Dansk spilindustri i rivende udvikling
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 25
- Joined: 07 Sep 2015, 16:44
Dansk spilindustri i rivende udvikling
Den danske spilindustri vækstede i 2014 med 36% og omsætter nu for over 1 milliard:
http://da.playception.com/news/1118-den ... ende-v-kst
http://da.playception.com/news/1118-den ... ende-v-kst
-
- Level 17 - Jade Raymond
- Posts: 171
- Joined: 30 Apr 2015, 09:28
- Location: Copenhagen
- Contact:
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Spændende artikel, og spændende rapport Interactive Denmark har fået sat sammen.
Fint arbejde fra Interactive Denmark! Og så har vores trængte lille spilbranche passeret en vigtig milepæl i jagten på anerkendelse i det danske erhvervsliv - at være en branche, der omsætter for over 1 mia. DKK.
Stort "thumbs up" til alle hårdtarbejdende svende derude!!
Fint arbejde fra Interactive Denmark! Og så har vores trængte lille spilbranche passeret en vigtig milepæl i jagten på anerkendelse i det danske erhvervsliv - at være en branche, der omsætter for over 1 mia. DKK.
Stort "thumbs up" til alle hårdtarbejdende svende derude!!
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz
You miss 100% of the shots you don't take.
The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!
Game Director - GameMasterz
You miss 100% of the shots you don't take.
The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Flot Flot Flot! Det er godt at se at det gaar godt for den danske spil branche.
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Bare lige et lille men, når man kigger rapporten igennem (eller var til sidste Growing Games - anbefalelsesværdigt - hvor Jan Neiiendam gennemgik den).
Hvis man kigger på diagrammet på side 5 vil man se at væksten i beskæftigelsen primært skyldes vækst i hvad der kaldes "interaktive virksomheder", der netop ikke er spilvirksomheder, men virksomheder som "dækker en overordnet kategori af producenter hvis primære forretningsområde defineres af andre typer digitale, originale værker, som for eksempel apps og interaktive produkter indenfor eksempelvis underholdning, e-health og digitale læremidler."
Kigger man udelukkende på spilvirksomhederne ser beskæftigelsestallene således ud:
- 2012: 728
- 2013: 721
- 2014: 735
Der er godt nok vækst i omsætningen, men vi har så ikke været i stand til at omsætte det til øget beskæftigelse de sidste 3 år. Beskæftigelsen er stagneret omkring de 730 ansatte.
Og ifølge side 8 af rapporten er det også kun 13 ud af 190 virksomheder der har en omsætning over 7.5 mio. Mens 139 ligger under 1 mio., hvliket også giver sig udtryk i at "andelen af virksomheder uden medarbejderstab eller med under 9 årsværk udgør over 90% af det samlede antal virksomheder."
Det var ikke for at hælde malurt i bægeret, men at kalde det en 'rivende udvikling' er måske så meget sagt, men det er sgu da flot vi på trods af de tal faktisk omsætter for mere og mere
Hvis man kigger på diagrammet på side 5 vil man se at væksten i beskæftigelsen primært skyldes vækst i hvad der kaldes "interaktive virksomheder", der netop ikke er spilvirksomheder, men virksomheder som "dækker en overordnet kategori af producenter hvis primære forretningsområde defineres af andre typer digitale, originale værker, som for eksempel apps og interaktive produkter indenfor eksempelvis underholdning, e-health og digitale læremidler."
Kigger man udelukkende på spilvirksomhederne ser beskæftigelsestallene således ud:
- 2012: 728
- 2013: 721
- 2014: 735
Der er godt nok vækst i omsætningen, men vi har så ikke været i stand til at omsætte det til øget beskæftigelse de sidste 3 år. Beskæftigelsen er stagneret omkring de 730 ansatte.
Og ifølge side 8 af rapporten er det også kun 13 ud af 190 virksomheder der har en omsætning over 7.5 mio. Mens 139 ligger under 1 mio., hvliket også giver sig udtryk i at "andelen af virksomheder uden medarbejderstab eller med under 9 årsværk udgør over 90% af det samlede antal virksomheder."
Det var ikke for at hælde malurt i bægeret, men at kalde det en 'rivende udvikling' er måske så meget sagt, men det er sgu da flot vi på trods af de tal faktisk omsætter for mere og mere
-
- Level 12 - Master of the dark arts
- Posts: 120
- Joined: 19 Oct 2009, 18:48
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Den er nu god nok. De 1,12 mia er alene for spil. Tager man den interaktive del med når vi helt på på 1,6 mia. dkkr. i omsætning.
