider. At gå i skole bare for at kunne klare mig bedre i det næste niveau af skole (gymnasie, HTX eller hvad det nu bliver) er ikke noget jeg er stor fan af.

Tak for dit input. (:
Super - Og jeg synes også det er flot for en fyr på din alder allerede at have den indsigt i sig selv og sine omgivelser.
Det jeg egentlig også bare forsøgte at sige er, at det at lave spil handler i meget høj grad om meget andet end at kunne programmere eller lave 3D-modeller. Det handler om at forstå, tolke og opdage verdenen og kunne formidle (eller forvrænge den) ud til en slutbruger gennem et computerspil, på en måde der virker fængende, indtagende, spændende, interessant og meget andet.

Arh ok, det kom måske til at lyde en tand for filosofisk. Men faktum er, at man skal have øje for mange ting - og de ting kommer bl.a. gennem uddannelse, at rejse, at bevæge sig rundt i verden, at betragte hverdagen på gaden, se film, dokumentarprogrammer osv.

At lave f.eks. et krigsspil handler om mere end fine figurer, lydeffekter osv. Men hvordan skaber vi følelsen af at være i krig? Det bliver nemmere, når vi har et virkeligt liv at forholde os til, og bringe med ind i vores ønske om at skabe et spil.

Nåh ... ja. Det lød måske lige lidt for morfar, men det er i hvert fald nogle af de ting jeg tænker på, når jeg bliver ved med at piske de folk, der utrætteligt støter op omkring det projekt vi arbejder på ;)
Og dernæst, så er det jo bare sådan JEG ser verdenen - andre kan jo have en anden holdning :lol:
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Dellitsni
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 13 Aug 2015, 22:16

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Dellitsni » 21 Aug 2015, 12:47

@Instawin

Det var fint formuleret, tusind tak. Det har du nok ret i, det er ikke kommet med i mine overvejelser. Men det er vel noget der kommer med tiden, hvis jeg bliver ved med at forfølge udvikling. (:

Mange tak for din besked, fedt at du gider bruge tid på at hjælpe andre. Fortsat god dag!

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Jeg er god til 3D-modellering, og vil gerne lære mere!

Unread post by Instawin » 25 Aug 2015, 15:36

No worries!
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Post Reply