Kickstarter: Tips'n'tricks

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by Instawin » 06 Nov 2015, 10:47

Hej med jer derude,

Der har på det seneste været et par spændende artikler om Kickstarter, og p.t. har det jo været nervepirrende interessant at følge både BetaDwarf og Little Mermaid.

Jeg har en oplevelse af, at rigtig mange går med tankerne i retning af Kickstarter, for at komme ordentligt i gang med sine spilidéer. Men hvad kræver det? Hvad virker? hvad virker ikke? Hvordan griber man det an? Osv. osv.

Så var det en idé, at dem, der rent faktisk har noget praktisk erfaring - "lessons learned", som der også omtales, gav nogle tips og tricks?
Deres 5 største "Dos and Don'ts", generelle pitfalls osv.?

Desværre har jeg ikke selv nogen praktisk erfaring at dele ud af, men der er jo andre derude, der sidder med værdifuld viden. Branchen har behov for at løfte i flok, og hvor jeg kommer hen oplever jeg også altid den mentalitet og indstilling hos folk jeg selv taler med.

Desværre ved jeg også godt, at tid er én af de mest sparsomme ressourcer vi har alle sammen, men måske var der alligevel en velmenende sjæl eller to, der ville øse lidt af erfaringen?

Lad denne tråd være en opfordring i hvert fald.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by jonaz.dk » 09 Nov 2015, 12:39

Når der nu ikke er nogle af de erfarne kickstartere der ude der har bidraget. Så har jeg lidt simple skud fra hoften baseret på observationer. Correct me if I'm wrong.
Og der er helt sikkert flere erfaringer der ude. :)

Grundlæggende skal dit projekt skal være super fedt og have en faktor af der gør at folk tænder på det. Men hvis du ikke bringer noget til bordet folk er interesserede i er der ikke rigtigt noget at komme efter til at starte med. Og du spilder din tid.

I den dur vil jeg da sige dit projekt Ravenstorm: Rift of Souls så ud til at have en fair chance. Det kunne med stor sandsynlighed ramme Kickstarter publikummet rigtigt godt. Høj grafisk kvalitet, RPG, Fantasy. Med lidt old school pen and paper feel.
Det skal være så godt at gamerpressen gider at skrive om det. De ligger som regel inde med et hav af kickstarter pitches. Og er nok lidt trætte af dem.

Drømmescenariet er at have et gammelt kendt IP og super star game designers på et projekt. Men det er selvfølgelig urealistisk for langt de fleste.

Det bedste du kan gøre at have et vildt godt og velproduceret projekt. Og tilhørende præsentation.

Research research research. Sæt dig VIRKELIGT godt ind i hvad der er lavet før og strik en kampange sammen baseret på dine findings. God idé hvis de projekt appelerer til, i første række, et US baseret publikum.

Selv med valutakonvertering vil jeg tro at det bedste for projektet er at have projektet stående i USD.

Don't under/overpromise. Find den helt rigtige balance for hvad der realistisk kan produceres. Det er ret nemt at gå amok i funding goals.

Det er snildt et halv års arbejde eller mere at skrue en kickstarter sammen med research. Content arbejde osv.

Updates og backer management. Optimalt har du en dedikeret person til at løfte en masse arbejde på alt fra presse til community management. Og ikke mindst ved en successfuld kickstarter er der en hulens masse post-kickstarter arbejde.

Kickstarter funding er højst sandsynligt kun en del af din funding til et projekt. De penge der realistisk kan skrabes sammen. Med få undtagelser af de helt store "superstarters" rækker ikke ind i himmelen.

Og god start er SUPER vigtig. Derfor vigtigt med en masse omtale og prehype inden din kickstarter går i luften.
Vend og drej projektet med erfarne kræfter.

Tænk Mac og ikke mindst Linux release ind i det. Linux folk er der ikke så mange af. Men de råber højt.

Hav lidt penge sat til side til emergency self fundig. Det er vildt sur numse at vågne op til en kickstarter der kun kom 98% i land.