Her er en grafik fra selve rapporten, som jeg har klippet ud:
Hele rapporten: http://interactivedenmark.dk/sites/inte ... 112015.pdf
Mindst lige så interessant er det, at Producentforeningen i søndags frigav tal for alle de brancher de repræsenterer, og her kan man se, at filmbranchens omsætning er faldet til 1,13 mia. dkkr.
http://pro-f.dk/content/danske-indholdsproducenter-14
Dermed er spilbranchen herhjemme nu lige så stor som filmbranchen. En stor nyhed og en milepæl i mine øjne, men nok ikke noget Pro-f har tænkt sig at råbe alt for højt om, da de jo repræsenterer begge områder.
Her er en grafik fra selve rapporten, som jeg har klippet ud:
Hele rapporten: http://interactivedenmark.dk/sites/inte ... 112015.pdf
Mindst lige så interessant er det, at Producentforeningen i søndags frigav tal for alle de brancher de repræsenterer, og her kan man se, at filmbranchens omsætning er faldet til 1,13 mia. dkkr.
http://pro-f.dk/content/danske-indholdsproducenter-14
Dermed er spilbranchen herhjemme nu lige så stor som filmbranchen. En stor nyhed og en milepæl i mine øjne, men nok ikke noget Pro-f har tænkt sig at råbe alt for højt om, da de jo repræsenterer begge områder.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Hej Vanulla,
Det var beskæftigelsen jeg bemærkede var stagneret, ikke omsætningen.
Omsætningen er ganske rigtigt steget for spil, som jeg skriver: "men det er sgu da flot vi på trods af de tal faktisk omsætter for mere og mere"
Det var beskæftigelsen jeg bemærkede var stagneret, ikke omsætningen.
Omsætningen er ganske rigtigt steget for spil, som jeg skriver: "men det er sgu da flot vi på trods af de tal faktisk omsætter for mere og mere"
-
- Level 17 - Jade Raymond
- Posts: 171
- Joined: 30 Apr 2015, 09:28
- Location: Copenhagen
- Contact:
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Jeg tænker så bare ... hvor bliver den stigende indtjening, som jeg håber også følger med, så af?
Ville ønske den blev placeret i spilindustrien også - men det kan den jo ikke gøre :'(
Nåh, men jeg synes også der er grund til at gælde sig.
Og ikke mindst er det en fed observation, at spilindustrien nu ligger på niveau med filmindustrien!!
Ville ønske den blev placeret i spilindustrien også - men det kan den jo ikke gøre :'(
Nåh, men jeg synes også der er grund til at gælde sig.
Og ikke mindst er det en fed observation, at spilindustrien nu ligger på niveau med filmindustrien!!
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz
You miss 100% of the shots you don't take.
The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!
Game Director - GameMasterz
You miss 100% of the shots you don't take.
The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!
-
- Level 12 - Master of the dark arts
- Posts: 120
- Joined: 19 Oct 2009, 18:48
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Ja, ok det kan jeg godt se. Sorry - jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren.
Du har helt ret I, at beskæftigelsen ikke stiger, men der ud til at være stagneret et sted mellem 7- og 800.
Det betyder, at vi i DK har en omsætning på ca. 1,5 mio / ansat. Stadig et stykke fra SE der ligger på 2,1 mio. / ansat og langt fra FI der har 5 mio. / ansat. Så i teoriener der ikke belæg for, at vi nødvendigvis skal have en specielt større beskæftigelse i branchen, selvom vi formår fortsat at hæve omsætningen.
Du har helt ret I, at beskæftigelsen ikke stiger, men der ud til at være stagneret et sted mellem 7- og 800.
Det betyder, at vi i DK har en omsætning på ca. 1,5 mio / ansat. Stadig et stykke fra SE der ligger på 2,1 mio. / ansat og langt fra FI der har 5 mio. / ansat. Så i teoriener der ikke belæg for, at vi nødvendigvis skal have en specielt større beskæftigelse i branchen, selvom vi formår fortsat at hæve omsætningen.
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace
-
- Level 16 - Hellghast
- Posts: 164
- Joined: 17 Jul 2013, 22:51
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Så Subway Surfers klare sig godt. Fedt
I code stuff, it is true!
-
- Level 12 - Master of the dark arts
- Posts: 120
- Joined: 19 Oct 2009, 18:48
Re: Dansk spilindustri i rivende udvikling
Hvis man kigger på omsætningen for SYBO og Kiloo, så ligger de begge i underkanten af 200 mio. dkkr. Så hvis man antager at hovedparten af den kommer fra Subway Surfers (hvilket nok ikke er nogen urimelig antagelse) tegner det spil sig alene for mellem 1/3 og 1/4 af den totale omsætning for den danske branche.
Ganske respektabelt - for et over tre år gammelt spil
Ganske respektabelt - for et over tre år gammelt spil
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace