Procedural modeling software, spørgsmål om i finderinteressa

Kenneth3D
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 09 Dec 2015, 21:09

Procedural modeling software, spørgsmål om i finderinteressa

Unread post by Kenneth3D » 09 Dec 2015, 21:40

Hej med jer, er lige blevet oprettet, så dette er min første post herinde. For at spille med åbne kort, så er jeg distributør for en stor amerikansk virksomhed, og arbejder med software som oprindeligt er udviklet til gaming animation og film. Da jeg fik det i hænderne, var det dog mere til byudvikling jeg så fordelene, men må indrømme at efter at have siddet med det i en del tid, at jeg ser mere mere anvendeligheden indenfor spil og film. Jeg kommer fra en lidt anden verden, men da jeg har hjulpet med til et pilot projekt netop til en gameengine, anbefalede de at jeg skrev herinde om råd og vejledning.

Programmet hedder CityEngine (CE) , og blev opkøbt af esri, som er et software hus der laver kort systemer. Derfor kan det integreres med geografiske data, men det er en anden historie. CE anvender sproget cga, som står for computer generated architecture. Det anvendes til at lave hele byer, med mange forskellige bygninger, veje, træer osv. Det anvender procedural modeling, til at sammensætte objekter, eller selv skabe 3d indhold. Alt kan modelleres, og det kan gøres hurtigt, når først man når en hvis designmængde.

Jeg syntes jo det her er super fedt, og jeg ved at jeg har noget som mange er jer ville kunne sætte pris på, men erfaringen fra min side er ganske lille, inden for gaming industrien, og vil rigtig gerne høre hvad i tænker. Det her bruges til nogle af de rigtig store filmproduktioner. De er dog ikke listet på hjemmesiden.
http://www.esri.com/software/cityengine/industries

Mange tak og håber ikke jeg har overtrådt et par regler.
Attachments
download.jpg
download.jpg (12.06 KiB) Viewed 9634 times

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Procedural modeling software, spørgsmål om i finderinter

Unread post by Jesper Kondrup » 10 Dec 2015, 08:57

Hey, velkommen til.

Det ser spændende nok ud, men jeg tror en af udfordringerne bliver, at finde et work flow, hvor man nemt kan få modellerne fra CE over i sin game engine.
I en game engine vil man man nok typisk eksportere en bygning for sig selv, så man kan genbruge den og placere den hvor man ønsker i sin verden. Jeg har ikke sat mig så meget ind i CE, så måske er det en smal sag.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Procedural modeling software, spørgsmål om i finderinter

Unread post by jonaz.dk » 10 Dec 2015, 11:51

Jeg så jeres Procedural Pompeii på nettet tilbage i 2007.
Og jo procedural modeling software er super fint i nogle situationer. Det kommer meget an på spilproduktionen, stilen og det specifikke behov. Det rigtige værktøj til den rigtige opgave!

Ved ikke lige om jeg har tid til at kigge på jeres trial. Så man kan vurdere hvor optimerede de meshes der kommer ud af systemet er. LODs? Er det bygget til en PBR pipeline? Med eller uden interiors osv.

Lige for at snakke generelt. Så er de fleste virksomheder i dk forholdvis små. Og laver tilsvarende projekter der ikke lige har brug for en GTA størrelse by. Projekter i den skala (generelt) kræver også en HULENS masse andre ressourcer for at udnytte potentialet optimalt. Som bare ikke er tilgængelige lokalt.
Men som sagt. Det er meget projektrelativt! Nogle kan muligvis bruge det til noget rigtigt godt.

Og lige prismæssigt er der ikke meget at drive op på jeres website. Hvilket antyder det ligger i den dyre ende?

Med det i mente findes der (hvad jeg gætter på er) billigere alternativer (90 €). Fx. Ghosttown. Som også findes i en gratis lite udgave.
http://www.kilad.net/ghosttown/ (hmm upon research.. virker lidt smådød i udviklingen)

Og som Kondrup var inde på. Man genbruger tit de samme meshes i spilproduktioner. Som er godt for alt det tekniske. Objekt instanciering, hukommelse osv.

Som note
Min tidligere arbejdsplads Massive har bygget deres eget system med en høj grad af realtime artist kontrol. Det er ret lækkert.
Man kan se lidt korte glimt af systemet her. Men det er helt oppe i AAA skala hvor de har ressourcerne til at udvikle de nødvendige værktøjer selv. Og eksterne tools er kun relevant i mindre grad. Dog bruges SpeedTree fx.

Kenneth3D
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 09 Dec 2015, 21:09

Re: Procedural modeling software, spørgsmål om i finderinter

Unread post by Kenneth3D » 10 Dec 2015, 18:14

Hej Jesper, tak for det. Glæder mig til at se hvad en helt ny verden som dette er men glæder mig til at lære noget nyt. Der findes plug-in til unity, dette gør at parametrene kan ændre et bygningsdesign, ved hjælp af CE motoren, direkte i unity. Det er faktisk ret fedt: http://www.esri.com/software/cityengine/industries
Ellers kan man selv styre hvor meget og hvilket format det skal eksporteres i, men som jeg forstår på jonaz, ligger der mere i det end som så.

@Jonaz:
Pompeii :)
Jeg er nemlig ret interesseret i at høre om branchen i Danmark, og om det har sin gang her i Danmark. Jeg kunne godt forestille mig at det er projektorienteret, og hvis et projekt kommer engang hvert 5. År, giver det måske mere mening at køber modeller som en service.
Der er ikke priser på, da det er en global organisation, og priserne kan variere i landende. Meen helt rigtigt set, så får man det ikke for 9 euro :) jeg vil så også vælge at tro på at værdien er der til det mere.

Jeg syntes at alle skulle få tid til at prøve vores trail, og så er jeg på den anden ende til spørgsmål.

En lille hurtig lækker video viser CE funktionalitet i autodesk maya. Det giver en ide.
https://youtu.be/G6MpB4dDhx0

Og så er de store produktioner jeg snakkede om, mere fra filmbranchen , men havde en ide om at det kunne bruges på samme måde for gaming.

Jeg sætter stor pris på jeres svar, og glæder mig til den fortsatte dialog.
Attachments
MOS-FP-0058.jpg

Post Reply