Ingen kickstarter er ens eller på nogen måde nem at lande. Find din unikke vej der rammer det helt rigtige i mængden.

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by Instawin » 10 Nov 2015, 08:56

Tak for bidraget Jonaz!
Det dækker mange af de ting vi også selv fandt frem til, da vi havde Ravenstorm i gang. Nu har vi sadlet om, selvom det ikke var let.
Og forhåbentlig kan vi inden alt for forfærdeligt længe introducere vores nyeste satsning.

Og så bider jeg mærke i, at du netop skriver Mac og Linux til sidst. Og det får mig til én af mine egne observationer.

Det virker til, at spil til de mobile platforme har virkelig svært ved at finde nogen reel anerkendelse som Kickstarterprojekter.

Vi lader tråden være åben til debat, så folk kan bidrage, hvis de har lyst.
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by jonaz.dk » 10 Nov 2015, 10:29

lyder spænende :)
Blev projektet for højt scopet? Eller hvad er årsagen til at det blev lagt på is?

Nå ja.. jeg tager et klart udgangspunkt i PC premium gaming som den absolut altoverskyggende faktor i en kickstarter. :)
Mobile og især free to play er mere eller mindre no go på den platform.

Med tiden vil mobile premium sandsynligt bliver mere acceptabelt på KS.

WishPotato
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 10 Jan 2015, 01:35
Location: Fuglebjerg
Contact:

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by WishPotato » 10 Nov 2015, 11:44

Ved at der var en til Nordic Game Jam 2014 for at tale om en god kickstarter. Han havde lavet to kickstarter for det samme brætspil, hvor anden gang lykkes det for ham at få det fuldført.
Han gav nogle gode punkter hvad du skal have i tankerne inden du går igang:
* Afhængig af størrelse på dit hold, så bliver en dedikeret til at tage sig af kickstarteren, og ikke andet, de får ikke tid til at arbejde på projektet, for de skal være klar til at svare på emails, og diverse spørgsmål, og opdatere folk som følger kickstarteren.
* Du skal vise alt det du har. Giver folk alt hvad du har i tankerne om spillet.
* Giv folk mulighed for at kunne komme med noget til spillet, typisk igennem rewards eller strechgoals.
* Sæt din kickstarter mål, til et realistisk tal som du minimum skal bruge.
Mere kan jeg dog desværre ikke huske der fra. Håber du kunne bruge noget af det :)

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by spa » 10 Nov 2015, 12:01

For virkeligt at få succes med kickstarter er mit indtryk at man skal give folk noget de tror de gerne vil have som de etablerede studier ikke vil give dem. Typisk spil som gik af mode i 90erne og folk har en nostalgisk erindring om.

Jeg er helt enig i at mobile er no-go hvilket også er en erkendelse vi nåede frem til med vores projekt. Det er generelt ikke en platform folk er voldsomt passionerede omkring og de har ikke så mange referencer endnu til virkeligt gode core titler. Det er så ulempen ved kickstarter når man prøver at gøre noget nyt :)
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by Instawin » 10 Nov 2015, 12:56

jonaz.dk wrote:lyder spænende :)
Blev projektet for højt scopet? Eller hvad er årsagen til at det blev lagt på is?
Ja. blandt andet. Så vi kunne ikke rejse pengene til at gennemføre det.

Og en række andre årsager, som jeg altid kan underholde om i festligt lag :)
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by Christen » 09 Dec 2015, 16:22

Emil was the Guy speaking at Game Jam. The game is Burning Suns (Looking forward to getting it). He has made a Kickstarter studdy. Failed one Kickstarter - Nailed the second one after the studdy.
He put some of the learnings on his site.
http://www.suntzugames.com/kickstarter-study

User avatar
Instawin
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 171
Joined: 30 Apr 2015, 09:28
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Kickstarter: Tips'n'tricks

Unread post by Instawin » 09 Dec 2015, 16:58

Thanks for the contribution!
Rasmus Ravnsbjerg Byriel
Game Director - GameMasterz

You miss 100% of the shots you don't take.

The difference between master and beginner - The master has failed more times than the beginner has even tried!

Post Reply